آموزش رویت

ساختمانچی

آجر نسوز از جمله آجرهایی است که این روزها مورد استقبال فراوان از طرف سازندگان و معماران قرار گرفته، زیرا زیبایی، کارایی و تنوع رنگ این محصول بسیار بهتر از آجرهای معمولی است.

آجرنسوز کاربردهای متفاوتی دارد؛ از جمله پوشش جداره داخلی کوره ها، ساخت جدیدترین مدل های باربیکو، محوطه سازی، نماکاری ساختمان و دکوراسیون داخلی. این مدل آجر با تمام شرایط اقلیمی سازگار می باشد.

به منظور حفظ بنا و افزایش عمر آن در برابر شرایط جوی، سایش، حرارت و یخبندان استفاده از آجرنسوز به سازندگان و معماران پیشنهاد می شود. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی این المان و خصوصیات آن به طور کامل می پردازیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

آجر نسوز چیست؟

آجرنسوز از مواد نسوزی که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارند و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند، تولید می شود.

اجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی، بار مکانیکی و ضربات نیز بسیار مقاوم هستند.

این محصول از نوعی آجر با ساختار مولکولی ظریف، منظم و متراکم است و همین ساختار باعث می شود از توان لازم در دماهای بالا برخوردار باشد.

در ساخت آجرنسوز از خاک چینی استفاده می شود. این خاک از کانی های نسوز معدنی تشکیل می شود که نقش مهمی در افزایش مقاومت آجر ایفا می کنند.

خاک چینی خواص فیزیکی و شیمیایی آجر را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و حالتی پایدار به آن می بخشد. همین مقاومت حرارتی ایده آل امکان استفاده از آجر در کوره ها و پاتیل ها را فراهم می کند.

آجر نسوز

انواع آجر نسوز

آجرنسوز با توجه به موادی که در ساخت آن به کار می رود، دارای انواع مختلف می باشد. در کل آجرهای نسوز را می توان به چهار دسته آجرنسوز قلیایی، آجر نسوز ویژه، آجر نسوز آلومینیومی و آجرنسوز سیلیسی تقسیم نمود که در ذیل به توضیح آن ها می پردازیم.

آجر نسوز قلیایی

در ساخت آجرنسوز قلیایی از سیلیسیم دی اکسید و اکسید منیزیم استفاده می شود. اما در شرایط خاص به منظور افزایش توان حرارتی آجر می توان به آن اکسید آهن و اکسید کروم اضافه نمود.

از این آجر در کوره های دایره ای تولید سیمان، پوشش دیواره کوره های باز فولادسازی، بالای کوره های ذوب شیشه و صنایع فلزات غیر آهنی استفاده می شود.

آجر نسوز آلومینیومی

در تولید آجرنسوز آلومینیومی درصد بالایی از آلومین یا اکسید آلومینیوم استفاده می شود. این آجر در دمای 1200 الی 1800 پخت می شود و به دلیل مقاومت بسیار بالا، در پوشش دیواره داخلی کوره های ذوب فولاد، کوره های شیشه و کوره های سیمان کاربرد دارد.

آجر نسوز سیلیسی

ماده اصلی تشکیل دهنده این نوع آجر، خاک سیلیسی است. این خاک از سیلیسیم دی‌اکسید، اکسید آهن، دی اکسید تیتانیوم، سدیم اکسید، پتاسیم اکسید و آلومینیوم اکسید تشکیل شده و از رسانایی گرمایی بسیار بالا و مقاومت در برابر نفوذ گازها برخوردار می باشد.

اجر نسوز سیلیسی در کوره های گازسوز تولید کک، کوره های فولادسازی، کوره های سرامیک سازی و کارخانه های تولید شیشه کاربرد دارد.

آجر نسوز ویژه

آجرنسوز ویژه از فلزات واسطه و در انواع آجر نسوز اکسید کروم کوروندوم، آجرنسوز زیرکونیوم و آجر نسوز اکسید کروم تولید و مورد استفاده قرار می گیرد.

آجرنسوز اکسید کروم کوروندوم: حدود 95 درصد این نوع آجر را اکسید آلومینیوم و 5 درصد باقیمانده را اکسید کروم تشکیل می دهد. از آجرنسوز اکسید کروم کوروندوم در داخل کوره بلند ذوب آهن استفاده می گردد.

آجر نسوز زیر کونیوم: مقاومت گرمایی آجرنسوز زیرکونیوم بسیار بالاست، از این رو در کوره های ذوب شیشه و ذوب آهن آلومینیوم مورد استفاده قرار می گیرد.

آجرنسوز اکسید کروم: این نوع آجر در کوره های شیشه سازی کاربرد دارد و 95 درصد آن را اکسید کروم تشکیل می دهد.

آجر نسوز صنعتی

آجرنسوز صنعتی به آجرهایی می گویند که دارای شکل معینی هستند. این گونه آجرها با نام آجر کوره نیز شناخته می شوند. این گونه آجرها از لحاظ شکل ظاهری به دو دسته تقسیم بندی می شوند.

