آموزش رویت

ساختمانچی

نمای ساختمان پوسته هر ساختمان است و نقش بسیار مهمی در زیبایی و جذابیت آن ایفا می کند. در طراحی نما، معماران و سازندگان با توجه به شرایط آب و هوایی، موقعیت جغرافیایی، تعداد طبقات ساختمان، سلیقه افراد و بودجه آن ها اقدام به انتخاب نوع مصالح می کنند.

نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید، بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد.

نمای ساختمانی و طراحی نمای ساختمان مسکونی به منظره شهری شکل می دهد، از این رو طراحی نماهای مختلف باید با یکدیگر هماهنگی داشته باشد.

نکته دیگری که باید به آن توجه داشته باشید، هماهنگی درب ورودی ساختمان با هارمونی نمای ساختمان می باشد. در این مطلب از ساختمانچی در ابتدا انواع نمای ساختمان را معرفی کرده و ضوابط شهرسازی که در ساخت آن ها باید رعایت شوند را با شما به اشتراک می گذاریم.

مصالح به کار رفته در نماسازی ساختمان

در نماسازی ساختمان از مصالح مختلفی استفاده می شود از جمله فلز، سنگ، آجر، کامپوزیت، بتن و چوب که هر کدام مزایای خاص خود را دارند. در ذیل به معرفی انواع نمای ساختمان می پردازیم. با ما همراه باشید.

نمای آجری

نمای آجر از جمله نماهایی است که از گذشته تا امروز مورد استقبال قرار گرفته است. آجر در انواع مختلف تولید و در اختیار مشتریان قرار می گیرد. طراحی نمای آجری به دلیل بالا بودن تنوع آجرها بسیار متنوع است و یک معمار با توجه به سلیقه خود می تواند زیباترین طرح را اجرا کند.

آجرنما ساختمان، به صورت ساده و یا دکوراتیو قابل طراحی است و در هر دو شکل جلوه ای زیبا به ساختمان می بخشد. از جمله انواع آجر می توان به آجر نما نسوز، آجر نما طرح چوب، آجر دکوراسیون داخلی، لعاب دار حصیری، آجر نما سفید، آجر نما قرمز، کارتنی، دکوراتیو، کف فرش، آجر نما زرد، رستیک، شاموتی، آجر نما نسوز سفید، آجر نما نسوز قرمز، آجر نما نسوز انگلیسی، آجر نما پلاک و قزاقی اشاره نمود.

آجر نما باستان، آجر نما آذرخش، آجر نماچین، آجر نما امیری، آجر نما کهن سرام، آجر نما اصفهان و آجر نمای امین از جمله آجر نماهایی هستند که می توان از کیفیت آن ها مطمئن بود.

ضوابط اجرای نمای آجری

بر اساس ضوابط، امکان رنگ آمیزی نمای آجری وجود ندارد. برای مثال در شهر اصفهان و بر اساس بافت سنتی شهر، استفاده از آجرهایی به رنگ بژ، کرم و آجرهای سنتی امکان پذیر می باشد.

نمای آجری

نمای کامپوزیتی

طراحی نمای ساختمان کامپوزیت بر مبنای استفاده از ورق های کامپوزیت آلومینیوم صورت می گیرد. از مزایای کامپوزیت نما می توان به وزن سبک، تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو، مقاومت حرارتی، رطوبتی و صوتی اشاره نمود.

در حال حاضر نماسازی اکثر ساختمان های مدرن با ورق های رنگارنگ کامپوزیت صورت می گیرد، زیرا زیبایی این نما فوق العاده است اما قیمت بالا یکی از معایب نما کامپوزیت به شمار می رود که امکان استفاده از آن را برای تمام افراد فراهم ننموده است.

از جمله این نماها که زیبایی بی نظیری به ساختمان می بخشد می توان به نمای کامپوزیت لانه زنبوری اشاره نمود. در صورتی که سطح این نمای زیبا کدر و آلوده شود، به کمک افراد متخصص در زمینه نماشویی نمای کامپوزیت می توان آن را تمیز و مانند روز اول درخشان نمود.

ضوابط اجرایی نمای کامپوزیتی

بر اساس ضوابط اجرایی، استفاده از نمای کامپوزیت و آلومینیومی حداکثر 20 درصد در سطح کلی نمای ساختمان مشرف به معابر مجاز می باشد.

نمای کامپوزیت

نمای سیمانی

نمای سیمانی ساختمان از جمله نماهایی است که قیمت اجرای آن ارزان می باشد. سرعت اجرای این نما بالاست و در کمترین زمان ممکن می توان آن را بر روی سطح خارجی ساختمان اعمال نمود. نماکاری ساختمان با سیمان با استفاده از بهترین متریال صورت می گیرد تا سطح کار از کیفیت مناسب برخوردار باشد.

