آموزش رویت

ساختمانچی

وجود یک لوستر در اتاق پذیرایی، همیشه بهترین ایده برای طراحی داخلی منزل به شمار می آید. چه شما بخواهید اتاق پذیرایی را روشن و پرنور کنید، چه راهروی ورودی، فضای ناهارخوری و یا مکان دور از انتظار مانند حمام و آشپزخانه، ایده های دیزاین منزل با انواع لوستر، کمک می کنند فضا اختصاصی تر و دیدنی تر شود، خصوصاً هنگامی که صاحب خانه تصمیم می گیرد از تجهیزات مشخصی کمک بگیرد و از لامپ آویز با اشکال و جنس مشابه استفاده کند.

در این نوشته، ما به بررسی انواع لوستر شیک می پردازیم. بسیاری از این لوسترها در فروشگاه های آنلاین لوازم برقی موجود می باشند. امیدواریم این نوشته از ساختمانچی به شما در انتخاب صحیح یک لوستر جدید برای مکان مورد نظرتان کمک کند پس تا انتها با ما همراه باشید.

انواع لوستر

لوستر طبقه ای

طبقات از لحاظ بصری بدون صرف هزینه ای گزاف، باعث می شوند لوستر بزرگ تر جلوه کند؛ از این رو، لازم نیست تلاشی برای تخفیف گرفتن کنید. لوسترهای طبقه ای در هر استایلی خوش می درخشند و شما می توانید از این لوسترها در انواع چیدمان مدرن و سنتی برای روشنایی خانه استفاده کنید.

لوستر سنتی

لوسترهای بزرگ تزئین شده معمولاً جزء لوسترهای سنتی محسوب می شوند. شما می توانید این لوسترها را به آسانی از زردوزی ها، آویزان بودنشان و همینطور از تنوع مواد باکیفیتی که در ساخت آن ها به کاررفته، شناسایی کنید.

لوستر سنتی

لوستر کریستالی

لوسترهای کریستال یا مشابه کریستال نقش مهمی در ایجاد ظاهری زیبا و لوکس در فضا ایفا می کنند، به همین خاطر است که اصولاً قیمت آن ها کمی بیشتر از توان اقتصادی یک خانواده متوسط می باشد.

شما گاهی اوقات می توانید در بعضی از وب سایت های فروش چراغ تخفیف پیدا کنید اما در اغلب موارد، بهتر است این لوسترها را از فروشگاه های معتبر شرکتی خریداری نمایید.

علی رغم قیمت های بالا، لوستر کریستالی هنوز هم جزء جذاب ترین گزینه ها به حساب می آید، لوستری که روشنایی از تمامی قطعات آن منعکس می شود، به فضا ظاهری رومانتیک و درخشنده می بخشد که از طریق سایر لوسترها حاصل نمی شود. این لوسترها برای اتاق ناهارخوری انتخابی ایده آل هستند.

لوستر فلزی میانه قرن

در اواسط قرن، افراد مشغول به کشف هنر و ابتکار در نورپردازی شدند و در آن دوره بود که اکثر گزینه های تزئینی که ما امروزه از آن ها استفاده می کنیم، معرفی شدند.

در گذشته، تمرکز بر اشکال و دیزاین مینیمال بود، اما ایده اصلی همچنان خلق سیستمی سنتی و تا حد امکان قابل توجه می باشد. با شکل گیری جنبش دیزاین داخلی و کشفیات فوق مدرن دهه 60 میلادی، طراحی لوسترها به تدریج مدرن تر و پیشرفته تر شد.

به منظور دستیابی به فضایی اختصاصی، لوسترهای میانه قرن اکثرا از چوب و یا آهن بودند و به آن ها لقب هایی چون “میرکل”، “اسپوتنیک” و یا “اتمیک” داده می شد که بیان گر هدف ایجاد این لوسترها بودند.

این اسامی برای لوسترهای سقف کمی عجیب به نظر می  رسند. دلیلی که همه ما از وجود داشتن چنین لوسترهایی آگاه هستیم این است که امروزه به طور گسترده استفاده می شوند.