بخوانید!  فلزات پرکاربرد در صنعت ساختمان سازی

یک نمونه از این آجرها دارای ابعاد و شکل استاندارد می باشند. این گونه آجرها مورد تایید اکثر تولیدکنندگان هستند و اکثر آن ها از این ابعاد برای تولید آجر استفاده می کنند.

نمونه ای دیگر از آجرهای نسوز صنعتی، آجرهایی هستند که دارای شکل خاصی می باشند. این گونه آجرها با استفاده از ماشین پرس تولید می شوند. برخی دیگر نیز با استفاده از قالب گیری دستی تولید می شوند.

آجر نسوز سنتی

همان گونه که قبلا نیز اشاره شد، استفاده از آجر از دیرباز مورد توجه معماران و طراحان ساختمان بوده است. در گذشته استفاده از این المان در طراحی نما و قسمت های مختلف صورت می گرفت. امروزه نیز آجر سنتی در طراحی نما و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

آجر نسوز دستی

آجرنسوز دستی نمونه ای دیگر از آجرهای نسوز است که در ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد. از مزایای این گونه آجرها می توان به مواردی هم چون شوره نزدن، جذب آب پایین، مقاومت در برابر شرایط متفاوت آب و هوایی، مقاومت در برابر آتش سوزی، قابلیت ساخت با توجه به نیاز مشتری، عدم تغییر رنگ در برابر اشعه خورشید و قیمت مناسب آن اشاره کرد.

آجر نسوز نما

نکات مهم در خرید آجرنسوز

  • آجر باید از مقاومت لازم در برابر جذب رطوبت، یخ زدگی و حرارت بالا برخوردار باشد.
  • هیچگونه لب پریدگی در آجر مشاهده نشود.
  • میزان جذب آب توسط آجرنسوز باید کمتر از 2 درصد باشد.
  • در تحدب و تقعر این نوع آجر هیچ پیچیدگی به چشم نخورد.
  • میزان نمک های محلول در آجر نسوز باید زیر 1 درصد باشد.

تنوع رنگ آجر نسوز

آجرنسوز از جمله آجرهایی است که در انواع رنگ های مختلف تولید می شود. این تنوع رنگ بالا امکان استفاده از این آجر را نه تنها در نماکاری ساختمان و پوشش دیواره های کوره فراهم می کند، بلکه می توان از آن در دکوراسیون داخلی نیز به بهترین شکل استفاده نمود.

رنگ های قهوه ای و قرمز رایج ترین رنگ هایی هستند که برای این آجر انتخاب می شوند اما در کل آجرنسوز در چهار کد رنگ به بازار عرضه می شود از جمله قرمز، قهوه ای، مشکی و زرد شاموتی که هر کدام از این کدها دارای طیف های بی شمار هستند.

در تولید آجر نسوز از مواد کاملاً طبیعی استفاده می شود، از این رو رنگ این آجر طبیعی است و به خوبی با سایر مصالح همخوانی پیدا می کند.

مزایای آجرنسوز

  • آجرنسوز در طیف رنگی گسترده تولید می گردد و اگر در نمای بیرونی ساختمان کار شود زیبایی بی نظیری به نما می بخشد.
  • این آجرها در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و طول عمر بسیار طولانی دارند.
  • اجر نسوز نوعی عایق محسوب می شود و از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری می کند.
  • وزن این اجرها بسیار سبک است و نیازی به سازه نگهدارنده مجزا ندارند.
  • اجرهای نسوز با استفاده از ملات به راحتی به سطوح می چسبند و امکان جداسازی و سقوط آن ها وجود ندارد.
  • به دلیل وجود استانداردهای تثبیت رنگ حتی با گذشت چند سال از زمان نصب آن ها هیچ تغییر رنگی بر روی سطح مشاهده نمی شود.
  • این آجرها ضد شوره هستند و جلبک نیز بر روی سطح آن ها ایجاد نمی شود.
  • هیچ محدودیتی در سایز این نوع آجر وجود ندارد.
  • آجر نسوز در برابر انقباض، انبساط، ضربه، خراشیدگی و فرسایش از مقاومت لازم برخوردار است.
  • جذب آب توسط این آجرها ناچیز است.
  • در چیدمان آجرنسوز می توان از الگوهای متفاوتی استفاده نمود و زیبایی سطح را دوچندان کرد.
  • آجرنسوز دوستدار محیط زیست است و به آن هیچ آسیبی وارد نمی کند.
  • رنگ این آجرها ثابت است و تابش مستقیم اشعه خورشید کیفیت رنگ آن ها را از بین نمی برد.
  • مقاومت آجرنسوز در دماهای بالا و آتش سوزی بسیار بالاست.
  • نصب این آجرها نیاز به استفاده از ابزار و تجهیزات خاص ندارد.
  • جنس آجرنسوز و تنوع بالای رنگ آن باعث می شود به خوبی با معماری ایرانی همخوانی پیدا کند.
بخوانید!  زیباترین عکس های نمای آجری سه بعدی

کاربرد آجر نسوز

مهم ترین ویژگی آجرنسوز داشتن مقاومت حرارتی بسیار بالاست. همین ویژگی امکان استفاده از آن را در کوره های صنعتی فراهم می نماید. در واقع در تمام مکان هایی که میزان حرارت و گرما در آن ها زیاد است با خیالی آسوده می توان از این آجرها استفاده نمود.

