آموزش رویت

ساختمانچی

در اکثر خانه های مدرن بر اساس نیاز صاحب خانه محلی با عنوان اتاق مطالعه در نظر گرفته می شود که دکوراسیون آن با سایر قسمت های خانه متفاوت است و صرفاً برای مطالعه از آن استفاده می شود.

هر چند طراحی نمای کلی آن براساس سلیقه افراد صورت می گیرد اما یک سری فاکتورهای اصولی باید در آن رعایت شوند تا این اتاق به اتاقی آرام برای مطالعه تبدیل گردد و به راحتی بتوان در آن به مطالعه و بررسی پرداخت.

در این نوشته از ساختمانچی سعی کردیم به نکات ضروری در طراحی این بخش از خانه بپردازیم. با آگاهی از این نکات می توانید دکوری ایده آل در اتاق مطالعه ایجاد کنید. اتاقی که طبق استاندارهای لازم طراحی شود و شما از حضور در آن احساس کسالت و خستگی نکنید.

اتاق مطالعه چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

  • مکانی که در آن مطالعه می کنید باید تاثیر مثبت بر ذهن و کیفیت مطالعه شما بگذارد.
  • اتاقی که شما را برای مطالعه ترغیب می کند باید مکانی باشد که به راحتی بتوان در آن تمرکز کرد. این بدان معنی نیست که مطلقاً سکوت در آن حکم فرما باشد، بلکه باید آرامش بخش و سازگار با شخصیت شما باشد.
  • جایی که در آن به مطالعه می پردازید باید نحوه مطالعه شما را منعکس کند، بنابراین سعی کنید اتاق مطالعه را طبق روش مطالعه خود طراحی کنید.
  • وقتی طراحی دکوراسیون یک اتاق بر اساس سلیقه شما و ایده های طراحی اتاق مطالعه اجرا می شود به شما حسی سرشار از آرامش می بخشد که می تواند خلاقیت و تمرکز شما را تقویت نماید.
اتاق مطالعه

چه شخصیتی دارید و چه چیزی را ترجیح می دهید؟

با توجه به روحیات خود و روش های مطالعه که به کار می گیرید لیستی از اشیاء مورد نیاز خود تهیه کنید. برای دستیابی به نتیجه مطلوب در مورد آنچه نیاز دارید مدام از خود سوال بپرسید.

در مورد عوامل مختلفی که باعث حواس پرتی شما می شوند چه احساسی دارید؟ آیا ترجیح می دهید در حین مطالعه یک زمان مشخصی را به استراحت اختصاص دهید یا به آرامی نشسته و ساعت ها به مطالعه بپردازید؟

سعی کنید خود را ارزیابی کنید و پاسخی برای این که چگونه به شرایط مختلف واکنش نشان می دهید و چه چیزی را بهتر ترجیح می دهید، پیدا کنید.

این نکته را به خاطر بسپارید که راحتی زیاد باعث خواب آلودگی می شود و میزان خلاقیت شما را پایین می آورد. علاوه بر آن اتاق مطالعه باید فضای کافی داشته باشد تا از ایجاد هرج و مرج در آن جلوگیری شود.

طراحی اتاق مطالعه

ارتفاع سطح میز مطالعه شما باید کمی بالا باشد تا به راحتی بتوانید بنشینید و کمر شما در وضعیت درست قرار گیرد. اگر ارتفاع میز و صندلی شما استاندارد باشد، شما دیگر شانه های خود را به جلو خم نمی کنید و یا پاهایتان از سطح زمین فاصله نخواهند داشت.

صندلی که انتخاب می کنید باید راحت بوده و با ارتفاع میز موردنظر همخوانی داشته باشد. اگر صندلی شما از نوع چرخشی باشد، ممکن است حواس شما در حین مطالعه پرت شود، بنابراین یک صندلی معمولی اما راحت و استاندارد را برای خود انتخاب نمائید.

اگر نیاز دارید در حین مطالعه از کامپیوتر استفاده کنید، باید فاصله مناسب را با آن رعایت کنید. رعایت فاصله مناسب مانع از آسیب به چشم و گردن شما خواهد شد.

دیزاین اتاق مطالعه

ایده های طراحی و دیزاین اتاق مطالعه

تابلو چوب پنبه ای بر روی دیوار نصب کنید

شما می توانید از چوب پنبه برای ساخت یک تابلو اعلانات شخصی استفاده کنید. خوشبختانه امروز در بازار می توان چوب پنبه را به صورت رولی و یا پانل تهیه نمود. نصب پانل چوب پنبه به دیوار کار بسیار راحتی است و تنها به چسب نیاز دارید.

علاوه بر این که از پانل های چوب پنبه ای برای قرار دادن یادداشت های خود استفاده می کنید، می توانید آن ها را نیز به عنوان عایق صوتی به کار ببرید. این پانل ها از ورود سر و صدا به اتاق شما جلوگیری می کنند و در نتیجه اتاقی آرام خواهید داشت.

