آموزش رویت

ساختمانچی

درب ام دی اف از جمله درب های داخلی ساختمان محسوب می شود که از مقاومت و استحکام بالایی برخوردار است. سطح این نوع درب ها صاف است و مقاومت بیشتری نسبت به درب چوب طبیعی و درب تولیدشده از نئوپان در برابر رطوبت دارند.

چگالی ورق های MDF که در ساخت این نوع درب ها بکار می رود بسیار بالا است و در تمام سطوح آن یکسان می باشد، از این رو خواص فیزیکی و مکانیکی بهتری نسبت به فیبرهای چوبی دارند.

با این مقدمه در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بررسی جزئیات این نوع درب ها می پردازیم. تا انتها با ما همراه باشید.

انواع MDF مورد استفاده در ساخت درب ساختمان

درب اتاق ام دی اف

ام دی اف نازک

این نوع MDF ضخامت کمی دارد و برای ساخت درب، انواع دیوارپوش و کفپوش ساختمانی، کمد، پوشش های مختلف سقف و پشت کابینت ها مورد استفاده قرار می گیرد.

ام دی اف ضخیم

این محصول ضخامت بالایی دارد و برای ساخت درب ها و سازه های چوبی ضخیم و روکش های دکوراتیو ساده یا طرح دار مورد استفاده قرار می گیرد.

ام دی اف مقاوم در برابر رطوبت

این نوع ام دی اف در برابر رطوبت مقاومت بسیار بالایی دارد و در ساخت درب سرویس بهداشتی و حمام، پله و کفپوش مورد استفاده قرار می گیرد.

ام دی اف خام

این نوع ام دی اف از تخته های فیبر مانند تولید می شود و هیچ روکشی ندارد. از MDF خام در ساخت درب ورودی، پارتیشن بندی فضای داخلی خانه، صنعت مبلمان، روکش ارگ و ستون های داخل ساختمان استفاده می شود.

انواع روکش درب MDF

درب ام دی اف

درب ام دی اف روکش چوب

این درب ها با لایه ای نازک از چوب طبیعی روکش می شوند و حتماً باید رنگ آمیزی گردند. روکش های ملچ رایج ترین روکش چوبی برای درب mdf می باشند که ورق های مسطح آن با ابعاد 122 در 220 به بازار عرضه می شوند.

درب ام دی اف روکش ملامینه

در ساخت این درب ها از روکش ملامینه با قطر 5 میلی متر استفاده می شود. این روکش ها دارای رنگ های متنوع هستند و در برابر خراشیدگی، ساییدگی و رطوبت مقاومت بالایی دارند. همچنین قیمت آن ها در مقایسه با سایر روکش ها ارزان تر می باشد

بخوانید!  روش های بازسازی شومینه قدیمی

درب ام دی اف روکش پی وی سی

در تولید این درب ها ابتدا طرح مورد نظر توسط دستگاه CNC بر روی سطح حک می شود، سپس روکش PVC بر روی آن وکیوم می گردد.

روکش کاری با پی وی سی نیازی به رنگ آمیزی ندارد، زیرا این متریال از ثبات رنگ برخوردار است و در برابر نم و رطوبت پوسته پوسته نمی شود.

مشخصات ظاهری درب های MDF

درب داخل ام دی اف
  • همانطور که گفتیم درب های MDF در سایزها و ضخامت های مختلفی تولید می شوند، اما رایج ترین ضخامتی که معمولا مورد استفاده قرار می گیرد، 6 میلی متر می باشد. در دو طرف درب نیز از دو لایه ام دی اف 5 میلی متری استفاده می شود و روکشی 1 میلی متری روی آن قرار می گیرد.
  • عرض درب های MDF داخلی معمولا بین 85 تا 90 سانتی متر در نظر گرفته می شود.
  • ارتفاع درب های ام دی اف در خانه هایی با سقف بلند در حدود 210 تا 215 سانتی متر و در خانه های معمولی در حدود 202 تا 205 سانتی متر می باشد.

مزایای درب MDF

درب های ام دی اف به دلیل مزایای زیادی که دارند امروزه مورد استقبال فراوان قرار می گیرند، زیرا علاوه بر دوام بالا، سبک بوده و خرید آن ها مقرون بصرفه می باشد. از قابلیت های این گونه درب ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • مقاومت و فشردگی بالا از ویژگی های بارز درب های ام دی اف می باشد.
  • سطح تخته فیبرهای ام دی اف صاف و یکنواخت بوده و هیچ گونه ترک خوردگی در آن ها مشاهده نمی شود.
  • تنوع طرح و رنگ درب های MDF بالاست و با متریال های گوناگون می توان آن ها را روکش کرد.
  • ظاهری شبیه به چوب دارند و زیبایی و ظرافت را به ارمغان می آورند.
  • در برابر تجمع حشرات، رشد قارچ ها و رطوبت مقاوم می باشند.
  • از قابلیت روکش کاری، سنباده زنی و ماشین کاری برخوردار هستند.
  • قیمت ام دی اف در مقایسه با سایر متریال هایی که در ساخت درب به کار می روند پایین تر است، از این رو خرید آن از نظر اقتصادی مقرون بصرفه می باشد.
  • با توجه به نوع روکش، از مقاومت لازم در برابر آب و رطوبت برخوردار بوده و به مرور زمان پوسته‌پوسته نمی شوند.
  • وزن آن ها در مقایسه با سایر متریال ها سبک است و در نتیجه درب به راحتی باز و بسته می شود.
ام دی اف

درب ام دی اف ضد سرقت

درب‌های ضد سرقت از جنس های مختلفی تولید می شوند، اما بیشتر آن ها از جنس ام دی اف می باشند. درب های ضد سرقتی که از MDF تولید می شوند قیمت پایین تری نسبت به مدل های تمام چوب طبیعی دارند. در میان این گونه درب ها می توان از عایق های مختلفی چون پشم سنگ و پشم شیشه نیز استفاده نمود.

بخوانید!  انواع کابینت آشپزخانه[+عکس مدل های جدید و راهنمای خرید]

ساخت درب های ام دی اف

برای ساخت درب MDF ابتدا یک کلاف چوبی مستطیلی تولید می شود. سپس ورق های پیش‌ساخته MDF با توجه به سفارش مشتری در دو طرف کلاف، پرس می شوند. همچنین فضای خالی میان درب را با شبکه بندی چوبی یا مقوایی پر می کنند.

قرار دادن این شبکه ها در میان فضای خالی، سبب افزایش مقاومت درب در برابر ضربه و شکستگی می شود. امروزه از پر کننده های دیگری نظیر پشم سنگ یا یونولیت نیز برای پر کردن این جای خالی ها استفاده می کنند.

قرار دادن عایق سبب می شود تا از انتشار صوت و حرارت جلوگیری شود. درب هایMDF از جمله درب های روکشی محسوب می شوند.

کلام پایانی

امیدواریم این نوشته از ساختمانچی بتواند اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص درب های ام دی اف در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این متن با ما در میان بگذارید.