نمای سیمانی از مقاومت لازم در برابر حریق برخوردار است و در صورت بروز آتش سوزی از انتشار آن جلوگیری می کند. در اجرای نما سیمانی ساختمان از سیمان سفید و یا سیمان رنگی استفاده می شود که هر کدام زیبایی خود را دارد.

لازم به ذکر است که شستشوی نمای سیمانی بسیار آسان است، از این رو این نما را می توان نمایی ساده و در عین حال زیبا برای ساختمان دانست.

از جمله معایب استفاده از نمای سیمانی این است که امکان شکستگی و ترک خوردگی در آن وجود دارد و عایق صوتی ضعیفی می باشد. همچنین گرد و خاک را به راحتی به خود جذب می کند.

نمای سنگی

نمای سنگی از جمله نماهای لوکس است که همواره زیبایی و جذابیت خود را در طول زمان های مختلف به نمایش می گذارد و با استفاده از انواع سنگ ساختمانی اجرا می شود.

قیمت سنگ نما در مقایسه با سایر مصالحی که برای نماکاری استفاده می شوند، بالاتر است. نمای رومی یکی از نماهای سنگی است که زیبایی حیرت آوری به ساختمان می بخشد.

بخوانید!  کاربرد مس در نمای ساختمان

در سنگ نمای رومی از سنگ مرمر، سنگ تراورتن و سنگ گرانیت استفاده می شود که هر کدام زیبایی و ویژگی های منحصر بفرد خود را دارند. نمای سنگی سالیان سال ماندگار است و در برابر عوامل مختلف نظیر باد، باران، برف، نور خورشید و گرد و غبار مقاوم می باشد.

سنگی که برای نمای ساختمان انتخاب می شود باید از دوام و استحکام لازم برخوردار باشد، در غیر این صورت در اثر انقباض و انبساط دچار ترک خوردگی خواهد شد. نمای سنگی ساختمان مسکونی و یا سایر بناها نیازمند مراقبت می باشد و هر چند وقت یکبار، نماشویی آن الزامیست.

نکات اجرایی نمای سنگی

براساس ضوابط مربوط به نماسازی، رعایت نکات ایمنی در هنگام استفاده از سنگ الزامی بوده و امکان استفاده از هر نوع رنگ سنگ در ساخت نما امکان پذیر نمی باشد. در شهر اصفهان استفاده از سنگ صرفا در ترکیب با آجر و به میزان 20 درصد امکان پذیر می باشد.

نمای شیشه ای

نمای شیشه ای ساختمان از جمله پرطرفدارترین نمای ساختمانی است که در تمام ساختمان های مسکونی، اداری و تجاری به چشم می خورد. این نوع نما که به نمای شیشه ای کرتین وال نیز معروف است، نقش بسزایی در تامین نور برای فضای داخلی به عهده دارد.

شیشه به دلیل بازتاب نور از جذابیت بالایی برخوردار است و استفاده از آن در نمای شیشه ای اسپایدر گرفته تا نمای شیشه ای فریم لس علاوه بر زیبایی، نور و گرمای لازم را به دلیل عبور نور برای ساختمان تامین می کند. اصولاً در اجرای نمای شیشه ای از شیشه سکوریت و یا شیشه رفلکس استفاده می شود.

ضوابط اجرایی نمای شیشه ای

ضوابط اجرای نما در شهرهای مختلف و بر اساس بافت شهر می تواند متفاوت باشد. برای مثال در شهر اصفهان استفاده از نمای شیشه ای و شیشه های رفلکس در نمای اصلی و جانبی ممنوع می باشد.

نمای شیشه ای

نمای بایرامیکس

نمای بایرامیکس از جمله نماهای دکوراتیو است که به صورت ملات و متشکل از سنگدانه ها، رنگ، رزین های طبیعی و مصنوعی و افزودنی های دیگر می باشد.

از مزایای نمای بایرامیکس می توان به تنوع رنگ بالا، قابلیت شستشو با آب، پوشش یکنواخت سطح و تمیزکاری آسان اشاره نمود.

این نما بر روی انواع سطوح فلزی، چوبی، سیمانی و آجری قابل اجراست، اما به دلیل مقاومت پایین آن در برابر عوامل مختلف در مدت کوتاهی زیبایی خود را از دست می دهد.

