آموزش رویت

ساختمانچی

کابینت در دکوراسیون آشپزخانه بسیار حائز اهمیت است، زیرا علاوه بر ایجاد دکوراسیونی شیک و مدرن باید به نحوی طراحی و اجرا شود که حداکثر استفاده از فضای آشپزخانه صورت گیرد و بتوان ظرف و ظروف و وسایل مورد نیاز را در آن جاسازی کرد.

این المان دکوراتیو و کاربردی از متریال هایی نظیر چوب، فلز، هایگلاس، ام دی اف و پی وی سی و در طرح و رنگ متنوع تولید و به بازار عرضه می شود.

در انتخاب جنس کابینت باید دقت لازم صورت گیرد تا بتوان محصولی مقاوم با طول عمر طولانی داشت و در دکوراسیون آشپزخانه آن را تعبیه نمود. در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع کابینت و طراحی آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع کابینت

کابینت تمام چوب

استفاده از چوب در ساخت کابینت فضایی گرم و صمیمی به دکوراسیون خانه شما می بخشد. کابینت چوبی بسیار شیک و زیبا است، اما حاضرسازی و نصب آن به مدت زمان زیادی نیاز دارد.

از مدل های مختلف آن می توان کابینت کلاسیک را نام برد. این مدل تماما از جنس چوب است و طرح های مختلفی بر روی بدنه آن حک می شود، اما یکی از معایب آن مقاومت پایین در برابر رطوبت و آب است. رطوبت باعث متورم و پوسته پوسته شدن چوب می شود و عمر آن را پایین می آورد.

قیمت کابینت تمام چوب در مقایسه با سایر مدل ها گران تر است. کابینت کلاسیک ممبران از جمله نمونه هایی است که فضای لوکس خانه های سلطنتی در اروپا را یادآوری می کند.

طرح ها و نقش های بسیار زیبا، سرستون های منبت کاری شده، تاج ها و یراق آلات شیکی که در ساخت آن اعمال می شوند، چشم هر بیننده ای را به خود خیره می کند و ارزش دکوراسیون آشپزخانه را بالا می برند.

در حال حاضر افرادی که در خانه های لوکس زندگی می کنند، خرید کابینت کلاسیک را به سایر مدل ها ترجیح می دهند؛ زیرا این مدل یکی از لوکس ترین و به روزترین مدل هایی است که زیبایی آشپزخانه را دو چندان نموده و نمایی اشرافی و سلطنتی به خانه شما می بخشد.

چوب درختان گردو، افرا و بلوط که در ساخت بدنه و اسکلت آن به کار می رود حسی از طبیعت را وارد خانه کرده و فضا را گرم تر و صمیمی تر می نماید.

این چوب ها دارای رگه های نامنظم طبیعی هستند و حسی نوستالژیک در انسان به وجود می آورند. مدل کلاسیک ایشکاب بهترین و باکیفیت ترین محصولی است که در اختیار مشتریان قرار می گیرد و دارای گارانتی پنج ساله است.

کابینت تمام چوب

تمیز کردن کابینت چوبی

کابینت از جمله المان هایی است که که مدام در معرض ذرات چربی ناشی از پخت و پز و یا گرد و غبار قرار دارد. این ذرات به مرور زمان بر سطوح مانده و تمیز کردن آن ها سخت می شود. اما اگر آن را به صورت مدام تمیز کنید همواره براق و عاری از آلودگی خواهد بود.

به منظور پاک کردن آلودگی از سطح آن می توانید از محلول رقیق سرکه سفید و آب یا مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. این محلول ها به رنگ کابینت آسیب نمی زنند و ظاهر زیبای آن را خدشه دار نمی کنند.

کابینت های گلاس

کابینت های گلاس از جنس MDF تولید می شود و با روکش براق و پلاستیکی از جنس پلکسی گلاس پوشانده شده است. این روکش زیبایی منحصر به فرد و ظاهری شیشه مانند و براق ایجاد می کند.

سطح هایگلاس براق است و نور را منعکس می کند، بنابراین منبعی برای انعکاس نور به شمار می آید. استفاده از این مدل برای آشپزخانه هایی که نور کافی ندارند، بسیار مناسب است.

ترکیب رنگ کابینت هایگلاس بسیار متنوع است و شما با توجه به دکوراسیون آشپزخانه خود می توانید رنگ دلخواه را انتخاب نمائید و از زیبایی آن لذت ببرید. اما این را بدانید که رنگ های تیره در مقایسه با رنگ های روشن خراشیدگی و آلودگی را بیشتر نشان می دهند.

