آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از آجر در طراحی خانه آجری می تواند ایده ای خلاقانه و در عین حال بسیار زیبا باشد. آجر از جمله مصالحی است که از لحاظ قیمتی بسیار مقرون بصرفه است و در تمام ساختمان، از نمای بیرونی گرفته تا نمای داخلی و حتی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

آجرها انواع مختلفی دارند و می توان براساس نوع نیاز و در نظر گرفتن ویژگی های هر مدل، آجر مورد نیاز را انتخاب کرد. ساختار و شکل آجرها به گونه ای است که هم می توان در سبک های سنتی و قدیمی، و هم در سبک های مدرن و کلاسیک از آن ها بهره برد.

مهم ترین و رایج ترین کاربرد آجر در ساختمان، ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ساختمان می باشد، اما با این وجود در قسمت های دیگر خانه نیز می توان از این محصول استفاده کرد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی، به بررسی آجر به عنوان مصالحی برای ساخت و تزیین ساختمان و صفر تا صد نکات آن، می پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع آجر، مناسب برای طراحی ساختمان

آجر فشاری

این نوع آجر، از پرکاربردترین انواع آجر در ساخت خانه می باشد و تقریبا در تمام مراحل سفت کاری آن بکار می رود. دیوارهای اصلی و سقف ها، با این نوع آجر ساخته می شوند.

آجر نسوز

این نوع آجر، از جدیدترین انواع اجر می باشد که در برابر حرارت و شعله مستقیم آتش، مقاومت خوبی دارد. از آجر نسوز برای ساخت شومینه و یا دیوار های اطراف ان استفاده می شود. این نوع آجر در نماکاری دیوار بیرونی ساختمان نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر لعابی

دارای یک لایه لعاب بر روی آن می باشد که در برابر فرسایش، رطوبت و مواد شیمیایی مقاوم می باشد. از این آجر بیشتر در جاهایی که میزان رطوبت بالاست، مانند حمام و سرویس بهداشتی استفاده می شود.

آجر سفالی

از اجرهای سفالی به علت وزن کمی که دارند، در ساخت تیغه های جداکننده استفاده می شود.

آجر ماسه آهکی

آجر ماسه آهکی بیشتر در پی ریزی یا فونداسیون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد.

آجرنما

همانطور که از اسم این آجر پیداست، برای نماکاری دیوارهای بیرونی و داخلی ساختمان و همچنین در دکوراسیون داخلی، مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر لفتون

آجرهای لفتون در رنگ های قرمز و زرد وجود دارند. برخی ها، از این نوع آجر برای نمای ساختمان استفاده می کنند، زیرا قیمت آن نسبت به آجر نما کمتر است.

آجر دکوراتیو

این نوع آجر بیشتر در دکوراسیون داخلی بکار می رود و در شکل، طرح و رنگ های بسیار زیبا و متنوعی وجود دارد. بیشتر المان های تزیینی آجری در داخل خانه، با استفاده از این نوع آجر بوجود می آیند.

نانو آجر

گونه ای از آجرهای جدید به نام نانو آجر وجود دارند که در برابر رطوبت بسیار مقاوم هستند و آب نمی تواند به آن ها نفوذ کند. از این آجرها در نمای بیرونی ساختمان هایی که مدام در معرض باران و برف قرار دارند و همچنین در حمام ها و سرویس های بهداشتی، مورد استفاده قرار می گیرد.

بخوانید!  دکوراسیون داخلی به سبک آرت دکو

استفاده از آجر در نمای بیرونی ساختمان

در نماکاری ساختمان ها به وسیله آجر، معمولا از انواع آجرنما لفتون، شیل، قزاقی، بهمنی و آجر نسوز استفاده می شود. این آجرها در رنگ هایی با تن قرمز، نارنجی و قهوه ای وجود دارند و استفاده از آن ها در نما، جلوه بیرونی ساختمان را بسیار زیبا می کند. انواع آجرهایی که در نما استفاده می شوند، دارای طول عمر بالایی هستند و در برابر شرایط بد آب و هوایی تغییر شکل نمی دهند.

نمای بیرونی ساختمان

استفاده از آجر در داخل ساختمان

دیوار پذیرایی

برای ساخت دیوارهای داخلی ساختمان ها عموما از آجرهای فشاری که استحکام بالایی دارند، استفاده می شود. این آجرها به دلیل این که ظاهر خوبی ندارند، بر روی آن ها را با المان هایی چون گچ، رنگ روغنی و یا کاغذ دیواری می پوشانند.

افرادی که به نمای آجری در داخل ساختمان علاقه دارند، می بایست برای تزیین دیوار، از آجرهای دکوراتیو مانند آجرنما استفاده کنند. در تزیین دیوارهای داخلی خانه با آجر، تمام دیوارها را آجری نکنید.

پیشنهاد ما به شما استفاده از اجر در نقاط کانونی خانه و یا ترکیب این المان با چوب، سنگ، رنگ و کاغذ دیواری می باشد. از آجرهای دکوراتیو می توان در سالن پذیرایی استفاده کرد. یکی از ایده های طراحی دیوار با آجر، استفاده از آن برای دیوار اصلی در محل قرار گیری مبلمان می باشد.

شما می توانید با قرار دادن مبل بزرگ تر در جلوی این دیوار، یک نقطه کانونی زیبا را در سالن پذیرایی و نشیمن خانه خود بوجود آورید.

