آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید از بین بردن بوی بد لباسشویی چگونه انجام می گیرد؟ شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که با بوی بد لباسشویی روبرو شوید و اکنون جزء کسانی باشید که گرفتار این مشکل مشمئز کننده هستید.

اما بدانید که این مشکل از ابتدا وجود نداشته، بلکه به خاطر رشد میکروارگانیسم ها در داخل لگن و مخزن مربوط به مواد شوینده این بو استشمام می شود.

بوی بدی که از ماشین لباسشویی احساس می کنید، به نگهداری و مراقبت های شما بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی بستگی دارد. برای اینکه بعد از هر بار استفاده از عطر تمیزی و پاکیزگی لذت ببرید بهتر است نکاتی را همیشه رعایت کنید.

ماشین لباسشویی با وجود این که محل تمیز شدن لباس ها است، اما یکی از جاهایی است که باکتری ها و قارچ ها در آن تجمع می کنند، پس باید مراقبت های لازم را بعد از اتمام کار ماشین لباسشویی به کار گیریم.

اگر تجربه و دانش کافی برای جلوگیری و از بین بردن بوی بد لباسشویی را ندارید، در این مقاله از سایت ساختمانچی با ما همراه باشید تا دلایل استشمام بوی بد لباسشویی و راهکارهای مختلف برای حل این مشکل را با هم بررسی کنیم.

چکار کنیم تا ماشین لباسشویی بوی بد نگیرد؟

تمیزکردن بدنه لباسشویی کار آسانی است، اما برای این که با مشکل بوی بد ماشین لباسشویی روبرو نشویم باید موارد زیر را رعایت کنیم، زیرا حتی ممکن است در طولانی مدت و عدم رعایت این نکات به قسمت هایی مثل لاستیک دور درب یخچال آسیب وارد شود.

کثیف شدن لاستیک لباسشویی

خارج کردن لباس ها بلافاصله بعد از اتمام شستشو

اگر بلافاصله بعد از شستشوی لباس ها توسط ماشین لباسشویی، لباس های مرطوب را از داخل محفظه لباسشویی خارج نکنیم با گذشت زمان و تولید و رشد قارچ ها و باکتری ها بوی بدی از لباسشویی استشمام می کنید.

خشک کردن لباسشویی

بعد از هر بار استفاده از ماشین لباسشویی با یک دستمال خشک لگن و تمام شیارهای لاستیک دور درب ماشین لباسشویی را خشک کنید. با این کار اجازه رشد باکتری ها در محیط مرطوب را نخواهیم داد.

خشک کردن داخل لباسشویی

باز گذاشتن درب ماشین

به یاد بسپارید که با وجود خشک کردن قسمت های مذکور در بالا، حتما چند ساعت درب ماشین لباسشویی را نیمه باز بگذارید تا بخار و رطوبت از آن خارج شود.

اگرچه از باز بودن درب ماشین و دیدن آن احساس خوشایندی ندارید، اما چند ساعت این وضعیت را تحمل کنید تا لباسشویی کامل خشک شود.

شستشوی جاپودری

تمیز کردن جاپودری یکی از مهم ترین کارهایی است که بعد از چند بار استفاده از ماشین لباسشویی حتما باید انجام دهید. جاپودری را در بیاورید و آن را با برس و مایع سفید کننده که موجب ضد عفونی شدن جاپودری می شود، بشویید.

چک کردن البسه قبل از شستشو

گیرکردن شی، دستمال کاغذی و یا لباس در قسمت فیلتر پمپ تخلیه ماشین لباسشویی، لاستیک یا حتی دیگ ماشین لباسشویی موجب تولید باکتری و کپک و ایجاد بوی بد ماشین لباسشویی می شود.

بهتر است لباس ها را قبل از شستشو بررسی کنید و اگر چیزی داخل جیب ها باقیمانده، خارج کنید که داخل ماشین لباسشویی گیر نکند.

خالی کردن فیلتر

یک فیلتر در قسمت جلوی لباسشویی پایین آن قرار دارد. هر ماه آن را باز کنید و آب کثیف داخل آن را تخلیه کنید. برای این کار ابتدا یک ظرف تخت برای آب داخل آن زیر درب قرار دهید. حالا درب را باز کنید سپس فیلتر را بچرخانید تا از بدنه لباسشویی جدا شود و آبی که داخل آن است تخلیه گردد.

