آموزش رویت

ساختمانچی

یکی از ارکان اصلی طراحی اتاق نشیمن، نورپردازی است. نورپردازی مناسب تاثیر بسزایی در آرامش روحی و روانی یک فرد می تواند داشته باشد و این امکان را به شما می دهد تا دیزاین خانه خود را به بهترین شکل به نمایش بگذارید.

در نورپردازی نشیمن تعداد منابع روشنایی، میزان شدت نور و تاثیری که برمحیط می گذارند از عوامل مهم برشمرده می شوند. در کنار همه این موارد، سلیقه شخصی فرد نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

هنگام اجرای نورپردازی باید به کاربرد و ایجاد فضای گرم دقت شود. همچنین شما می توانید با متمرکز کردن نور بر روی قسمت های خاص فضا که از معماری ویژه ای برخوردارند، زیبایی آن را دوچندان کنید.

یکی از عوامل مهمی که در نورپردازی باید به آن توجه کرد، مسئله انرژی و صرفه جویی در مصرف آن می باشد. به این خاطر شناخت انواع لامپ ها و نوع کاربرد و میزان مصرف آن ها می تواند در این مسئله به شما کمک کند.

در نورپردازی فضای داخلی باید به ابعاد و فرم محل موردنظر توجه داشته باشید. آشنایی با روش های مختلف نورپردازی، در طراحی بی نقص دکوراسیون داخلی تاثیر گذار می باشد. در این جا به توضیح مختصری در مورد هر یک از این روش ها می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

1. نورپردازی دکوراتیو اتاق نشیمن

از نورپردازی دکوراتیو بیشتر در جهت زیباسازی فضا استفاده می شود. این روش نورپردازی با توجه به نوع سبک مورد استفاده در دکوراسیون داخلی متفاوت می باشد و برای نمایش جزئیات تزئین خانه به کار می رود.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

2. نورپردازی کاربردی یا منطقه ای اتاق نشیمن

از نورپردازی منطقه ای در جهت برجسته‌کردن قسمتی از خانه استفاده می شود. برای مثال زمانی که تصمیم می گیرید یک تابلو نقاشی را در نقطه عطف قرار دهید، می توانید با نصب چراغ در بالای آن به این مهم دست پیدا کنید. این کار نمونه ای از نورپردازی منطقه ای می باشد.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

3. نورپردازی کلی یا عمومی اتاق نشیمن

در نورپردازی عمومی از چراغ های سقفی، لوسترها و… استفاده می شود. در این روش، نورپردازی به گونه ای است که نور حاصل، جایگزین نور روز می شود. استفاده از نورپردازی کلی در تمام فضاها امکان پذیر است. در این روش از نورپردازی نوری سراسر و یکدست در فضا ایجاد می شود.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

ایده های نورپردازی اتاق نشیمن

چراغ روشنایی

چراغ هایی که بر روی دیوار نصب می شوند، جلوه ای ویژه به اتاق نشیمن می بخشند. این روش که نورپردازی غیر مستقیم نام دارد، زمانی که در فلز، شیشه یا پارچه اجرا شود تاثیر بسزایی خواهد داشت.

چراغ های دیواری باید در مکانی دور از شلوغی اتاق نشیمن نصب شوند. این چراغ ها نباید مانند نورافکن در بالای سر افراد استفاده شوند و در معرض دید قرار گیرند. بهترین مکان برای نصب این چراغ ها، اطراف قاب شومینه و یا بر روی چند دیوار در اتاق نشیمن با فضای بزرگ می باشد.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

چراغ های بلند و پایه دار

بعضی از چراغ ها برای نورپردازی کل اتاق استفاده می شوند. در مقابل در بعضی محیط های دیگر تنها نورپردازی قسمت هایی از اتاق لازم است. به طور معمول، استفاده از این لامپ ها در اتاق نشیمن در جهت اجرای ایده های نورپردازی می باشد.

بخوانید!  انواع پارتیشن بندی اداری[+هزینه اجرا و معرفی مجری]

از قدیم این گونه مرسوم بوده است که از اتاق نشیمن برای جمع شدن افراد خانواده در کنار یکدیگر استفاده می شده است. به این خاطر زمانی که دست به طراحی اتاق نشیمن می زنید، باید در نظر داشته باشید که از چراغ های پایه دار به عنوان روشنایی اصلی فضا استفاده کنید.

در این صورت مانع دید افرادی که دورتا دور اتاق نشسته اند نمی شوید. از چراغ های پایه داری استفاده کنید که سبک رنگ ها و استایل اتاق نشیمن را برای القای حس پویایی بیشتر برجسته نشان دهند.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

آباژورها

وقتی صحبت از آباژورها به میان می آید، تکنیک های نورپردازی اهمیت ویژه ای پیدا می کنند. برای مثال وقتی آباژورها نزدیک مبلمان و صندلی ها قرار می گیرند، اطمینان حاصل کنید که سایه ایجادشده زیر آن هم سطح چشم افرادی است که در زیر آن می نشینند و نور آن چشم افراد را اذیت نمی کند. آباژورها انواع مختلفی دارند.

بعضی از آنها ساده و بعضی بسیار مجلل می باشند. آباژورها ایده های تزئینی شیکی هستند که به عنوان دیزاین پایانی در طراحی بسیاری از اتاق های نشیمن کاربرد دارند.

استفاده از آباژورها بر روی میزهای پیش دستی و فضاهای طاقچه مانند، جلوه زیبایی به اتاق نشیمن شما می بخشد. وقتی صحبت از تنوع در نورپردازی به میان می آید، آباژورها در صدر جدول قرار می گیرند.