نمای چوبی

یکی از زیباترین نماهای ساختمانی، نمای چوبی است که این روزها در ساخت خانه های مدرن اجرا می شود. ترکیب چوب با سایر متریال ها نظیر فلز و شیشه زیبایی نما را دوچندان می کند و آن را خاص تر جلوه می دهد.

چوب ترمووود نوعی چوب نما است که از وزن سبک اما مقاومت بالا برخوردار می باشد. از ویژگی های این چوب نما می توان به سختی بالا، مقاومت در برابر صوت، قابلیت شکل پذیری و برش کاری و تجدیدپذیری اشاره کرد.

ضوابط اجرایی نمای چوبی

اجرای نمای چوبی ساختمان نیز مانند سایر نماها دارای ضوابطی می باشد. برای مثال در استان اصفهان استفاده از نمای چوبی در نماهای اصلی ساختمان در خارج از محدوده مصوب تاریخی شهر اصفهان و تنها به میزان 10 درصد مجاز می باشد.

نمای چوبی

نمای اتیکس

نمای اتیکس نوعی عایق برای ساختمان محسوب می شود که آن را در برابر عواملی نظیر رطوبت، حرارت و برودت محافظت می نماید. این نما از سه جزء عایق، مسلح کننده و پوشش نهایی تشکیل شده است.

از جمله عایق هایی که برای این نما استفاده می شوند فوم پلی استایرن منبسط شده و پشم معدنی می باشند. وجود این عایق ها به میزان قابل توجهی هزینه های سرمایشی و گرمایشی ساختمان را به حداقل می رسانند. پوشش نهایی نمای اتیکس می تواند چوب، آجر لعابدار، فلز و اندود باشد.

نمای اتیکس

نمای سرامیکی

امروزه نمای سرامیک به یکی از انواع نماهای پر طرفدار در طراحی ساختمان تبدیل شده است. به طور کلی سرامیک نما با دو روش نصب خشک یا مهار شده و روش نصب تر یا چسبانده شده صورت می گیرد.

استفاده از نمای سرامیکی مزایای بسیاری دارد از جمله اینکه در برابر یخ زدگی مقاومت خوبی دارد و عایق رطوبتی و ضد حریق محسوب می شود. همچنین نمای سرامیکی از طرح و رنگ متنوعی برخوردار بوده و قیمت مناسبی نیز دارد.

در کنار این مزایا، نمای سرامیکی معایبی نیز دارد از جمله اینکه استفاده از آن در نمای ساختمان هایی که در مکان های شلوغ قرار دارند، توصیه نمی گردد؛ زیرا نور را به شدت بازتاب می دهد.

نمای سرامیکی

نمای مینرال

نمای مینرال از ترکیب سنگ های معدنی، گرانیت، سنگ های سفید و مرمر به همراه پلاستر می باشد. از مزایای استفاده از این نما در ساختمان می توان به مقرون به صرفه بودن آن، سرعت بالای اجرا، سازگار با محیط زیست، تنوع در رنگ و طرح و مقاوم بودن آن در برابر آتش سوزی اشاره کرد.

بخوانید!  20 ایده برای نمای ساختمان از جنس آینه

یکی از بزرگ ترین معایب نمای مینرال عدم مقاومت آن در برابر رطوبت می باشد. به همین خاطر به مرور زمان دچار آسیب دیدگی جدی می شود.

نمای رومی

نمای رومی در دسته سبک کلاسیک قرار می گیرد. در طراحی این سبک از مصالحی هم چون سنگ تراورتن، گرانیت و مرمر استفاده می شود. از ویژگی های این سبک می توان به قوس ها و ستون های تزئینی اشاره کرد.

در برخی موارد، طراحی نمای رومی با سنگ تراورتن صورت می گیرد. نماهای سنگی رومی نمونه ای از زیباترین نماهای ساختمان می باشند. نمای رومی ساده نیز از پر طرفدارترین نماها می باشد.

نمای رومی

نمای کنیتکس

کنیتکس از دیگر گزینه هایی است که می توان در طراحی نما انتخاب و مورد استفاده قرار داد. نمای کنیتکس نوعی رنگ می باشد که در ترکیب آن از الیاف های مصنوعی، اکسید تیتان و غیره استفاده می شود. کنیتکس خاصیت ضد آب داشته و از این رو برای استفاده در نمای بیرونی بسیار مناسب می باشد.

نانو نما

نانو نما پوششی کاملا نامرئی می باشد که می تواند به حفظ سطوح مختلف کمک کند. برای مثال استفاده از آن می تواند نمای ساختمان را در برابر رطوبت و خسارات ناشی از آن ایمن کند. بنابراین استفاده از پوشش های نانو روی نمای ساختمان باعث افزایش طول عمر ساختمان می شود.