بزرگ ترین عیب روکش گلاس نمایان شدن خط و خش بر روی آن است، به همین دلیل باید از برخورد اجسام نوک تیز مانند چاقو به آن جلوگیری کرد.

از های گلاس نباید به عنوان صفحه یا کانتر استفاده نمود، زیرا مقاومت این متریال در برابر ضربه و خراشیدگی پایین است. تنها بدنه و درب محصول باید از این جنس انتخاب شوند.

کابینت های گلاس

تمیز کردن کابینت هایگلاس

این مدل به نسبت سایر مدل ها در برابر جذب گرد و غبار مقاوم تر است، اما اثر انگشت بر روی آن جا می گذارد. اگر جلوه تمیز و براق آشپزخانه برای شما حائز اهمیت است، بهتر است کابینت های گلاس سفید نقره ای سفارش دهید؛ زیرا رنگ های روشن اثر انگشت را کمتر نشان می دهند و تمیز کردن آن ها به راحتی با یک دستمال نیمه مرطوب انجام می شود.

کابینت PVC

کابینت پی وی سی از جنس پلاستیک فشرده است و در محیط هایی که استفاده از آب در آن ها زیاد است، کاربرد فراوانی دارد. این مدل کاملا ضد آب بوده و در برابر رطوبت مقاومت بالایی از خود نشان می دهد. PVC متورم و پوسته پوسته نمی شود و دوام و طول عمر آن بالاست.

کابینت هایی که از جنس پی وی سی تولید می شوند در برابر ضربه، خش، مواد قلیایی و اسیدی مقاوم هستند و نگهداری و تمیزکردن آن ها به نسبت سایر نمونه ها آسان تر است.

همچنین وزن آن ها بسیار سبک بوده و بسیار سریع و آسان نصب می شوند. این مدل در طرح و رنگ متنوع تولید می شود و نیازی به رنگ آمیزی مجدد ندارد. بزرگ ترین عیب PVC این است که پلاستیک به کاررفته در ساخت آن تجدیدپذیر نیست و به دامان طبیعت باز نمی گردد.

کابینت پی وی سی

تمیز کردن کابینت PVC

این مدل آنتی باکتریال است و به ندرت آلودگی را به خود جذب می کند، اما به منظور پاک کردن گرد و غبار از روی آن می توان از دستمال مرطوب استفاده نمود.

کابینت فلزی

امروزه با ورود محصولات شیک و مدرن به بازار، استفاده از کابینت فلزی بسیار کاهش می یابد و تنها نمونه هایی که سطحی صاف و براق از جنس استیل دارند، در دکوراسیون آشپزخانه بعضی خانه ها مورد استفاده قرار می گیرند؛ زیرا مقاومت آن ها در برابر حرارت، زنگ زدگی و آلودگی بسیار بالاست.

بخوانید!  تجهیزات آشپزخانه کن

علاوه بر آن عمر استیل طولانی بوده و هزینه ای صرف نگهداری آن نمی شود. نصب کابینت استیل به راحتی و با مبلغ ناچیز صورت می گیرد. کابینت فلزی در سه نوع فولادی، گالوانیزه و استیل تولید می شود که هر کدام معایب و مزایا خاص خود را دارند.

نمونه فولادی مقاومت بالایی در برابر رطوبت ندارد و پس از مدتی دچار خوردگی و زنگ زدگی می شود، اما گالوانیزه به نسبت فولاد مقاومت بهتری در برابر نم و رطوبت از خود نشان می دهد.

در این مدل ها نمی توان از یراق آلات مدرن و یا انواع اکسسوری استفاده نمود. همچنین طرح و رنگی که برای آن ها انتخاب می شود، بسیار محدود است.

بهترین نوع این محصول، مدل استیل است اما در حال حاضر کسی تمایل خرید یا سفارش آن ندارد؛ زیرا طرح و رنگ آن متنوع نبوده و جذابیت خاصی به فضا نمی افزاید، اما مدل استیل صنعتی ممکن است در آشپزخانه های بزرگ صنعتی مورد استفاده قرار گیرد.

تمیز کردن کابینت فلزی

اثر انگشت به راحتی بر روی استیل به جا می ماند و برای تمیز کردن آن باید از دستمال مرطوب استفاده نمود. همچنین اسپری های چند منظوره و یا محلول های تمیز کننده سطوح فلزی می توانند سطح کابینت شما را تمیز و براق کنند.

