آموزش رویت

ساختمانچی

وان حمام تنها برای شستشوی بدن نیست، بلکه بیشتر برای ریلکس کردن و تجربه حس لذت بخش آرامش استفاده می شود. برای مثال برای بسیاری از افراد تجربه مطالعه کتاب و حمام گرم را به ویژه در آن ماه های طولانی زمستان تجربه ای بی نظیر و تکرار نشدنی می دانند.

وان ها راحتی بی نظیری را برای ما فراهم می کنند، اما هر نوع وان برای هر کاربر یا خانه مناسب نیست. کسانی که صاحب خانه هایی به سبک کلبه هستند ممکن است عاشق شستشو در وان های پا یا مخصوص پا باشند.

کسانی که فضای کافی دارند و عضلات آن ها درد دارد ممکن است از یک وان بزرگ گوشه ای با عملکرد شبیه گرداب استقبال کنند. اگر فضای حمام تنگ است ممکن است یک جکوزی برای شما مناسب باشد.

در این مقاله از ساختمانچی شما را با انواع وان و کاربردها و ویژگی های مختلف آن آشنا می کنیم تا در موقع خرید بتوانید انتخاب درستی داشته باشد. با ما همراه باشید.

انواع وان حمام

وان ایستاده Free-standing Bathtubs

وان های ایستاده، به دیوار یا هر سطح دیگری به غیر از کف متصل نیستند و غالباً شامل یک وان کلاسیک پنجه پا می شوند. اما خرید وان های ایستاده با طرح های مدرن نیز امکان پذیر است.

وان های ایستاده آزاد به یک حمام بزرگ برای قراردادن وان و اتاق بافر در اطراف وان نیاز دارند. حتی می توان وان مستقل را در طاقچه سه طرفه نصب کرد، اما این کار تمیز کردن محیط و زیر وان را دشوارتر می کند.

وان های دمپایی و پنجه پا در دسته وان های ایستاده آزاد قرار می گیرند که به طور قابل توجهی گران تر از وان های خروجی و ساق پا هستند. از آنجایی که هر دو تقلید و برداشت از دوران باستان را منتقل می کنند بنابراین شما به خانه ای نیاز دارید که شایسته چنین وانی باشد.

4 دسته عمده از وان های کف پا وجود دارد که عبارتند از وان کلاسیک، وان های دو سر، وان های دمپایی دوتایی و وان های پنجه ای با یک دمپایی که از بین آن ها طرح کلاسیک در میان وان های قدیمی پنجه پا رایج است.

این وان ها دارای یک لبه مربع شکل در امتداد شیر آب و ناحیه پا، همراه با یک استراحت گاه سر مستطیلی هستند. وان های دو سر چنگک دارای انتهای مستطیلی در دو طرف وان هستند و اتصالات لوله کشی در مرکز قرار دارد.

وان های دمپایی در اصل حاصل تغییراتی در سبک کلاسیک است. به این صورت که در آن تکیه گاه مستطیلی کشیده تر است و پشتیبانی بیشتری از شانه می دهد. وان های کفپوش دو دمپایی دارای انتهای کمی بلند همراه با اتصالات لوله کشی واقع در مرکز وان هستند.

وان ایستاده

وان شاه نشین Alcove Bathtubs

مدل Alcove یا شاه نشین اغلب به صورت ترکیب وان و دوش است. این نوع وان ها ساده ترین و رایج ترین مدل ها برای خرید و نصب هستند؛ زیرا در یک محفظه با دیوار کشی سه لایه قرار می گیرد و سپس قسمت روکار منتهی به یک وان یکپارچه مسطح می شود.

طول استاندارد برای یک وان شاه نشین 60 اینچ است. ولی با این حال مدل ها در اندازه طولی ۵۳ تا ۷۲ اینچ قرار دارند. در نتیجه این وان بهترین انتخاب برای بهینه سازی فضای حمام است.

وان شاه نشین

وان حمام قطره ای Drop-In Bathtubs

وان های قطره ای گاهی اوقات به عنوان وان های زیر نصب شده یا در سطح نصب شده شناخته می شود و در داخل یک ساختار از پیش ساخته شده یا پلتفرم قرار می گیرد.

با توجه به انعطاف پذیری فراوان در طراحی این وان، کارخانه هایی طبق استاندارد آمریکایی، وان را در چهار شکل شامل گوشه، شیشه ساعت، بیضی و مستطیل طراحی می کنند.

