آموزش رویت

ساختمانچی

نصب آسانسور باید بر اساس استانداردهای لازم و با نهایت دقت انجام شود تا افراد بتوانند به آسانی و با اطمینان کامل از آن استفاده کنند.

امروزه اکثر ساختمان ها به دلیل داشتن تعداد طبقات بالا به آسانسور نیاز دارند. از این رو قبل از طراحی و نصب این وسیله کاربردی توجه به یکسری نکات امری ضروری می باشد. از جمله مهم ترین فاکتورهایی که در این زمینه شایان توجه هستند به شرح زیر می باشند. با ساختمانچی همراه باشید.

نکات مهم قبل از نصب آسانسور

ظرفیت آسانسور

ظرفیت و زمان انتظار آسانسور از جمله مواردی هستند که قبل از انتخاب آسانسور و برنامه ریزی برای نصب آن باید مورد توجه قرار گیرند. در نظر گرفتن فاکتورهایی مانند کاربری ساختمان، تعداد ساکنین و توزیع آن ها در ساختمان از جمله مهم ترین فاکتورهایی هستند که بر تعداد آسانسور اثرگذار خواهند بود.

اگر سرویس دهی پرسرعت نیاز باشد، یک آسانسور با ظرفیت حمل 150 الی 200 فرد در روز گزینه ای مناسب است. اما اگر شرایط اقتصادی مدنظر باشد، می توان تنها یک آسانسور با ظرفیت حمل 250 الی 300 مسافر نصب نمود.

ارتفاع ساختمان نیز از دیگر عواملی است که بر نحوه نصب آسانسور تاثیرگذار خواهد بود. آپارتمان های 30 طبقه یا بیشتر به تعدادی آسانسور با شفت های چندگانه در سطوح مختلف نیاز دارند تا مسافران را به بالاترین نقطه ساختمان منتقل کنند.

نصب آسانسور برای ساختمان های مرتفع با تعداد بالای ساکنین امری بسیار ضروری است. از این رو تعداد آسانسورهای مورد نیاز باید قبل از نصب مشخص شود.

اوج ترافیک آسانسور

در ساختمان های بسیار بلند و آسمان خراش ها، مدیریت اوج ترافیک آسانسور بسیار حائز اهمیت است و باعث می شود کارایی آسانسور بالا برود و آسایش ساکنین تضمین شود.

در صورت امکان، آگاهی از اینکه افراد هر روز چه زمانی وارد آسانسور می شوند، چه زمانی از آن خارج می شوند و چه زمانی ساختمان را ترک می کنند، به شما کمک می کند بدانید چه تعداد آسانسور نیاز خواهید داشت.

نصب اسانسور

امنیت و ایمنی آسانسور

بیشترین نگرانی و دغدغه ای که هنگام نصب آسانسور بدان توجه می شود امنیت و ایمنی آن است. ایمنی امری بسیار حیاتی است. زیرا تنها با رعایت آن آسانسور می تواند وزن افراد را تحمل نموده و مسافران را در بین طبقات جا به جا کند.

آسانسور باید با بالاترین ظرفیت جا به جایی آزمایش شود تا پس از نصب حادثه ای رخ ندهد و امنیت جانی مسافران به خطر نیفتد. آسانسورها باید مجهز به سیستم هشدار عملکرد باشند تا در مواقع خطر با اعلام هشدار از ایجاد خطر جلوگیری کنند.

مکانی که آسانسور در آن نصب می شود قبل از شروع به کار آسانسور باید از نظر ایمنی بررسی گردد، خصوصاً در ساختمان های قدیمی که مقاومت آن ها نسبت به ساختمان های نوساز کمتر است.

بخوانید!  لوله خرطومی، ویژگی ها و مزایای آن

از این رو به منظور پیشگیری از هر گونه خطر احتمالی حتماً مقاومت مکان نصب آسانسور باید توسط افراد متخصص چک شود. حتماً به این نکته دقت کنید که تعمیر، نگهداری و سرویس کردن تمام آسانسورها و سیستم های بالابر باید توسط افراد حرفه ای و آشنا به تاسیسات ساختمان صورت گیرد.

طراحی آسانسور

با توجه به اینکه کاربران آسانسور ساکنین اصلی ساختمان هستند یا افرادی دیگر، طراحی آسانسور، مکان نصب، ابعاد و سرعت آن متفاوت می باشد.

کاربرد و زیبایی آسانسور در کنار ایمنی آن معنا پیدا می کنند، از این رو آسانسوری را برای ساختمان خود طراحی و اجرا کنید که علاوه بر اینکه ساختمان را زیبا جلوه می دهد، افراد هنگام استفاده از آن اطمینان خاطر داشته باشند.

فرقی نمی کند ساختمان شما مدرن باشد یا قدیمی، در هر صورت سیستم آسانسور باید با طراحی داخلی ساختمان شما همخوانی و سازگاری داشته باشد.

برای این که بدانید چه آسانسوری با ساختمان شما همخوانی دارد و آن را زیباتر می کند می توانید از معماران و طراحان داخلی کمک بگیرید.

این افراد با تخصص خود، با طراحان آسانسور ارتباط برقرار کرده و ایده های خود را به اشتراک می گذارند. در نتیجه بهترین طرح را به شما معرفی خواهند نمود.

در حال حاضر آسانسورهای شیشه ای در آسمان خراش های بلند بسیار محبوب هستند. زیرا هنگامی که در آن ها ایستاده اید می توانید زیر پای خود را به تماشا بنشینید.

