آموزش رویت

ساختمانچی

سنگ تراورتن یک متریال طبیعی است که از معادن سطح زمین استخراج می شود و برای مصارف متعدد در حوزه ساختمان سازی به کار می رود. سنگ های تراورتن در انواع مختلف در طبیعت موجود و هر کدام با توجه به شرایط شکل گیری خود دارای بافت و رنگ متفاوت می باشند.

ویژگی های منحصربفرد تراورتن، استفاده از آن را برای مصارف گوناگون امکان پذیر می سازد. در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع سنگ ساختمانی به طور مفصل پرداختیم. در این نوشته به معرفی سنگ تراورتن و دانستنی های لازم در مورد آن می پردازیم؛ پس با ما همراه باشید.

عکس سنگ تراورتن بهترین انتخاب برای نماکاری

انواع سنگ تراورتن

سنگ تراورتن حاجی آباد

این محصول دارای رنگ کرم روشن تا شکلاتی است و نسبت به سایر تراورتن ها از تخلخل کم تری برخوردار می باشد. همین امر سبب می شود تا مقاومت فشاری و ساب پذیری آن بالا رود.

این محصول سورت های متفاوتی دارد. سنگ تراورتن حاجی آباد با استفاده از دو روش بی موج و موج دار بریده می شود و فرآوری های متفاوتی مانند چرمی، تیشه ای و… بر روی آن صورت می گیرد.

از این متریال برای نمای بیرونی ساختمان، نمای داخلی، محوطه سازی و ساخت وسایل دکوراتیو استفاده می شود. قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد.

برای مثال هرچه سنگ روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، قیمت بالاتری دارد. قطر و ضخامت آن نیز می تواند بر قیمت آن تاثیرگذار باشد. فرآوری این محصول از نظر میزان ساب پذیری و برش نیز از دیگر عوامل تاثیرگذار می باشد.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن عباس آباد

این سنگ یکی از بهترین سنگ های تراورتن سفید در ایران و جهان است و جزء پرمصرف ترین سنگ های ساختمانی محسوب می شود. از این محصول بیشتر برای نمای ساختمان استفاده می شود.

از ویژگی های این محصول می توان به ساب پذیری بالا و چسبندگی خوب اشاره کرد. سورت بندی این مدل تراورتن با توجه به رنگ و طرح و موج های آن صورت می گیرد.

بعضی از سورت های سنگ تراورتن عباس آباد دارای رگه های مرمر قهوه ای و عسلی است که باعث زیبایی بی اندازه آن می شود.

فرآوری این سنگ انواع مختلفی دارد که از جمله می توان به سنگ تراورتن عباس آباد موج دار و بی موج ساییده، چرمی، سنگ گیوتین عباس آباد و اسلب تراورتن اشاره کرد.

قیمت این سنگ نیز به عوامل مختلفی بستگی دارد. هرچه رنگ این محصول روشن تر و موج های آن کم تر باشد، از قیمت بالاتری برخوردار می باشد.

تراروتن عباس آباد

سنگ تراورتن آتش کوه

این مدل که با نام های تراورتن شهاب سنگ، امداد و سفید محلات نیز معروف است، دارای تم سفید دارد و موج های زیبا و منظمی در آن دیده می شود.

این سنگ دارای ویژگی های منحصر بفرد زیادی است که از جمله می توان به ویژگی های فیزیکی خوب، رنگ روشن و ساب پذیری بالای آن اشاره کرد.

تراورتن آتش کوه نمونه ای از بهترین انواع تراورتن در حال حاضر می باشد. این سنگ دارای سورت های متفاوتی است و رگه هایی از رنگ های سیاه و صورتی در آن نمایان می شود. در بیشتر موارد از این سنگ برای نمای ساختمان استفاده می شود.

قیمت این محصول به عوامل مختلفی بستگی دارد. برای مثال هرچه رنگ آن روشن تر و موج و هاله های آن کم تر و منظم تر باشد، سنگ از قیمت بیش تری برخوردار می باشد.

تراورتن آتش کوه

سنگ تراورتن آبگرم محلات

رنگ این نمونه سنگ تراورتن بین زیتونی مایل به کرم و کرم روشن قابل تغییر است. این سنگ به دو صورت موج دار و بی موج در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد که هر دو نمونه این سنگ طرفداران خاص خود را دارد.

تراورتن محلات

سنگ تراورتن تکاب

سنگ تراورتن تکاب در سه رنگ کرم، قهوه ای و مشکی استخراج و به بازار عرضه می شود و یکی از سنگ های پرکاربرد برای نمای ساختمان است.

از آنجایی که این سنگ دارای ظاهری جذاب و نقش و نگاری زیباست، اغلب آن را به صورت موج دار در دسترس استفاده کنندگان قرار می دهند.

تراروتن تکاب

کاربرد سنگ تراورتن

سنگ تراورتن از جمله سنگ هایی است که مورد تایید برای استفاده در نمای بیرونی ساختمان می باشد. آن چه که آن را به نمونه ای مناسب برای اجرای نمای ساختمان تبدیل می کند، وجود خلل و فرج در پشت آن می باشد.

