آموزش رویت

ساختمانچی

حمام‌ شیشه ای با استفاده از شیشه سکوریت تولید می شود. این نوع حمام برای ایجاد یک دکوراسیون متفاوت و جذاب در سرویس بهداشتی و جداسازی فضای حمام از سایر فضاها به خصوص در آپارتمان های کوچک بسیار کاربرد دارد. حمام شیشه ای فضایی زیبا و شیک را برای فرد ایجاد می کند که بتواند بعد از یک روز پر تلاش و خستگی های روزمره از دوش خود لذت ببرد.

حمام های شیشه ای صرفا جهت زیباسازی فضا استفاده نمی شوند و مزایای دیگری هم دارند. از جمله این که خطر لیزخوردن در حمام را برای کودکان و سالمندان کاهش می دهند و امنیت بیشتری برای آن ها فراهم می کنند.

حمام های شیشه ای بر خلاف حمام های سنتی در برابر رطوبت و گرما مقاوم هستند. همچنین خیلی راحت می توان آن ها را تمیز کرد. حمام های شیشه ای امروزه بسیار پرطرفدار هستند و در طرح ها و سبک های متنوعی متناسب با فضای موردنظر قابل ارائه و اجرا هستند.

در نتیجه قیمت های مختلفی نیز دارند. در این مقاله قصد داریم شما را با مشخصات، مزایا و انواع حمام های شیشه ای آشنا کنیم. با ساختمانچی همراه باشید.

اجزای حمام شیشه ای

  • شیشه سکوریت: این شیشه‌ ها در طرح‌ ها و رنگ‌ های مختلفی وجود دارند. ابعاد این شیشه‌ ها با توجه به فضا می‌ تواند متفاوت باشد. این شیشه‌ ها می‌ توانند در انواع رنگ‌ ها مانند ساده، برنزی و دودی باشند.
  • فریم: این فریم‌ ها به صورت ضد آب و ضد زنگ در دسترس هستند. فریم‌ هایی که در کابین شیشه‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرند در رنگ‌ های مختلفی در دسترس هستند. رنگ‌ های سفید، طلایی براق، طلایی مات، زیتونی و … موجود هستند.
  • درزگیرها: درزگیرها سبب می شوند تا آب از داخل حمام به بیرون نریزد و به عنوان عایق نیز عمل می کنند.
  • یراق آلات: یراق آلات شامل چرخ، دستگیره و … است. این ابزار به صورت ضد آب و ضد زنگ هستند.

انواع حمام های شیشه ای

 کابین شیشه‌ ای فریم‌ دار

یکی از انواع حمام‌ های شیشه‌ ای، مدل فریم‌ دار است که معمولا به صورت ریلی، صاف و گرد طراحی می‌ شوند. حمام فریم دار به صورت ریلی نصب می‌ شود. در این حالت چون کابین دوش دارای فریم است و از عبور آب تا حد بالایی جلوگیری می‌ شود، معمولا نیاز به لبه سنگی یا سکویی در زیر کار نیست ولی برای تضمین کار لبه سنگی را ایجاد می‌ کنند.

ظاهر فریم حمام شیشه‌ ای تحت تاثیر عواملی مانند رطوبت و دما به مرور زمان تغییر می کند. این موضوع موجب می‌ شود که درب کابین به خوبی بسته نشود و ممکن است باکتری‌ ها و آلودگی‌ ها در گوشه یا داخل فریم جمع شود. در نتیجه تمیز کردن این فریم‌ ها سخت‌ تر می‌ شود و به همین دلایل مدل بدون فریم این حمام ها طرفداران بیشتری دارد.