همانند وان ها با ساختار مستقل آزاد، حمام های قطره ای را می توان در وسط یک اتاق نصب کرد و نیازی به محفظه های با دیوار سه لایه ای که وان را احاطه کرده اند، ندارد. در نتیجه با توجه به مشخصات طراحی شما، حمام قطره ای می تواند فضای بیشتری را نسبت به Alcove ها اشغال کند.

وان قطره ای

وان غرق شده Sunken Bathtubs

وان غرق شده سبکی از طراحی وان است که ساختار سنتی و مرسوم که وان بالاتر از خط کف حمام بود را از بین می برد و در اصل وان بخشی از کف حمام می شود.

همچنین می توان آن ها را با پله های منتهی به سمت بالا ساخت تا در بالای خط کف حمام قرار بگیرند. اما همچنان دارای همان شکل زیر کف و داخلی هستند.

این سبک وان یاداور شنا در استخرهای فضای باز هستند. وان غرق شده بیشتر در کف زمین تعبیه می شود تا این که از کف زمین بیرون زده باشد و یا در بالای آن نصب شود. مشخصات بیرونی وان کاملا از دید پنهان است، به این معنی که فقط لبه های وان در معرض دید قرار دارد.

وان غرق شده

کارایی و عملکرد وان حمام

۱-وان حمام گردابی: در ساختار حمام گردابی از جت هایی با قدرت بالا استفاده می کنند تا یک ماساژ آبی تسکین دهنده ایجاد شود. اکثر مدل ها این آپشن را دارند که هوا را با آب تحت فشار مخلوط و از جت ها آزاد کنند. با این عمل تاثیرات بالقوه فشار شدید آب را کاهش می دهند.

۲- حمام آبی: حمام های آبی تجربه ای ملایم تر از جت های با قدرت بالا فراهم می کنند. حباب های آب گرم کوچک از سوراخ های کوچک در پایین و دو طرف وان آزاد می شوند. نتیجه آن تجربه حمامی ساکت، آرامش بخش است که تخلیه خودکار دارد و تمیز کردن وان بسیار آسان است.

متریال مورد استفاده در وان حمام

وان اکریلیک

وان‌ های حمام اکریلیک قیمت و طول عمر مناسبی دارد. به همین دلیل یکی از وان‌ های حمام پرطرفدار است که در انواع اشکال مانند گرد، کلاسیک و مربع شکل تولید می‌ شود و دارای ابعاد متفاوت است.

وان ‌های حمام اکریلیک در دسته وان ‌های حمام پلاستیکی قرار می ‌گیرند و نسبت به جنس ‌های دیگر سبک هستند. ولی در مقابل سریع دچار خط و خش می ‌شوند، البته آب در وان ‌های آکریلیک نسبت به وان ‌های فلزی دیرتر سرد می ‌شود.

در نگهداری این وان ها باید دقت کرد. زیرا وان ‌های حمام اکریلیک در برابر مواد شیمیایی آسیب ‌پذیری زیادی دارند و متوسط عمر وان‌ های حمام آکریلیک ۱۰ تا ۱۵ سال است.

وان اکریلیک

مزایای وان‌ های حمام آکریلیک

  1. کیفیت بالا
  2. تنوع در طرح و رنگ
  3. مدت زمان بالا در گرم نگهداشتن آب
  4. مقاومت بالا در برابر خوردگی
  5. مقاومت بالا در برابر دما
  6. مقاومت مناسب در برابر کپک و مواد شیمایی
بخوانید!  نحوه چیدمان وسایل در منزل[+نکات و راهکارهای ساماندهی آنها]

وان فولادی

فولاد ضد زنگ یکی از مواد پُرکاربرد در ساخت انواع مدل های وان حمام می باشد و پایه اصلی متریال در این نوع از وان ها، فولاد می باشد که یک لایه لعاب مینایی از جنس پرسلان روی آن را پوشانیده است.

وزن این وان ها نسبت به مدل های فایبرگلاسی حدود 2 برابر بیشتر است و قیمت های مناسب آن ها باعث می شود تا افراد بیشتری آن ها را خریداری نمایند.

بدنه این وان ها قابلیت انتقال یا هدایت گرمایی را دارند، لذا به سرعت دمای آب پایین می آید و این می تواند یک امتیاز منفی برای این نوع از وان ها به شمار آید.

مزایای وان فولادی

  1. قیمت پایین مواد در وهله اول خریداران زیادی را به خود جلب می کند.
  2. وزن سبک سازه امکان تحویل و نصب محصول را بسیار ساده می دهد.
  3. عدم وجود منافذ باعث می شود مواد کاملاً بهداشتی باشند.
  4. انتخاب گسترده ای از انواع مختلف اشکال و اندازه های محصول.