نصب

مراحل نصب و راه اندازی آسانسور

تهیه نقشه

در صورتی که ساختمان در حال احداث باشد و دسترسی دقیق به ابعاد مورد نیاز چاهک امکان پذیر نباشد، نقشه های “تیپ طبقات شامل پارکینگ، زیر زمین و همکف”، “مقطع از چاهک آسانسور با ذکر اندازه های کامل از کف چاله آسانسور تا زیر سقف موتورخانه” و “پلان پشت بام ساختمان در محدوده چاهک آسانسور به منظور بررسی تأسیسات و تجهیزات احتمالی موجود در اطراف چاهک” مورد نیاز است.

آماده سازی کف چاله آسانسور

جهت نصب آسانسور، ارتفاع مورد نیاز از کف چاله تا سطح اولین توقف آسانسور، قبل از بتون ریزی کف چاله حداقل باید ۱۹۰ cm باشد. این حداقل ارتفاع به منظور اجرای سکوهای ضربه گیر و محل جان پناه است.

بتون ریزی کف چاهک

در این مرحله، بتون مگر ۱۰ سانتی متری و بتون آرمه کف و آرماتور بندی ۳۰ سانتی متری در کف چاهک اجرا خواهد شد.

آهن کشی چاهک آسانسور

مراحل آهن کشی عبارت است از تهیه نقشه های اجرایی از آهن کشی چاه آسانسور، تهیه چک لیست آهن آلات و ابزار مورد نیاز، نصب داربست مناسب جهت اجرای آهن کشی، انجام آهن کشی با نظارت نماینده فنی شرکت فروشنده یا دستگاه نظارت ساختمان و ضد زنگ کردن آهن آلات بعد از صدور گواهی انجام کار آهن کشی.

 

دیوارکشی اطراف چاهک

سه طرف چاه آسانسور باید توسط دیوارهای جداکننده از محیط اطراف جدا شود. سطح داخلی این جداکننده ها نیز باید به طور مناسب اندودکاری و صاف شود.

بخوانید!  آشنایی با انواع جعبه فیوز برق [مینیاتوری روکار و توکار]

دیوارهای جداکننده توسط یکی از روش های ورق کشی، رابیتس بندی و یا انجام اندود دیوار از طرف داخل چاهک به وسیله سیمان، یا گچ خاک انجام پذیرد.

  •  نصب درب و ریل آسانسور

ریل‌ها به دلیل اینکه کابین و وزنه‌ تعادل را هدایت می‌کنند، باید در شرایط حرفه‌ای و ایمن نصب شوند. ریل‌ها هنگام نصب باید کاملا موازی و عمودی باشند تا از لرزش کابین جلوگیری و محیطی امن برای کاربران فراهم شود.

باتوجه به این که طراحی و نصب درب، در طبقات مختلف ممکن است متفاوت باشد، نصب آن با توجه به نوع طراحی آسانسور انجام می‌گیرد.

ایجاد موتورخانه

‌اتاق موتورخانه آسانسور بر حسب ابعاد و نقشه اجرایی انجام می‌شود. رعایت ابعاد و اندازه‌هایی مانند حداقل فضای باز در جلوی تابلوهای کنترل آسانسور، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات ثابت، حداقل معبر برای عبور از کنار تجهیزات در حال چرخش و حداقل ارتفاع موتور خانه در نواحی تردد باید در نظر گرفته شود.

دورچینی درب طبقات

پس از انجام مراحل فوق، دیوارچینی دور درب ها بوسیله آجر یا بلوک یا پوشش های فلزی اجرا می شود. همچنین پوشش به هر صورتی که اجرا می شود نباید از لبه داخلی درب ها در سمت چاهک بیرون بزند و حداقل باید با لبه چهارچوب درب ها هم سطح باشد.

عکس نکات مهم قبل از نصب آسانسور

اجرای کابل کشی و نصب تابلو برق سه فاز

در این مرحله، کابل برق سه فاز (از محل نصب کنتور تا موتورخانه آسانسور) و سیم ارث نصب می شوند. همچنین چنانچه فاصله کنتور تا محل نصب تابلو برق سه فاز بیش از اندازه های استاندارد باشد، این اندازه ها باید محاسبه شود و در سایز کابل تغییرات لحاظ گردد.

بتن ریزی سقف چاهک

برای ساخت و بتون ریزی سقف آسانسور باید مراحلی از جمله تهیه کلاف اصلی سقف چاه آسانسور، تعیین کردن محل عبور سیم بکسل های اصلی بین موتور و کابین و قاب وزنه، تعیین محل عبور سیم بکسل مربوط به گاورنر آسانسور، تعیین کردن محل عبور کابل ها و سیم های مربوط به سیستم الکتریکی آسانسور، تهیه کردن قالب مناسب، آرماتور بندی دقیق و طبق استاندارد در داخل کلاف سقف چاه آسانسور و کفراژ بندی دقیق سقف چاه آسانسور، را انجام داد.

نکات پایانی

در نصب و راه اندازی آسانسور، رعایت نکات ایمنی بسیار ضروری است. نقض هر کدام از این نکات می تواند منجر به خسارت جانی و همچنین ایجاد سازه ای ناامن بشود که ممکن است در هنگام نصب یا حتی پس از آن و هنگام استفاده ساکنین ساختمان ها رخ بدهد.

همچنین تعمیر و سرویس آسانسور باید در فاصله زمانی کوتاه مدت انجام شود تا از آسیب های احتمالی جلوگیری به عمل آید.