بخوانید!  بتن چیست؟[بررسی ویژگی ها، انواع و کاربردهای آن]

این امر سبب می شود ملات به خوبی به پشت آن بچسبد و بر روی سطح مورد نظر قرار گیرد و در طول زمان از سقوط آن جلوگیری به عمل می آورد. از آن جایی که ساب پذیری این سنگ بالاست، از آن در ساخت راه پله نیز استفاده می شود.

این سنگ نمونه ای از متریال های طبیعی است که در حمام، نمای بیرونی و داخلی ساختمان و محوطه سازی استفاده می شود. مدل پولیش نشده این محصول دارای بافت طبیعی است و سطح آن لیز نمی باشد.

از این رو گزینه ای مناسب برای استفاده در حمام می باشد. از این محصول می توان برای اطراف استخر نیز استفاده کرد.

مزایای سنگ تراورتن

  • این سنگ گرما را جذب نمی کند و سطح آن همیشه خنک است، به همین دلیل برای استفاده در مناطق گرم مناسب می باشد. از این سنگ برای ایجاد حسی خنک در استخر و حمام استفاده می شود.
  • این سنگ به دلیل تخلخل زیاد سطح صیقلی ندارد و بافت پر از منفذ آن مانع از لیزخوردن روی آن می شود.
  • بافت سنگ تراورتن بی نظیر است و یکی از مزایای این سنگ محسوب می شود.
  • رنگ این سنگ ثابت است و به مرور زمان کم رنگ نمی شود.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری و صیقل کاری بالایی برخوردار است.
  • سنگ تراورتن عایق صوتی و عایق حرارتی است.
  • این سنگ از قابلیت برشکاری به شکل موج دار و بدون موج برخوردار می باشد.
  • حفره ها و منافذی که در سنگ تراورتن وجود دارند چسبندگی ملات سیمان را به سنگ بیشتر می کند، در نتیجه از سقوط سنگ ممانعت می شود و عملیات نصب راحت تر صورت می گیرد.
  • درز و شکافی که در این سنگ نمایان می شود بسیار کم است.
  • لایه بندی سنگ تراورتن به شکل افقی و با شیب کم انجام می شود، از این رو استخراج آن آسان و در مناطق قابل دسترس و کم ارتفاع صورت می گیرد.
  • منافذی که در این سنگ وجود دارند مقاومت آن را در برابر انقباض و انبساط بالا می برند.
  • سنگ تراورتنی که برای نمای ساختمان استفاده می شود در برابر اشعه خورشید مقاوم است و نیازی به مراقبت ندارد.

معایب سنگ تراورتن

  • در صورت استفاده از سنگ تراورتن به عنوان کفپوش، هزینه های اولیه آن در مقایسه با کفپوش بتنی بیشتر می شود.
  • رنگ و بافت های خاص این سنگ دارای قیمت گران تری نسبت به بافت های ساده هستند.
  •  رنگ و طرح آن یکنواخت نیست.
  • در زمان رسیدن دمای محیط به دمای انجماد، احتمال خردشدن این سنگ وجود دارد. به همین سبب در زمان نگهداری طولانی مدت کوپ های تراورتن در هوای سرد حتماً آن ها را می پوشانند.
  • سنگ تراورتن جذب آب نسبتاً بالایی دارد.
تراورتن

انواع فرآوری سنگ تراورتن

این متریال نمونه ای از محصولات تطبیق پذیر بشمار می رود و در انواع طرح و رنگ می تواند پاسخگوی سلایق مختلف برای دستیابی به آن چه در ذهن افراد است، باشد. این متریال به روش های مختلف فرآوری می شود که در ادامه به معرفی آن ها خواهیم پرداخت.

  • صیقلی: این سنگ ظاهری شیک و لوکس دارد و سطح آن براق می باشد. نمای این محصول به گونه ای است که باعث بازتاب نور می شود.
  • هوند: این نمونه سنگ از ظاهری یکدست اما مات برخوردار است و نور از سطح آن بازتاب نمی شود.
  • براش: تراورتن براش ظاهری روستیک مانند و جذاب دارد. آن چه که باعث ایجاد چنین نمایی در این سنگ می شود، استفاده از براش های مخصوص و ایجاد بافت بر روی سنگ می باشد.
  • تامبل: برای ساخت تراورتن تامبل، در ابتدا سنگ اندازه گیری و بریده می شود و در پوششی پلاستیکی قرار می گیرد و سطح آن با آب و مواد ساینده، ساییده می شود. در برخی موارد از مقداری اسید نیز برای این کار استفاده می شود. تراورتن تامبل از ظاهر طبیعی تری برخوردار می باشد. این محصول مانند تراورتن براش از بافت بیشتری نسبت به سایر نمونه ها برخوردار می باشد. تنها تفاوت این دو در آن است که مدل تامبل گوشه های صاف تری دارد. نکته مهم در نصب این مدل، استفاده از سیلر بر روی آن پس از دوغاب ریختن می باشد.

