آموزش رویت

ساختمانچی

آشپزخانه از قسمت های مختلفی تشکیل می شود و شلف دیواری از جمله المان هایی است که استفاده از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. شلف ها کاربردهای فراوانی دارند. برای مثال می توانید از آن ها برای قرار دادن وسایل موردنیاز آشپزی یا وسایل تزئینی استفاده نمایید.

از این رو استفاده از آن ها و نمای کلی آن ها با توجه به کاربردشان متفاوت می باشد. استفاده از شلف ها در آشپزخانه هایی با انواع سبک های مختلف از سبک روستیک تا سبک مدرن کاربرد دارند.

همچنین از شلف های دکوری دیواری می توان بر روی دیوار پشت تلویزیون نیز استفاده نمود و این قسمت را به نقطه کانونی در سالن نشیمن یا پذیرایی تبدیل کرد. در این نوشته از ساختمانچی به بیان ایده هایی در زمینه چگونگی استفاده از شلف های دکوری دیواری برای آشپزخانه و تلویزیون خواهیم پرداخت.

راهنمای انتخاب شلف مناسب آشپزخانه

شلف بالای کابینت

شلف ها اندازه های گوناگونی دارند و انتخاب آن ها بستگی به اندازه آشپزخانه و نوع کاربرد آن ها دارد. برای مثال می توان از شلف ها در بالای کابینت استفاده کرد. از آن ها نه تنها برای قرار دادن وسایل تزئینی، بلکه برای قرار دادن وسیله هایی که برای آشپزی به آن ها نیاز دارید نیز می توان استفاده نمود.

شلف های مناسب آشپزخانه

شلف با ارتفاع مختلف

انواعی از شلف ها وجود دارند که طبقه های آن ها ارتفاع های کوتاه و بلندی دارند و این امکان را برای شما فراهم می کنند که از انواع وسیله ها در ارتفاع های مختلف بر روی آن ها استفاده نمایید.

شلف با ارتفاع مختلف

شلف عمق دار

بهتر است در هنگام انتخاب شلف برای آشپزخانه به این نکته توجه داشته باشید که شلف از عمق خوبی برخوردار باشد. در این صورت برای قرار دادن وسایل مختلف دچار مشکل نخواهید شد.

از جمله عوامل دیگری که در هنگام انتخاب و نصب شلف باید در نظر داشته باشید، استفاده انواعی از آن که دسترسی راحتی دارند، می باشد. شلف های دیواری مناسب آشپزخانه انواع مختلفی دارند و در اکثر فروشگاه ها قابل خریداری هستند.

شلف های دیواری

شلف های کشویی

از دیگر نمونه های شلف می توان به انواعی از آن که به شکل کشویی در کابینت کار می شوند اشاره کرد. این شلف ها عملکردی شبیه کشوهای آشپزخانه دارند با این تفاوت که از عمق بیشتری برخوردار هستند.

با استفاده از این شلف ها دسترسی به وسایل مورد نیاز بسیار راحت می باشد. در انتخاب این گونه شلف ها دقت کنید که از انواع با کیفیت آن استفاده نمایید. هم چنین دقت نمایید که جاسازی آن ها راحت باشد و به گونه ای باشد که در هنگام تمیز کردن آن ها با مشکل رو به رو نشوید.

شلف کشویی

شلف های بدون درب

استفاده از این شلف ها برای زمانی که قصد دارید از وسایل تزئینی بر روی آن ها استفاده نمایید، مناسب می باشد. استفاده از این شلف ها باید با سبک طراحی آشپزخانه هماهنگی داشته باشد.

گزینه های زیادی برای انتخاب این گونه شلف ها در مقابل شما قرار دارد و شما می توانید بر اساس سلیقه شخصی نسبت به انتخاب آن ها اقدام نمایید.

عکس مدل های شلف دکوری دیواری برای تلویزیون و آشپزخانه

شلف های شناور

شلف های شناور در انواع رنگ و طرح های مختلف طراحی می شوند. در ساخت آن ها از چوب و متریال های مختلف دیگر استفاده می شود. استفاده از شلف های چوبی برای آشپزخانه هایی به سبک سنتی و برخی از آشپزخانه های مدرن مناسب می باشد.

بخوانید!  ویژگی های کابینت MDF با روکش چوب طبیعی

نکته کلیدی در انتخاب شلف های دیواری اطمینان از نصب صحیح آن ها می باشد. در هنگام نصب این شلف ها به میزان وزنی که شلف می تواند تحمل کند، دقت داشته باشید.

شلف های شناور

شلف با درب شیشه ای

اگر در نظر دارید از شلف ها برای قرار دادن ظروف استفاده کنید، بهتر است از انواعی از آن که دارای درب شیشه ای است، استفاده نمایید. در این صورت امکان افتادن و شکستن ظروف تزئینی وجود ندارد.

یکی از ایده های زیبا که می توانید از آن ها در آشپزخانه استفاده نمایید، نصب یک شلف بالای سینک ظرفشویی و استفاده از آن در جهت قرار دادن گیاهان سبز رنگ می باشد. این کار باعث ایجاد فضایی زیبا و دلنشین در آشپزخانه می شود.

شلف با درب شیشه ای

استفاده از شلف چوبی با پایه فلزی

تلفیق متریال های مختلف مانند چوب و فلز نیز می تواند ایده خوبی برای ساخت شلف های آشپزخانه باشد. آن چه که در این تصویر مشاهده می نمایید، نمونه ای از اجرای این ایده می باشد.

استفاده از شلف چوبی و فلزی

شلف کنج دیواری

یکی از نکات کاربردی در استفاده از شلف ها این است که می توان از آن ها در گوشه آشپزخانه ها نیز استفاده کرد. استفاده از این ایده می تواند در جهت به کارگیری بهینه فضای آشپزخانه مورد توجه قرار گیرد.

