آموزش رویت

ساختمانچی

عایق صوتی از جمله نیازهای ضروری در دنیای پر هرج و مرج امروزی است و در واقع آن را می توان به عنوان سدی مقاوم در برابر انعکاس و انتقال صوت دانست.

امروزه بسیاری از ساختمان ها اعم از تجاری و مسکونی با این عایق ها مجهز می شوند و استانداردهای لازم برای جلوگیری از سر و صدا در ساخت آن ها رعایت می گردد.

در ساخت و سازهای اخیر به دلیل افزایش حجم آلودگی های صوتی، سازندگان و پیمانکاران سعی می کنند از عایق های صوتی استفاده کنند و مانع از ورود سر و صدا به داخل ساختمان ها شوند.

ads

این عایق ها به مقدار قابل توجهی از انتقال صوت جلوگیری نموده و مکانی ایمن و آرام برای رفاه ساکنین فراهم می کنند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع عایق صوتی و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

یک عایق صوتی خوب چه ویژگی باید داشته باشد؟

یک عایق خوب باید از چگالی مناسب بهره مند باشد تا بتواند حالت آکوستیک خود را حفظ نماید. از این رو قبل از خرید عایق صوتی باید از استاندارد بودن چگالی و ضخامت آن مطمئن شوید.

شرکت های بسیاری در زمینه تولید انواع عایق رطوبتی، صوتی و حرارتی مشغول به فعالیت هستند و محصولات خود را با تنوع بالا در اختیار مصرف کنندگان قرار می دهند.

شما با توجه به مکان مورد نظر و میزان سر و صدا می توانید نسبت به خرید عایق صوتی ایده آل اقدام نمائید. برای مثال برای جلوگیری از انتقال سر و صدای تلویزیون، تلفن و مکالمات روزمره می توانید از عایق صوتی دیوار مشترک استفاده کنید.

این عایق به صورت رولی یا تخته ای مورد استفاده قرار می گیرد و آرامش را برای ساکنین آپارتمان هایی که اتاق های آن ها دیوار به دیوار است، فراهم می کنند.

انواع عایق صدا بر اساس محل مورد استفاده

عایق صوتی دیوار

استفاده از عایق صوتی به منظور ایزوله کردن دیوارهای ساختمان ها نه تنها سبب ایجاد محیطی آرام در برابر خیابان های شلوغ و همسایه های پر سر و صدا می گردد، بلکه سیستمی بسیار حرفه ای برای عایق‌کردن استودیوها و اتاق های ضبط صدا نیز محسوب می شود.

این صداگیرهای دیوار هم در برابر صداهای موجود در فضا و هم در برابر صداهای ناشی از ضربات مکانیکی مانند اسباب کشی ها مقاوم هستند.

یکی از متریال هایی که در این نوع سیستم مورد استفاده قرار می گیرد، پشم سنگ می باشد که در حال حاضر از بهترین عایق های صداگیر محسوب می شود.

عایق صوتی دیوار مشترک روکار

عایق های جاذب صدا به صورت روکار به دیوار نصب می شوند. از بهترین عایق های صوتی دیوار مشترک روکار می توان عایق های تخته ای را نام برد.

مهم ترین ویژگی عایق روکار دیوار مشترک این است که اگر در خانه خود فضای کافی برای ساخت یک اتاق ندارید، با استفاده از عایق صداگیر دیوار مشترک می توانید به راحتی یک دیوار بسازید و اتاقی ضد صدا را بوجود آورید.

این عایق تنها 30 میلی متر ضخامت دارد و به صورت روکار قابل نصب می باشد. بهترین عایق ضد صدا عایقی است که سنگین بوده و جرم بالایی داشته باشد. برخلاف سایر عایق ها، عایق دیوار مشترک 4 لایه دارد و می تواند طیف گسترده ای از فرکانس ها را مهار کند.

تخته های عایق دیوار مشترک در حدود 34 کیلوگرم به وزن دیوار اصلی شما می افزایند و از عبور انرژی و ارتعاش های ناشی از صداها جلوگیری می کنند. پشم سنگ از بهترین عایق صوتی دیوار مشترک محسوب می شود.