یک لوسترکلاسیک در فضاهای بزرگ، ساختمان های لوکس و حتی در اتاق های زیرشیروانی ساده نیز زیبایی بی نظیری ایجاد می کنند. این لوسترها نه تنها از روی ظاهرشان انتخاب می شوند بلکه از لحاظ کابردی هم بی رقیب هستند.

لوستر میانه قرن

لوستر طبلی

برای آن دسته از شما که هنوز نمی دانید لوسترسنتی می خواهید یا لوسترسقفی مدرن و مطمئن نیستید که کدامشان مناسب فضای شما می باشند، لوسترهای طبلی شکل گزینه ای مناسب خواهند بود.

مدرن ترین لوسترها را با هم ترکیب کنید و لوسترهای آویز را نیز اضافه کنید تا نور اصلی را پنهان و درخشش نور را در تمامی فضا منعکس کنند.

این لوسترها، پرطرفدارترین وسیله نورپردازی برای اتاق پذیرایی هستند، جایی که پر نقش و نگار کردن فضا بسیار اهمیت دارد. چرا از لوسترهای طبلی به جای لوسترهای کریستال استفاده کنیم؟

حفظ و نگهداری این لوسترها ساده تر و آسان تر است و از لحاظ بصری نسبت به لوسترهای کریستال کنترل نور بیشتری دارند. یک امتیاز متمایز این است که این لوسترها ارزان تر هستند و در هر رنگی که تصورش را بکنید، موجود می باشند.

شما می توانید از این لوسترها به عنوان جایگزینی برای تیره یا روشن کردن نقطه ای از فضای کتابخانه یا اتاق ناهارخوری استفاده کنید و یا از ترکیبی شفاف که نور را در سراسر اتاق یکسان منتشر می کنند، استفاده نمائید. برخی از افراد لوستر آشپزخانه خود را با این مدل انتخاب می کنند.

لوستر طبلی

لوستر چوبی

هنگامی که در مورد خطوط چوبی لوستر فکر می کنید، لوسترهای کلاسیک قیمتی و لوکس را به خاطر بیاورید اما مطمئن شوید تصویر ذهنی شما از این لوستر تصویری ساده و بی تجمل نباشد.

در ساخت لوستر چوبی فانتزی از آهن، چوب و یا حتی شاخ گوزن استفاده می شود که به اتاق پذیرایی جلوه ای ویژه و خاص می بخشد.

در اینترنت جستجو کنید، خواهید دید که بهترین لوسترهای چوبی عظیم الجثه هستند و از موادی دور از انتظار مانند عاج گوزن غول پیکر شمالی تولید می شوند.

امروزه حتی از روشی به غیر از شکار حیوانات می توان به نتایجی تاثیرگذار رسید، شما می توانید از مواد دست ساز مناسب، شاخه های درخت و هر چیز دیگری که حس طبیعت را منتقل می کنند، استفاده نمائید.

بخوانید!  چگونه یک سیستم دوربین مدار بسته خوب انتخاب کنم؟

ما این لوسترهای سقفی را برای کابین ها، دروازه های کوهستانی و حتی اقامتگاه های کنار دریاچه نیز پیشنهاد می کنیم. لوسترچوبی مدرن نیز بر اساس اشکال هندسی تولید می شود و جلوه ای متفاوت از نمونه های سنتی یا فانتزی دارد. نمونه های لوستر چوبی فانتزی می تواند انتخاب مناسبی برای لوستر آشپزخانه نیز درنظرگرفته شود.

لوستر چوبی

لوستر کوچک

طراحان تقریبا می دانند لوسترهای عظیم و بزرگ در تمامی فضاها و چیدمان ها جوابگو نیستند و از این رو لوسترهای کوچک را طراحی می کنند تا به مالکین خانه اجازه دهند به فضایی مشابه در مکانی کوچک دست پیدا کنند. این راهکارها برای طراحی حمام، مهد کودک و البته اتاق خواب بسیار مناسب می باشند.

لوستر کوچک

لوستر مدرن

برای طراحی شکل لوستر مدرن قانون خاصی وجود ندارد، اما اگر بخواهیم لوسترهای اتاق ناهارخوری را در نظر بگیریم، به شما پیشنهاد می کنیم به دنبال راه حلی امروزی با طرح های براق، شفاف و جزئیات کم باشید.

