آموزش رویت

ساختمانچی

سقف متحرک تلسکوپی یک سیستم کاملا اتوماتیک می باشد که از چند لت تشکیل شده و در هنگام حرکت، بر روی یکدیگر جمع می شوند و در زیر لت انتهایی قرار می گیرند.

سقف متحرک تلسکوپی بنا به سلیقه افراد، به دو صورت بدون جداره و دیواره دار قابل طراحی و ساخت می باشد. این سیستم در اشکالی چون هلالی و چند ضلعی قابلیت اجرا دارد و در سبک مدرن و امروزی بکار می رود.

از سیستم سقف تلسکوپی بیشتر در استخر خانگی استفاده می شود؛ اما در مکان های دیگری چون ویلا و باغ، گلخانه ها، رستوران ها و کافه ها و… نیز کاربرد دارد.

ایمنی سقف های متحرک شیشه ای بسیار بالاست و در هنگام طوفان و وزش بادهای شدید، دچار آسیب دیدگی نمی شود. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از سایت ساختمانچی با ما همراه باشید تا با سقف متحرک تلسکوپی و مزایا و کاربردهای این سیستم به خوبی آشنا شوید.

چرا سقف متحرک تلسکوپی؟

سقف های متحرک تلسکوپی سبب می شوند تا استخر شما همیشه تمیز بماند و آلودگی ها وارد آب نشود. همچنین شما می توانید در هر فصل و تایمی از استخر استفاده کنید، بدون اینکه نگران سرما و گرمای هوا باشید.

همچنین در گلخانه ها از نفوذ گرد و غبار و سرما به داخل گلخانه جلوگیری می کند و گیاهان از خطراتی چون آفات، طوفان و بادهای شدید در امان می مانند.

در رستوران ها، کافه ها، ویلاها و باغات نیز همین کاربردها را دارند و علاوه بر آن، بر زیبایی و مدرنیته فضا می افزایند و نمایی بسیار شیک و مینیمال را بوجود می آورند.

سقف های متحرک به دلیل ساختار پیشرفته و طرح های جدیدی که دارند، در شرایط و مکان های مختلفی مورد استفاده قرار می گیرند.

انواع سقف تلسکوپی متحرک استخر

سقف تلسکوپی بدون جداره

سقف تلسکوپی بدون جداره در استخرها کاربرد دارد. این سقف به صورت یک محفظه عمل می کند و استخر را می پوشاند و هیچ جداره ای ندارد. در مدل بدون جداره، زمانی که سقف باز است، امکان استفاده از استخر وجود ندارد، زیرا کاملا سطح استخر را پوشش می دهد.

از مزایای سقف تلسکوپی بدون جداره می توان به جلوگیری از آلودگی استخر و ایمنی کودکان از افتادن درون استخر اشاره کرد.

بخوانید!  باربیکیو سنگی، انتخابی مناسب برای همه سلیقه ها
سقف تلسکوپی بدون جداره

سقف تلسکوپی دیواره دار

این سیستم به صورت یک محفظه مسقف با جداره های بلند می باشد که اتاقکی در اطراف استخر ایجاد می کند. حتی در هنگام باز بودن سقف نیز امکان استفاده از استخر وجود دارد.

این مدل، کاربرد و قیمت بالاتری دارد و پوشش مناسبی بر روی استخر ایجاد می کند. شما حتی در زمان طوفان، بارش برف و باران و… نیز می توانید به راحتی و بدون دغدغه از استخر استفاده کنید.

همچنین می توانید از سیستم های سرمایشی و گرمایشی نیز در داخل سیستم سقفی تلسکوپی جداره دار استفاده نمایید و دمای محیط را مطابق میل خود تنظیم کنید.

عکس سقف متحرک تلسکوپی و کاربرد آن در استخر و گلخانه

کاربردهای سقف متحرک تلسکوپی

کاربردهای سقف متحرک تلسکوپی در استخر را در بالا ذکر کردیم. در ادامه به معرفی کاربردهای دیگر این نوع سیستم می پردازیم:

سقف تلسکوپی گلخانه

گلخانه ها شرایط ویژه ای دارند و ممکن است گیاهان در برابر آفات، باران ها شدید، برف و طوفان از بین بروند. سقف های متحرک شیشه ای بهترین گزینه برای گلخانه ها بشمار می روند.