بخوانید!  آموزش تعمیر کفپوش چوبی

با یک دستمال یکبار مصرف، محل قرارگرفتن فیلتر را تمیز کنید و دوباره فیلتر را در جای خود بگذارید و سفت کنید.

فیلتر لباسشویی

کمک از تکنسین برای سرویس سالانه ماشین لباسشویی

پیشنهاد می شود هر سال از یک تکنسین برای سرویس ماشین لباسشویی خود کمک بگیرید. با این کار نه تنها مشکلات احتمالی کوچک بررسی و رفع می شود، بلکه قسمت ها و مجاری ماشین لباسشویی که در دسترس شما نیست را تمیز و سرویس می کند.

بوی فاضلاب

ممکن است هیچ کدام از موارد بالا باعث بوی بد ماشین لباسشویی نشود، ولی هنگاهی که ماشین لباسشویی در حال کار کردن است بوی نامطبوع شما را آزار دهد. این بو به احتمال زیاد از فاضلاب است که به لباسشویی متصل است.

دلیل این اتفاق می تواند عدم استفاده از سیفون یا مسیر مشترک بین سینک ظرفشویی و ماشین لباسشویی باشد و ربطی به خود لباسشویی ندارد. از لوله باز کن و یا بوگیر مخصوص فاضلاب استفاده کنید و آن را داخل ورودی فاضلاب بریزید و درب آن را محکم ببندید.

روش های از بین بردن بوی بد لباسشویی

حالا اگر با این بوی بد مواجه شدید نگران نباشید، چرا که با تمیزکردن جاهایی که تا به حال از چشم شما دور مانده است می توانید از این بوی بد خلاص شوید و بعد از این با خیال راحت از لباسشویی برای تمیزی لباس، حوله، ملحفه و… استفاده کنید.

روش های زیر به شما در از بین بردن بوی بد لباسشویی کمک خواهد کرد. فقط یادتان باشد که تمام این کارها را هنگام خالی بودن لباسشویی انجام دهید.

استفاده از جرم گیر

شما می توانید از جرمگیرهایی که در فروشگاه ها است استفاده کنید. آن را داخل لگن و جاپودری بریزید و ماشین لباسشویی را با برنامه کتان در بالاترین درجه آب قرار دهید تا ماشین لباسشویی خالی کار کند و جرم ها و باکتری ها را در خود حل کند.

مایع سفیدکننده

یک پیمانه مایع سفیدکننده را داخل محفظه جاپودری بریزید. اجازه دهید ماشین لباسشویی با برنامه ای مناسب به صورت خالی کار کند. این مایع سفیدکننده تمام نقاط ماشین لباسشویی را ضدعفونی می کند. سپس با یک دستمال تمیز آن را خشک کنید.

بوی داخل لباسشویی

استفاده از اسید سیتریک یک راه حل ارزان

یک روش دیگر استفاده از جرم گیر دست ساز خانگی یعنی سرکه سفید است. اصولا سرکه در هر خانه ای به راحتی پیدا می شود. محلول سرکه را داخل لگن و جاپودری بریزید درب ماشین لباسشویی را به مدت یک ربع ببندید تا به همان حالت بماند.

سرکه به خاطر خاصیت اسیدی که دارد، قارچ ها و باکتری ها را در خود حل می کند. حالا ماشین لباسشویی را روی بالاترین درجه آب قرار دهید تا ماشین خالی کار کند و جرم ها و باکتری ها را از بین ببرد.

پودر معجزه گر برای تمیزی همه نقاط خانه

جوش شیرین یک ماده بی نظیر است که برای تمیز کردن خیلی از جاهای خانه به آن متوسل می شویم. انصافا هم نتیجه مطلوب را همیشه از آن می گیریم.

فقط کافیست جوش شیرین را درون جاپودری بریزید و یکی از برنامه های شستشو با آب گرم را انتخاب کنید و منتظر بمانید تا جوش شیرین کار خود را انجام دهد. بعد از باز کردن درب ماشین لباسشویی قطعا از بوی تمیزی لذت خواهید برد.