عایق صوتی سقف

برای این که سقف شما به خوبی عایق شود باید از متریالی استفاده نمایید که چگالی بالایی داشته باشد و وزن سقف را افزایش دهد. یک عایق صوتی مناسب سقف، عایقی است که انرژی صوتی و ارتعاشات را در سقف خانه بهبود می بخشد و از انتقال صدا از این طریق جلوگیری بعمل می آورد.

در عایق کاری سقف دقت به یکسری نکات ضروری می باشد. ابتدا باید مشخص کنید که جنس سقف خانه شما بتنی است یا چوبی و یا آجری؟ صداهای آزاردهنده از کدام قسمت های خانه بیشتر می آیند؟

صداها از چه نوعی هستند؟ صدای تلویزیون، صحبت کردن یا صداهای ضربه ای؟ میزان بلندی صدا چقدر است؟ از عایق صوتی روکار سقف استفاده شود یا توکار؟

پس از پاسخ گویی به این سوالات، می توانید انواع محصولات عایق صدا را بررسی نمایید و هرکدام که مطابق با شرایط شما هستند را به منظور ایزوله سازی سقف مورد استفاده قرار دهید.

عایق صوتی کف

عایق صوتی کف دارای انواع مختلف و متریال های گوناگون می باشد که به صورت لایه ای یا ریزشی مورد استفاده قرار می گیرد و باعث عدم انتقال صدا می شود.

از عایق کاری صوتی برای کف آپارتمان ها، سطوح بیرونی یا سطوح داخلی ساختمان هایی که صدا را به میزان زیادی تولید می کنند یا انعکاس می دهند، استفاده می شود.

عایق صوتی کف روکار

با استفاده از عایق صوتی در کف ساختمان می توان به محیطی آرامش بخش دست یافت. عایق های کف دو نوع دارند که دارای طراحی یا اجرای متفاوت می باشند، روکار یا توکار.

روش توکار برای فضاهایی مناسب است که در حال ساخت می باشند، زیرا برای کف ها، تخریب و شکافتن کفپوش زمان و هزینه های زیادی را در بر می گیرد.

عایق های کف روکار معمولا از مقاومت بالایی برخوردار می باشند و شامل پشم شیشه، پشم سنگ، پلی یورتان، پلی استایرن، تایل های فیبرهای معدنی و بتن لیکا می باشند.

انواع عایق های صوتی

پشم سنگ

پشم سنگ یک عایق صوتی، حرارتی و ضد حریق می باشد که از نوعی سنگ آذرین به نام بازالت که بازمانده فعالیت های آتشفشانی است، تولید می شود.

این عایق متریالی نارسانا است و هدایت الکتریکی آن صفر می باشد. این عایق ضد آلرژی است و هیچ گونه ضرری برای انسان ندارد. همچنین وزن این عایق سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.

در تولید پشم سنگ مواد شیمیایی به کار نمی رود، دوام و طول عمر این عایق بالا بوده و مواد شیمیایی تاثیری بر آن نمی گذارد. این المان به دلیل ویژگی های مذکور، از بهترین عایق های اکوستیک و صوتی محسوب می شود.

پشم سنگ

پلی یورتان

فوم پلی یورتان یک نوع عایق صوتی، حرارتی است که در حال حاضر عایقی پر مصرف در صنعت ساخت و ساز می باشد.

این ماده شیمیایی از ترکیب دو ماده ایزوسیانات و پلی ال که هر دو مایع هستند تشکیل می شود. اسپری فوم پلی یورتان یک عایق اکوستیک مناسب است که از انتقال سر و صدا به داخل ساختمان جلوگیری می کند.

پلی یورتان

پشم شیشه

این متریال از گذشته تا امروز مورد استفاده قرارگرفته و جزء قدیمی ترین عایق ها به شمار می آید. برای تولید این عایق، شیشه را مذاب کرده و سپس آن را به الیاف ریز دانه تبدیل می کنند.

ساختار الیافی و فیبری پشم شیشه باعث حبس شدن هوا درون آن و ایجاد خاصیت ارتجاعی می شود. این ویژگی پشم شیشه باعث می شود تا از این متریال به عنوان عایق آکوستیک استفاده شود.

بخوانید!  میلگرد کلاف و کاربرد آن

این عایق صوتی باعث کاهش مصرف انرژی می شود و با ایجاد تعادل در گرمایش و سرمایش محیط از هدر رفت انرژی جلوگیری به عمل می آورد.

