آموزش رویت

ساختمانچی

بهترین راه برای خنک شدن در یک روز گرم و پر از فعالیت، دوش گرفتن در حمام روباز است. پس از گذران یک روز آفتابی در کنار ساحل به همراه پیاده روی و ورزش، تنها دوش‌گرفتن می تواند خستگی را رفع کند و حسی از آرامش به شما ببخشد.

با استفاده از دوشی که در باغچه نصب کردید شما گرد و غبار را بدون این که منجر به آلودگی حمام داخلی شود از خود پاک می کنید. اگر علاقمند به حمام در فضای بیرون منزل هستید اما محل دوش شما مجهز به استخر شنا و یا اسپا نیست، نگران نباشید.

نصب دوش در محوطه خانه با تمام بودجه ها قابل اجراست. از یک دوش بسیار ساده تا دوش های لوکس، مدل و طرح های مختلفی برای ایجاد یک حمام روباز در بیرون از منزل وجود دارند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ایده ها و نکات مهم در ساخت یک حمام فضای باز آشنا شوید.

نکات مهم در ساخت حمام فضای باز

نصب دوش

یکی از ساده ترین ایده ها در طراحی حمام بیرون از منزل اتصال لوله آب به سر دوش است. تنها عیب این دوش این است که آب همیشه سرد خواهد بود و تنها در ماه های گرم سال می توانید از آن استفاده کنید. اگر بخواهید می توانید لوله کشی را در فضای باز توسعه دهید.

برای کاهش هزینه ها لوله ها را نزدیک منبع آب قرار دهید. اگر دوش حمام را به لوله آب گرم متصل کنید به راحتی می توانید در تمام فصول سال از دوش استفاده کنید. در صورتی که هدف شما استفاده از آب گرم است، دوش را نزدیک تانک آب گرم قرار دهید.

اگر لوله های شما در طول مسیر طولانی نیاز به گرم‌شدن دارند، می توانید از یک منبع آب گرم دیگر استفاده کنید. دمای آب را روی 55 درجه سانتی گراد تنظیم کنید، زیرا دوش هایی که در بیرون از خانه نصب می شوند مجهز به سیستم تنظیم دما نیستند.

نصب دوش

زهکشی

اگر می خواهید دوش را نزدیک به خانه خود نصب کنید باید مانع از رسیدن نم و رطوبت به ساختمان شوید. بدین منظور از یک تاسیساتی بخواهید که کار زهکشی را انجام دهد.

زهکشی خانه شما را از نفوذ نم و رطوبت که منجر به تخریب بنا می شود حفظ می نماید و مانع از جمع‌شدن آب در کف حمام روباز شما می گردد.

بخوانید!  انواع مدل های آلاچیق شیشه ای[گرد،چهارگوش و آکاردئونی]

اگر حمام شما در باغچه قرار دارد باید تدابیری در مورد نفوذ آب و نشت آن به زمین بیندیشید. با حفر یک گودال و پر کردن آن با سنگ یا سنگریزه، شما یک ناحیه نفوذپذیر برای گریز آب ایجاد کرده و مانع از جمع‌شدن آن در کف خواهید شد. 

این کار مانع از نشست آب ناشی از دوش بر روی سطح زمین یا چمن ها می شود. علاوه بر آن با اتصال خروجی آب حمام به لوله های فاضلاب می توانید آب را از محل دور کنید. این روش یکی از هزینه بردارترین راهکارهایی است که تنها توسط لوله کش قابل اجرا می باشد.

زهکشی

دیوارپوش ضدآب

اگر دوش حمام شما در نزدیک دیوار منزل قرار دارد حتماً باید آن را ضد آب کنید. انجام این کار از رسیدن نم و رطوبت و آسیب رسیدن به دیوار جلوگیری می نماید. اگر دوش شما در مجاورت با دیوارهای ساختمان نیست نیازی به عایق کاری و دیوارپوش ضد آب نمی باشد.

دیوارپوش ضد آب

دوام و استحکام شیرآلات

هنگامی که حمام روباز خود را می سازید باید از مقاومت آن اطمینان حاصل کنید. استفاده از متریالی که در برابر عوامل محیطی مختلف مقاوم است می تواند عمر حمام شما را چند برابر بیشتر کند.