مزایای حمام شیشه ای فریم دار

  1. شیشه حمام فریم دار برای حمام هایی با فضای کوچک انتخابی بسیار مناسب است. 
  2. امروزه زیبایی شیشه نقش بسیار مهمی در طراحی خانه های لوکس و مدرن دارد. 
  3. خانه های کوچک و بزرگ همواره نیاز به این گونه محصولات یعنی شیشه حمام از نوع شیشه حمام فریم دار مخصوصاً در شست شوی حمام دارند.
  4. شیشه حمام فریم دار اکثراً از نوع 10 میل سکوریت می باشند که با استفاده از یراق آلات روز دنیا به صورت یراق الات ریلی و یراق الات حمام لولایی نصب می شود. 
  5. جداسازی حمام و سرویس بهداشتی، ایجاد فضایی آرایشی در حمام، جلوگیری از نفوذ رطوبت به داخل، جداسازی فضای سونا و جکوزی و استفاده بیشتر از فضا از دلایل استفاده از این‌گونه درب‌ ها می‌ باشد. 
  6. یراق‌ آلات مصرفی در درب شیشه حمام فریم دار اکثراً یا به‌ صورت استیل 304 و یا به‌ صورت آلومینیوم می‌ باشد که در برابر رطوبت و آب تأثیری نداشته و این‌ گونه درب‌ ها دارای تنوع زیادی در نصب شیشه حمام هستند.

 کابین شیشه‌ ای بدون فریم

کابین‌ های شیشه‌ ای بدون فریم همانطور که از اسمش پیدا است فریم ندارد و ظاهری منحصربه‌ فرد و زیبا دارند و در مقایسه با مدل فریم‌ دار آب بندی کمتری دارند.

بخوانید!  مدل های 2023 برچسب کابینت و آموزش نصب آن

این حمام‌ ها برای نصب نیاز به یک سکوی سنگی دارند. تعداد لولاهایی که در مدل بدون فریم مورد استفاده قرار می‌ گیرد زیاد هستند. همین موضوع قیمت نهایی این نوع حمام را افزایش می دهد. کابین های شیشه ای در مقایسه با سایر حمام‌ ها دارای مقاومت بیشتری هستند.

مدل حمام شیشه ای

انواع حمام های شیشه ای بدون فریم

حمام ریلی

در مدل ریلی حمام‌ ها دارای سه طرح هستند که تفاوت اصلی آن ها در فریم بکاررفته می‌ باشد و تمام یراق آلات آن از استیلی است.

از مزایای این نوع حمام‌ ها می توان به سهولت باز و بسته کردن آن اشاره کرد و از آن جایی که در چهارچوب مشخصی مستقر می شود انتخابی مناسب برای حمام هایی با فضای کوچک می باشد. زیرا درب کشویی حمام کم ترین فضا را اشغال می کند و در سایز های مختلف روی وان، جکوزی، سکو و زیر دوشی و حتی کف حمام قابل نصب است.

پروفیل های مورد استفاده در در شیشه حمام ریلی از جنس آلومینیوم بوده و دارای پوشش رنگ از نوع پودری الکترو استاتیک می باشد تا امکان هرگونه جدا شدگی و خوردگی رنگ از سطح پروفیل از بین برود.

 درب های کشویی در شیشه حمام ریلی با امکان شیشه حمام فریم دار کم ترین فضای ممکن را اشغال نموده و در عین حال فضای دوش حمام را جدا نموده و از خیس شدن حمام مستر جلوگیری می نماید.

شیشه بکاررفته در این سبک از کابین دوش به مانند کابین دوش‌ های لولایی است و تنها برخی از یراق‌ آلات و اتصالات بکاررفته در این روش متفاوت هستند.

حمام شیشه‌ ای ریلی دارای پکیج یراق‌ آلات کامل با یک تسمه بلند است و به رنگ های طلایی، سیلور و مشکی که همگی یا براق یا مات هستند، ارائه می شود. 

حمام شیشه ای بدون فریم
حمام لولایی

در این نوع کابین دوش از شیشه 10 میل سکوریت استفاده می شود که قابلیت مات، شفاف و طراحی سندبلاست را دارد و البته برخی افراد ازدو لایه شیشه سکوریت لمینیت شفاف یا رنگی استفاده می‌ کنند.