از این محصول می توان در عایق کاری دیوارها و سقف ساختمان، عایق بندی لوله های بزرگ صنعتی، عایق کاری مخازن و سوله ها و در ساندویچ پانل استفاده کرد.

پشم شیشه

پشم سرباره

پشم سرباره یک عایق معدنی است و از بازیافت ضایعات کوره ذوب آهن بدست می آید. در واقع این متریال محصول جانبی کارخانه فولاد و ذوب آهن است و یک عایق صوتی ایده آل محسوب می شود که از شدت سر و صدا تا حد قابل قبولی می کاهد. از این محصول در تاسیسات و تجهیزات تولید برق و تجهیزات صنایع آهن و فولاد و معادن استفاده می شود.

پشم سرباره

عایق الاستومری

یکی دیگر از انواع عایق های صوتی، عایق الاستومری یا الاستومریک می باشد که در برابر آلودگی، رطوبت، بخار آب و سر و صدا از مقاومت خوبی برخوردار است.

عایق های الاستومری وزن بسیار سبکی دارند و به دلیل انعطاف پذیری بالا برای عایق کاری انواع تاسیسات ساختمان، کانال های هوا، لوله های بزرگ، سیستم های گرمایشی و سرمایشی و صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرند.

عایق الاستومری

فوم ایکس پی اس یا XPS

برای ممانعت از ورود صدا به ساختمان، دیوارهای سازه را باید با مصالحی پوشش داد که ضریب صدای بالایی داشته باشند. فوم ایکس پی اس جزء مصالح چند منظوره محسوب می شود که نقش عایق حرارتی، رطوبتی و صوتی را در ساختمان ایفا می کند.

این فوم ساخته‌شده از پلی استایرین اکسترود‌شده دارای سلول های بسته می باشد و از استحکام بالایی برخوردار است. ایکس پی اس بسیار سبک است و برخلاف ضخامت کم، استحکام و مقاومت بالایی دارد.

این نوع فوم گاهی بخشی از سازه به شمار می آید و به دلیل وزن بسیار سبک هیچ بار اضافه ای بر ساختمان وارد نمی کند. سطح این عایق یکنواخت است و در برابر خزش و بارهای ثابت طولانی مدت بسیار مقاوم می باشد.

از طرفی امکان رشد هیچ گونه قارچ یا باکتری در آن وجود نداشته و با گذشت زمان ساختار آن تجزیه نخواهد شد. این فوم ها را می توان به راحتی برش داد و به عنوان عایق صوتی دیوار به کار برد.

قابلیت شستشو، حمل و نقل آسان، مقاومت در برابر حرارت، نفوذناپذیری در برابر نم و رطوبت، مقاومت فشاری ایده آل، قابلیت بازیافت، عدم ایجاد حساسیت، قابلیت تولید با ابعاد استاندارد و جذب صدا از ویژگی های بارز این محصول هستند که آن را به گزینه ای مناسب برای عایق کاری تبدیل کرده است.

فوم ایکس پی اس

یونولیت

یونولیت های ورقه ای یا مکعبی شکل دارای چگالی بالایی هستند و به عنوان عایق در مکان های پر سر و صدا مانند موتورخانه مورد استفاده قرار می گیرند.

اصولا این نوع عایق ها در مرحله سفت کاری ساختمان نصب می شوند و به خوبی صدا را جذب می کنند. آن ها از جنس پلی استایرن هستند و فضایی آرام برای ساکنین فراهم می کنند.

این عایق هم برای سقف و هم دیوار قابل استفاده است و از گزینه های کم هزینه برای جلوگیری از انتقال صوت به شمار می آید. قیمت یونولیت یا پلاستوفوم سقفی در مقایسه با سایر عایق ها ارزان تر می باشد، از این رو در ساخت و سازهای اخیر به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.

جهت خرید یونولیت می توانید به تولید کنندگان این عایق مراجعه نمائید. یونولیت سقفی را به راحتی می توان استفاده کرد، زیرا وزن آن سبک است و حمل و نقل آن به آسانی صورت می گیرد.

پلی استایرن دارای ساختار سلولی کوچک و جدا از هم است، از این رو به میزان قابل توجه سر و صدا را جذب می نماید. می توان گفت مقدار جذب صوت آن همانند چوب و گچ است.

