آموزش رویت

ساختمانچی

چوب طبیعی از جمله مصالح ساختمانی است که در طبیعت به وفور یافت می شود. این ماده بافتی بسیار زیبا دارد و حضور آن در ساختمان جلوه ای بی نظیر ایجاد می کند.

چوب درختان با توجه به بافتی که دارند، متفاوت هستند و همین امر تنوع و زیبایی آن ها را دوچندان نموده است. این متریال از قابلیت برش کاری، سمباده زنی، خراطی، پردازش و رنگ آمیزی برخوردار است و نه تنها در فضای بیرون ساختمان بلکه در دکوراسیون داخلی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه به دلیل مشکلات اکوسیستم، قطع درختان کمتر صورت می گیرد، از این رو چوب به متریالی لوکس در ساختمان سازی تبدیل شده است.

ساختمان هایی که در نمای خارجی و دکوراسیون داخلی آن ها چوب مورد استفاده قیمت بالاتری دارند و زیبایی آن ها منحصربفرد است. امروزه در بازار، چوب طبیعی در مقایسه با چوب مصنوعی گران تر به فروش می رسد.

در حال حاضر تولید چوب های مصنوعی مانند MDF، پی وی سی، نئوپان و … بسیار رایج است و قیمت ارزان آن ها باعث می شود اکثر افراد، این چوب ها را بیشتر از چوب طبیعی ترجیح دهند.

چوب طبیعی از درختان مختلف بدست می آید که در این نوشته از ساختمانچی به آن ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع چوب طبیعی

چوب گردو

یکی از بهترین چوب ها چوب درخت گردو است، زیرا بافتی ریز دارد و رنگ آن قهوه ای تیره می باشد. این چوب از قابلیت صیقل کاری و رنگ پذیری برخوردار است و طرح و بافت آن بسیار زیبا می باشد.

چوب گردو از جمله مقاوم ترین و بادوام ترین چوب هاست که سالیان سال عمر می کند. از این چوب برای ساخت اشیاء دکوراتیو، ابزارآلات موسیقی، روکش سایر چوب ها و … استفاده می شود.

بافت چوب گردو به گونه ای است که می توان بر روی آن منبت کاری و کنده کاری انجام داد و آن را با انواع طرح ها تزئین نمود. مقاومت فشاری، خمشی و کششی این چوب بسیار بالاست و در مقایسه با سایر چوب ها در برابر نفوذ آب مقاوم تر است.

این چوب سختی متوسطی دارد و در برابر ضربه کمتر دچار آسیب می شود. قدمت این چوب باعث می شود گزینه ای مناسب برای ساخت اجزاء معماری و مبلمان به شمار آید. قیمت چوب گردو به نسبت قیمت سایر چوب ها کمی بالاتر است.

چوب گردو

چوب بلوط

درخت بلوط عمر بسیار طولانی دارد و تا 2000 سال عمر می کند. امکان رشد قارچ و حشرات در این درخت وجود ندارد و استحکام و مقاومت چوب آن بی نظیر است. چوب درخت بلوط در طیف های قهوه ای روشن تا تیره در طبیعت یافت می شود و بافت آن درشت است.

این چوب از مقاومت لازم در برابر سائیدگی و جذب رطوبت برخوردار است و از آن در تولید مبلمان، کفپوش، کابینت، انواع قفسه و … استفاده می شود. پرداخت این چوب آسان است و چوبی ایده آل برای استفاده طولانی مدت به شمار می آید.

چوب راش

چوب این درخت رنگ کرمی مایل به قرمز دارد و نوعی چوب نیمه سنگین به شمار می آید. بافت چوب راش همگن و متشکل از یکسری دوک است.

این دوک ها که در سطح چوب وجود دارند، زیبایی بی نظیری به آن می بخشند، اما برای نجاران یک عیب به شمار می آیند، زیرا آن ها هنگام رنگ آمیزی رنگ سیاه به خود می گیرند.

این چوب کاربرد ویژه ای در مبل سازی و ساخت درب و پنجره دارد. یکی از مزایای این چوب قطر آن است، زیرا به دو متر نیز می رسد. این چوب ها را می توان به صورت یکسره در اختیار مبل ساز یا سازنده درب قرار داد تا محصول مورد نظر را تولید کنند.

مراقبت از چوب راش عمر آن را طولانی می کند و آن را می توان سالیان سال حفظ نمود. مقاومت این چوب در برابر رشد قارچ و باکتری بالاست و به راحتی خراب نمی شود.

چوب ملچ

چوب ملچ از جمله زیباترین چوب با طرح های بی نظیر است که از درخت نارون بدست می آید. رنگ این چوب قهوه ای مایل به قرمز است و به دلیل زیبایی فوق العاده امروزه از آن در طراحی داخلی ساختمان ها استفاده می شود.

