آموزش رویت

ساختمانچی

رادیاتور یا شوفاژ یکی از سیستم های تامین گرمایش در ساختمان است که امروزه به وفور مورد استفاده قرار می گیرد. رادیاتورها با جا به جایی هوا در اتاق آن را گرم می نمایند.

در واقع هوای گرمی که توسط رادیاتور وارد اتاق می شود به علت سبکی وزن به سمت بالا می رود و هوای سرد جای آن را می گیرد. این چرخش و جا به جایی هوا مدام ادامه دارد تا هوای اتاق کامل گرم شود.

آب گرمی که از موتورخانه یا پکیج وارد شوفاژ می شود بعد از این که گرمای خود را از دست داد مجدداً به موتورخانه باز می گردد.

از رادیاتور در مکان هایی که نیاز به تنظیم دما و رطوبت ندارند استفاده می شود؛ زیرا این سیستم گرمایشی نمی تواند رطوبت و دمای اتاق را تنظیم کند.

رادیاتور از یک محفظه فلزی از جنس چدن، فولاد و یا آلومینیوم تشکیل می شود که توسط یک پمپ فشاری آب داغ دریافت می کند. این محفظه آب بندی شده، تو خالی است و منجر به جا به جایی حرارتی در فضا می شود.

وقتی حرارت از این محفظه خارج می شود، آب گرمای خود را از دست می دهد و دمای آن پایین می آید. این آب از طریق لوله برگشت به موتورخانه یا پکیج می رود و بعد از گرم‌شدن دو مرتبه به رادیاتور باز می گردد.

رادیاتورها در اشکال مختلف از جمله رادیاتور پنلی، پره ای، برقی، قرنیزی، حوله خشک کن و… تولید و به بازار عرضه می شوند.

هر کدام از این رادیاتورها دارای معایب و مزایای مخصوص به خود هستند و با توجه به مکان مورد نظر و سلیقه افراد انتخاب و خریداری می شوند. در این نوشته از ساختمانچی به معرفی انواع رادیاتورها و بررسی ویژگی های آن ها پرداختیم. با ما همراه باشید.

انواع رادیاتور

رادیاتور پنلی

جنس رادیاتور پنلی از فولاد است. ورقه های فولادی به منظور تولید شوفاژ پنلی وارد دستگاه های اتوماتیک یا نیمه اتوماتیک شده و بعد از آن که شکل موردنظر را به خود گرفتند مورد استفاده قرار می گیرند.

به منظور افزایش طول عمر رادیاتور و ارتقاء کیفیت آن ها، سطح رادیاتور قبل از رنگ آمیزی با استفاده از تجهیزات تمام الکترونیکی با رنگ اپوکسی پلی استر پوشیده می شود.

این رادیاتورها ابعاد کوچکی دارند و بدون اشغال فضای زیاد نمای اتاق را بزرگ تر نشان می دهند. رادیاتور پنلی به آسانی نصب می شود و هزینه نصب آن بالا نمی باشد.

فولادی که در ساخت این رادیاتورها استفاده می شود با مس پکیج همخوانی دارد، در نتیجه از خوردگی و زنگ زدگی مس جلوگیری می کند. شکل ظاهری رادیاتور پنلی به صورت مسطح و یکپارچه است و زیبایی بی نظیری به دکوراسیون داخلی می بخشد.

بخوانید!  خرید آسانسور و نکات کلیدی آن

این مدل شوفاژ به هواگیری مکرر نیاز ندارد و به نسبت مدل پره ای میزان گرمای بیشتری به محیط ساتع می کند. دلیل اصلی انتشار گرمای بیشتر توسط این رادیاتورها، صاف‌بودن سطح بدنه آن هاست.

رادیاتور پنلی

شوفاژ پره ای

این رادیاتور بیشتر در گذشته مورد استفاده قرار می گرفت و ظاهر آن به صورت پره هایی است که کنار هم قرار گرفتند. شوفاژ پره ای در دو جنس فولادی یا آلومینیومی تولید می شود.

طول عمر این رادیاتورها در مقایسه با سایر رادیاتورها بالاتر است و میزان حرارت مناسبی را به محیط منتقل می کند. مدل پره ای قابل نصب در محیط های مرطوب از جمله حمام است و مقاومت بالایی در برابر رسوب و زنگ زدگی دارد. این نوع رادیاتور به نسبت قیمت بالایی دارد و مصرف انرژی آن نیز بالا می باشد.

رادیاتور پره ای

حوله خشک کن

این رادیاتور همانطور که از نامش پیداست در حمام نصب می شود و علاوه بر تامین گرمایش حمام برای خشک‌کردن حوله و لباس نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

رادیاتور حوله خشک کن علی رغم مصرف انرژی پایین، راندمان بالایی دارد و در انواع شوفاژ شیشه ای، آلومینیومی و استیل تولید می شود. در حال حاضر حوله خشک کن های استیل رایج ترین مدل در حمام می باشند.

این رادیاتورها غلظت رطوبت را در حمام به حداقل می رسانند و حرارتی بهینه فراهم می نمایند. آن ها قابل نصب بر روی دیوار هستند و ظاهری متفاوت و زیباتر از رادیاتورهای معمولی دارند.

