آموزش رویت

ساختمانچی

اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی موجب می شود به جای احساس آرامش و امنیت حس سردرگمی و کلافگی از بودن در آن مکان را داشته باشید. بنابراین با کمی مطالعه و تحقیق از بروز این اشتباهات در محل زندگی خود اجتناب کنید.

دکوراسیون داخلی می تواند شامل تغییر نقشه یا اجرای نقشه معماری خاص، تخریب بخش هایی از فضا یا اجرای پلان معماری، بنایی و دیوار چینی، اجرای تأسیسات، اجرای نازک کاری، نصب تجهیزات و یا فقط خرید و چیدمان اسباب و اثاثیه باشد.

دکوراسیون داخلی دارای اصول و سبکی است که براساس سلیقه، فرهنگ و نیازهای موجود تغییر می کند. با این حال اگر از چهار چوب و اصول خارج شود موجب اشتباهاتی در دکوراسیون داخلی شما خواهد شد. برای این که بتوانید برای خانه یا محل کار خود یک دکوراسیون اصولی و ایده ال داشته باشید نیاز به اطلاعاتی است که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به آن خواهیم پرداخت، پس با ما همراه باشید.

اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی

اگر فضای نشیمن، پذیرایی، آشپزخانه، اتاق خواب و سرویس به درستی و در جای خود قرار دارد، پس 50 درصد دکوراسیون داخلی شما آماده است. در بخش بعدی باید با توجه به فضا و نیازی که دارید وسایل خوب و با کیفیت را با هارمونی رنگ مناسب تهیه کنید و در جای درست قرار دهید.

چیدمان درست موجب زیبایی و القاء حس و حال خوب می شود و اگر به این مسئله دقت نشود، خانه یا محل کار به مکانی بی روح و ناامید کننده تبدیل خواهد شد.

در ادامه به برخی از این موارد می پردازیم:

در نظر نگرفتن ابعاد

اولین و مهم ترین نکته در دکوراسیون داخلی این است که تمام اشیاء و وسایل بر اساس ابعاد و فضای خانه در نظر خریداری شود. منظور از ابعاد و فضا، متراژ خانه نیست، بلکه منظور فضای مفیدی است که برای چیدمان وسایل دکوراسیون در اختیار دارید.

اگر به این قضیه توجه نشود و مثلا اندازه مبلمان، فرش و غیره بیشتر از فضای خانه باشد، چیدمان نامرتب خواهد بود و موجب کوچک به نظر آمدن آن فضا می شود. توجه نکردن به این موضوع مهم یکی از اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی است.

رنگ نامناسب کفپوش

رنگ نامناسب دیوار و کفپوش

رنگ های نامناسب نقش بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی دارد. اگر خانه نور طبیعی زیادی دارد، استفاده از رنگ‌های تیره‌تر فضای خانه را متعادل می‌کند. در مقابل، اگر خانه نور طبیعی کمی دارد، یا متراژ آن پایین است، برای دلبازتر و پر نور بودن فضا، از رنگ‌های روشن مثل رنگ سفید در دکوراسیون خانه و برای دیوار و کفپوش استفاده کنید.

استفاده نکردن از یک سبک خاص

یکی دیگر از اشتباهات دکوراسیون داخلی، نداشتن یک سبک دکوراسیون است. اگر به این نکته توجه نشود و در خرید وسایل، انتخاب رنگ دیوار، کفپوش و … از سبک های گوناگون استفاده شود، سردرگمی و شلختگی در فضا ایجاد می شود. شما می‌توانید از میان سبک‌های مدرن، کلاسیک، مینیمال، روستیک و تلفیقی یک مورد را برای دکوراسیون منزل انتخاب کنید و بر مبنای آن وسایل را تهیه و چیدمان کنید.

نورپردازی نامناسب

نورپردازی نقش بسزایی در زیبایی خانه دارد و توجه نکردن به آن خانه را دلگیر و کسل کننده خواهد کرد. توصیه می شود در طول روز تا جایی که می توانید از نور طبیعی استفاده کنید. در نهایت لوستر، آباژور و لامپ LED برای زیبایی و جلوه بخشیدن به خانه قابل استفاده هستند.

بخوانید!  چه مدل صندلی مدیریتی برای شما مناسب است؟

آباژورهای چوبی برای دکوراسیون کلاسیک و مدرن قابل استفاده هستند و علاوه بر ایجاد نور مناسب، حس آرامش را به شما القا خواهند کرد.

در طراحی داخلی، لوسترها باید در ارتفاع مناسبی نصب شوند، زیرا اگر لوستر را خیلی بالا نصب کنید، فضای داخلی خانه به اندازه کافی روشن نخواهد شد و در عوض سقف روشن می شود.

 چیدمان نادرست مبلمان

در چیدمان مبلمان باید دقت کنید که مبلمان از دیوار فاصله داشته باشند و از حالت به اصطلاح مستطیلی مبل ها پرهیز شود. زیرا چینش مبل ها کنار دیوار ظاهری خشک به منزل می دهد و از صمیمیت آن کم می کند.

مکان نادرست تی وی وال

بهتر است در خانه، بخش نشینمن جدا باشد تا با یک مبل راحتی و تلویزیون یک مکان دنج و آرام مهیا شود. البته لازم نیست حتما در نقطه مرکزی قرار بگیرد، با کمی خلاقیت می‌توانید جای مناسبی برای آن در نظر بگیرید تا خانه‌ای متفاوت و شیک‌ داشته باشید. در نظر داشته باشید به هیچ عنوان تلویزیون را مقابل پنجره قرار ندهید. یک دیوار مجزا که در مقابلش مبلمان راحتی قرار دارد، بهترین مکان برای نصب تلویزیون است. بهتر است تی وی روی دیوار با فاصله مشخص و نه خیلی بالا قرار بگیرد. فاصله تلویزیون از مبل ها هم باید متناسب بوده تا چشم را اذیت نکند.