این سقف ها نور مورد نیاز گیاهان را تامین می کنند. در مواقع لزوم با بستن سقف، می توان از هوای تمیز و باران نیز برای گیاهان استفاده کرد.

سقف تلسکوپی متحرک گلخانه

سقف تلسکوپی رستوران ‌و کافه

در رستوران ها و کافه های روباز، سیستم سقف متحرک تلسکوپی از محبوبیت بالایی برخوردار است. این سقف ها، محیط کافه و رستوران ها را از سرما و گرما، باد و باران و برف محفوظ می دارد.

همچنین نورگیر بودن شیشه ها سبب می شود تا در هنگام روز در مصرف برق صرفه جویی شود. در هنگام شب نیز شیشه ها منعکس کننده زیبایی آسمان و ماه و ستاره ها هستند و محیطی زیبا و دلپذیر را بوجود می آورند.

با استفاده از سقف های متحرک، شما دیگر دغدغه تهویه هوا ندارید، زیرا هر موقع که بخواهید تنها کافی است سقف را ببندید تا هوای داخل محیط رستوران عوض و تازه شود.

سقف تلسکوپی هتل ها و خانه های هوشمند و مراکز تجاری

امروزه در برخی از مراکز تجاری، هتل ها و خانه های هوشمند و مدرن از سقف های شیشه ای متحرک در قسمت ورودی استفاده می شود که علاوه بر زیبایی، نور خوبی را هم فراهم می کند.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون پاسیو
سقف تلسکوپی متحرک

عوامل موثر بر قیمت سقف متحرک تلسکوپی

عوامل زیادی در قیمت نهایی سقف های تلسکوپی اتوماتیک تاثیرگذار می باشند که در ادامه، مهم ترین آن ها را معرفی می کنیم:

  • شیشه: نوع و کیفیت شیشه ای که در ساخت سقف تلسکوپی استفاده می شود، یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی این سقف می باشد.
  • جنس پروفیل: پروفیل های مورد استفاده در ساخت این نوع سقف معمولا از جنس آلومینیوم می باشد، اما برخی برای کاهش قیمت نهایی، از فلزاتی مانند چدن نیز استفاده می کنند. در مصرف فلز آلومینیوم نیز می توان از درصد خلوص متفاوتی استفاده کرد؛ بنابراین هر چه خلوص و کیفیت آلومینیوم بیشتر باشد، قیمت سقف تلسکوپی نیز بیشتر است.
  • طراحی و شکل سقف تلسکوپی: سقف های تلسکوپی در طرح و مدل های مختلفی تولید می شوند. ایجاد قوس در پروفیل ها کار نسبتا سختی است و در قیمت نهایی سقف تاثیر می گذارد.
  • دارای دیواره یا فاقد دیواره: سقف های متحرک تلسکوپی را می توان به دو صورت دیواره دار و بدون دیواره تولید کرد که قاعدتا نوع دیواره دار قیمت بیشتری دارد.
  • ضخامت پروفیل: ضخامت پروفیل مورد استفاده در این سیستم سقفی متحرک به دو شکل ۴۰×۸۰ سانتی متر یا ۴۰×۶۰ سانتی متر برش داده می شود.
  • تعداد جهات بازشو: سقف متحرک تلسکوپی به دو صورت باز و بسته می شود؛ سکشن وسط( از وسط باز و بسته می شود) و سکشن یک جهت (از راست به چپ یا چپ به راست، باز و بسته می شود). حالت سکشن از وسط قیمت بالاتری دارد.

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به معرفی آن پرداختیم، سقف متحرک تلسکوپی می باشد. همانطور که گفتیم این سقف ها به دو شکل بدون جداره و جداره دار تولید می شوند و بیشتر در استخرها استفاده می شوند.

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و به اطلاعات ارزنده ای در مورد این سیستم سقفی جدید و مدرن دست پیدا کنید. در صورت تمایل، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خود را در مورد این مطلب با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.