دکوراسیون اتاق مطالعه

نور کافی برای مطالعه تامین نمائید

نورپردازی امری ضروری برای دستیابی به بهترین نتیجه است. یک اتاق تاریک شما را کسل و خواب آلود می کند و به دلیل تقلای چشم برای بهتر دیدن به سرعت از فضا خسته می شوید. همانطور که کمبود نور باعث خستگی چشم می شود، نور زیاد نیز به چشم آسیب می رساند.

بخوانید!  دکوراسیونی شیک با فرش های گرد و بیضی شکل

برای تامین روشنایی اتاق خواب از لامپ های فلورسنت استفاده نکنید، زیرا برای چشم مضر هستند. نکته دیگری که در مورد نور اتاق مطالعه باید به آن توجه شود این است که آن را باید متمرکز کنید، مثلاً نور را با استفاده از چراغ مطالعه بر روی میز متمرکز کنید یا یک لامپ در بالای میز مطالعه از سقف آویزان کنید تا مکان مطالعه شما روشن شود.

نور طبیعی برای تامین روشنایی روز مناسب است، اما گاهی اوقات ممکن است آزاردهنده باشد؛ بنابراین استفاده از پرده های پارچه ای یا چوبی ایده بسیار مناسبی است.

نورپردازی اتاق مطالعه

وسایل را در دسترس قرار دهید

وسایل خود را باید به نحوی قرار دهید که در صورت نیاز به راحتی به آن ها دسترسی داشته باشید. این بدان معناست که نوعی نظم و ترتیب در محل قرارگیری اشیاء وجود داشته باشد.

وسایل و لوازم التحریر مورد نیاز نظیر خودکار، کاغذ، خط کش و… باید جای مشخصی داشته باشند، برای مثال آن ها را یا در کشو میز یا روی آن قرار دهید.

علاوه بر این موارد ممکن است دیکشنری یا ماشین حساب نیز جزء ضروری ترین وسایل شما باشند، هر چند امروزه به دلیل حضور گوشی های موبایل افراد کمتر از آن ها استفاده می کنند.

موبایل برای کارهای مختلفی مورد استفاده قرار می گیرد، اما بهتر است هنگام مطالعه برای جلوگیری از حواس پرتی آن را کنار بگذارید.

چیدمان اتاق مطالعه

وسایل خود را مرتب و سازمان دهی کنید

شما باید از کشوهای میز استفاده مفید کنید. برای تمیز و مرتب نگه داشتن میز خود ابزار و لوازم مختلف را در کشو قرار دهید. اگر به اندازه کافی کشو در اختیار ندارید می توانید از راه حل های دیگر نظیر باکس های شیشه ای یا چوبی استفاده کنید.

شما می توانید آن ها را بر روی میز قرار دهید و علاوه بر کارایی، از زیبایی آن ها نیز بهره ببرید. این جعبه ها به شما کمک می کنند وسایل و لوازم مورد نیاز خود را سازماندهی کنید و از هرج و مرج و شلوغی میز کار جلوگیری نمائید. علاوه بر آن، این باکس ها باعث می شوند به راحتی آن چه را که نیاز دارید پیدا کنید.

دکور اتاق مطالعه

فضایی خاص برای مطالعه در نظر بگیرید

اگر تخت خواب در محل مطالعه شما است، مطمئن باشید خواب به سراغتان خواهد آمد؛ بنابراین حتی المقدور سعی کنید یک گوشه از اتاق، یک تورفتگی یا یک خلوت دنج برای مطالعه در نظر بگیرید و آن را به محل مطالعه اختصاص دهید.

تنها زمانی از این مکان استفاده کنید که می خواهید به مطالعه بپردازید. اگر پیداکردن چنین مکانی برای شما امکان پذیر نیست از فضاهای چند منظوره استفاده کنید. بشقاب ها، غذا و… را از روی میز جمع کنید و از آن برای مطالعه و قرار دادن لب تاپ خود استفاده نمائید.

ایجاد فضای مناسب برای مطالعه

از آنچه که موجب حواس پرتی شما می شود دوری کنید

اگر با این مسئله مشکل دارید که به آسانی با هر چیزی حواستان پرت می شود، تمیز و مرتب نگهداشتن فضای مطالعه راه حل آن می باشد. از ایده های سبک مینیمالیسم استفاده کنید.

سبک مینیمالیسم، سبک ساده گرایی و دوری از آشفتگی و شلوغی می باشد. سعی کنید محیط مطالعه شما به گونه ای باشد که هیچ وسیله یا ابزار بدون استفاده ای در کنار شما نباشد تا منجر به حواس پرتی شما گردد.