کابینت ام دی اف

ماده ای که برای ساخت این مدل استفاده می شود تخته فیبر نرم یا سخت است. این تخته چوب به نسبت تخته های سه لایه که نئوپان نامیده می شوند، متراکم تر و در نتیجه مقاوم تر است.

تنوع بسیار بالا و قیمت متنوع MDF باعث می شود کابینت سازان به سمت این متریال گرایش پیدا کنند و محصولاتی زیبا و با دوام به مشتریان عرضه نمایند. رنگ بندی ام دی اف با هر نوع دکوراسیون همخوانی پیدا می کند، از این رو این متریال بهترین گزینه برای ساخت کابینت است.

این مدل ظاهری شبیه به چوب دارد و با روکش های چوبی، غیر چوبی و رنگ، پوشش داده می شود. MDF از فرآورده های چوب است که با دانسیته متوسط تولید می شود و وزن بسیار سبکی دارد.

کابینت ام دی اف دارای سطحی صاف با خواص فیزیکی و مکانیکی بالایی است، به همین دلیل برای تعبیه در اطراف سینک ظرفشویی و کفپوش ها مناسب می باشد.

علاوه بر آن در برابر حرارت مقاومت بالایی دارد و عایق مناسبی برای صدا نیز محسوب می شود. بهترین رنگ ام دی اف قهوه ای روشن است؛ زیرا گرد و غبار و آلودگی را کمتر از قهوه ای تیره نشان می دهد.

کابینت ام دی اف

نکات مهم در نگهداری از ام دی اف

بهترین زمان تمیزکردن آن سریعاً پس از آلودگی آن است. قبل از جذب آلودگی بهتر است آن را تمیز کنید.

گاهی اوقات به دلیل کمبود رطوبت هوا، سطح کابینت ممکن است ترک بردارد، از این رو از واکس یا اسپری برای پوشش سطح استفاده کنید. پوشش های محافظ طول عمر MDF را افزایش می دهند.

هر چند انواع مدل های این محصول از مقاومت لازم در برابر نم و رطوبت برخوردار هستند اما باز هم در صورت ریزش آب بر روی آن ها باید با دستمال آن را پاک نمود. با این کار، عمر آن ها طولانی تر خواهد شد.

کابینت ممبران

یکی از نمونه های زیبای کابینت که می توان در طراحی داخلی آشپزخانه مورد استفاده قرار داد، کابینت ممبران یا کابینت وکیوم می باشد. این مدل نمونه به روزرسانی کابینت های چوبی کلاسیک می باشد و از آن بیش تر در آشپزخانه های لوکس استفاده می شود.

اگر به دنبال طراحی آشپزخانه کلاسیک و مدل کابینت آشپزخانه ایرانی جدید هستید، پیشنهاد ما انتخاب این مدل می باشد.

برخلاف تصور برخی افراد که گمان می کنند ممبران و وکیوم تفاوت دارند باید گفت که این دو تفاوتی با یکدیگر ندارند و ممبران همان وکیوم است.

ممبران نوعی روکش PVC است که بر روی مغزی از جنس ام دی اف یا چوب طبیعی کشیده می شود و حاصل آن ساخت ممبران می باشد.

ممبران

آن چه که مهم است در هنگام ساخت باید از وکیوم شدن روکش بر روی تخته اطمینان حاصل شود، چرا که در طولانی مدت می تواند باعث جدا شدن روکش از روی تخته شود. این موضوع را می توان یکی از معایب ممبران در نظر گرفت.

هم چنین این مدل در برابر نور خورشید چندان مقاوم نبوده و بنابراین بهتر است برای آشپزخانه هایی که کابینت در معرض نور خورشید قرار دارد، استفاده نشود.

کابینت انزو

کابینت انزو از تولیدات شرکت zentique ایتالیا می باشد که کیفیت بسیار بالا و طراحی فوق العاده خاصی دارد. انزو نوع خاصی از کابینت پولیشی می باشد که به دو صورت روکش دار و رنگ شده تولید می شود.

کابینت انزو برای دکوراسیون خانه های نئوکلاسیک بسیار مناسب است. بدنه یا یونیت این آنها از جنس ام دی اف می باشد و یراق آلات مورد استفاده در آن، فانتونی یا بلوم است.