وزن سبک آن مقاومت ساختمان را در برابر زلزله بالا می برد و ایمنی آن را تقویت می کند. علاوه بر مزایای م، انواع یونولیت نقش عایق صوتی، رطوبتی و حرارتی را ایفا می کنند.

هر چه تراکم آن ها بالا باشد، مسلماً صدا را بیشتر و حتی به میزان 100 درصد جذب می نمایند. در نهایت می توان گفت استفاده از بلوک های یونولیت پلی استایرن میزان مصرف مصالح دیگر را به حداقل می رساند.

عکس انواع عایق صوتی و اکوستیک در ساختمان

فوم ریباند یا rebond foam

این نوع فوم از کنار هم قرار دادن و چسباندن تکه های فوم پلی یورتان تولید می شود و به عنوان یک عایق صوتی کارامد در صنعت ساخت و ساز کاربرد دارد. مراحل تولید فوم ریباند به شرح زیر می باشد.

  • جمع آوری و دسته بندی ضایعات فوم پلی یورتان
  • خرد کردن ضایعات و مخلوط نمودن آن ها با چسب
  • متراکم کردن مخلوط
  • پخت مخلوط با چسب
  • برش دادن فوم به ابعاد مورد نیاز

کیفیت ابر ریباند به فاکتورهایی نظیر کیفیت مواد اولیه، کیفیت چسب، میزان تراکم و اندازه تکه ابرها بستگی دارد. تولید کنندگان این فوم یا ابر همواره به دنبال راهکاری برای بازیافت ضایعات هستند تا بتوانند هزینه های تولید را کاهش دهند، زیرا درصد قابل توجهی از ابر هنگام برش به ضایعات تبدیل می شود.

اما به مدد علم و تکنولوژی هر تکه از ابر قابل استفاده مجدد خواهد بود و می توان از آن به عنوان زیر لایه فرش استفاده کرد. بازیافت ضایعاتی که در برابر صوت مقاوم هستند حرکتی نوین است که تحولی عظیم در صنعت عایق سازی ایجاد کرده است.

به همین دلیل تکه های دور ریز فوم ها با تراکم و دانسیته متفاوت به یکدیگر چسبانده می شوند تا عایقی ایده آل در ابعاد گوناگون برای مصرف فراهم گردد.

فوم ریباند

عایق ایزوهم

عایق ایزوهم اولین بار در ایران به عنوان یک عایق چند منظوره اختراع و ثبت گردید. این عایق علاوه بر مقاومت در برابر صوت، در مقابل حرارت نیز مقاوم است. ایزوهم به عنوان یک عایق صوتی، حرارتی، رطوبتی و عایق مقاوم سازی ساختمان ثبت و اختراع شده است.

از مزایای مهم این محصول می توان به کاهش صوت نسبت به ضخامت محصول از 50 الی نود درصد در هر لایه از محصول، ضخامت بسیار ناچیز نسبت به محصولات رقیب، عدم ایجاد حساسیت های پوستی و تنفسی، سهولت در اجرا، تاییدیه های بهداشت و اروپا، عمر طولانی، بار کششی بالای محصول، مقاوم در برابر ضربه، قیمت رقابتی و سازگاری با محیط زیست، اشاره کرد.

ایزوهم

فوم سایلنت

فوم سایلنت نوعی عایق سلول‌بسته می باشد که در کنار عایق صوتی پشم سنگ به عنوان یک انتخاب عالی در عایق‌کردن دیوارها مورد استفاده قرار می گیرد.

این فوم به تنهایی عایق مناسبی در برابر جذب صدا محسوب نمی شود و نتیجه مطلوبی در پی ندارد و حتما باید با یک عایق دیگر بکار رود تا تاثیر گذار باشد.

عایق اکوستیک فوم شانه تخم مرغی

فوم های شانه تخم مرغی نوعی فوم اسفنجی هستند که اغلب برای عایق کاری سقف، دیوارها و پشت درب استودیوها، کارخانجات صنعتی، سینماها، آمفی تئاترها و مکان های ضبط صدا استفاده می شوند. این فوم ها می توانند طیف وسیعی از صدا با فرکانس بالا را جذب کنند و از بازگشت آن جلوگیری نمایند.

