آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید کامپوزیت ساختمانی چیست و چه مزایا و کاربردهایی در صنعت ساختمان دارد؟ همانطور که می دانید امروزه پیشرفت فناوری و تکنولوژی این امکان را فراهم می کند تا با بهره گیری از امکانات جدید، مصالح ساختمانی و متریال های مدرنی تولید شوند که در صنعت ساخت و ساز کاربرد داشته باشند.

به دلیل کمبود منابع طبیعی و سوخت های فسیلی بشر ناگزیر به استفاده از مواد مصنوعی است. البته استفاده از این مواد تا حدی مجاز است که به محیط زیست آسیب وارد نکند.

از جمله مصالح طبیعی می توان به چوب و آهن اشاره نمود که امروزه کامپوزیت ها جایگزین آن ها شدند. در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با این متریال و مصالح نوین آشنا شوید.

ویژگی های کامپوزیت های ساختمانی

کامپوزیت ها در مقایسه با مصالح طبیعی قابلیت ها و ویژگی های منحصربفردی دارند که آن ها را متمایز کرده است. امروزه مواد کامپوزیتی در صنعت ساخت و ساز کاربرد فراوانی دارند و به دلیل مقاومت بالای خود طول عمر سازه را افزایش می دهند.

کامپوزیت از ترکیب دو یا چند ماده با یکدیگر بدست می آید. به نحوی که مواد مورد استفاده در کامپوزیت از نظر شیمیایی مجزا و غیر محلول هستند و در یکدیگر حل نمی شوند.

قیمت کامپوزیت ها در مقایسه با مصالح طبیعی پایین تر است و استفاده از آن ها در پروژه های ساختمانی هزینه کمتری در بر خواهد داشت. سازه های ساختمانی ممکن است به دلیل پایین‌بودن کیفیت مصالح و یا عمر طولانی تحت تاثیر عوامل محیطی یا مکانیکی قرار گرفته و با گذشت زمان فرسوده شوند.

هر چند با استفاده از روش های سنتی می توان آن ها را مرمت نمود، اما انجام این کار مشکلاتی را نیز در بر خواهد داشت. به همین دلیل امروزه در ساختمان سازی سعی می شود از مواد کامپوزیتی استفاده شود تا مقاومت مکانیکی سازه بالا رود و طول عمر بنا افزایش یابد.

بخوانید!  تورم بازار مسکن وارد شیب ملایم میشود!

هزینه از جمله پارامترهایی است که همواره در فعالیت های اقتصادی مورد توجه و ارزیابی قرار می گیرد. با توجه به افزایش قیمت مصالح ساختمانی، امروزه استفاده از مواد کامپوزیتی در صنعت ساخت و ساز رواج‌یافته، زیرا این مواد از نظر اقتصادی مقرون بصرفه ترند و مقاومت بالاتری دارند.

استفاده از کامپوزیت های ساختمانی مقدار سطوحی که نیازمند پوشش و آبکاری هستند را کاهش می دهد و به دلیل وزن بسیار سبک خود امکان ساخت اتاق های بدون ستون را فراهم می کند. کامپوزیت های ساختمانی هزینه مورد نیاز برای تکمیل پروژه ساختمانی و مدت زمان ساخت را نیز کاهش می دهند.

کاربرد کامپوزیت ها

کامپوزیت های ساختمانی در ساخت سقف کاذب، درب و پنجره، نماکاری ساختمان، پارتیشن بندی، پوشش بام منزل، ساخت سینک ظرفشویی و روشویی، وان حمام و… کاربرد دارند. از رایج ترین موارد کاربرد کامپوزیت در ساختمان سازی می توان به استفاده از آن در نماکاری و زیباسازی بنا اشاره نمود.

کامپوزیت نما

مزایای استفاده از کامپوزیت های ساختمانی

کامپوزیت های ساختمانی دارای مزایای منحصربفردی هستند که آن ها را از سایر مصالح متمایز کرده است. از مزایای این کامپوزیت ها می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • وزن کامپوزیت نسبت به سایر مصالح سبک تر است و به همین دلیل هزینه های پروژه ساختمانی تا حد زیادی کاهش می یابد.
  • علاوه بر آن ایمنی آن ها در برابر زلزله بالا می باشد.
  • کامپوزیت در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد و نگهداری و تعمیر آن هزینه چندانی در بر نخواهد داشت.
  • مقاومت این مصالح در برابر شرایط متغیر زیست محیطی و مواد شیمیایی بالا است.
  • مقاومت مکانیکی کامپوزیت با وجود وزن سبک آن بالا است و قابلیت جذب انواع ضربه و فشار را دارد.
  • این مصالح دارای قابلیت انعطاف پذیری و فرم دهی بسیار بالایی هستند و با هزینه های اندک می توان آن ها را در اشکال مختلف قالب گیری کرد. این ویژگی کامپوزیت باعث می شود از آن در ساخت لوازم بهداشتی ساختمانی از جمله سینک ظرفشویی و روشویی، وان حمام و… استفاده شود.
بخوانید!  سنگ تراونیکس چیست؟

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی در مورد کامپوزیت های ساختمانی و اهمیت استفاده از آن ها در ساخت و ساز صحبت کردیم. همانطور که گفتیم این کامپوزیت ها امروزه جایگزین مصالحی چون آهن و چوب شده‌اند و از قیمت مناسبی نسبت به آن ها نیز برخوردار می باشند.

امیدواریم مطالب فوق در جهت رسیدن به نکات و اطلاعات مورد نیاز به شما عزیزان کمک کرده باشد. در صورت تمایل می توانید نظرات خود در این زمینه را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

کامپوزیت ساختمانی چیست؟

کامپوزیت از ترکیب دو یا چند ماده با یکدیگر بدست می آید؛ به نحوی که مواد مورد استفاده در کامپوزیت از نظر شیمیایی مجزا و غیر محلول هستند و در یکدیگر حل نمی شوند. در واقع کامپوزیت ماده ای متشکل از متریال هایی است که از نظر فرم و ترکیب متفاوت هستند و اجزاء سازنده آن ها با یکدیگر واکنش شیمیایی نمی دهند و ساختار خود را حفظ می کنند.

کامپوزیت در صنعت ساختمان چه کاربردی دارد؟

کامپوزیت های ساختمانی در ساخت سقف کاذب، درب و پنجره، نماکاری ساختمان، پارتیشن بندی، پوشش بام منزل، سینک روشویی و ظرفشویی، وان حمام و… کاربرد دارند.

مزایای استفاده از کامپوزیت های ساختمانی چیست؟

وزن کامپوزیت نسبت به سایر مصالح سبک تر است. ایمنی آن ها در برابر زلزله بالا می باشد. کامپوزیت در برابر رطوبت و خوردگی مقاومت بسیار بالایی دارد و نگهداری و تعمیر آن هزینه چندانی در بر نخواهد داشت. مقاومت این مصالح در برابر شرایط متغیر زیست محیطی و مواد شیمیایی بالا است.
مقاومت مکانیکی کامپوزیت با وجود وزن سبک آن بالا بوده و قابلیت جذب انواع ضربه و فشار را دارد. این مصالح دارای قابلیت انعطاف پذیری و فرم دهی بسیار بالایی هستند و با هزینه های اندک می توان آن ها را در اشکال مختلف قالب گیری کرد.