برای تزیین می توانید از اکسسوری یا مجسمه هایی در اطراف یا روی میز تی وی استفاده کنید، اما به هیچ عنوان در این کار زیاده روی نکنید. زیرا تلویزیون برای تماشاست و جایی برای به نمایش درآوردن وسایل دیگر نیست.

به هیچ عنوان ساعت دیواری را بالای تلویزیون نصب نکنید. این کار علاوه بر این که جلوه زیبایی ندارد در هنگام تماشای تلویزیون مدام حواستان را پرت می کند.

سایز نامناسب فرش

سایز نامناسب فرش

انتخاب قالیچه در دکوراسیون منزل به تعداد و سایز مبلمان بستگی دارد و بهتر است کل مبل یا حداقل پایه ها روی آن قرار بگیرد. همچنین افتادن فرش ها روی هم، از جمله اشتباهات رایج در دکوراسیون داخلی است. فرش سالن ناهارخوری که زیر میز پهن می شود هم باید کل سطح زیر میز را پوشش دهد، به طوری که هنگام نشستن پشت میز ناهارخوری پای افراد روی زمین قرار نگیرد.

استفاده بیش از اندازه از گلدان طبیعی

استفاده از گلدان های طبیعی به اندازه و در سایزهای متناسب می تواند موجب شادابی و حس طراوت در محیط خانه شود. اما استفاده بی اندازه و در هر گوشه خانه نه تنها آن را زیبا نمی کند و فضای مفید خانه رامی گیرد. این امر نه تنها زیبایی ندارد، بلکه موجب شلوغی و احساس گیجی می شود.

نصب تابلو در ارتفاع و تعداد نامناسب

باید تابلوهای بزرگ را روی دیوار اصلی نصب کنید، به شکلی که افراد برای تماشای آن مجبور نباشند سر خود را بیش از اندازه بلند کنند. چرا که نصب تابلو در ارتفاع بالا نه تنها غیرمعمول است بلکه زیبایی خانه را می گیرد و هارمونی چیدمان را نیز به هم می زند.

بخوانید!  پانل دیواری چیست؟[+آموزش رنگ آمیزی]

رنگ نامناسب و اندازه اشتباه پرده

علاوه بر رنگ پرده ها که باید با رنگ مبل، فرش و … متناسب باشد، نکته مهم، بلندی و پهنای آن هاست که اگر زیاد باشد، سقف را بلندتر و فضای اتاق را نیز بزرگ تر نشان خواهد داد.

توجه به بافت و طرح و رنگ پرده برای دکوراسیون داخلی بسیار مهم است. برای سالن های پذیرایی اصولا از پرده های ضخیم و طرح دار و بلند استفاده می شود. پرده های نازک و توری و حریر که اصولا کوتاه هستند بیشتر برای اتاق خواب و آشپزخانه کاربرد دارند. در نظر نگرفتن موارد فوق در رابطه با پرده از اشتباهات رایج دکوراسیون داخلی است که خیلی به چشم می آید.

استفاده نکردن از کوسن ها

 شاید استفاده از کوسن، از نظر شما موضوع مهمی در دکوراسیون داخلی نباشد، اما مطمئن باشید علاوه بر زیبایی حس آرامش و گرمی را به خانه می دهد. با انتخاب جنس و رنگ درست کوسن می توانید یک هارمونی رنگی عالی بین دیگر وسایل خانه ایجاد کنید. حتی امروزه برای مبل راحتی استفاده از شال مبل هم بسیار باب شده که زیبایی و حس آرامش را دوچندان می کند.

استفاده بیش از حد از اکسسوری و وسایل تزیینی

می توانید از وسایل تزیینی و دکوری که با هم هماهنگی و سنخیت دارند در تعداد مناسب استفاده کنید. نباید در استفاده از این وسایل زیاده روی کنید و هر وسیله ریز و درشتی که دیدید را در فضای خانه قرار دهید. در این صورت با یک خانه شلوغ و خسته کننده که آرامشتنان را بهم می زند روبرو خواهید شد.

استفاده بیش از حد اکسسوری

دید یک دست اشتباهی رایج در دکوراسیون داخلی

منظور از دید یک دست این است که وسایل و لوازم به شیوه ای چیده مان شود که در یک نگاه قبل دید باشند. این مورد اشتباه موجب می شود، خانه ما شلوغ تر به نظر برسد و زیاده روی در این باره چشم و روحتان را خسته می کند.

بی کیفیت بودن وسایل

کیفیت می تواند نقش مهمی در دکوراسیون شما ایفا کند، زیرا استفاده از وسایل بی کیفیت، زیبایی خانه را می کاهد. بهتر است با توجه به بودجه تان هر چه می توانید تعداد لوازم را محدود کنید، در عوض از متریال با کیفیت بالا برای لوازم ضروری استفاده کنید. این امر موجب ماندگاری بیشتر و همچنین از مد نیفتادن لوازم می شود، در نهایت با معیارهای روز هم سازگار هستند.

جمع بندی

به دلیل این که خانه یا محل کار مکانی است که ساعت های زیادی را برای کار و یا استراحت در آن می گذرانیم، پس باید یک مکان آرامش بخش و دنج باشد. اشتباهات رایج در داکوراسیون داخلی موجب می شود تا انرژی های منفی به ما منتقل شود، این در حالی است که به جای آرامش دچار آشفتگی می شوید. پس سعی کنید مواردی را که در بالا اشاره شد را رعایت کنید تا یک خانه آرام، زیبا و شیک داشته باشید.