آموزش رویت

ساختمانچی

اگر به دنبال ایجاد فضایی دنج و حال و هوایی گرم و صمیمی در خانه خود هستید، شومینه گازی بدون دودکش بهترین انتخاب به شمار می آید.

در حالی که اکثر افراد علاقه به تماشای آتش و شعله های آن در شب های سرد زمستان دارند، دود ناشی از سوخت آن، خاکستر و تلاش برای روشن نگه‌داشتن شومینه ممکن است برای آن ها خسته کننده باشد.

شومینه های گازی مانع از سردرد در افرادشده و آرامش را به آن ها هدیه می دهند. به همین دلیل اکثر افراد متمایل به استفاده از شومینه های گازی در منزل خود هستند.

هنگام نصب شومینه های گازی دو انتخاب پیش رو دارید، شومینه های دودکش دار و شومینه های بدون دودکش. انتخاب یکی از این دو نوع شومینه به فضای شما و محل نصب بستگی دارد.

اگر شومینه بدون دودکش برای منزل خود تعبیه کنید، محل زندگی شما گرم تر خواهد شد، زیرا انرژی گرمایی از طریق دودکش هدر نمی رود. با این حال، باید میزان مونوکسید کربن موجود در داخل یک اتاق را زیر نظر داشته باشید.

این شومینه ها دارای صفحه شیشه ای هستند و می توانید میزان شعله آن ها را مشاهده کنید. سوالات متداولی که هنگام خرید شومینه گازی بدون دودکش مطرح می شوند به شرح زیر می باشند که ما در این نوشته از ساختمانچی به آن ها پاسخ دادیم.

در نوشته های پیشین به معرفی انواع شومینه پرداختیم که شومینه گازی نیز جزئی از آن ها به شمار می آید. با مطالعه این نوشته و آشنایی با شومینه گازی می توانید نسبت به انتخاب این وسیله گرمایشی راحت تر اقدام کنید و از زیبایی و گرمای آن در خانه بهره مند شوید.

چرا شومینه گازی بدون دودکش ایمن است؟

سوخت مورد نیاز این نوع شومینه گاز است، از این رو مقدار نامحسوسی از آن وارد فضای اتاق می شود. شومینه های گازی برخلاف شومینه هایی که با هیزم روشن می شوند ایمن تر و سالم تر هستند و برای سلامتی انسان مضر نیستند.

شومینه گازی بدون دودکش

شومینه گازی بدون دودکش چگونه کار می کند؟

این شومینه ها از گاز برای روشن نگه‌داشتن هیزم های سرامیکی استفاده می کنند. شومینه گازی بدون دودکش انتخابی بسیار مناسب برای افرادی است که می خواهند خانه ای گرم در زمستان داشته باشند.

بخوانید!  راه پله گرد در ساختمان

گاز از طریق لوله های مخصوص به شکاف های کوچک درون هیزم های سرامیکی هدایت می شود. هر شومینه مجهز به یک دستگاه کنترل برای تنظیم میزان گاز ورودی به هیزم هاست.

برای ایجاد شعله نیز تنها از فندک نصب‌شده در آن استفاده می گردد. شعله فندک منجر به سوختن گاز و شعله ور شدن آن می شود. در نتیجه هیزم ها روشن می گردد و پس از چند دقیقه گرمایی دلچسب در فضا حس می شود.

هیزم های سرامیکی دارای شیارهای مخصوص برای ورود گاز می باشند، از این رو با یک الگوی مشخص منجر به ایجاد شعله می شوند. این هیزم ها به صورت مجموعه در کنار هم قرار گرفتند و شعله لازم برای گرمایش فضا را فراهم می نمایند.

در شومینه های بدون دوکش گاز از آزادی بیشتری برخوردار است و طبق یک الگوی مشخص می سوزد. هنگامی که اولین جرقه زده شد و شعله ها پدیدار شدند، گاز شروع به سوختن می کند.

در شومینه های دوکش دار با سوخت گاز، دود ناشی از سوخت به سمت دودکش روانه می شود. اما در شومینه بدون دودکش، گازها از بالای شومینه وارد اتاق می شوند و اکسیژن از زیر آن وارد می شود.