دیوار پشت مبلمان

همچنین یکی از دیوارهایی که می توان از آجر در تزیین آن استفاده کرد، دیوار پشت تلویزیون می باشد. با استفاده از آجر، نمای زیبایی را برای جلوه بیشتر تلویزیون ایجاد کنید.

دیوار پشت تلویزیون

از آجر همچنین می توان در دیواره های کنار راه پله ها استفاده کرد. این کار به سنتی‌شدن فضایی در عین مدرنیته بسیار کمک می کند.

دیوار کنار راه پله

از دیگر کاربردهای آجر در داخل خانه، استفاده و ساخت یک شومینه آجری می باشد. حتی می توان از یک شومینه سنگی استفاده کرد و دیوار پشت شومینه را با آجر تزیین کرد.

شومینه اجری

آشپزخانه

استفاده از اجر در دکوراسیون آشپزخانه نیز یکی از ایده های جذاب و کاربردی می باشد. با کمی خلاقیت، از آجر در قسمت های مختلف آشپزخانه می توان استفاده کرد. اگر قصد دکوراتیو کردن دیوارهای آشپزخانه با آجر دارید، می توانید تمام دیوارها را با آجر بپوشانید.

آشپزخانه

اما توصیه ما به شما این است که تنها در قسمت هایی که اهمیت بیشتری دارند، از آجر استفاده کنید تا فضای زیباتری بوجود آید. به طور مثال یکی از قسمت ها، دیواره های پشت کابینت، سینک و یا کانتر می باشد. شما می توانید از آجر برای تزیین نمای این قسمت ها استفاده کنید.

دیوار پشت گاز

شما همچنین می توانید با استفاده از آجرهایی با طرح های قدیمی و یا جدید، یک جزیره سنتی و زیبا را در وسط اشپزخانه خود بوجود آورید.

بخوانید!  کابینت های گلاس چیست؟[جدیدترین عکس ها و مدل های سفید، مشکی و طوسی]

آجرهایی که برای نما در ساختمان و یا دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، اصولا تنوع رنگی بالایی ندارند. شما می توانید با استفاده از رنگ های آکریلیک، هر طرح و رنگی که دوست دارید را در آن بوجود بیاورید.

جزیره اجری

اتاق خواب

استفاده از آجر در اتاق خواب زیاد رواج ندارد، اما اگر دارای ذهنی خلاقانه و سلیقه خوبی باشید، می توانید از این المان، در تزیین بخشی از دیوار پشت تخت خواب استفاده کنید.

این کار به اتاق شما روح می بخشد و محیطی ارامش بخش و دلنشین را بوجود می آورد. استفاده از آجرهای رنگی مطابق با رنگ اتاق خواب، می تواند بر هماهنگی این المان با سایر وسایل اتاق خواب شما بیافزاید.

اتاق خواب

اتاق غذاخوری

استفاده از المان های دکوراتیو در تزیین کردن اتاق غذاخوری، می تواند محیطی مانند رستوران های سنتی و فضاهای طبیعی، را بوجود بیاورد.

اگر قصد دارید فضایی سنتی را در خانه آجری خود خلق کنید، پیشنهاد ما به شما این است که علاوه بر استفاده از اجر برای دیوار، از المان های سنتی دیگری مانند میز و صندلی های قدیمی، تخت های سنتی و گل و گیاهان زیبا در طراحی این قسمت از خانه استفاده کنید.

اگر قصد دارید دیوار آجری را در محیطی مدرن ایجاد کنید، می توانید تنها بخشی از دیوار را با آجر دکوراتیو بپوشانید و میز و صندلی را جلوی این دیوار قرار دهید. همچنین می توانید برای جذابیت و اثربخشی بیشتر، از المان های تزیینی مدرن و یا مینیمال بر روی این دیوار استفاده کنید.

اتاق غذاخوری

حمام و سرویس بهداشتی

اگرچه استفاده از آجر در حمام و سرویس بهداشتی خیلی رایج نیست، اما برخی از مردم بکارگیری آن را در این محل ها دوست دارند. برای اجرا و ساخت نمای اجری در حمام و سرویس بهداشتی، باید از انواع آجرهای مقاوم در برابر رطوبت مانند آجرنسوز نما و اجر لعاب شده استفاده کنید.

با توجه به ویژگی های آجر، باید در نصب آن ها در محیط های مرطوب بسیار دقت کنید؛ زیرا رطوبت به مرور زمان بر سطح اجر تاثیر می گذارد و ایجاد شوره می کند.

همچنین در طولانی مدت موجب رنگ رفتگی آن می شود. شما می توانید برای جلوگیری از این کار، بر روی سطح ان را با رنگ هایی که به عنوان عایق بکار می روند، بپوشانید.

حمام اجری
دستشویی

سخن پایانی

ما در این مقاله به بررسی انواع آجرهایی که در مراحل سفت کاری و نازک کاری ساختمان استفاده می شوند، پرداختیم. آجرها انواع گوناگونی دارند و ویژگی های متمایز هر کدام باعث می شود تا کاربردهای متفاوتی نیز داشته باشند.

به طور مثال آجر نما برای نما کاری ساختمان و آجرهای دکوراتیو برای دکوراسیون داخلی و تزیین دیوارهای خانه بکار می روند.

اگر قصد ساخت خانه ای آجری دارید و می خواهید در تمام قسمت های آن، این المان جذاب را بکار ببرید، ایده های مذکور و تصاویر آن ها را بار دیگر با دقت ببینید و سپس با سلیقه و خلاقیتی که دارید، یک خانه آجری زیبا و منحصربفرد را خلق کنید.