آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه از عایق برودتی برای جلوگیری از انتقال سرما به بیرون و درون ساختمان استفاده می شود. این عایق اهمیت بسیار زیادی در صنعت ساختمان دارد، زیرا از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

عایق های برودتی به دو دسته معدنی و پلیمری تقسیم می شوند. رنگ های عایق، پلیمری محسوب می شوند. عایق های معدنی نسبت به عایق های پلیمری از مقاومت بسیار بالاتری برخوردار می باشند و کاربرد بیشتری دارند.

برخی انواع این عایق ها مانند پشم سنگ و پشم شیشه در برابر عواملی چون حریق نیز مقاومت بسیار بالایی دارند. عایق های معدنی در مکان های مختلفی از جمله سقف ها، دیوارها، کف، لوله های سرمایشی و گرمایشی و کانال های هوا مورد استفاده قرار می گیرند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جامعی در مورد عایق های برودتی می پردازیم. با ما همراه باشید.

انواع عایق های برودتی

عایق الاستومری

عایق الاستومری از جمله عایق های برودتی پرکاربرد محسوب می شود که دارای ساختار سلولی بسته می باشد. این عایق انعطاف پذیری بالایی داشته و به دو صورت رولی و لوله ای تولید و به بازار عرضه می شود.

عایق های رولی با ضخامت 6 تا 50 میلی متر و عایق های لوله ای با طول دو متر و قطر 6 تا 114 میلی متر تولید می شوند. عایق الاستومری از نیتریل فوم تشکیل می شوند. ضریب مقاومت این عایق در برابر بخار آب و حرارت بالا می باشد.

عایق الاستومری در برابر نفوذ آب و بخار آب مقاوم است و این مواد را به خود جذب نمی کند. ضریب انتقال حرارتی عایق الاستومری پایین می باشد. به همین دلیل در مکان های مختلفی از جمله تاسیسات ساختمانی، کانال ها، بویلرها، لوله های سرد و گرم، سقف سوله ها، چیلر، لوله های انتقال گاز و نفت، مخازن، سیستم های تهویه مطبوع و صنعت خودرو مورد استفاده قرار می گیرد.

در کنار تمام این مزایایی که ذکر کردیم، عایق های الاستومری معایبی نیز دارند. از جمله این که قیمت بالاتری نسبت به عایق پشم سنگ و پشم شیشه دارند.

همچنین این عایق ها به دلیل ساختار سلولی بسته ای که دارند، اگر در مجاورت طولانی با گرمای زیاد قرار بگیرند، امکان دارد که به تدریج شکسته و خرد شوند.

عایق پشم سنگ

پشم سنگ از جمله عایق های معدنی پرکاربرد در صنایع مختلف محسوب می شود که علاوه بر عایق حرارتی و برودتی، نوعی عایق حرارتی و صوتی و ضد حریق نیز محسوب می شود. عایق های پشم سنگ ضد آلرژی هستند و هیچ مشکلی برای انسان ایجاد نمی کنند.

بخوانید!  راهنمای انتخاب بهترین مشاور املاک

طول عمر این عایق ها بسیار بالا می باشد و مقاومت خوبی در برابر مواد شیمیایی و باکتری ها و قارچ ها دارند. عایق پشم سنگ به خوبی از ورود و خروج سرما و گرما به ساختمان جلوگیری می کند. این عایق تاثیر زیادی در کاهش هزینه های سرمایشی و گرمایشی و هدر رفت انرژی ایفا می کند.

پشم سنگ در انواع رولی، تخته ای، لحافی و پتویی در بازار موجود می باشد. عایق تخته ای معمولا برای سقف و دیواره ها، عایق لحافی برای کف ساختمان و عایق پتویی برای ایزوله کردن موتورخانه ها، استفاده می شود.

پشم سنگ تخته ای

عایق پشم شیشه

پشم شیشه نیز نوعی عایق حرارتی و برودتی محسوب می شود که قدمت زیادی دارد. این عایق مقاومت بالایی در برابر حرارت و آتش دارد. در صورتی که در معرض حرارت و اتش قرار گیرد، گاز سمی تولید نمی کند و منجر به گسترش آتش نخواهد شد.

پشم شیشه عایقی سبک است و از آن در عایق بندی سقف، دیوارها و لوله ها استفاده می شود. پشم شیشه علاوه بر این که به عنوان عایق حرارتی و برودتی از انتقال سرما و گرما به داخل ساختمان جلوگیری می کند، عایق صوتی نیز محسوب می شود و مانع از ورود و خروج صدا به داخل ساختمان می شود.