نمای ظاهری این فوم ها به نحوی است که عملکرد آن ها را در برابر جذب صوت بالا می برد. نصب آسان، وزن سبک، قیمت مناسب، زیبایی ایده آل، کارایی بالا و جذب صوت از جمله ویژگی های بارز این محصول می باشد که آن را به گزینه ای مناسب و مقرون بصرفه برای مصرف کنندگان تبدیل کرده است.

بخوانید!  کاربرد انواع سوله چیست؟[صنعتی،خرپایی و مرغداری]

ساختار شش وجهی این عایق کارایی آن را بالا برده و منجر به کاهش صوت می گردد. همچنین ساختار سلولی آن به صورت بسته است، از این رو علاوه بر عایق اکوستیک، نقش عایق حرارتی و برودتی را نیز ایفا می کند.

این فوم مجهز به چسب است و برای اتصال به مکان موردنظر نیازی به چسب ندارد، زیرا به راحتی برای انواع سطوح گچی، شیشه ای، چوبی و فلزی قابل استفاده است.

فوم شانه تخم مرغی

دیوارپوش ضد صدا

امروزه بسیاری از افراد از دیوارپوش به منظور عایق کردن دیوار اتاق و سالن خانه خود استفاده می کنند. این دیوارپوش ها نصب راحت و ساده ای دارند و علاوه بر آن، سبک مدرن و لاکچری شدن دیوارهای ساختمان نیز می شوند.

استفاده از دیوارپوش های صداگیر سبب می شود تا ورود و خروج صدا از ساختمان کاهش یابد و آرامش ساکنین حفظ شود.

یکی از انواع دیوارپوش هایی که به عنوان عایق ضد صوت مورد استفاده قرار می گیرد، دیوارپوش پلیمری GFRG است که در واقع گچ مسلح به الیاف شیشه یا گچ تقویت شده فایبرگلاس می باشد. 

آموزش ساخت عایق صداگیر ساده

به منظور ساخت یک عایق صوتی به صورت شخصی می توانید به چند روش عمل کنید و با استفاده از وسایل ساده، سدی در برابر صداهای مزاحم ایجاد نمایید.

اگر چه راهکارهایی که در پایین ارائه‌شده نمی تواند به طور کامل و اصولی عایق صدا باشد، اما تا حدودی در کاهش صوت موثر است.

  • می توانید با کمی تغییر در چیدمان دکوراسیون داخلی خانه خود، مانع از اکو صدا شوید. مثلا می توانید از قالی در قسمت هایی از کف که صدا از طبقه پایین می آید استفاده نمایید. قالی در کاهش این صداها می تواند کمی موثر باشد.
  • درب ها و پنجره ها بیشترین نشت صدا را دارند. می توانید با آویزان‌کردن یا چسباندن پتو یا پرده های ضخیم تا حدودی این صداها را کاهش دهید.
  • استفاده از شانه تخم مرغ نیز می تواند ایده ای موثر در کاهش صدا باشد. شانه تخم مرغ به دلیل بافت و نوع حجمی که دارد، می تواند صدا را به خود جذب نماید.
  • همچنین می توانید از پنل های چوبی که در میان آن ها پشم سنگ بکار رفته است نیز استفاده نمایید.

روش اجرای عایق های ضد صوت

به منظور نصب عایق صوتی ابتدا باید تست صدا توسط کارشناسان انجام شود و یکسری معیارها لحاظ گردد و در نهایت به صورت روکار یا توکار نصب شود. این روش ها براساس نوع و شدت صوت و تمایل مشتری به تخریب یا عدم تخریب انتخاب می شوند.

در صورت انجام عایق کاری توکار، بخشی از دیوار باید تخریب شود و پس از نصب عایق صوتی، از یکی از انواع روکش های دیوار مانند گچ، چوب یا کناف استفاده نمود. روش عایق کاری روکار نیاز به تخریب ندارد و تمام مراحل نصب بر روی دیوار انجام می پذیرد.

بهترین عایق صوتی کدام است؟

با توجه به تحقیقات، در حال حاضر بهترین عایق در سقف، کف و دیوارها، استفاده از فوم سایلنت در لایه زیرین و اجرای عایق معدنی پشم سنگ بر روی این فوم می باشد که در نهایت در بین دیواری از جنس گچ قرار می گیرند.