در این مدل، روی شیشه‌ ها، قبل از سکوریت شدن جاسازی یراق با دستگاه سی‌ ان‌ سی (CNC) اعمال می‌ گردد. سپس شیشه‌ ها تحت حرارت 700 درجه سانتی‌ گراد سکوریت و پخت می‌ شوند و مقاومت شیشه در برابر ضربه و حرارت تا 11 برابر بیشتر می شود.

در مرحله بعد شیشه‌ ها به وسیله یراق‌ آلات استنلس استیل 304 وارداتی به دیوار متصل می‌ گردد. یراق‌ آلات لولایی استیل شیشه به شیشه، یا شیشه به دیوار قابلیت باز و بسته شدن درب حمام را فراهم می کند.

درب کابین حمام شیشه ای لولایی به بیرون باز می‌ شود. بنابراین بیشتر برای حمام های بزرگ تر مناسب است تا چیزی مانع باز و بسته شدن درب لولایی کابین شیشه‌ ای حمام نشود. این نوع حمام برای تمامی موارد مورد نظر چون روی جکوزی، وان، زیردوشی و حتی کف حمام قابل نصب است. 

حمام شیشه ای لولایی
حمام پارتیشن

از این مدل کابین دوش برای حمام‌ های بسیار بزرگ استفاده می‌ گردد زیرا فضای زیادی را اشغال می‌ نماید و حداکثر فضا برای استحمام را به شما می‌ دهد و حتی در بعضی موارد برای ساخت دیواره‌ های سرویس و حمام از شیشه استفاده می‌ گردد و در واقع کلیه فضای سرویس‌ ها و حمام را از اتاق خواب با شیشه مجزا می‌ کند.

شیشه‌ های به کاررفته در این سبک از کابین مزایای شیشه هوشمند دوش به مانند دو مدل دیگر، سکوریت 10 میل یا دو لایه 5+5 سکوریت لمینیت هستند.

البته در این روش می توان از شیشه هوشمند برای جداسازی حمام مستر از اتاق خواب استفاده کرد و یراق‌ آلات مورد استفاده در این روش بیشتر یراق‌ آلات پارتیشنی هستند.

در این نوع از کابین دوش‌ ها با توجه به ابعاد، اندازه و زوایای فضا، اقدام به طراحی و ساخت پارتیشن شیشه‌ ای حمام می‌ کنند که معمولا در این روش اقدام به ساخت یک سکو و نشیمنگاه برای استراحت فرد می‌ کنند.

حمام شیشه ای پارتیشن

دلایلی که می تواند باعث شکست شیشه حمام شود!

  1.  به طور کلی شیشه ها طی فرایندی به نام سکوریت در دمای بالا در کوره ها تحت حرارت قرار می گیرد که در اثر آن نوعی مقاومت کششی ایجاد می شود که باعث می شود شیشه در برابر ضربه مستقیم بسیار قوی باشد. اما در مقابل ضربه جانبی ضعیف می شود یعنی اگر ضربه کوچکی از اطراف به آن وارد شود فوراً خرد می شود.
  2. لبه های شیشه آسیب پذیرترین قسمت شیشه سکوریت است. هر چه به مرکز شیشه نزدیک تر شوید احتمال شکستگی آن بسیار کم است. مرکز شیشه مقاوم ترین قسمت آن است به طوری که با ضربه محکم چکش خرد نمی شود. در صورتی که شیشه سکوریت در فریم قرار بگیرید مانند درب های اتوماتیک به سختی می شکند. اما شیشه های حمام معمولا بدون فریم نصب می شوند که آسیب پذیرتر می باشد.
  3. در صورتی درب به درستی نصب نشود یا تراز نصب نشود ممکن است با باز و بسته شدن درب فورا بشکند. اما به طور کلی شیشه های سکوریت ایمن هستند، زمانی که می شکند، به جای چند تکه شیشه دندانه دار بزرگ تر، به قطعات کوچک خرد می شود. این شیشه ها در صورت شکست ممکن است تنها چند بریدگی و خراش جزئی داشته باشید و بهتر از آسیب با یک تکه شیشه بزرگ دندانه دار است به ویژه در هنگام دوش گرفتن در حمام.
بخوانید!  کابینت پلی گلاس چیست؟