نکته مهمی که در استفاده از شلف ها باید به یاد داشته باشید، عدم ایجاد هرج و مرج در فضای آن ها می باشد. از آن جایی که این گونه شلف ها بدون درب هستند و در معرض دید می باشند، اگر نامنظم و شلوغ باشند، نمای کلی آشپزخانه را تحت تاثیر قرار می دهند؛ از این رو در چیدمان وسایل بر روی آن ها باید خلاقیت داشته باشید.

شلف کنج دیواری

متریال مناسب برای ساخت شلف آشپزخانه

ساخت شلف های مناسب آشپزخانه ساده است و از پیچیدگی برخوردار نمی باشد. همان طور که قبلا گفتیم برای ساخت شلف ها از متریال های مختلف استفاده می شود. قیمت شلف ها نیز به متریال مورد استفاده در ساخت آن ها بستگی دارد.

بهتر است برای خرید شلف، نمونه هایی که در ساخت آن ها متریال های سنگین بکاررفته را انتخاب نکنید. در صورتی که قصد دارید خودتان نسبت به نصب آن ها اقدام نمایید، کار دشواری می باشد و ممکن است به خوبی بر روی دیوار نصب نشوند.

استفاده از شلف هایی که در ساخت آن ها از فلز استفاده می شود برای بیشتر آشپزخانه ها در سبک های مختلف مناسب می باشد. این گونه شلف ها وزن سبکی دارند و در عین حال از مقاومت بالایی نیز برخوردار هستند و تمیز کردن آن ها آسان می باشد.

نمونه هایی از این شلف های پتینه‌کاری‌شده نیز وجود دارند که برای آشپزخانه های به سبک روستیک مناسب است و می توان سال ها از آن ها استفاده کرد. استفاده از شلف های چوبی نیز برای انواع آشپزخانه های مدرن و سنتی مناسب می باشد.

بخوانید!  راهنمای انتخاب آینه دکوراتیو[طرح کلاسیک، لوزی و دیواری]

امروزه اکثر شلف ها را از جنس ام دی اف و با روکش های ضد آب و مقاوم می سازند که علاوه بر زیبایی و قیمت مناسب، از دوام طول عمر بالایی نیز برخوردار می باشند.

متریال مناسب برای ساخت شلف آشپزخانه

شلف دیواری تلویزیون

شلف هایی که برای تزئین اطراف تلویزیون مورد استفاده قرار می گیرند، انواع مختلفی دارند. در ادامه به معرفی برخی از انواع شلف های مورد استفاده در دیوار پشت تلویزیون می پردازیم :

میز تلویزیون شلف دار

امروزه میز تلویزیون هایی تولید می شوند که دارای باکس هایی با ابعاد و طرح های متفاوت می باشند. می توان آن ها را در اطراف تلویزیون و بر روی دیوار نصب نمود و وسایل تزئینی را بر روی آن قرار داد.

شلف میز تلویزیون باکس دار

همچنین برخی میزهای تلویزیون وجود دارند که دارای پشتی می باشند و تلویزیون بر روی آن قرار می گیرد. شلف ها در این نوع میزها بر روی پشتی میز تعبیه می شوند و نیازی به نصب جداگانه ندارند.

میز تلویزیون شلف دار

شلف های باکس دار

این شلف ها به صورت باکس هایی جداگانه با اشکال و ابعاد مختلف می باشند که می توانید بنابر سلیقه خود، تعدادی از آن ها را خریداری نمایید و در اطراف تلویزیون نصب کنید و اکسسوری های زیبایی را در آن قرار دهید.

شلف باکس دار

شلف ساده

شلف های دیواری ساده به صورت صفحات افقی باریک با عمق های مختلف می باشند. شما می توانید از تعدادی از آن ها در اطراف تلویزیون استفاده نمایید. شلف های ساده از جمله پرطرفدارترین انواع شلف دیواری محسوب می شوند و برای هر نوع دکوراسیونی مناسب و شیک می باشند.

شلف ساده

شلف با اشکال نامتعارف

امروزه استفاده از شلف هایی با اشکال نامتعارف و فانتزی بسیار زیاد شده است. بسیاری از افراد بنابر سلیقه شخصی و نوع تزئیناتی که می خواهند انجام دهند، ایده های خود را با سازندگان شلف ها در میان می گذارند و نمونه موردنظر خود را سفارش می دهند. این نوع شلف ها بیشتر در سبک های مدرن و فانتزی کارایی دارند.

شلف با اشکال نامتعارف

نکات پایانی

انتخاب شلف های مناسب برای آشپزخانه و تلویزیون کار چندان مشکلی نیست، چرا که این شلف ها انواع مختلفی دارند و شما می توانید با توجه به نیاز و کاربرد، انواع مناسبی از آن ها را تهیه نمایید.

قفسه بندی برای آشپزخانه های کوچک که فضای کافی برای قرار دادن وسایل ندارند، مناسب می باشد. از آن جایی که دیوارها کمترین استفاده را در آشپزخانه دارند، به این صورت می توان از فضای آن ها نهایت استفاده را کرد.

استفاده از این شلف ها نه تنها از لحاظ زیبایی شناسی بلکه از لحاظ کاربردی نیز مورد استفاده قرار می گیرند. شما می توانید با مراجعه به صفحه های مجازی و فروشگاه های لوازم تزئینی با انواع مختلف این شلف ها آشنا شوید و نمونه ای مناسب از آن ها را تهیه کنید و در آشپزخانه یا اطراف تلویزیون استفاده نمایید.