امکان استفاده از پوشش نانو نمای ساختمان بر روی سطوح مختلف امکان پذیر می باشد. برای مثال استفاده از پوشش نانو آجر نما، استفاده از نانو بر روی سطوح سنگی و سنگ های گرانیت امکان پذیر می باشد. بکارگیری نانو نما برای ضد آب کردن نما نیز ایده قابل قبولی می باشد.

اهمیت سازگاری نمای ساختمان های شهری

  • نمای ساختمان نقش مهمی در زیبایی شهر و محله ایفا می کند. ایجاد یک نمای متناقض و ناهماهنگ با سایر نماها چهره شهر را بهم ریخته و جلوه ناخوشایندی به آن می دهد. در واقع نما قسمتی از ساختمان است که در معرض دید عموم قرار دارد.
  • شکل ظاهری ساختمان باید به گونه ای طراحی شود که هم با فضای پیرامون سازگاری داشته باشد و هم حجم داخل ساختمان را بیان کند.
  • مهم ترین عامل در طراحی نما در نظر گرفتن بودجه است. پروژه شما باید با بودجه همخوانی داشته باشد.
نما
  • اقلیم منطقه از دیگر مواردی است که باید در طراحی نما مورد توجه قرار گیرد. نمای ساختمانی که در منطقه مرطوب قرار دارد مسلماً با نمای خانه ای که در منطقه گرم و خشک قرار دارد کاملاً متفاوت است.
  • هنگام طراحی نما بافت منطقه نیز باید مورد بررسی قرار گیرد. برای مثال در منطقه ای که اکثر ساختمان ها نمای سنگی دارند، استفاده از نمای آجری توصیه نمی شود.
  • آنچه که امروزه در طراحی نمای اکثر ساختمان ها مشاهده می کنید نورپردازی است. نورپردازی جلوه ساختمان را به کلی دگرگون می کند و ظاهر آن را زیباتر می نماید.
  • توجه به نوع کاربری فضا نیز از جمله مواردی است که در طراحی نما باید بدان توجه شود. قبل از طراحی باید به این که ساختمان مسکونی، اداری، تجاری و یا تفریحی است پاسخ داد.
  • انتخاب مصالح با کیفیت باید در راس امور نماکاری قرار گیرد. بنابراین استفاده از مواد و مصالح ساختمانی با کیفیت نقش مهمی در زیبایی و طول عمر نمای ساختمان ایفا می کند.

کلام پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع نما در طراحی ساختمان می باشد. استفاده از ایده های جذاب برای نمای بیرونی ساختمان می تواند تاثیر بسزایی در زیبایی ساختمان مسکونی داشته باشد.

در کنار اجرای یک طراحی زیبا، نورپردازی نما نیز می تواند به زیبایی هرچه تمام تر نمای ساختمان کمک کند. امیدواریم این نوشته اطلاعات مفیدی را در مورد انواع نماهای ساختمانی در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد.

اگر نمای ساختمان خاصی را در اطراف خود سراغ دارید، عکس های آن را با ما به اشتراک بگذارید. در انتها آلبومی جذاب از نمای یک ساختمان لاکچری و مدرن را آماده نموده ایم که امیدواریم از دیدن آن ها لذت ببرید.

نمای مدرن ساختمان
نمای خانه
نمای لوکس
نمای شیک
نمای ساختمان لوکس
نمای نزدیک ساختمان
نمای لاکچری

سوالات متداول

نقش نما در ساختمان سازی چیست؟

نمای بیرونی به منزله یک لایه محافظ برای ساختمان است که نه تنها آن را در برابر عوامل مختلف محافظت می نماید بلکه نقش بسیار مهمی در زیبایی آن دارد

انواع نمای ساختمان کدام اند؟

نمای آجری، نمای کامپوزیت، نمای سنگ، نمای شیشه ای، نمای چوبی، نمای اتیکس، نمای سرامیکی، نمای مینرال، نما رومی،نانو نما و نمای کنیتکس

در اجرای نما علاوه بر جنس مصالح و طراحی نما، به چه مواردی باید توجه کرد؟

در کنار اجرای یک طراحی زیبا، نورپردازی نما نیز می تواند به زیبایی هرچه تمام تر نمای ساختمان و نمای خانه کمک کند. آن چه که در اجرای این کار باید به یاد داشته باشید، ضد آب کردن نما می باشد. هم چنین هماهنگی درب ورودی با نما نیز از دیگر نکاتی است که باید بدان توجه شود.