آموزش رویت

ساختمانچی

دیوارپوش ها انواع مختلفی دارند که دیوارپوش PVC نمونه ای پر طرفدار از آن ها می باشد. پی وی سی PVC نوعی پلیمر ترموپلاستیک است که کاربرد متنوعی در صنعت ساختمان و طراحی دکوراسیون داخلی دارد.

این نوع پلاستیک هم به عنوان پوششی دکوراتیو برای دیوار کاربرد دارد و هم در ساخت سقف کاذب PVC مورد استفاده قرار می گیرد.

انتخاب پنل های پی وی سی متناسب با دکوراسیون محل مورد نظر، فضایی شیک و آرام به خانه شما می دهد و راه حلی مناسب برای صرفه جویی در هزینه های جانبی ساختمان مانند تعمیر و رنگ آمیزی می باشد.

علاوه بر آن این دیوارپوش ها از انتقال برودت و حرارت جلوگیری می کنند و نقش مفیدی در صرفه جویی انرژی دارند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به معرفی دیوارپوش پی وی سی و ویژگی های آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش پی وی سی به دو صورت پنل های افقی و پنل های عمودی تولید می شوند که اصولا برای پوشش دیوار از پنل های عمودی استفاده می شود. پنل های PVC قابل نصب بر روی هر نوع سطحی هستند، تنها نحوه نصب آن ها ممکن است کمی با هم متفاوت باشد.

مثلا قبل از نصب این دیوارپوش بر روی سطوح ناهموار، استفاده از یک لایه زیرساز چوبی الزامی می باشد. اما در سطوح هموار به راحتی می توان پنل ها را روی سطح نصب کرد. پنل های دیواری دکوراتیو اصولا ضد آب هستند و تمیز کردن و مراقبت از آن ها کار بسیار آسانی می باشد.

دیوارپوش پی وی سی

آن ها پوششی ایده آل برای سقف و دیوارهای حمام، سرویس بهداشتی، آشپزخانه، زیرزمین، گاراژ و دیگر مکان های ساختمان هستند. پوشش سقف و دیوار PVC علاوه بر ویژگی ضد آب بودن، در تنوعی از طرح های دکوراتیو عرضه می شوند و از نظر زیبایی قابل قبول هستند.

این دیوارپوش ها از پنل های خیلی براق و بدون لاک گرفته تا پنل های چاپ‌شده با طرح چوب و سنگ مرمر عرضه می شوند. با پیشرفت علم و تکنولوژی امکان چاپ پنل هایی با تصاویر نیمه واقعی با وضوح تصویر بالا فراهم شده است.

مزایای استفاده از دیوارپوش PVC 

دیوارپوش PVC یکی از انواع دیوارپوش است که بهترین روش برای مراقبت و نگهداری از دیوار به شمار می آید. دلایل بسیاری برای انتخاب این نوع دیوارپوش وجود دارد، اما از مهم ترین آن ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

مزایای استفاده از دیوارپوش PVC 
  • صددرصد ضد آب هستند و برای استفاده در حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب می باشند.
  • به راحتی با یک دستمال و ماده تمیز کننده می توان آن را تمیز و براق نمود.
  • در طرح های متنوعی عرضه می شوند.
  • قابلیت نصب در کوتاه ترین زمان ممکن را دارند.
  • علاوه بر این که مانند یک عایق صوتی عمل می کنند، از نفوذ گرما و سرما نیز جلوگیری می کنند.
  • دیوار پوش PVC باعث سبک سازی سازه می شود و آسیب های ناشی از زلزله را کاهش می دهد.
  • این دیوارپوش ها در برابر حلال ها و سایر مواد شیمیایی از مقاومت بالایی برخوردار می باشند.
  • در برابر حرارت مقاوم اند و می توانند تا دمای 85 درجه سانتی گراد را نیز تحمل نمایند.
  • در زمان آتش سوزی، این دیوارپوش ها آتش نمی گیرند.
  • چگالی این دیوارپوش ها پایین و در حدود 8/3 کیلوگرم بر متر مربع می باشد.
  • دیوارپوش های پی وی سی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار بوده و می توان آن ها را در محل های قوس دار نیز نصب نمود.
  • این دیوارپوش ها قابلیت شستشو دارند و برای محل هایی مانند حمام و سرویس بهداشتی بسیار مناسب می باشند.
بخوانید!  شیرآلات بهداشتی کسری، تجربه زندگی مدرن و لوکس

معایب دیوارپوش پی وی سی

  • ترکیبات پلاستیکی مورد استفاده در ساختار این دیوارپوش ها دوستدار طبیعت نیستند و ممکن است به طبیعت آسیب برسانند.
  • در صورتی که دیوارپوش های پی وی سی برای مدت زمان طولانی در برابر نور خورشید قرار گیرند، ممکن است تغییراتی در ظاهر آن ها به خصوص در رنگ آن ها ایجاد شود.
دیوارپوش پی وی سی

انواع دیوارپوش های پی وی سی

دیوارپوش PVC سه بعدی

این نوع دیوارپوش جنبه تزیینی دارد و برای ایجاد فضایی شیک و متفاوت در طراحی دکوراسیون داخلی استفاده می شود. دیوارپوش های سه بعدی پی وی سی قابل نصب بر روی دیوارهای اتاق خواب، پذیرایی، ادارات، فروشگاه ها، مکان های تفریحی و… می باشند.

