آموزش رویت

ساختمانچی

پارتیشن خانگی به معنای قسمت بندی و جداسازی قسمت های مختلف خانه است. با استفاده از پارتیشن بندی می توان از فضای مورد نظر استفاده بهینه نمود. مثلا فضاهای بزرگ را می توان به چند قسمت تقسیم بندی کرد و عملکردی متفاوت در هر بخش انجام داد.

از این المان در انواع مکان های اداری، مسکونی و غیر مسکونی می توان استفاده نمود و با تفکیک فضا چندین فضای کاربری طراحی و ایجاد کرد.

پارتیشن ها به دو دسته ثابت و متحرک دسته‌بندی می شوند که نوع ثابت آن بر روی زمین پیچ و مهره و نصب می شود. ارتفاع بعضی از این پارتیشن ها بلند است و به سقف متصل می گردد و ارتفاع بعضی دیگر کوتاه می باشد.

پارتیشن متحرک یا شناور همانطور که از اسمش پیداست، قابل جا به جایی است و می توان محل قرارگیری آن را طبق دکوراسیون مورد نظر تغییر داد.

در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی انواع پارتیشن و خصوصیات آن ها می پردازیم؛ پس تا انتها ما را همراهی کنید.

انواع پارتیشن بندی

پارتیشن شیشه ای آفیس

این نوع پارتیشن بندی با استفاده از شیشه در مکان های مختلف قابل اجرا می باشد. پارتیشن های شیشه ای را می توان به راحتی با یک دستمال مرطوب و شیشه شور تمیز نمود.

هزینه جداکننده های شیشه ای نسبت به دیوار ثابت بسیار پایین است، زیرا در نصب آن نیازی به اعمال تغییرات ساختاری نیست. این نوع پارتیشن بندی قابلیت عبور نور و تامین روشنایی محیط را دارد.

با استفاده از این نوع پارتیشن ها می توان در هزینه مصرف انرژی الکتریکی در شب صرفه جویی نمود. این المان دارای تنوع رنگ و جنس می باشند و در انواع شیشه ساده، مات، رنگی و سکوریت و دوجداره طراحی می شوند.

اگر پارتیشن شیشه ای از نوع شیشه مرغوب و یا دوجداره باشد، به عنوان نوعی عایق صوتی عمل می کند و از انتقال سر و صدا به محیط اطراف جلوگیری می نماید. سرعت اجرای این محصول بسیار بالاست و نصب آن به راحتی انجام می شود.

پارتیشن شیشه ای آفیس

پارتیشن MDF

در ساخت این نوع پارتیشن بندی از چوب MDF استفاده می شود. ام دی اف جزء فرآورده های چوبی محسوب می شود و به صورت تخته فیبرهایی با روکش های متنوع تولید می شود.

از مزایای پارتیشن بندی با جنس MDF می توان به مواردی اشاره کرد از جمله این که قیمت ام دی اف در مقایسه با چوب طبیعی بسیار پایین تر است، همچنین پارتیشن MDF در برابر پوسیدگی، سایش و قارچ از مقاومت بالایی برخوردار می باشد.

بخوانید!  مناسب ترین رنگ اتاق خواب کودک دختر و پسر

این المان نوعی عایق صوتی محسوب می شود که از انتقال سر و صدا جلوگیری می کند و علاوه بر آن چگالی چوب ام دی اف در سراسر آن یکسان می باشد، بنابراین از استحکام و مقاومت بالایی برخوردار است.

پارتیشن MDF

پارتیشن چوبی

در ساخت پارتیشن چوبی از چوب استفاده می شود. باید توجه داشته باشید که از این مدل پارتیشن در محیط هایی که رطوبت وجود دارد، استفاده نکنید، چرا که باعث آسیب‌رسیدن به چوب می شود.

پارتیشن چوبی نمونه ای از بهترین انواع پارتیشن خانگی می باشد. از این پارتیشن می توان در اتاق نشیمن استفاده کرد.

پارتیشن بندی

پارتیشن PVC

پی وی سی یا ونیل نوعی پلاستیک سخت است که توسط روان کننده ها انعطاف پذیر می شود. این ماده بسیار سبک بوده و در ساخت پارتیشن برای تفکیک سازی فضا کاربرد دارد.

از مزایای PVC می توان به مواردی چون قیمت مناسب آن، مقاومت در برابر رطوبت، نگهداری و نظافت آسان، رنگ و طرح های متنوع و عایق‌بودن آن اشاره کرد.

پارتیشن PVC

پارتیشن دکوراتیو

استفاده از پارتیشن های دکوراتیو در جهت تقسیم بندی فضای داخلی صورت می گیرد. استفاده از پارتیشن های دکوراتیو نه تنها از لحاظ زیبایی شناسی، بلکه از جهت کاربردی مورد استقبال بسیاری از افراد قرار دارد.