برای اجرای یک ایده عالی دیزاین های عجیب و یونیک را در نظر بگیرید. بسیاری از این ایده ها در وب سایت های آنلاین موجودند.

شما همچنین می توانید در کاتالوگ های عمومی مبلمان نیز راه حل های جالبی پیدا کنید. قیمت لوستر مدرن پذیرایی در مقایسه با لوسترهای ساده گران تر است.

لوستر مدرن

لوستر ال ای دی

لوسترسقفی ال ای دی نمونه ای از لوسترهای مدرن شناخته می شوند. این لوسترها از زیبایی بی اندازه ای برخوردارند و قابلیت تغییر رنگ لامپ و کم و زیاد شدن نور به وسیله ریموت کنترل را دارند. لوستر ال ای دی از مصرف انرژی پایینی برخوردار می باشند.

لوستر ال ای دی

لوستر ریسه ای

مدل لوستر ریسه ای نمونه ای دیگر از انواع لوستر زیبا می باشد که می توان از آن در نورپردازی خانه استفاده کرد. لوسترسقفی ریسه ای انتخاب مناسبی برای خانه هایی به سبک مدرن می باشد.

لوستر ریسه ای

لوستر برنزی

لوستر برنزی از جمله زیباترین انواع لوستر محسوب می شود که در قسمت های مختلف خانه مانند اتاق خواب، سالن پذیرایی و نشیمن و آشپزخانه مورد استفاده قرار می گیرد. جنس این لوسترها از برنز می باشد و نقش و نگارهای نئوکلاسیک و تزئینی بسیاری بر روی بدنه آن ها وجود دارد.

از این نوع لوستر در گذشته در سبک کلاسیک استفاده می شد. اما امروزه نمونه های مدرن و جدیدی از لوستر برنزی نیز به بازار آمده و خود را در کوراسیون های مدرن نیز جای داده است.

لوستر برنزی

لوستر شمعی

لوسترهای شمعی معمولاً دارای سه، پنج یا بیشتر شمع می باشند. این نوع لوستر برای کسانی مناسب است که سبک روستیک را ترجیح می دهند. لوسترهای شمعی به اندازه مدل های دیگر بزرگ نیستند و به فضای زیادی نیز احتیاج ندارند.

امروزه این لوسترها را به جای شمع، با چراغ هایی به شکل شمع می سازند. استفاده از لوسترهای شمعی در سالن پذیرایی خانه هایی به سبک روستیک بسیار مناسب و زیبا می باشد و جلوه منحصربفردی را به نمایش می گذارد.

لوستر شمعی

لوستر شیشه ای

لوسترشیشه ای همانطور که نامش پیداست از شیشه تولید می شود و شامل طیف گسترده ای از طرح ها می باشد. این لوسترها بسیار رایج اند و شما در یافتن یکی از مدل های متناسب با طراحی دکوراسیون داخلی خانه خود دچار مشکل نخواهید شد.

لوسترهای شیشه ای از نوع لوسترهای مدرن محسوب می شوند و نور درخشان و زیبایی را در خانه شما بوجود می آورند.

لوستر شیشه ای

لوستر ساده و مینیمالیست

استفاده از لوستر بزرگ و ساده می تواند تاثیر فروانی در زیبایی خانه شما داشته باشد. استفاده از یک مدل با این ویژگی نه تنها در طراحی سبک مینیمالیسم، بلکه در سایر سبک ها نیز امکان پذیر می باشد. در صورت استفاده از طرح مینیمال بهتر است نمونه ای از آن را در ابعاد بزرگ انتخاب نمایید.

لوستر مینیمال

لوستر دیسک مانند

این لوسترها به شکل دیسک می باشند و اندازه های کوچکی دارند. از دو یا سه عدد از این نوع لوستر می توانید در بالای جزیره آشپزخانه استفاده نمایید. لوسترهای دیسک مانند علاوه بر طرحی ایده آل، نور خوبی هم به محیط منتقل می کنند.