بخوانید!  چطور صدای جیر جیر پارکت را از بین ببریم؟ [+بررسی علل صدا کردن پارکت]

توجه کنید استفاده از این دو ماده یعنی سرکه سفید و جوش شیرین به طور همزمان برای اثر بیشتر نیز قابل استفاده است.

بوگیر

یکی دیگر از راه هایی که می توانید برای خلاصی از بوی بد ماشین لباسشویی انجام دهید، استفاده از بوگیرهای موجود در بازار است. با اسپری این بوگیرها در محفظه جاپودری و داخل لباسشویی و دور لاستیک درب ماشین و روشن کردن آن این بو را از بین ببرید.

نکته مهم

شاید به دلیل صرفه جویی در هزینه های انرژی از تنظیمات آب سرد برای شستشوی لباس هایتان استفاده کنید. اما در نظر بگیرید که بهتر است در طول یک ماه حداقل یک بار شستشو را با آب گرم انجام دهید تا باکتری ها و مواد باقیمانده موجود در ماشین لباسشویی از بین بروند. آب داغ قدرت بالایی در نابودی سموم، باکتری و قارچ موجود در ماشین لباسشویی دارد.

اهمیت استفاده از مواد شوینده با کیفیت

پیشنهاد می شود از مواد شوینده با کیفیت و مناسب برای ماشین های لباسشویی به خصوص درب جلو استفاده کنید. مواد شوینده، پودر لباسشویی، مایع های لباسشویی و نرم کننده های لباس را از نوعی انتخاب کنید که کف صابونی کمتر و قدرت شویندگی بالاتری دارند.

شوینده ها و نرم کننده های بی کیفیت به دلیل حل نشدن در آب لایه ای از کثیفی و مواد شوینده حل نشده روی دیگ ماشین لباسشویی ایجاد می کنند و موجب تجمع و رشد باکتری ها می شوند.

با انتخاب مناسب در هر بار استفاده از مواد شوینده اثر نامطلوب کمتری روی ماشین لباسشویی خواهد گذاشت.

لباسشویی بدون بو

کلام پایانی

از بین بردن بوی بد ماشین لباسشویی کار خیلی سختی نیست، به شرط این که از همان روز اول نکاتی که در بالا اشاره شد، مثل خشک کردن لاستیک، باز نگهداشتن درب ماشین، شستشویی حداقل ماهی دو بار جاپودری و… را رعایت کنید، تا هیچ وقت با این مورد روبرو نشوید.

اما اگر به هر دلیل با این مشکل روبرو شدید، ابتدا راه حل های کم هزینه مثل سرکه سفید و جوش شیرین را امتحان کنید، تا از رشد باکتری و رسوبات جلوگیری کنید و به نتیجه دلخواه برسید. با تمیز نگهداشتن ماشین لباسشویی و مراقبت از آن همیشه از لباس های تمیز و خوشبو لذت ببرید.

سوالات متداول

آیا بوی بد ماشین لباسشویی و بی توجهی به آن موجب خرابی ماشین لباسشویی می شود؟

اگر کارهایی مثل خشک کردن لاستیک دور درب را بعد از هر بار شستشو انجام ندهید با گذشت زمان کثیفی و رطوبتی که در قسمت های مختلف لاستیک به وجود می آید باعث فرسودگی و به مرور حتی پارگی لاستیک می شود.

کف مواد شوینده در بوی بد ماشین لباسشویی چه تاثیری دارد؟

به دلیل این که ماشین های لباسشویی امروزی آب کمی را مصرف می کنند، پس اگر مقدار کف داخل ماشین لباسشویی زیاد باشد، به طور کامل لباس و محفظه داخل ماشین لباسشویی شسته نمی شود. به مرور زمان و با قرار گرفتن در معرض رطوبت داخل ماشین، به باکتری های مضر تبدیل می شوند.

مایع سفید کننده را می توان داخل محفظه جاپودری ریخت؟

بله، این کار چون به دلیل ضد عفونی شدن جاپودری و داخل محفظه ماشین لباسشویی است و در هنگام خالی بودن ماشین لباسشویی از این روش استفاده می شود، ایرادی ندارد.