پارتیشن دکوراتیو

پارتیشن فلزی

فلز به راحتی خم نمی شود، از استحکام و مقاومت بالایی در برابر فشار، ضربه و وزن اشیاء سنگین برخوردار است، در عین حال در درجه حرارت های بالا انعطاف پذیری خوبی دارد و می توان طرح‌های هندسی و پیچ و خم های مختلفی طبق سلیقه ایجاد کرد.

جدا کننده فلزی

پارتیشن پرده ای

پرده های نخی یا پلاستیکی، ساده ترین، آسان ترین و بصرفه ترین وسیله برای تقسیم کردن فضا هستند، علاوه بر این به راحتی شسته می شوند.

ویژگی خوب پرده ها این است که با بسته‌شدن آن ها، حریم شخصی به وجود می آید و با باز کردن آن ها، فضای منزل مجددا بزرگ و باز جلوه می کند.

پارتیشن پرده ای

پارتیشن بندی با گیاهان

دیواره‌ های گیاهی جزو بهترین انواع پارتیشن های جدا‌کننده هستند. این نوع پارتیشن خانگی علاوه بر زیبایی، هوا را تمیز نگه می دارد و از آلودگی صوتی محیط کم می کند.

پارتیشن با گیاه

پارتیشن چرخشی

این جداکننده ها قابلیت این را دارند که بر روی محور خود بچرخند و باعث ایجاد سایه روشن شوند.

پارتیشن چرخشی

پارتیشن سفالی

ضخامت این نوع دیوار بین 6 تا 15 سانتی‌متر متغیر است. بلوک‌های مورد استفاده، ممکن است توخالی یا توپر باشند. از نوع توخالی معمولاً برای پارتیشن‌های سبک استفاده می‌شود. از ویژگی های آن می‌توان به عایق حرارتی و صوتی‌بودن و همچنین مقاومت در برابر آتش اشاره کرد.

پارتیشن سفالی

پارتیشن خانگی معلق

پارتیشن های معلق، از متریال های سبک تولید می شوند و معمولا قابل جا به جا شدن، جمع شدن و یا باز شدن هستند. این پارتیشن ها به سقف نصب می شوند و به راحتی می توان زیر آنها را تمیز کرد.

پارتیشن معلق

پارتیشن ریلی

پارتیشن های ریلی به شما این فرصت را می دهند که فضایی چند منظوره داشته باشید. نصب و اجرای آن ها تقریبا شبیه به نصب درهای کشویی است، شما می توانید آن ها را در هر قسمت از خانه و بر روی یک ریل نصب کنید تا هر زمان که نیاز بود بتوان آنها را جمع و فضا را بزرگ کرد.

پارتیشن ریلی

کاربردهای پارتیشن بندی خانگی

  • جدا کردن فضای بین پذیرایی و نشیمن
  •  جدا کردن فضای بین نشیمن و اتاق خواب
  • جداکردن فضای بین اتاق خواب و مطالعه
  • جدا کردن فضای بین اتاق خواب و رختکن
  • جدا کردن فضای بین نهارخوری و آشپزخانه
  • جداکردن فضای بین راهرو و نشیمن
بخوانید!  فاکتورهای مهم در دکوراسیون اتاق غذاخوری

مزایای پارتیشن بندی خانگی

  • استفاده از پارتیشن از لحاظ اقتصادی به صرفه تر از دیوار است.
  • سرعت نصب این محصول بالا است.
  • باعث ایجاد فضای بهینه‌ در محیط‌ های مختلف می‌شود.
  • باعث بهبود حریم خصوصی می شود.
  • جلوه ظاهری بسیار زیبا و مدرنی به محل موردنظر ما می دهد.
  • مساحت سطح کمتری را اشغال می‌کنند.

کلام آخر

همانطور که گفتیم یکی از راهکارهای تفکیک فضا در انواع محیط ها استفاده از پارتیشن است. پارتیشن بندی نوعی سیستم جدا کننده کاذب است که فضا را به چند قسمت مجزا تقسیم بندی می کند و جلوه ای زیبا به دکوراسیون داخلی می دهد. 

پارتیشن ها در ابعاد و اندازه های مختلف و با متریال های گوناگون از جمله چوب، آلومینیوم و شیشه طراحی و تولید می‌شوند و در بخش‌های مختلف خانه ها، سازمان ها و شرکت ها می توان از آنها استفاده کرد.

در آخر تعدادی عکس از مدل های پارتیشن بندی را برای شما عزیزان ارائه می دهیم تا در صورت تمایل به اجرای این المان زیبا در محل کار یا زندگی خود، از این ایده ها استفاده نمایید.

عکس انواع پارتیشن بندی خانگی
پارتیشن درختی
پارتیشن
پارتیشن کوچک
پارتیشن بندی جذاب
پارتیشن متحرک
جداکننده
پارتیشن شیشه ای
پارتیشن فلزی
پارتیشن مشبک
پارتیشن شیشه
پارتیشن مشبک
پارتیشن چوبی زیبا
پارتیشن چوبی
پارتیشن خانگی
جداکننده مشبک
پارتیشن لوکس