اتاق مطالعه مینیمال

از رنگ های مناسب استفاده کنید

رنگ ها میزان خلاقیت را بالا می برند، به همین دلیل است که در طراحی اتاق مطالعه برای کودکان از رنگ هایی که بر ذهن کودک اثر مثبت می گذارند استفاده می شود.

بخوانید!  فنگ شویی در دکوراسیون داخلی[اتاق خواب،پذیرایی،آشپزخانه،حمام و سرویس بهداشتی]

رنگ ها نه تنها در طراحی اتاق کودک بلکه در طراحی اتاق مطالعه بزرگسالان نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

از تمام رنگ ها برای اتاق خود استفاده کنید، رنگ های روشن را برای انتخاب میز و صندلی به کار ببرید و مطمئن شوید که نمای آن ها در کنار کاغذ دیواری بسیار زیبا خواهد بود. رنگ های زنده و روشن فضای اتاق مطالعه را روشن تر و بزرگ تر نشان می دهند.

رنگ مناسب اتاق مطالعه

آیا حسی از کاوشگری در شما وجود دارد؟ رنگ آمیزی دیوارها با رنگ خاکستری فضایی مناسب برای ماجراجویی شما ایجاد می کند.

بعد از این که دیوارها را با این رنگ، رنگ آمیزی کردید. از رنگ نقره ای براق برای دکوراتیو نمودن آن استفاده کنید و به آن هویت ببخشید.

دیوارهای خاکستری رنگ در کنار کفپوش های چوبی تیره و میز فلزی نمایی بسیار زیبا و شگفت انگیز پیدا می کنند. حضور در اتاقی با چنین دکوراسیون بی نظیر و در کنار وسایل منحصربفرد حسی از ماجراجویی در شما ایجاد می کند.

اتاق مطالعه شلوغ

استفاده از المان های دکوراتیو

قراردادن آیتم های شخصی مانند عکس و پوستر در اتاق مطالعه به آن هویت می بخشد، اما آیا انجام این کار ایده مناسبی است؟ شما باید مطمئن شوید که قرار دادن این آیتم ها انگیزه شما را برای مطالعه بالا می برد یا به نوعی تمرکز شما را بر هم می زند.

دیوارها باید به شما انگیزه بدهند، بنابراین یک عکس از آنچه که سعی دارید به آن برسید یا یک عکس خانوادگی بر روی دیوار نصب کنید.

برای برخی افراد نگاه کردن به نمره های پایین و امتحاناتی که در آن شکست خورده اند برای تلاش مجدد انگیزه ایجاد می کند. با توجه به شخصیت و روحیات خود آنچه که می دانید انگیزه شما را تقویت می کند روی دیوار نصب کنید.

اتاق مطالعه شیک و زیبا

نکات نهایی مطلب

هدف از ایجاد فضای مطالعه، افزایش کیفیت مطالعه شما است. اگر تنها حواس خود را به زیباسازی و طراحی دکوراسیون اتاق مطالعه معطوف کنید اما به فاکتورهای ضروری توجهی نکنید، روند مطالعه شما نتیجه بخش نخواهد بود.

به دنبال آن نباشید که تمام عواملی که موجب حواس پرتی شما می شوند را از اتاق حذف کنید، زیرا در هر صورت یک عامل وجود دارد که حواس شما را پرت خواهد کرد.

به منظور طراحی یک اتاق مطالعه ایده آل، راهکارهای بسیاری وجود دارند. در انتها این راهکارها را به طور خلاصه ذکر می کنیم:

  • اتاق شما باید از یک سیستم تهویه خوب برخوردار باشد.
  • اجازه دهید نور طبیعی در طول روز به اتاق شما وارد شود.
  • استفاده از رنگ های روشن پاستیلی فضایی صمیمی و آرام در اتاق ایجاد می کند.
  • استفاده از لامپ با نور پراکنده یا صرفاً یک چراغ مطالعه می تواند نور کافی برای اتاق در شب فراهم کند.
  • میز مطالعه خود را با مرتب نگهداشتن کتاب ها، دفترها، دیکشنری و سایر وسایل تمیز نگهدارید. در این صورت اثری از بهم ریختگی و آشفتگی در فضا دیده نمی شود.
  • افزودن گل و گیاه به اتاق مطالعه هم به پاکیزگی هوای آن کمک می کند و هم رنگ سبز گیاهان طراوت و تازگی ایجاد کرده و انگیزه شما را تقویت می بخشد.
  • برای داشتن یک اتاق مطالعه هدفمند تمام اهداف و انگیزه های خود را روی یک چارت دیواری آماده داشته باشید. علاوه بر آن یادداشت تاریخ ها، امتحانات و برنامه ریزی ها بر روی پانل های دیواری، ماهیت اتاق شما را هدفمند نشان خواهند داد.