آموزش رویت

ساختمانچی

ضد آب کردن کابینت امر بسیار مهمی می باشد، زیرا ام دی اف یا چوب مورد استفاده در ساخت کابینت، متریالی هستند که در برابر نم و رطوبت به راحتی آسیب می بینند. به همین دلیل اگر از این کابینت ها در آشپزخانه خود استفاده می کنید، حتما نسبت به ضدآب کردن آن ها اقدام نمایید.

در ادامه این نوشته از ساختمانچی اقداماتی که در جهت ضد آب نمودن کابینت های ام دی اف و چوبی باید صورت بگیرد را ذکر می کنیم. تا انتها با ما همراه باشید.

ضد آب کردن کابینت

آنچه که در مورد کابینت ها بسیار حائز اهمیت است ضدآب کردن آن ها می باشد. زیرا آشپزخانه محیطی است که برای شستشوی ظروف و تهیه مواد غذایی آب زیادی در آن مصرف می شود و ممکن است بر روی سطح کابینت بریزد، خصوصاً کابینت هایی که در زیر یا مجاور سینک آشپزخانه قرار دارند.

نفوذ آب به چوب باعث تبله کردن آن و به مرور زمان پوسته پوسته شدن آن می گردد و عمر آن را کوتاه خواهد کرد. از این رو ضد آب کردن کابینت آشپزخانه امری بسیار ضروری است که کابینت سازان به آن توجه ویژه ای دارند. راهکارهای ضد آب کردن کابینت های آشپزخانه به شرح زیر می باشند:

ضد اب کردن کابینت ضد اب

استفاده از روکش های ضد آب

در سال های گذشته به منظور محافظت از کابینت ام دی اف یا کابینت چوبی آن ها را روکش کاری می کردند تا در برابر حرارت و رطوبت مقاومت‌شان افزایش یابد و دچار آسیب نشوند.

این روش امروزه دیگر مانند گذشته پرکاربرد نیست؛ زیرا روکش نیز به مرور زمان با نفوذآب به زیر آن متورم می شود و آب به لایه های mdf یا چوب می رسد. به همین دلیل راهکار دیگری برای ضد آب کردن کابینت ها به کار گرفته شده است.

استفاده از ترکیبات ضد آب نانو

در حال حاضر با گسترش فناوری نانو و بهره مندی از آن می توان کابینت های ام دی اف ضد آب را تولید نمود. ترکیبات ضدآب نانو که در تولید mdf استفاده می شوند، علاوه بر نانو پلی اتیلن، از سنتزهای اکسید تیتانیوم نیز تشکیل می شوند.

بخوانید!  دکوراسیون داخلی به سبک معاصر

نانو پلی اتیلن به منظور ضدآب کردن MDF و سنتزهای اکسید تیتانیوم نیز برای حفظ آن در برابر رشد قارچ و باکتری کاربرد دارند. نانوذرات از چسبندگی فوق العاده ای برخوردار هستند و بر روی انواع سطوح ام دی اف قابلیت اجرا دارند.

این ترکیبات با ضد آب و ضد باکتری کردن کابینت آن را در برابر رطوبت نفوذناپذیر می کنند و طول عمر آن را افزایش می دهند. نانو اتیلنی که در ضدآب کردن ورق های mdf استفاده می شود، در برابر رطوبت بسیار مقاوم است و در واقع نوعی عایق برای این ورق ها به شمار می آید.

این ماده یک پلیمر مایع است که با استفاده از آن یک لایه نازک پلاستیک مانند بر روی ورق های برش خورده mdf قرار می گیرد. این لایه نازک پس از آن که خشک شد مانعی مقاوم در برابر آب خواهد بود.

نانو‌ذرات ضد آب منجر به تغییر رنگ چوب نمی شوند و از متورم شدن آن در برابر آب جلوگیری می نمایند. محصولات ضد آب نانو به دو صورت ژل و مایع قابل اعمال بر روی سطوح کابینت هستند.

ذرات نانو، پوششی دائمی برای کابینت محسوب می شوند و سالیان سال بدون آسیب باقی خواهند ماند. پوشش های نانو نه تنها کابینت را ضد آب می کنند، بلکه آن را در برابر حرارت و خراشیدگی نیز محافظت می نمایند.

فناوری نانو حاصل پییشرفت تکنولوژی است و نقش مهمی در افزایش کیفیت محصولات ایفا می کند. بنابراین برای داشتن خیالی آسوده، از این محصولات در آشپزخانه خود استفاده نمایید.

اسپری ضد آب

این نوع اسپری به منظور ضد آب کردن کابینت های ام دی اف تهیه شده است. اسپری ضد آب کننده کابینت ام دی اف نوعی محلول است که به منظور استفاده راحت توسط افراد غیر تخصصی ساخته شده است.

از این محلول می توانید بر روی کابینت های ام دی اف تازه و یا کارکرده استفاده نمایید. دقت کنید که اگر برای کابینت کارکرده استفاده می کنید، پیش از اسپری مواد، مکان موردنظر را به خوبی تمیز و خشک کنید و سپس اقدام به اسپری کردن نمایید.

برای قسمت هایی از کابینت که خش خوردگی دارد یا روکش آن دچار آسیب می شود، پس از تمیزکردن کابینت، آن محل را نیز اسپری نمایید تا از آسیب های بعدی در امان بماند.

بخوانید!  تفاوت معماری داخلی با طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی

برخی افراد از چسب آکواریوم به منظور جلوگیری از نفوذ آب به دور سینک استفاده می کنند. اما این چسب ها نیز پس از مدتی کهنه می شوند و آب به درون آن ها نفوذ می کند. اما اسپری های ضدآب هم دوام بالایی دارند و هم این که به راحتی قابل استفاده می باشند.

ضد اب کردن کابینت

روغن مخصوص ضد آب

نوعی روغن مخصوص برای ضد آب کردن کابینت ها وجود دارد که کابینت سازها در هنگام برشکاری کابینت از آن ها استفاده می کنند. استفاده از این روغن ها سبب می شود تا دیگر نیازی به روش هایی مانند آب بندی با چسب آکواریوم نباشد. البته کیفیت و دوام این روش هنوز به طور کامل تضمین نشده است.

مزایای ضد آب کردن کابینت چیست؟

  • مهم ترین مزیت ضدآب کردن کابینت ها این است که در برابر رطوبت و آب مصون می شوند و به راحتی از بین نمی روند.
  • قارچ ها و باکتری ها در کابینت رشد و تکثیر نمی کنند.
  • عمر مفید کابینت ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.
  • اصول بهداشتی بهتر رعایت می شود.
  • استفاده از متریال های ضدآب سبب می شود تا کابینت شکل ظاهری خود را به خوبی حفظ کند و زیبایی خود را از دست ندهد.

نکات پایانی

قیمت کابینت چوبی یا mdf ضد آب در مقایسه با کابینت چوبی یا mdf معمولی بالاتر است اما قابلیت های آن ها بیشتر می باشد. مزایای منحصربفرد این کابینت ها باعث می شود از آن ها به عنوان کابینتی ایده آل و مناسب برای تمام آشپزخانه استفاده شود.

نصب کابینت ضد آب در آشپزخانه خصوصاً در زیر سینک ظرفشویی امری ضروری است؛ زیرا در اثر شستشوی ظروف ممکن است آب وارد کابینت شود.

امیدواریم نکات و اطلاعات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد به شما کاربران عزیز در شناخت راهکارهای ضدآب کردن کابینت آشپزخانه کمک کند. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما درمیان بگذارید.