وان چدن

پایه اصلی این مدل از انواع وان حمام، چدنی می باشد. این وان همچون مدل فولادی با لایه ای از پرسلان پوشش داده شده اند. چدن به نسبت فولاد از استحکام بیشتری برخوردار است.

مقاومت در برابر سایش آن نیز از وان فولادی بیشتر است، چون لایه روکش پرسلان آن ضخیم تر است. از معایب این وان می توان به هدایت گرمایی بالا که نتیجه آن زودتر سرد شدن آب می باشد اشاره کرد.

همچنین بهتر است بدانید که وزن این وان ها خیلی زیاد است که توصیه می شود قبل از اقدام به خرید حتماً با یک پیمانکار ساختمانی مشورت نمایید تا قدرت تحمل کف حمام شما سنجیده گردد تا بعداً دچار مشکل نشوید.

ولن چدن

مزایای وان چدن

  1. مزیت اصلی وان چدنی به ویژه در مقایسه با فولاد قدرت بالای آن است. چدن ماده ای منحصربفرد در نوع خود است که توسط متالوژیست های باستان شناخته شده است.
  2. چدن حتی از قدرتمندترین مواد شوینده به جز اسید تاثیر نمی پذیرد و بنابراین مراقبت از آن بسیار راحت است.
  3. عدم وجود منافذ اجازه می دهد تا حمام به طور مستقل در برابر انواع مختلف آلودگی مقاومت کند و فقط لازم است گاهی اوقات حمام را با یک اسفنج معمولی پاک کرد.
  4. توانایی حفظ گرما عامل مهمی برای محصولی مثل وان است که خیس شدن در آب گرم خیس برای آن مطلوب است.
  5. خم شدن مواد چدن بسیار دشوار است و شکستن آن تقریباً غیرممکن است. بنابراین، حتی افرادی که از وزن اضافی رنج می برند با خیال راحت می توانند از وان استفاده کنند.

وان سنگی

وان هایی که از جنس سنگ تولید می شوند، معمولاً عام پسند نیستند. آنها برای دکوراسیون هایی قابلیت استفاده دارند که از تجهیزات خاصی برای طراحی آن استفاده شده است تا سبک حمام را از حالت مدرن به سنتی مبدل سازد.

وان های سنگی شامل مرمری، سرامیکی، گرانیتی و… می باشند که دارای قیمت های تقریباً بالایی هستند و دکوراسیون حمام شما را کاملاً متفاوت می سازند.

وان چوبی

همان گونه که از نام وان های چوبی مشخص است بدنه آن از چوب های طبیعی تولید می شود و سطح داخلی آن از یک ماده نفوذ ناپذیر پوشش داده می شود، بدین ترتیب ضد آب شده و دیگر نگرانی از بابت آسیب دیدگی چوب وجود نخواهد داشت. واضح است که هرچه نوع چوب و مواد پوشش دهنده آن مرغوب تر باشد، دوام، کیفیت و قیمت آن نیز بالاتر خواهد رفت.

وان پلیمری

وان های پلیمری به نسبت از وان های فایبرگلاس قیمت بیشتری دارند. این وان ها دارای طرح های متفاوتی می باشند و در رنگ های متنوعی در دسترس هستند.

از جمله معایب این مدل از انواع وان حمام، کیفیت آن است که در اثر گذر زمان دچار اُفت می شود و یک لایه زبر بر روی آن قرار می گیرد که از لحاظ ظاهری و به هنگام برخورد با بدن اصلاً خوشایند نمی باشد.

وان پلیمری

وان کوارتزی

از جمله مواد اولیه با کیفیتی که می تواند سال ها استفاده از وان را برای شما تضمین کند، وان حمامی است که از جنس کوارتز تولید می شود.

این وان از کوارتز که یک نوع کانی است و در ترکیب با مواد دیگر می تواند خواص منحصربفردی را ایجاد نماید، تولید می شود و قابلیت آن را دارد که دمای آب درون خود را به مدت 4 تا 5 ساعت ثابت نگه دارد.

چنین ویژگی برای افرادی که از دردهای رماتیسمی، عضلانی، ستون فقرات و… رنج می برند بسیار مفید می باشد و می توانند بهره لازم را از آب درمانی با وان ببرند.