بخوانید!  تاثیر نانو پوشش های آنتی باکتریال بر مقاومت چوب

ملچ بافت درشتی دارد و جزء چوب های نیمه سنگین به شمار می آید. مقاومت آن در برابر نفوذ و رشد حشرات موذی، خمیدگی و ضربه بسیار بالاست و عمر آن طولانی می باشد.

چوب ملچ در ساخت تخته های چند لایه، روکش چوب، دکوراسیون داخلی و تولید مبل و صندلی مورد استفاده قرار می گیرد. ملچ پس از چوب گردو از گران ترین چوب ها محسوب می شود.

چوب ملچ

چوب توسکا

چوب توسکا وزن بسیار سبکی دارد و مقاومت آن در برابر ضربه بالا نیست. رنگ بندی توسکا شامل رنگ های کرم تا صورتی و قرمز است و برای ساخت مبل و صندلی و ساخت کفپوش از آن استفاده می شود.

بافت چوب درخت توسکا نرم است، از این رو از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد. این چوب با آب و هوای مرطوب سازگار است و در برابر رطوبت دچار آسیب نخواهد شد.

توسکا قابل میخ کاری، سنباده زنی، صیقل کاری و رنگ آمیزی است و استفاده از آن نیازمند مراقبت و نگهداری می باشد. قیمت چوب توسکا در مقایسه با سایر چوب ها ارزان تر است و می توان آن را در کنار سایر چوب ها مورد استفاده قرار داد.

چوب ساج

چوب ساج در مناطقی مانند کشور هندوستان و اندونزی یافت می شود و به دلیل روغنی بودن به نسبت سایر چوب ها در برابر پوسیدگی و تجمع حشرات مقاوم تر می باشد.

این چوب سنگین بسیار زیبا و خوش تراش است و از رنگ قهوه ای طلایی تا قهوه ای تیره با خطوط سیاه مورد استفاده قرار می گیرد.

اگر بخواهیم به کاربرد ساج اشاره کنیم، می توانیم ساخت اعضای باربر ساختمان، نماسازی، دکوراسیون داخلی، قالب سازی، چوب بست و … را نام ببریم.

چوب روسی

چوب روسی همانطور که از نامش پیداست از کشور روسیه وارد می شود. از این چوب در ساخت انواع کابینت آشپزخانه، پارکت چوبی، سقف های دکوراتیو و… استفاده می شود. این چوب از خاصیت ارتجاعی بالایی برخوردار است و بافت آن نرم می باشد.

چوب روسی از درخت های کاج روسیه تهیه و وارد کشور می شود. این چوب برای ساخت دیوارپوش، سقف دکوراتیو، آلاچیق، نرده پله ها و … کاربرد دارد و جلوه ای زیبا به فضا می بخشد.

چوب روسی به دلیل داشتن رنگ سفید و قابلیت شکل پذیری بالا قابل استفاده در محوطه و نمای ساختمان است. از ویژگی های بارز چوب روسی می توان به مواردی نظیر سمباده کاری، وزن سبک، عدم وجود منافذ صمغی، واکشیدگی ناچیز، قابلیت پیچ خودی و … اشاره نمود.

چوب روسی

چوب زبان گنجشگ یا ون

این نوع چوب که با نام ون نیز معروف است در کشور به وفور یافت می شود. چوب زبان گنجشگ دارای بافت سختی است و دارای رنگ سفید صدفی تا سفید مایل به زرد می باشد.

چوب ون دارای رگه های بسیار است و می تواند به ترمووود با دوام و مقاومت بالا تبدیل شود. این چوب پس از انجام فرایند ترمو قابل ماشین کاری و پرداخت می شود و به دلیل تراکم و دانسیته بالا می توان اتصال آن را با پیچ انجام داد.

ترمووود ون گزینه ای بسیار مناسب برای تولید کفپوش در مکان های مختلف نظیر رستوران ها، بالکن ها، مراکز تجاری و … است، زیرا زیبایی آن بی نظیر می باشد و در اثر تردد، دچار آسیب نخواهد شد.

چوب اکومه

درخت اکومه در کشور گابن و هندوستان رشد می کند و رنگ بافت درون آن صورتی تا قهوه ای روشن است. این چوب به دلیل زیبایی منحصربفرد در ساخت پلی وود، کابینت سازی، دکوراسیون داخلی و ساخت درب و پنجره مورد استفاده قرار می گیرد.

وزن اکومه سبک است، اما مقاومت بالای آن باعث می شود تا برای مصارف مختلف مورد استقبال قرار گیرد. بافت این چوب بهم پیوسته است و چوبی راست تار به شمار می آید.

چوب افرا

درخت افرا دارای گونه های مختلفی است که می توان آن ها را در جنگل های شمال کشور یافت. چوب این درخت راست تار است و به دلیل سختی بالا برای مصارفی مانند ساخت کفپوش، دیوارپوش، تخته چند لایه، مبلمان و … گزینه ای مناسب محسوب می شود.

رنگ آن سفید مایل به کرم یا صدفی رنگ است. از انواع چوب افرا می توان افرا شیردار، افرا پلت و کیکم را نام برد.