لازم به ذکر است که الیاف پشم شیشه ممکن است حساسیت ایجاد کند. به همین دلیل هنگام عایق کاری سطوح باید از ماسک و دستکش استفاده شود.

عایق برودتی و حرارتی پشم شیشه به منظور عایق کاری لوله ها، سقف، دیوارها، مخازن و کانال های هوایی مورد استفاده قرار می گیرد.

پشم شیشه

عایق پلی استایرن

فوم XPS یا عایق پلی استایرن، عایقی بسیار مناسب و کاربردی برای کاهش هزینه های گرمایشی و سرمایشی ساختمان محسوب می شود و به طور گسترده از ورود و خروج گرما و سرما از ساختمان جلوگیری به عمل می آورد. این عایق دوستدار طبیعت بوده و می توان آن را مجددا بازیافت و استفاده نمود.

فوم ایکس پی اس حساسیت پوستی و تنفسی ایجاد نمی کند و علاوه بر اینکه عایق حرارتی و برودتی بسیار مناسبی است، به منظور جلوگیری از ورود و خروج صدا نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

از فوم پلی استایرن برای ایزوله کردن دیوار های دوجداره، انواع سقف ها، کف ساختمان، نمای ساختمان، سردخانه ها و ساخت ساندویچ پنل به منظور جلوگیری از حرارت و برودت استفاده می شود.

فوم عایق XPS

عایق پلی یورتان

نوع جدیدی از عایق های برودتی، پلی یورتان می باشد که در نما ساختمان، صنایع پتروشیمی، آب و فاضلاب، سقف ها و موتورخانه ها به منظور جلوگیری از ورود سرما و گرما مورد استفاده قرار می گیرد.

بخوانید!  آنتن مرکزی ساختمان چیست؟[+مراحل نصب آن]

عایق پلی یورتان علاوه بر کاربرد برودتی و حرارتی، به منظور ایزوله کردن ساختمان در برابر صدا و رطوبت نیز استفاده می شود.

پلی یورتان

ویژگی عایق های برودتی

  • عایق های برودتی طول عمر و دوام بالایی دارند.
  • این عایق ها در برابر اشعه فرابنفش و نور خورشید مقاوم می باشند.
  • همچنین عایق های برودتی از ورود و خروج هوا جلوگیری به عمل می آورند. در نتیجه هدر رفت انرژی را به میزان قابل توجهی کاهش می دهند.
  • امکان نفوذ میکروب ها و قارچ ها در این محصول وجود ندارد.
  • در برابر عوامل شیمیایی و فشارهای فیزیکی مقاومت مناسبی دارند.

مراکز و فروشگاه های عرضه کننده عایق های برودتی

مراکز و فروشگاه هایی که عایق های برودتی را عرضه می کنند بسیار متعدد هستند. شما در شهر تهران برای تهیه این محصول می توانید به خیابان پارس واقع در نازی آباد، بلوار الغدیر بالاتر از میدان جانبازان خیابان منجلیل، خیابان امیر کبیر کوچه ناظم الاطبا جنوبی کوچه کتانه، خیابان سهرودی، تهرانپارس خیابان فرجام بین خیابان عادل و زرین و خیابان شریعتی خیابان کلاهدوز نبش کوچه سلیمی، مراجعه فرمایید.

همچنین در شهر اصفهان می توانید به خیابان میر ساختمان 232، بلوار کشاورز خیابان سهروردی نبش بن بست فروزنده، خیابان وزراء ساختمان ولیعصر 1، خیابان طالقانی پائین تر از اداره برق و خیابان محتشم کاشانی مراجعه فرمایید و عایق مورد نظر خود را خریداری نمایید.

قیمت عایق برودتی

عایق های برودتی همانطور که ذکر کردیم انواع و دسته بندی های مختلفی دارند. قیمت هر کدام از عایق های ذکر شده بنابر ضخامت و دانسیته، ابعاد و اندازه و محل مصرف متفاوت می باشد.

کلام پایانی

آن چه که در این مطلب به بیان آن پرداختیم، معرفی عایق های برودتی می باشد. این گونه عایق ها انواع مختلفی دارند که با توجه به مکانی که قصد استفاده از آن ها وجود دارد، نمونه ای مناسب از آن ها را باید انتخاب کنید.

نصب این گونه عایق ها در ساختمان سازی هزینه های زیادی را در بر می گیرد. به همین دلیل بسیاری از افراد از خرید آن امتناع می کنند.

استفاده از عایق ها در طولانی مدت اثر خود را می گذارد و با کاهش مصرف انرژی و هدر رفت انرژی های مفید، هزینه های سرمایشی و گرمایشی را کاهش می دهد.