این روش اجرایی در حال حاضر برای عایق کاری دیوارها در آمریکا و اروپا اجرا می گردد و بهترین راهکار برای عایق کردن دیوار مشترک محسوب می شود. استفاده از این عایق سبب می شود تا تراز شدن صوت به حداکثر افت خود برسد.

امروزه پشم سنگ به عنوان بهترین و پرکاربردترین عایق صوتی در جهان و به خصوص در اروپا و آمریکا شناخته می شود. ضریب جذب صوت عایق پشم سنگ بین 0.9 تا 1 می باشد.

راهنمای خرید عایق صوتی

خرید عایق صوتی نیز مانند سایر محصولات، پیش از خرید نیاز به تحقیق و بررسی دارد. به این منظور با متخصصان و مشاوران در این حیطه تماس بگیرید و از آن ها راهنمایی بگیرید تا بدانید که کدام نوع عایق صوتی برای شما مناسب تر می باشد. در ادامه یکسری از نکاتی که پیش از خرید یک عایق صوتی خوب باید مدنظر قرار دهید را ارائه می دهیم:

جنس عایق صوتی

مهم ترین نکته در انتخاب یک عایق صوتی، جنس آن می باشد. همانطور که در بالا بیان کردیم، عایق ها از جنس های مختلفی تولید می شوند و انواع گوناگونی دارند. برخی از آن ها دارای ساختار سلولی باز و برخی دیگر دارای ساختار سلولی بسته می باشند.

به منظور عایق کاری صوتی، شما باید از انواع جنس هایی که ساختار بسته ای دارند استفاده نمایید. زیرا این عایق ها از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان بهتر جلوگیری می کنند.

از نوع سلول باز عایق های صدا بیشتر در استودیوها به منظور بهره وری از آکوستیک بهتر در محیط استفاده می گردد.

چگالی عایق صوتی

چگالی عایق صوتی باید مناسب باشد. این چگالی سبب می شود تا حالت آکوستیکی عایق به خوبی حفظ گردد. در هنگام خرید عایق صوتی حتما به چگالی استاندارد محصول موردنظر خود دقت نمایید.

اگر چگالی یک عایق صوتی کم باشد، به این معناست که صوت بیشتر در آن نفوذ می کند و کارایی مناسبی ندارد. چگالی زیاد نیز خوب نمی باشد. اگر چگالی عایق صوتی خیلی زیاد باشد اثر نامطلوبی بر محیط می گذارد. بنابراین یک عایق صدای خوب باید دارای چگالی متعادل و نرمالی مطابق با استاندارد باشد.

میزان جذب رطوبت

اکثر عایق های صداگیر، رطوبت را از خود عبور نمی دهند و می توانید از آن ها به راحتی در محیط های نم دار و مرطوب استفاده نمایید.

قیمت عایق صوتی

به طور کلی می توان گفت قیمت عایق صوتی به نوع، جنس، ضخامت و دانسیته، ابعاد، ضریب جذب صوت، ضریب انتقال حرارت، دامنه تحمل دمایی و میزان جذب آب آن بستگی دارد.

همچنین قیمت عایق صوتی روکار با عایق صوتی توکار متفاوت می باشد و با توجه به کاربرد، ضخامت و دانسیته محصول، تعیین می گردد.

کلام آخر

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع عایق های صوتی و اکوستیک پرداختیم. عایق های صوتی از ورود و خروج سر و صدا جلوگیری می کنند و محیطی سرشار از آرامش را برای ساکنین به ارمغان می آورند.

سوالات متداول

عایق صوتی مناسب باید از چه ویژگی هایی برخوردار باشد؟

عایق صوتی باید از چگالی مناسبی برخودار باشد. استفاده از مواد اولیه با کیفیت نیز از ویژگی های عایق صوتی مناسب می باشد. همچنین یک عایق صوتی خوب باید ضخامت استانداردی داشته باشد و ضد رطوبت نیز باشد.

انواع عایق صوتی کدامند؟

فوم ایکس پی اس، یونولیت، فوم ریباند و فوم شانه تخم مرغی، پشم سنگ، پشم شیشه، پشم سرباره و عایق پلی یورتان

بهترین عایق صوتی دیوار چیست؟

امروزه استفاده از فوم سایلنت در لایه زیرین و اجرای عایق معدنی پشم سنگ بر روی این فوم، از بهترین عایق های صوتی دیوار محسوب می شوند.