به دلیل طراحی زیبا و نقش برجسته این نوع دیوارپوش ها از آن ها برای ایجاد فضایی متفاوت و خاص در مکان های متفاوت استفاده می شود.

ویژگی های دیوارپوش PVC سه بعدی

  1. سرعت نصب بالا
  2. وزن سبک
  3. قابلیت تغییر چیدمان پنل های پی وی سی
  4. عایق صوتی
  5. قابلیت رنگ آمیزی
  6. ایجاد فضا برای عبور سیم کشی در پشت دیوار
دیوارپوش PVC سه بعدی

دیوارپوش پی وی سی روکش دار

دیوارپوش های پی وی سی روکش دار از ضخامت و مقاومت بالایی در برابر ضربه برخوردار می باشند. این روکش ها دارای چندین لایه شامل آستر، لاک و پلی وینیل کلراید می باشند.

دیوارپوش های روکش دار پی وی سی از قابلیت انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و می توان آن ها را در شکل های مختلفی طراحی و تولید کرد. همچنین این دیوارپوش ها قابلیت شستشو با مواد شوینده را دارند و مصالحی آنتی باکتریال محسوب می شوند.

دیوارپوش پی وی سی چاپی

این دیوارپوش ها از نظر طرح و رنگ محدودیتی ندارند و شما می توانید هر طرحی را که مناسب دکوراسیون داخلی شماست را سفارش دهید. تنها عیب این دیوارپوش ها امکان پاک‌شدن طرح های چاپی پس از گذشت زمان و شستشوی آن ها می باشد.

دیوارپوش پی وی سی چاپی

دیوارپوش پی وی سی ضدضربه

این دیوارپوش ها همانطور که از نامشان پیداست، در برابر فشار و ضربات از مقاومت بالایی برخوردار می باشند. ضخامت این دیوارپوش ها 8 میلی متر است و در مکان هایی که رفت و آمد زیادی وجود دارد و امکان آسیب رسیدن به دیوار وجود دارد، مورد استفاده قرار می گیرند. از این پوشش ها می توان برای محل هایی مانند پارکینگ و یا حیاط استفاده نمود.

بخوانید!  نمای استرچ متال

اجرای دیوارپوش پی وی سی

دیوارپوش های PVC در دسته دیوارپوش هایی هستند که نصب آن ها آسان می باشد و امکان نصب آن ها بر روی انواع سطوح امکان پذیر می باشد. آن چه که قبل از نصب دیوارپوش های پی وی سی باید در نظر داشت، اجرای یک زیرسازی مناسب می باشد.

اجرای زیرسازی مناسب سبب می شود دیوارپوش های PVC با استحکام بیشتری بر روی دیوار نصب‌شده و در مقابل ضربه های احتمالی مقاومت بیش تری از خود نشان دهند.

در نصب دیوارپوش های پی وی سی بر روی دیوار گچی، ابتدا پانل ها باید برش بخورند و به وسیله کلیپس به فاصله های 45 تا 50 سانتی متر بر روی دیوار گچی نصب گردند.

در محل هایی که زیرسازی فلزی وجود دارد، پانل ها بر روی زیرسازی فلزی پیچ می شوند. ابتدا سازه فلزی به دیوار متصل می شود. یک لایه عایق در فاصله آزاد میان پانل ها و دیوار اصلی قرار دارد که موجب صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

از این فاصله ایجاد شده در دیوار می توان برای عبور تاسیسات برقی و مکانیکی استفاده نمود. از مزیت های اجرای دیوارپوش پی وی سی بر روی سازه فلزی، این است که می توان این زیرسازی را بر روی انواع مختلف دیوارهای آجری، سفالی، سیمانی و… نصب نمود.

قیمت دیوارپوش پی وی سی

همان طور که می دانید، دیوارپوش ها بر اساس جنس و نوع طراحی قیمت های متفاوتی دارند. به طور کلی می توان گفت دیوارپوش های پی وی سی با توجه به مزایای آن ها، از قیمت مناسبی نسبت به سایر دیوارپوش ها برخوردار هستند.

قیمت این دیوارپوش ها با توجه به کیفیت متریال مورد استفاده در آن ها، طرح و برند محصول می تواند متفاوت باشد. برای مشاهده قیمت های این محصول می توانید به بخش قیمت دیوارپوش PVC مراجعه فرمایید.

نکات پایانی

به طور کلی می توان گفت دیوارپوش های پی وی سی یکی از پرطرفدارترین انواع دیوارپوش هایی هستند که می توان در دکوراسیون داخلی از آن ها استفاده کرد.

این دیوارپوش ها در کنار زیبایی از قیمت مناسبی نیز برخوردار بوده و مقرون به صرفه می باشند. علاوه بر آن با توجه به ویژگی های ساختاری آن ها امکان استفاده از این دیوارپوش ها در قسمت های مختلف خانه نیز امکان پذیر می باشد.