بخوانید!  بتن خود متراکم یا scc چیست؟

مزایای چوب طبیعی

مقاومت بالا در برابر صوت

چوب از جمله متریال هایی است که از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند و محیطی آرام فراهم می نماید. در حال حاضر در طراحی ساختمان های مدرن امروزی از چوب به صورت ترکیب با سایر مصالح استفاده می شود.

نوع چوب و لایه هایی که برای آن انتخاب می شوند با توجه به مکان مورد نظر انتخاب می گردند هنگامی که لایه های چوب بر روی یکدیگر قرار می گیرند، به میزان قابل توجهی از انتقال صوت جلوگیری می کنند، از این رو می توان چوب را نوعی عایق صوتی نامید.

چوب هایی که در حال حاضر برای طراحی نمای سازه یا دکوراسیون داخلی آن مورد استفاده قرار می گیرند، به شکل قطعات پیش ساخته هستند و نصب آن ها بسیار سریع و آسان است.

کاربرد چوب طبیعی

وزن بسیار سبک

چوب در مقایسه با سایر مصالح ساختمانی وزن بسیار سبکی دارد و حمل و نقل آن نیز آسان تر می باشد. در واقع سبک بودن وزن این متریال هزینه کمتری بر روش سازنده می گذارد.

در واقع برخلاف سایر مصالح، هنگام برش چوب و حمل آن نیازی به ماشین آلات و تجهیزات سنگین نیست.

صرفه جویی در مصرف انرژی

همانطور که می دانید با گسترش جمعیت منابع انرژی طبیعی در حال پایان هستند و هنوز جایگزین ایده آلی برای انرژی های فسیلی یافت نشده است، از این رو صرفه جویی در مصرف آن ها از جمله مسائلی است که این روزها مدام بر آن تاکید می شود.

چوب از جمله متریال هایی است که استفاده از آن در ساختمان نقش مهمی در کاهش مصرف انرژی ایفا می کند. چوب ماهیتی گرم دارد و حضور آن به فضا گرما می بخشد.

بهتر است این نکته را بدانید که سازه های چوبی به میزان قابل توجه از گرمای لازم برخوردارند و نیازی به مصرف بی رویه انرژی نخواهند داشت.

زیبایی فوق العاده

چوب به دلیل بافت بی نظیری که دارد، رنگ و بوی خاصی به فضا می بخشد و در زیبایی آن نقش بسزایی دارد.

خانه هایی که در ساخت آن ها چوب استفاده می شود مسلماً در مقایسه با خانه های ساخته شده با مصالح سرد و بی روح مانند سنگ و بتن حسی بهتر و دوست داشتنی تر منتقل می کنند. چوب نماد طبیعت است و حسی از آرامش منتقل می کند.

زیبایی چوب طبیعی

استفاده آسان

پروژه ساخت خانه هایی که متریال اصلی آن ها چوب است در مقایسه با خانه هایی که از بتن و فولاد ساخته می شوند، سریع تر پیش می رود. چوب وزن سبکی دارد و از قابلیت برشکاری برخوردار است.

علاوه بر آن قطعات آن از پیش ساخته می باشد، از این رو استفاده از آن ها سریع تر و آسان تر از سایر مصالح است.

تناسب با شرایط مختلف آب و هوایی

چوب را می توان برای امور ساختمانی در مناطق مختلف آب و هوایی مورد استفاده قرار داد. سازه های چوبی هم در مناطق گرم و خشک و هم در مناطق مرطوب مقاومت خود را حفظ می کنند، از این رو می توان گفت چوب متریالی ایده آل برای ساخت و ساز می باشد.

دوستدار محیط زیست

همانطور که شاهد هستیم نگرش افراد نسبت به سبک زندگی تا حدودی تغییر کرده و آن ها به سمت زندگی پایدار گرایش پیدا کرده اند.

با توجه به این امر می توان گفت چوب بهترین متریال برای ساخت خانه سبز است، زیرا هیچ ضرری برای محیط زیست ندارد و مهم تر از همه تجدیدپذیر می باشد.

ترمووود چوب طبیعی

کلام پایانی

همانطور که گفتیم، یکی از ابتدایی ترین مصالحی که از گذشته تا امروز مورد استفاده بشر قرار گرفته است، چوب می باشد. چوب از جمله مصالح طبیعی است که بشر همواره از آن بهره برده و از ساخت بنا گرفته تا جزئی ترین شی از آن استفاده نموده است.

این متریال به شکل های گوناگون مورد استفاده قرار می گیرد؛ از جمله تخته های چند لایه، الوار، روکش های متنوع و… . این اشکال گوناگون برای ساخت کابینت، مبل، درب، مجسمه و هزاران شی دیگر کاربرد دارند.

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته شما را با اهمیت چوب طبیعی در زندگی آشنا کرده باشد. در صورت تمایل نظرات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.