نکات مهم خرید وان حمام

قبل از خرید وان حمام باید به پرسش ‌هایی پاسخ بدهید که روند خرید و انتخاب را برای ‌تان ساده ‌تر می ‌کند

  • آیا وان و دوش حمام‌ باید در کنار هم باشند؟
  • سبک و ظاهر وان چگونه باید باشد؟
  • چه کسانی از وان در منزل استفاده خواهند کرد؟
  • میزان فضای در دسترس برای قرار دادن وان چقدر است؟
  • محدودیت‌ های موجود در حمام برای قرار دادن وان چیست؟

به این پرسش ‌ها پاسخ دهید تا راحت ‌تر راهی بازار شوید و اقدام به خرید وان کنید. چرا که وان‌ های حمام موجود در بازار در شکل‌ ها، جنس‌ ها و مدل‌ های مختلف عرضه می ‌شوند و این ممکن است شما را گیج کند. خوشبختانه برای بودجه‌ های مختلف هم گزینه‌ های در دسترس زیادی وجود دارد پس نگران نباشید و با دقت انتخاب کنید.

انتخاب نوع وان

اولین نکته در خصوص خرید وان حمام توجه به نوع آن است که برای این منظور شما خریداران عزیز می توانید به مطالعه بخش قبلی از همین مطلب پرداخته با انواع مختلفی از وان های قابل استفاده در حمام آشنایی پیدا نمایید.

تعیین اندازه وان

نکته بعدی مربوط به تعیین اندازه وان حمام شما است. دوستان عزیز توجه داشته باشید، قیمت یک وان حمام در شرایط کنونی بازار به حدی نیست که اگر در خرید آن دچار اشتباه شوید؛ بتوانید به سادگی اشتباهتان را جبران کنید. قطعا در این بین متحمل ضرر مالی ولو هرچه اندک خواهید شد.

بخوانید!  کاربرد انواع آبنمای دیواری[خانگی،باغی و آبشاری]

به همین خاطر بهتر است پیش از اقدام به خرید وان حمام، به تعیین اندازه مناسب برای این قبیل از محصولات بهداشتی جهت قرارگرفتن در فضای کوچک و یا بزرگ موجود در حمام خانه خود توجه نمایید.

قابلیت نصب دوش

برخی از وان های حمام در هر مدل و سبکی که باشند مجهز به قابلیت نصب دوش بر روی خود هستند و برخی دیگر فاقد این قابلیت می باشند. توجه کنید مدل هایی که از قابلیت نصب دوش برخوردار نیستند را می توان درست در زیر دوش آب نصب و از آن استفاده کرد.

جنس بدنه وان

وان حمام شما می تواند از جنس پلاستیک یا فایبرگلاس، فولاد ضد زنگ، چدن، کامپوزیت، سنگ و چوب و… باشد که انتخاب آن فقط و فقط با توجه به سلیقه و نظر مساعد شما و تناسب جنس آن با دیگر بخش های موجود در حمام می باشد. ناگفته نماند جنس بدنه وان ها بر روی وزن نهایی آن ها بسیار موثر می باشند.

حجم آب داخلی

از دیگر فاکتورهای مهم در خصوص انتخاب وان حمام توجه به حجم آبی است که می توان در داخل محصول ریخت و از آن استفاده نمود.

برای این منظور پیشنهاد می کنیم به حجم آب مصرفی خود در طول مدت استحمام تان توجه کنید و فراموش نکنید که هرچه اندازه وان انتخابی تان بزرگ تر باشد، یقینا حجم آب بیشتری را نیز در داخل آن می توان جای داد.

عکس انواع وان حمام و ایده های طراحی آن

ظرفیت محصول

منظورمان از ظرفیت محصول، یک نفره، دو نفره و … بودن وان حمام انتخابی تان است. معمولا وان های مدل جکوزی از گنجایش بیشتری برخوردار هستند. اما از آن جایی که همیشه محیط حمام یک محیط کاملا شخصی به حساب می آید، بهتر است شما عمده تمرکز خود را بر روی همان مدل های تک نفره معطوف نمایید.

زیر سری

اگر از آن دسته افرادی هستید که حتما باید در طول هفته ساعاتی را در داخل وان حمام خانه تان سپری نمایید و به صورت دراز کش در آن استراحت می کنید و خستگی را از تن و بدنتان خارج کنید، پیشنهاد می کنیم حتما به سراغ مدل وان هایی بروید که مجهز به زیر سری می باشند تا بدین صورت بتوانید اوقات بهتر و راحت تری را در وان حمامتان بگذرانید.

امکانات جانبی وان

جت کف، جت دیواره، پر کننده وام، دریچه تخلیه آب، شیر مخلوط آب سرد و گرم، سیستم های صوتی و نورافشانی، شیر خروجی، سیستم کنترل دیجیتال، دوش دستی متحرک و… از جمله مواردی هستند که اگر به دنبال خرید محصولی پر امکانات می گردید، حتما باید به آن ها نیز گوشه چشمی داشته باشید.