لوستر دیسکی

لوستر فانتزی

لوسترهای فانتزی عموما اشکال متنوع و غیرعادی دارند. این لوسترها را برای دکوراسیون خانه هایی به سبک مینیمال و مدرن مناسب می باشند. از لوستر فانتزی معمولا علاوه بر روشنایی، به منظور المانی دکوراتیو نیز در اتاق خواب، آشپزخانه و سالن پذیرایی استفاده می شود.

لوستر فانتزی

چگونه لوستر مناسب انتخاب کنیم؟

در انتخاب لوستر باید به موارد زیر توجه داشت. زیرا در این صورت است که می توان از آن به عنوان عنصری دکوراتیو و موثر در دکوراسیون داخلی منزل بهره جست.

در نظر گرفتن ابعاد فضای مورد نظر

لوستر باید با توجه به ابعاد فضای مورد نظر انتخاب شود. اگر فضای شما کوچک است باید از لوسترهای کوچک با چراغ های کم استفاده کنید.

استفاده از لوسترهای بزرگ با شاخه ها و لامپ های زیاد نوعی ناهماهنگی در دکوراسیون داخلی ایجاد می کند. به دلیل زیادبودن چراغ ها مجبور هستید تعدادی از آنها را باز کنید که این امر باعث کاهش زیبایی و جذابیت نمای لوستر می شود.

مدل لوستر

تعیین سبک دکوراسیون داخلی خانه

این وسیله تزیینی باید بر اساس نوع دکوراسیون داخلی منزل که می تواند به سبک مدرن، سنتی و یا سلطنتی باشد انتخاب شود. اگر سبک دکوراسیون منزل شما سلطنتی است باید از لوسترهای کریستالی استفاده کنید.

بخوانید!  چطور یک یخچال و فریزر خوب انتخاب کنم؟

این لوسترها زیبایی بی نظیری دارند و با انعکاس نور بر روی کریستال ها نمای خانه شما را شکیل تر نشان می دهند. این لوسترها باید به نحوی انتخاب شوند که شاخه های آن در جهات مختلف پخش باشند و فضای بالای مبل های سلطنتی را روشن کند.

لوستر کریستالی

اگر سبک دکوراسیون مورد نظر شما سنتی است، بهتر است از لوسترهای برنجی، برنزی و نقره در خانه خود استفاده کنید. قیمت این نوع لوسترها در مقایسه با سایر لوسترها بالاتر است، اما زیبایی آنها بینظیر می باشد و نمای سنتی خانه شما را دوچندان می کند.

برای خانه های مدرن نیز بهتر است از لوسترهای ساده با لامپ هایی که نور متوسط دارند استفاده کرد. این لوسترها متفاوت از لوسترهای سلطنتی هستند و صرفا برای همخوانی با سبک مدرن در سقف نصب می شوند.

لوستر سه تایی

در نظر گرفتن مکان نصب لوستر و میزان نور مورد نظر

اینکه لوستر قرار است در چه مکانی نصب شود و آن مکان چه میزان نوری نیاز دارد موضوع بسیار مهمی است. اگر محل قرار گرفتن لوستر نامناسب باشد و نور آن به اندازه کافی نباشد، دکوراسیون داخلی تحت تاثیر قرار می گیرد.

لوسترها را می توان در سالن پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق خواب و آشپزخانه نصب کرد. لوسترهایی که مناسب آشپزخانه یا اتاق خواب هستند، مناسب اتاق پذیرایی نیستند.

مثلا لوسترهای حبابی که در اتاق خواب یا آشپزخانه نصب می شوند برای سالن پذیرایی مناسب نیستند و نور کافی را برای این مکان فراهم نمی کنند.

عکس لوستر

انتخاب رنگ مناسب طبق رنگ دکوراسیون داخلی

رنگ لوستر باید بر اساس زمینه رنگ دیگر وسایل خانه و نمای کلی دکوراسیون داخلی انتخاب شود. لوستر از جمله وسایل دکوراتیوی است که مانند پرده در مدت زمان کوتاهی تعویض نمی شود. بنابراین در همان ابتدا رنگی را برای لوستر خود انتخاب کنید که با گذشت زمان از زیبایی دکوراسیون خانه شما نکاهد و همواره جذابیت خود را حفظ نماید.