اگر به حمام های مدرن نگاهی بیندازید متوجه حضور حوله خشک کن های صفحه تخت و بسیار جذاب در آن ها خواهید شد.

رادیاتور حوله خشک کن

رادیاتورقرنیزی

رادیاتور قرنیزی از جمله جدیدترین نوع رادیاتور است که همانند قرنیز در لبه های پایینی دیوار نصب می شود. درون قرنیزهای حرارتی لوله های آب گرم قرار دارند که گرمای خود را به محیط منتقل می کنند. آب موجود در لوله ها بعد از سرد شدن از طریق لوله رفت به پکیج باز می گردد و این سیکل مدام ادامه دارد.

این شوفاژ مناسب انواع دکوراسیون داخلی است و فضای اضافی در ساختمان اشغال نمی کند، در واقع رادیاتور قرنیزی راه حل دکوراسیون داخلی است. برخلاف سایر سیستم های گرمایشی امکان نشتی و خرابی قرنیزهای حرارتی پایین است.

آن ها مقاومت بالایی در برابر انبساط، انقباض و جریان آب دارند. این رادیاتورها نیازی به لوله کشی های حجیم و هزینه بردار ندارند و میزان هزینه ها را به مقدار قابل توجه پایین می آورند. مصرف انرژی قرنیزهای حرارتی پایین است، اما بازده حرارتی بالای آن ها می تواند گرمای لازم برای اتاق را فراهم نماید.

رادیاتور قرنیزی

رادیاتوربرقی

این نوع رادیاتور انرژی مورد نیاز خود را مستقیماً از برق ساختمان تامین می کند و به سیستم حرارت مرکزی متصل نمی شود. رادیاتوربرقی در اشکال مختلف خصوصاٌ پره ای تولید می شود و به نسبت انرژی بالایی که مصرف می کنند، راندمان پایینی دارند.

بخوانید!  دلایل افت فشار آب و راهکارهای حل آن

از مزیت بارز این شوفاژ امکان حمل و نقل آن است، از این رو آن را می توان در هر نقطه از ساختمان که هوا سرد است تنها با اتصال دو شاخ به پریز برق مورد استفاده قرار داد. شوفاژ برقی راحت ترین و در دسترس ترین وسیله گرمایشی است و تنها عیب آن مصرف بالای برق است.

رادیاتور شیشه ای

برخی از رادیاتورها از جنس شیشه هستند و علاوه بر گرمایش، المانی دکوراتیو و زیبا نیز شناخته می شوند و در طرح و نقش های گوناگون در بازار وجود دارند. رادیاتور شیشه ای جزء جدیدترین مدل های شوفاژ می باشد که انعطاف پذیری بالایی در طرح، رنگ و زیبایی دارد.

سیستم های گرمایشی مانند بخاری، انواع شومینه و رادیاتورهای معمولی را باید در جاهای معینی از خانه نصب و جاسازی نمود، اما رادیاتورهای شیشه ای این امکان را فراهم می کنند که این سیستم را در هر جایی که مناسب با نمای داخلی است، تعبیه نمایید.

رادیاتور شیشه ای

رادیاتور لوله ای

رادیاتورهای لوله ای از لوله های فولادی با ابعاد و اندازه های گوناگونی به صورت عمودی یا افقی تولید می شوند و دارای طراحی زیبایی می باشند.

جنس انواع رادیاتور

مدل چدنی

رادیاتورهای چدنی به صورت پره ای و با روش ریخته گری در ابعاد و اندازه های گوناگون تولید می شوند. رادیاتورهای چدنی از مقاومت و دوام بیشتری نسبت به نمونه های فولادی در برابر رطوبت و آب برخوردار می باشند، به همین دلیل گزینه مناسبی برای نصب در حمام محسوب می شوند.

مدل آلومینیومی

رادیاتورهای آلومینیومی از جنس آلیاژهای آلومینیوم تولید می شوند و به نسبت رادیاتورهای چدنی و فولادی جدیدتر می باشند. این رادیاتورها در واقع از لوله های عمودی تولید می شود که بر روی سطح خارجی آن ها پره های شعاعی نصب است.

مدل فولادی

رادیاتورهای فولادی از ورق های آهنی با ضخامت 25/1 میلی متر تولید می شوند و ابعاد و اندازه های گوناگونی دارند. معمولا رادیاتورهای پره ای را از جنس فولاد  می سازند.

قیمت رادیاتور

همانطور که گفتیم رادیاتورها انواع گوناگونی دارند و هر کدام ویژگی ها و قیمت های متفاوتی را شامل می شوند. به طور کلی رادیاتورها براساس نوع آن ها، جنس بدنه، ابعاد و اندازه و برند کارخانه سازنده محصول دارای قیمت های متفاوتی می باشند.

کلام پایانی

امیدواریم با مطالعه این نوشته از ساختمانچی با انواع رادیاتور و ویژگی های هرکدام آشنا شده باشید. در صورت تمایل نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مبحث با ما در میان بگذارید.