با توجه به آباژورهای مدرن و امروزی که دربردارنده تکنیک های تقارن، عملکرد، رنگ، اندازه و سبک هستند، می توان بافت، نور و حجم نیز اضافه نمود. در طراحی قسمت های مختلف اتاق نشیمن، با تطابق دو آباژور یا انتخاب دوتا از آن ها به صورت متقارن و در مقابل هم، ظاهری رسمی به اتاق ببخشید.

نورپردازی صحیح آباژورها از طریق انتخاب نوع لامپ ها نمایش داده می شود. از جمله این لامپ ها می توان به لامپ های ال ای دی یا هالوژن ها اشاره کرد.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

نور پنجره های سقفی

پنجره های سقفی فضای اتاق نشیمن را بزرگ نشان داده و فضاهای تاریک و کوچک را روشن می سازند. این پنجره ها در اندازه های مختلف وجود دارند و می توان به آن ها رنگ، سایه یا تصویر اضافه کرد.

پنجره های سقفی لوله ای به سقف بزرگ نیاز ندارند و با استفاده از جمع کردن نور روی سقف و پخش کردن آن روشنایی زیادی به فضا افزوده می شود.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

روشنایی شومینه

شومینه در اتاق نشیمن با ابعاد مختلف کاربرد دارد، مخصوصا به هنگام عصر که از گرمای آن نیز استفاده می شود و به کانون اصلی اتاق تبدیل می گردد. انتخاب مکان مناسب برای شومینه و ایده های طراحی نورپردازی، به نوع دیزاین موردنظر و نوع تاثیری که هر فرد برای خلق آن تلاش می کند، بستگی دارد.

برای نمایش نمای روستیک، می توان از چند شمع بر روی صفحه ای معلق که از سقف آویزان شده است، در جهت اضافه کردن تابش نور در اتاق نشیمن استفاده نمود.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

لوسترها

لوسترهای قدیمی تنها برای قسمت ناهارخوری یا راهروهای بزرگ استفاده نمی شوند. وقتی در سالن نمایشگاهی روشن قدم می زنید، تعداد زیادی لوستر می بینید که ویژگی سبکی خاص و طرحی ایده آل را به نمایش می گذارند.

بخوانید!  چه طرح و مدل کاغذ دیواری را برای دکوراسیون خانه انتخاب کنم؟

نصب انواع لوستر در فضای اتاق نشیمن، نیازمند آگاهی از جهت خروج نور در اتاق نشیمن می باشد. از لوسترها در طراحی روشنایی اصلی فضای اتاق استفاده نمی شود. در عوض، از آن ها برای زیباسازی طرح نورپردازی استفاده می گردد.

طرح های مجسمه شکل آن ها با چراغ های چشمک زن، روشنایی هایی نقطه مانند ایجاد می کند که نه تنها سایه ایجاد نمی کنند، بلکه به دلیل وجود آن ها در سقف، باعث ایجاد سایه ای ملایم می شوند و قسمت های برجسته و ویژه اتاق نشیمن را درخشان تر نشان می دهند.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

لامپ های خوشه ای

نمونه ای از وسایل روشنایی که می توان از آن ها در اجرای نورپردازی اتاق نشیمن کمک گرفت، لامپ های خوشه ای می باشند. این لامپ ها نمونه ای از وسایل روشنایی مدرن می باشند. استفاده از این لامپ ها نمای زیبایی در اتاق نشیمن ایجاد می کند.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

لامپ های دیواری

همان طور که گفته شد استفاده از نورپردازی سقفی رایج ترین انواع نورپردازی ها می باشد. استفاده از لامپ های دیواری و نورپردازی دیوار باعث ایجاد نمای متفاوتی در اتاق نشیمن می شود. این کار باعث می شود دیوار به عنوان نقطه کانونی نیز تلقی شود. استفاده از این روش در طراحی مدرن کاربرد فراوانی دارد.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی متقارن

استفاده از نورپردازی متقارن یکی دیگر از ایده های اجرایی در زمینه نورپردازی اتاق نشیمن می باشد. به این منظور می توانید از دو آباژور پایه دار در دو قسمت متقارن استفاده نمایید. انجام این کار نمای زیبایی ایجاد خواهد کرد.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

نورپردازی لایه ای

همان طور که می دانید نورپردازی از سه لایه نورپردازی عمومی، دکوراتیو و کاربردی تشکیل شده است. استفاده از این سه لایه نورپردازی در اتاق نشیمن راهکاری ایده آل است که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

اجرای نورپردازی دکوراتیو کاملا سلیقه ای است و به انتخاب شما بستگی دارد. در جهت اجرای نورپردازی عمومی می توان از یک لوستر مناسب در جهت روشنایی کلی فضا استفاده کرد. استفاده از آباژور هم می تواند به عنوان نورپردازی کاربردی تلقی شود.

عکس راهکارهای نورپردازی اتاق نشیمن

نکات پایانی

نحوه نورپردازی در اتاق نشیمن با ابعاد مختلف، به دلیل استفاده چند منظوره از آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است. برای تماشای تلویزیون، بهتر است نورپردازی فضا به صورت ملایم صورت گیرد، با این حال اگر یکی از افراد خانواده در گوشه ای روی صندلی در حال مطالعه باشد به روشنایی بیشتر با درخشش کمتر نیاز دارد.

در نظر داشته باشید اگر اتاق نشیمن بیش از اندازه روشن باشد، ممکن است باعث ایجاد نوری زننده، مخصوصا در هنگام شب شود. هر یک از روش های معرفی‌شده نورپردازی، در دکوراسیون های اتاق نشیمن قابل اجرا هستند.

از انجام روش های دیگر خارج از این بحث نهراسید و از اجرای ایده های خود لذت ببرید. شما در طراحی دکوراسیون اتاق نشیمن خانه خود از چه روش ها و ایده های نورپردازی استفاده کرده‌اید؟