لوستر کلاسیک

نصب لوستر

هر لوستر سقفی که تازه خریدید به همراه کاتالوگ از طرف تولیدکننده ارائه می شود. این کاتالوگ را با دقت بخوانید. اجزای لوستر را به یکدیگر متصل و نصب کنید، بعد از آن لامپ ها را اضافه کنید.

نکته مهم مقایسه لوستر جدید با مدل قدیمی است. اگر می خواهید لوستر سنگین تری نصب کنید، باید جعبه کابل های لوستر را عوض کنید و از جعبه ای استفاده کنید که ویژگی های جدید و سنگین لوستر را ساپورت کند.

برای لوسترهای مشابه با کمی وزن اضافی تر نسبت به لوستر قبلی، یک جعبه محکم قدیمی نیز کافی است. در صورتی که می خواهید جعبه لوسترسقفی را به طور کامل تعویض کنید، لوستر را با احتیاط پایین بیاورید و مدت زمانی را صرف کنکاش سیم های داخلی کنید.

مرحله بعدی، مقایسه طرح های سیم در لوستر قدیمی و جدید است، این گونه می توانید از تمامی اشتباهات بالقوه در پروسه نصب دوری کنید. هنگامی که لوستر حاضر شد، لامپ ها را در آن قرار دهید.

واضح است که نصب یک لوستر جمع و جور در خانه کاری نیست که افراد عادی از آن بر نیایند؛ اما اگر می خواهید بالای میز ناهارخوری نصب کنید، از کسی کمک بگیرید تا کار ظرف چند دقیقه انجام گیرد.

نصب لوستر

کمک برای نصب لوسترهای حساس و سنگین و یا لوسترهای تزیینی خاص، اهمیت دارد؛ چرا که یک فرد نمی تواند به تنهایی هم لوستر را نگهدارد و هم اتصالاتش را نصب کند.

هنگامی که لوستر مورد نظر سبک و ساده باشد، فردی باید آن پایین منتظر بماند تا لوستر قدیمی را تحویل بگیرد، لامپ ها را بدهد و یا حداقل نردبان را ثابت نگهدارد. در بهترین حالت، شما می توانید از برق کاری متخصص بخواهید که بیاید و کار را با امنیت به اتمام برساند.

لوستر سلطنتی

کلام آخر

صد سال پیش، تنها از شمع بر روی لوسترها استفاده می شد. اما امروزه سیستم برقی جایگزین شمع ها می شود و از این رو لوسترها عمر بیشتری دارند.

دکوراسیون های خیره کننده داخلی، پیشرفت زیادی کردند و این گونه است که از لوسترهای ساده و سطح پایین چوبی گذشته، به لوسترهای لوکس و زیبای امروزی رسیدیم.

لوسترهایی که در اتاق های خانه از اتاق پذیرایی تا اتاق خواب و آشپزخانه نصب می شوند، می توانند با انواع رنگ ها که جوابگوی پرهزینه ترین دیزاین های امروزیی هستند، انتخاب شوند.

فرقی نمی کند چه رنگ، سایز و شکلی داشته باشند، لوسترها زیبایی را به ارمغان می آورند. شما در دکوراسیون داخلی منزل خود از کدام یک از لوسترهای معرفی شده استفاده می کنید؟

سوالات متداول

انواع لوستر کدام اند؟

لوستر طبقه ای، سنتی، کریستالی، طبلی، چوبی، مدرن، ال ای دی و ریسه ای

عوامل مهم در انتخاب لوستر مناسب چیست؟

در نظر گرفتن ابعاد فضای مورد نظر، تعیین سبک دکوراسیون داخلی خانه، در نظر گرفتن مکان نصب لوستر و میزان نور مورد نظر و انتخاب رنگ مناسب طبق رنگ دکوراسیون داخلی

لوستر کوچک در چه جاهایی کاربرد دارد؟

طراحان می دانند لوسترهای بزرگ در تمامی فضاها و چیدمان ها جوابگو نیستند و از این رو لوسترهای کوچک را طراحی می کنند تا به مالکین خانه اجازه دهند به فضایی مشابه در مکانی کوچک دست پیدا کنند. این راهکارها برای طراحی حمام، مهد کودک و البته اتاق خواب بسیار مناسب می باشند.