در ساخت کابینت انزو از جزئیات و ریزه کاری های کلاسیک به همراه ستون های حکاکی شده و سرستون های بسیار فاخر استفاده می شود. در واقع کابینت های انزو از ممبران جزئیات و کنده کاری های بیشتری دارند و به دلیل ضخامت و کیفیت بسیار بالای ورق ام دی اف و روکش آن، در حال حاضر گران قیمت ترین نوع کابینت بشمار می روند.

کابینت انزو

کابینت پلی وود

کابینت پلی وود از چوب و پلاستیک تولید می شود و یکی از مستحکم ترین انواع کابینت می باشد. پلی وود نوعی کامپوزیت است که از چوب و ترموپلاستیک تشکیل می شود. این المان در صنایع مختلفی علی الخصوص کابینت مورد استفاده قرار می گیرد. پلی وود به دلیل مقاومت بالا و زیبایی، جایگزین مناسبی برای چوب طبیعی می باشد.

پلی وود مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه و فشار دارد و می تواند وزن زیادی را تحمل نماید؛ همچنین در برابر سرما و گرما دچار انقباض، انبساط، ترک خوردگی نمی شود.

بخوانید!  جدیدترین ایده های استفاده از کاغذ دیواری آشپزخانه

همچنین وزن کابینت های پلی وود بسیار سبک است و حمل و نقل آن ها نیز به راحتی صورت می گیرد. پلی وود مقاومت بالایی در برابر حرارت و گرما دارد و غیرقابل اشتعال است.

کابینت پلی وود

کابینت های مختلف آشپزخانه بر اساس نوع سفارش

کابینت معمولی

مدل معمولی به صورت پیش ساخته وجود دارد و ابعاد آن استاندارد است. حاضرسازی و نصب آن ظرف چند روز انجام می شود و نیاز به مدت زمان طولانی ندارد. مدل و ابعاد آن نیز محدود است و مشتری فقط می تواند از بین مدل ها، مدل مورد نظر خود را انتخاب کند.

کابینت نیمه سفارشی

کابینت نیمه سفارشی به صورت پیش ساخته نیست، بلکه بعد از سفارش در کارگاه تولید می شود. قیمت آن نسبت به نوع عمومی بالاتر است؛ زیرا سلیقه مشتریان در انتخاب آن نقش دارد. زمان ساخت و حاضرسازی مدل های نیمه سفارشی طولانی تر از مدل های معمولی است.

مدل کابینت

کابینت سفارشی

کابینت سفارشی بنا به درخواست مشتری در هر طرح، رنگ و جنسی تولید می شود. یکی از مزیت های آن پر کردن قسمت هایی از آشپزخانه با ابعاد نامتعارف و کج است. مدل های معمولی این قابلیت را ندارند و فقط برای قسمت های صاف و استاندارد در آشپزخانه تعبیه می شوند.

قیمت نوع سفارشی نسبت به دیگر مدل ها گران تر می باشد. البته قیمت تمام شده آن بسته به نوع متریال و طرح کارشده در ساخت آن ها دارد.

اگر می خواهید برای آشپزخانه خود طرحی خاص داشته باشید و دکوراسیونی شیک و ایده آل در آن پیاده کنید، بهتر است کابینت آشپزخانه خود را طبق سلیقه خود طراحی نموده و از فضا آشپزخانه استفاده بهینه نمایید.

کابینت سفارشی

نکات مهم برای خرید کابینت

  • اگر وسایل زیادی برای قراردادن در کابینت آشپزخانه دارید، مدل های کلاسیک بهترین انتخاب می باشند.
  • اگر آشپزخانه شما کوچک است، بهتر است از مدل های کشیده و تا سقف استفاده کنید.
  • رنگ های تیز و تند ممکن است پس از مدتی شما را خسته و کسل کند، پس بهتر است از رنگ های ملایم یا مکمل استفاده کنید.
  • اگر به فضا زیادی برای قراردادن اشیاء نیاز ندارید و به عنوان یک المان تزیینی آن را بکار می برید، بهتر است از کابینت های مدرن استفاده کنید.
  • اگر محیط شما رطوبت بالایی دارد، از کابینت های چوبی و فلزی استفاده نکنید. بهترین کابینت برای این محیط ها، کابینت های ضد آب می باشد.
  • اگر قد کوتاهی دارید، از کابینت های کلاسیک استفاده کنید تا برای باز کردن آن مشکلی نداشته باشید.
  • انتخاب کابینت های ممبران می تواند تمام فضا را تحت پوشش قرار دهد.
  • اگر آشپزخانه بزرگی دارید از رنگ های تیره و اگر آشپزخانه کوچکی دارید از رنگ های روشن استفاده کنید.