قیمت وان حمام

قیمت وان حمام با توجه به نام و برند تولید کننده، کیفیت متریال و مدل ساخت و همچنین امکاناتی آن ها، مشخص می شود. این شما هستید که باید متناسب با میزان فضای موجود در حمام و همچنین مبلغی که برای خرید یک وان مناسب کنار گذاشتید، بهترین محصول ممکنه را برای راحتی هرچه بیشتر خود و اعضای خانواده تان خریداری نمایید.

ایده های طراحی وان حمام

کاغذ دیواری ضد آب

کاغذدیواری می تواند به عنوان دیوارپوش ضد آب حمام و سرویس بهداشتی استفاده شود. زیرا تاثیر بسزایی در زیبایی فضا می گذارد و آن را از حالت یکنواختی خارج می کند.

کاغذ دیواری طرح دار به فضاهای کوچک سبک و الگو می افزاید و سایر المان ها را در صورتی که به صورت تک رنگ انتخاب شوند جذاب تر جلوه خواهد داد. وان حمام زیر به دلیل قرارگرفتن در مجاور پس زمینه آبی طرح دار سادگی و زیبایی خود را به خوبی به تصویر می کشد.

کاغذ دیواری ضد آب

نورپردازی حمام

پنجره هایی که در حمام زیر مشاهده می کنید در ارتفاعی بالاتر از حد معمول قرار دارند. اما به خوبی نور طبیعی را وارد فضا می کنند و حریم خصوصی را حفظ می نمایند. همانطور که مشاهده می کنید قرارگرفتن وان حمام در زیر پنجره ها و در فضایی روشن، زیبایی فضا را دوچندان می کند.

نورپردازی حمام

بزرگنمایی فضای حمام

با استفاده از درب های فرانسوی و دیوارهای شیشه ای فضا را بزرگ تر جلوه دهید. به جای آن که بین این اتاق خواب مستر و وان یک درب یا دیوار قرار دهید، معماران استفاده از دیوار شیشه ای را به عنوان جداکننده فضا پیشنهاد می دهند.

برای ایجاد حریم خصوصی نیز می توانید پرده نصب کنید. در هر صورت حضور وان حمام در فضایی روشن و باز همانند زیر مسلماً ایده ای جذاب خواهد بود. ابعاد وان در چنین فضایی می تواند بزرگ یا کوچک باشد که این به سلیقه طراح داخلی و صاحب خانه بستگی دارد.

بزرگنمایی فضای حمام

پوشش وان با تایل چوبی

آیا می خواهید وان حمام شما جلوه ای مدرن و جذاب داشته باشد؟ احاطه کردن وان با پنل های باریک چوبی به معنای واقعی خلاقیت را به تصویر می کشد. وقتی به وان زیر نگاه می کنید گویی وان در یک جعبه چوبی بسیار زیبا قرار گرفته است.

پوشش وان با تایل چوبی

پوشش وان با تایل سرامیکی

استفاده از تایل های سرامیکی به عنوان کفپوش، دیوارپوش و به منظور پوشش فضای اطراف وان نوعی یکپارچگی در فضا ایجاد می کند.

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می کنید تایل های خاکستری کمرنگ دکوراسیونی با رنگ خنثی ایجاد می کند، اما استفاده از المان های چوبی سردی و یکنواختی فضا را در هم شکسته است. حضور چوب در حمام گرما و صمیمیت به فضا می بخشد.

پوشش وان با تایل سرامیکی

افزودن بافت

افزودن رنگ به فضا به تنهایی زیبایی وان حمام را دوچندان نمی کند، بلکه بافت نیز از دیگر المان هایی است که نقش بسزایی در جذابیت آن خواهد داشت. به طراحی وان زیر دقت کنید.

رنگ آن با رنگ سایر المان های موجود در حمام مشابه است، اما بافت ایجاد شده در اطراف آن، این المان دکوراتیو و کاربردی را برجسته نشان می دهد.

افزودن بافت

کلام پایانی

وان و دوش حمام نقش مهمی در ریلکسیشن و تمدد اعصاب در زندگی روزانه افراد دارد و از این رو، انتخاب یک وان یا دوش حمام باید با دقت انجام شود. امروزه طراحی انواع وان و دوش حمام بسیار مورد توجه طراحان است.

وان حمام انواع مختلفی دارد و از جنس های متنوعی تولید می شود. در این مقاله سعی کردیم شما را با انواع مختلف وان حمام و مشخصات آن ها آشنا کنیم تا بتوانید در زمان خرید وان انتخاب درستی داشته باشید. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید بوده باشد.