مزایای حمام شیشه‌ ای

  • شستشوی راحت و آسان
  • تفکیک فضا
  • استفاده از نور طبیعی
  • جلوگیری از نفوذ آلودگی
  • تعداد لکه‌ های کمتر
  • مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
  • مقاومت بالا در برابر شکست
  • جدا سازی فضای استحمام از سرویس بهداشتی
  • مقاومت بالا در برابر مواد شوینده
  • ایجاد یک فضای گرم کافی
  • ایمنی بالا
  • جلوگیری از اتلاف انرژی
  • گرم شدن سریع فضا
  • لیز نشدن سایر قسمت‌ های حمام
  • بزرگ نشان دادن فضا
  • تحمل فشار زیاد در یک نقطه از شیشه
  • تحمل درجه حرارت بالا
  • طراحی و زیبایی منحصر به‌ فرد
  • دوام بالا
  • استفاده همزمان از حمام و سرویس بهداشتی
توالت شیشه ای هوشمند

عوامل موثر بر قیمت حمام شیشه‌ ای

حمام‌ های شیشه‌ ای نه تنها به منظور زیبا سازی فضای حمام طراحی می شوند بلکه نقش مهمی در جلوگیری از نفوذ آلودگی دارند. زیرا خیلی راحت قابل شستشو هستند و میکروب و قارچ نمی تواند در آن تجمع کند. بسیاری از افراد به سراغ نصب این حمام‌ ها نمی‌ روند، زیرا فکر می کنند قیمت آن‌ ها زیاد است اما این طرز فکر اشتباه است.

قیمت کابین دوش به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد; مثل نوع شیشه، نحوه نصب، متراژ و مساحت فضا نقش بسیار مهمی در تعیین قیمت حمام شیشه ای دارد.

شیشه‌ های سکوریت با توجه به کیفیت‌ های متفاوت، قیمت‌ های بسیار متنوعی دارند. هر چقدر کیفیت بالاتر باشد قیمت آن هم بالاتر است. ولی باید بدانید استفاده از شیشه با کیفیت موجب می‌شود که طول عمر حمام شیشه‌ ای نیز افزایش پیدا کند.

کلام پایانی

مدل حمام های شیشه ای امروزه طرفداران زیادی پیدا کرده است و بسیار در زیبا سازی فضای منزل و جدا سازی فضای حمام از سایر بخش ها تاثیر می گذارد.

این حمام ها در طرح های مختلف قابل تولید و نصب هستند که متناسب با فضای موردنظر باید انتخاب شود.

حمام های شیشه ای برخلاف حمام های قدیمی بسیار راحت تمیز می شوند و فضای کمی را اشغال می کنند. البته مزایای دیگری هم دارند که در قسمت بالا کاملا توضیح دادیم. امیدواریم مطالب فوق برای شما مفید باشد.

سوالات متداول

حمام های شیشه ای چه مزایایی دارند؟

شستشوی راحت و آسان، تفکیک فضا، استفاده از نور طبیعی، جلوگیری از نفوذ آلودگی، تعداد لکه‌ های کمتر، مقاومت بسیار بالا در برابر ضربه
مقاومت بالا در برابر شکستگی، جداسازی فضای استحمام از سرویس بهداشتی، مقاومت بالا در برابر مواد شوینده، ایجاد یک فضای گرم کافی
ایمنی بالا، جلوگیری از اتلاف انرژی، گرم شدن سریع فضا، لیز نشدن سایر قسمت‌ های حمام، بزرگ نشان دادن فضا، تحمل فشار زیاد در یک نقطه از شیشه، تحمل درجه حرارت بالا، طراحی و زیبایی منحصر به‌ فرد، دوام بالا، استفاده همزمان از حمام و سرویس بهداشتی

انواع حمام شیشه ای از لحاظ نوع فریم به چند دسته تقسیم می شوند؟

در حالت کلی دو نوع حمام شیشه ای فریم دار و بدون فریم وجود دارد.

انواع مدل های حمام شیشه ای کدام اند؟

ریلی، لولایی و پارتیشن