شومینه گازی

معایب و مزایای شومینه های بدون دودکش چیست؟

مزایا

  • این شومینه ها به دودکش و یا هواکش نیاز ندارند. این بدان معناست که در هر قسمت از منزل می توان آن ها را نصب نمود. شومینه بدون دودکش انتخابی ایده آل است.
  • این نوع شومینه فضا کمی در منزل به خود اختصاص می دهد؛ زیرا نیاز به محل نصب دودکش ندارد.
  • گرمای ایجادشده توسط این شومینه ها از طریق دودکش هدر نمی رود و خانه گرم خواهد ماند.
  • نگهداری از این شومینه ها بسیار آسان است؛ زیرا هیچ نوع خاکستر و مواد ناشی از سوخت چوب تولید نمی شود.
  • قیمت کمتری نسبت به نوع دودکش دار دارد.
  • در هنگام نصب به ساخت و ساز کمتری احتیاج دارد.

معایب

  • شومینه های گازی بدون دودکش از یک الگوی مشخص برای سوخت استفاده می کنند و قدرت شعله آن ها در مقایسه با شومینه هایی که سوخت آن ها چوب است ضعیف تر است.
  • گاز ناشی از احتراق این شومینه وارد فضای اتاق می شود و بر کیفیت هوا اثر خواهد گذاشت.
  • به نصب شلنگ برای رساندن گاز نیاز دارد.
  • ممکن است حس گرما و طبیعی شومینه های هیزمی را به افراد منتقل نکند.
شومینه گازی زیبا

تفاوت بین شومینه گازی با دودکش و بدون دودکش چیست؟

  • شومینه های دودکش دار بیشتر به دلیل اعتبار خود مورد استفاده قرار می گیرند در حالی که میزان سوخت مصرفی آنها در مقایسه با شومینه های بدون دودکش بالاتر می باشد و گرمای بیشتری هدر می دهند؛ زیرا بخشی از گرما از طریق دودکش از ساختمان خارج می شود.
  • یک شومینه بدون دودکش تقریباً نصف شومینه دودکش دار گاز مصرف می کند. علاوه بر آن گرمای بیشتری برای اتاق فراهم می نماید. از این رو می توان گفت این شومینه ها از نظر صرفه جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه ها مقرون بصرفه هستند.
  • شومینه های بدون دودکش دارای هیزم هایی هستند که توسط شرکت تولیدکننده شومینه در اختیار کاربران قرار می گیرند. این هیزم ها طبق الگوی مشخص شعله ور می شوند و نمی توانند آزادانه در هر جهت روشن شوند. هیزم شومینه های بدون دودکش ظاهری همانند هیزم های چوبی دارند اما همانند آن ها گرما تولید نمی کنند.
شومینه بدون دودکش

نکات ایمنی در استفاده از شومینه گازی بدون دودکش

  • یک کپسول آتش نشانی در کنار شومینه قرار دهید تا در مواقع لزوم بتوانید از بروز حادثه جلوگیری نمائید.
  • از محل قرارگیری هیزم ها بر اساس دستور شرکت سازنده شومینه اطمینان حاصل کنید.
  • هیزم ها را همواره تمیز نگه دارید و در صورت نشستن گرد و غبار بر روی آن ها نسبت به پاکسازی آن ها اقدام نمائید.
  •  اگر از شومینه خود صدای ناگهانی شنیدید آن را به سرعت خاموش کنید و با متخصصین نصب و راه اندازی شومینه تماس گرفته و در خواست کمک کنید.
  • به منظور اطمینان از عملکرد بهینه شومینه به طور منظم آن را بررسی نمائید تا از درست کار کردن آن مطمعن شوید و اگر ایرادی وجود دارد برای رفع آن تدابیری بیندیشید.
شومینه گازی بی دودکش

کلام پایانی

در انتهای این نوشته از ساختمانچی تعدادی عکس جذاب و زیبا از شومینه های گازی بدون دودکش را جهت ایده‌گرفتن برای شما کاربران گرامی حاضر کرده‌ایم که امیدواریم از تماشای آن ها نهایت لذت را ببرید.

شومینه گازی بزرگ
شومینه گازی
شومینه
عکس ویژگی شومینه گازی بدون دودکش
شومینه گازی شیک
شومینه بذون دودکش
شومینه گازی کوچک
شومینه مدرن
شومینه