انواع رنگ سنگ تراورتن

این متریال نمونه ای از محصولاتی است که از تنوع رنگی بالایی برخوردار می باشد. از جمله این رنگ ها می توان به بژ، قهوه ای، خاکی، سفید و حتی طوسی نقره ای اشاره کرد. این تنوع رنگ باعث می شود تا از این محصول در طراحی داخلی استفاده های زیادی شود.

بخوانید!  موارد کاربرد سنگ گرانیت در ساختمان

این تنوع رنگی به اندازه ای است که می توان گفت هیچ دو سنگی که در دو مکان مختلف مورد استفاده قرار گرفتند، ظاهر یکسانی ندارند، حتی اگر مدل سنگ ها برابر باشد.

بنابراین بهتر است قبل از خرید و نصب، نمونه ای از مدل مورد نظر را در مکانی که قصد استفاده از آن را دارید، قرار دهید تا از نمای کلی آن اطمینان حاصل کنید. نمونه ای از پرطرفدارترین انواع رنگ های این محصول، تراورتن سفید می باشد.

مقاومت سنگ تراورتن

سطح این محصول نه به صافی مرمر نه به زبری گرانیت است. اگر جسم سنگینی را بر روی آن بکشید، بر روی سطح آن خراشیدگی ایجاد می شود. انتخاب نمونه مناسب این محصول باید با توجه به مکان مورد نظر صورت پذیرد.

در صورت نگهداری و استفاده صحیح از این سنگ می توان در طولانی مدت بدون ایجاد هرگونه آسیب از آن استفاده کرد. آن چه که بر مقاومت این سنگ تاثیر می گذارد، نصب صحیح آن می باشد.

سنگ تراورتن کف

نحوه تمیز کردن سنگ تراورتن

برای نگهداری هر چه بهتر از این محصول نیز بهتر است هر 3 تا 5 سال نسبت به سیلرزنی آن اقدام شود. این در حالی است که برای تمیز کردن آن از محصولات شیمیایی قوی استفاده نشده باشد. در این صورت این بازه زمانی باید کوتاه تر باشد.

برای تمیزکردن تراورتن در ابتدا باید سطح مورد نظر جارو شود و از هرگونه گرد و خاک پاک گردد. توجه کنید در صورتی که گرد و خاک بر روی این متریال باقی بماند به مرور زمان باعث نابودی سیلر از روی آن می شود و رنگ سنگ را تغییر می دهد.

بهترین راه برای تمیز کردن این متریال در مرحله اول استفاده از آب ولرم و یک تی یا اسفنج می باشد. باید دقت کنید که به یکباره آب را بر روی سنگ نریزید. چرا که می تواند از سیلر سطح عبور و به لایه های داخلی سنگ نفوذ کند و در پی آن باعث تغییر رنگ و حتی کپک زدن سطح سنگ شود.

اگر قصد ضدعفونی کردن سطوح سنگی تراورتن را دارید، می توانید از یک قاشق غذاخوری مایع ظرفشویی غیر اسیدی ملایم داخل 3 لیتر آب استفاده نمایید و با یک تی نرم بر روی سطح مورد نظر بکشید.

پس از انجام این کار برای بار دوم باید از آب خالی برای تمیز کردن سطح استفاده کنید. پس از انجام این کار با استفاده از یک حوله نرم سطح سنگ را به طور کامل خشک کنید.

برای تمیز کردن درز بین سنگ های تراورتن نیز تنها کافیست از مقداری مخلوط جوش شیرین و آب استفاده کنید و با استفاده از یک برس بر روی درز بکشید. دقت کنید که زیاد به دست فشار وارد نکنید تا به دوغاب نیز آسیبی وارد نشود.

قیمت سنگ تراورتن

قیمت سنگ تراورتن با توجه به نوع، رنگ، ضخامت، سورت، نوع برش و نوع فراوری آن متفاوت می باشد. این سنگ نمونه ای از محصولات با قیمت مناسب است از این رو می توان آن را در دسته سنگ های لوکس مقرون به صرفه قرار داد.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی سنگ تراورتن و خصوصیات آن پرداختیم. همانطور که گفتیم سنگ تراورتن یکی از سنگ های پرکاربرد در صنعت ساختمان می باشد.

این سنگ تزئینی به دلیل طیف گسترده رنگی که دارد مورد توجه شرکت های عمرانی قرار دارد و در بخش های مختلف ساختمان، چه در نما و چه در دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

سوالات متداول

سنگ تراورتن چیست؟

تراورتن نوعی سنگ آهک متخلخل است و از دسته سنگ های رسوبی و تزیینی به‌ شمار می‌رود. این سنگ از رسوبات بجامانده در چشمه‌های آب گرم تشکیل می شود.

انواع سنگ تراورتن چه نام دارد؟

تراورتن عباس آباد، حاجی آباد، آتش کوه، تکاب و آبگرم محلات

سنگ تراورتن چه ویژگی هایی دارد؟

رنگ این سنگ ثابت است و به مرور زمان کم رنگ نمی شود. این سنگ از قابلیت برش کاری و صیقل کاری بالایی برخوردار است. دوام و طول عمر تراورتن بالا است.

انواع فراوری سنگ تراورتن چگونه است؟

صیقلی، هوند، براش و تامبل