تجهیزات استیلی مقاومت بسیار بالایی دارند، اما مس در برابر عوامل محیطی دچار زنگار می شود. هنگام استفاده از شیرآلات باید از مدل هایی که مناسب فضای بیرون هستند استفاده شود. زیرا آن ها برای فضای باز تولید می شوند و مقاومت لازم را دارند.

دوام و استحکام شیرآلات

حریم خصوصی

آیا هنگامی که دوش می گیرید نیاز به حریم خصوصی دارید؟ محل قرارگیری دوش را از نظر میزان دید از خانه های مجاور بررسی کنید. شما می توانید برای ایجاد حریم خصوصی دور تا دور حمام روباز خود را با گل و گیاه پوشش دهید.

علاوه بر آن شما می توانید از پانل های چوبی خصوصا چوب بامبو بدین منظور استفاده کنید. استفاده از انواع مدل پرده نیز ایده مناسبی بدین منظور می باشد. 

حریم خصوصی

ایمنی

یک حمام روباز باید از ایمنی لازم برخوردار باشد تا افراد روی آن سقوط نکنند و دچار آسیب نشوند. به منظور این کار می توان راهکارهای زیر را مد نظر قرار داد:

  • کفپوش حمام روباز خود را از متریالی انتخاب کنید که احتمال سرخوردن روی آن صفر باشد.
  • به منظور جلوگیری از برق‌گرفتگی، دوش را در محلی دور از کابل های برق قرار دهید.
  • اگر دوش شما مجهز به درجه تنظیم دما نیست، مطمئن شوید که آب تا دمای 55 درجه سانتی گراد گرم شده است.
  • قبل از این که دوش بگیرید، بگذارید کمی دوش باز باشد تا آب به دمای دلخواه برسد. البته گاهی اوقات تابش نور خورشید به لوله ها منجر به گرم‌شدن آب باقی‌مانده در آن ها می شود.
حمام روباز

انتخاب متریال

هنگامی که اقدام به ساخت حمام روباز می کنید با گزینه های متعددی برای انتخاب متریال رو به رو خواهید شد. از بامبو تا پارچه برزنت، چوب، موزائیک، سنگ تراورتن و فلز شما می توانید طبق سلیقه و بودجه خود آن ها را انتخاب نمائید. شما به راحتی می توانید متریالی که با معماری منزل شما و محوطه آن همخوانی دارد را برای ساخت حمام باز استفاده کنید.

انتخاب متریال

استفاده از شیلنگ

اگر می خواهید یک حمام روباز در محوطه خانه خود داشته باشید، اما از مهارت لازم برای لوله کشی برخوردار نیستید نگران نباشید. اگر در باغچه خود یک درخت بزرگ دارید، به راحتی می توانید یک دوش بالای آن قرار دهید.

بخوانید!  جذاب ترین ایده های طراحی حمام کوچک و بزرگ[لوکس،مدرن و شیک]

یک سردوش به شیلنگ آب وصل کنید و آن را از محکم ترین شاخه درخت آویزان نمائید. سپس با افزودن یک نرده جایگاهی برای قرار دادن حوله و لباس های خود فراهم کنید. 

استفاده از شیلنگ

نصب وان

آیا تمایل به استفاده از وان در حمام روباز خود دارید؟ به راحتی می توانید ایده های استفاده از وان حمام را امتحان نمائید. یک وان بزرگ این امکان را برای شما فراهم می کند که شب ها در زیر نور ستارگان بتوانید دوش بگیرید.

کودکان به این وان ها علاقه بسیاری دارند و از آب تنی در آن ها لذت می برند. نصب وان در این نوع حمام ها به نسبت ساخت استخر از نظر اقتصادی مقرون بصرفه تر است.

نصب وان

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در خصوص ساخت حمام های روباز و ایده های مربوط به آن می باشد. آیا شما نیز تاکنون به فکر ایجاد چنین فضایی در حیاط خانه یا باغ خود افتاده‌اید؟ چه ایده هایی در این زمینه به ذهنتان خطور می کند؟ در صورت تمایل آن ها را با ما در میان بگذارید.