مراکز خرید کابینت آشپزخانه

کابینت ها از متریال هایی هستند که به وفور در هر شهری وجود دارند و شما می توانید به کارگاه های نجاری مراجعه و کابینت خود را سفارش دهید و یا به فروشگاه های عرضه کننده این محصول بروید و پس از انتخاب نوع، جنس و رنگ، کابینت مورد نظر خود را انتخاب و سفارش دهید. ما در این بخش قصد داریم به معرفی برخی خیابان هایی که این محصول را عرضه می کنند، بپردازیم.

تهران

در تهران می توانید این محصول را در خیابان ستارخان، خیابان ولیعصر، خیابان آرارات، میدان امام حسین خیابان انقلاب، فرمانیه خیابان لواسانی، آزادی خیابان هاشمی خیابان علیاری، سفارش و خریداری نمایید.

اصفهان

از جمله خیابان هایی که می توانید برای خرید این محصول مراجعه کنید، خیابان شهروند، خیابان هشت بهشت غربی، خیابان شیخ صدوق، خیابان دهش، خیابان بسیج و خیابان شهید واقفی می باشند.

قیمت کابینت

کابینت ها قیمت های متفاوتی دارند، برای مثال چوب یک متریال طبیعی است و در مقایسه با ام دی اف که نوعی چوب فرآوری شده می باشد از نظر ارزش، استحکام و زیبایی برتری دارد، از این رو قیمت کابینت کلاسیک به نسبت سایر مدل ها گران تر خواهد بود.

در مورد ام دی اف می توان گفت کیفیت ورق های ام دی اف تاثیر مستقیم بر قیمت محصول دارند، هر چه کیفیت بالاتر باشد، مسلماً محصول گران تر خواهد بود. PVC نسبت نمونه های تمام چوب و یا ام دی اف قیمت پایین تری دارد.

در مورد مدل هایگلاس نیز باید توجه داشت هر چه کیفیت ورق های گلاس بالاتر باشد مسلماً قیمت ساخت کابینت بالاتر است. محصولات باکیفیت عمری طولانی تر و ظاهری براق تر دارند، از این رو برای داشتن آشپزخانه ای لوکس بهتر است کیفیت محصول را مد نظر قرار دهید.

نکات پایانی

زیبایی و نما کابینت با ابزار جانبی و یراق آلاتی که در آن به کار می رود دو چندان می شود. دستگیره ها، لولا، ریل، جک، پایه زیر کابینتی، اکسسوری ها و دیگر ابزاری که در ساخت آن ها استفاده می شوند، تاثیر بسزایی در زیبایی این المان ها دارند.

در انتخاب یراق آلات دو فاکتور کارایی و زیبایی باید مد نظر قرار گرفته شوند. امیدواریم این نوشته از ساختمانچی اطلاعات مفیدی را در مورد انواع کابینت ها و ویژگی ها هر کدام به شما کاربران گرامی ارائه کرده باشد.

در انتهای این نوشته، مدل های زیبایی از کابینت را برای شما آماده کرده ایم که امیدواریم از دیدن آن ها لذت ببرید و در انتخاب و ساخت کابینت خانه خود، از این ایده ها استفاده کنید.

اککسوری کابینت

کابینت سیاه

کشوی کابینت

مدل اکسسوری کابینت

مدل کابینت زیبا

کابینت بزرگ و جادار

کابینت مشکی

طرح کابینت

کابینت جادار

سوالات متداول

چگونه می توان سطح کابینت چوبی را تمیز کرد؟

به منظور پاک کردن آلودگی از سطح کابینت چوبی می توانید از محلول رقیق سرکه سفید و آب یا مایع ظرفشویی و آب استفاده کنید. این محلول ها به رنگ چوب آسیب نمی زنند و ظاهر زیبای آن را خدشه دار نمی کنند.

چرا نباید از هایگلاس به عنوان صفحه کانتر استفاده نمود؟

زیرا مقاومت هایگلاس در برابر ضربه و خراشیدگی پایین است. تنها بدنه و درب باید از این جنس انتخاب شوند.

ویژگی کابینت فلزی چیست؟

مقاومت این مدل در برابر حرارت، زنگ زدگی و آلودگی بسیار بالاست. علاوه بر آن عمر استیل طولانی بوده و هزینه ای صرف نگهداری آن نمی شود