آجر نسوز شومینه، آجرنسوز نما، آجرنسوز دکوراتیو، آجرنسوز روستیک، آجر نسوز صخره ای، آجرنسوز لعابی، آجر نسوز کوره، آجرنسوز مشکی، آجر نسوز سفید از جمله آجرهایی هستند که در مکان های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

برای مثال برای پوشش جداره داخلی و یا خارجی انواع شومینه از آجرنسوز شومینه استفاده می شود. همچنین در اکثر خانه هایی که به سبک روستیک طراحی می شوند، کفپوش و دیوارپوش آجری به چشم می خورد. آجرنسوز زیبایی بی نظیری به دکوراسیون داخلی می بخشد.

کاربرد آجر نسوز

آجر نسوز در نمای ساختمان

آجرنسوز در مقایسه با سایر آجرها از مقاومت بسیار بالایی در برابر عوامل محیطی برخوردار است، از این رو ساختمانی که نمای آن با آجرنسوز کار می شود عمر طولانی خواهد داشت.

آجر نسوز نما آب را به میزان ناچیز جذب می کند و به همین دلیل سطح آن شوره نمی زند و قارچ یا کپک بر روی آن رشد نمی کند. هنگامی که نسبت به خرید آجرنسوز برای نمای ساختمان اقدام می نمائید، در مورد تمام خصوصیات آن مطمئن شوید.

آجر نسوز در دکوراسیون داخلی

آجرنسوز به دلیل تنوع رنگ و ابعاد بهترین گزینه برای طراحی داخلی می باشد. طراحی دکوراسیون با آجر نسوز برای افرادی که به سبک روستیک علاقمند هستند، ایده ای مناسب است.

اکثر طراحان و معماران برای تزئین دیوار شومینه، دیوار پشت تلویزیون و دیوار آشپزخانه از این نوع آجر استفاده می کنند.

نصب آجرنسوز

اجر نسوز را می توان با ملات سیمان یا چسب بر روی سطح مورد نظر کار کرد. استفاده از آجرهای نسوز با طرح های متنوع و ترکیب آن ها با هم نمای بسیار زیبایی به ساختمان می دهد. این نوع آجر هم در دکوراسیون داخلی و هم در نمای بیرونی ساختمان کاربرد دارد.

آجرهای نسوز دارای طرح و رنگ متنوعی هستند بنابراین قبل از اجرای آن ها باید یک طرحی را برای ترکیب آن ها ازقبل تهیه کنید، در غیر این صورت دسترسی به نمای ایده آل و ترکیب زیبا امکان پذیر نیست.

قیمت آجر نسوز

همانطور که ذکر شد، آجرنسوز در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. ابعاد آجر نسوز و متریال هایی که در تولید آن به کار می روند، در قیمت آجرنسوز تاثیرگذار هستند.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی آجر نسوز و ابعاد مختلف این محصول پرداختیم. همانطور که گفتیم آجرنسوز یکی از انواع آجر است که در فضاهای مختلفی از جمله نمای ساختمان و دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

این آجر علاوه بر این که مقاومت خوبی در برابر آتش دارد، عایق صوتی خوبی نیز محسوب می شود. اگر به دنبال آجری با ویژگی های خوب و قیمت مناسب برای ساخت سازه مورد نظرتان می گردید، پیشنهاد ما به شما آجرنسوز می باشد.

سوالات متداول

آجر نسوز چیست؟

آجر نسوز از مواد نسوزی که مقاومت بالایی در برابر حرارت دارد و خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند تولید می شود. اجرهای تولید شده از مواد نسوز علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریباتی مانند تاثیرات مواد شیمیایی، بار مکانیکی و ضربات نیز بسیار مقاوم هستند.

استفاده از آجر نسوز چه مزایایی دارد؟

در برابر سرما و گرما مقاوم هستند و طول عمر بسیار طولانی دارند. اجر نسوز نوعی عایق محسوب می شود و از اتلاف انرژی در ساختمان جلوگیری می کند. وزن این اجرها بسیار سبک است و نیازی به سازه نگهدارنده مجزا ندارند. مقاومت آجر نسوز در دماهای بالا و آتش سوزی بسیار بالاست.

انواع آجر نسوز کدام اند؟

آجر نسوز قلیایی، آجر نسوز ویژه، آجر نسوز آلومینیومی و آجر نسوز سیلیسی