آموزش رویت

ساختمانچی

در تعریف کفپوش می توان گفت به پوششی که از آن برای کف ساختمان استفاده می شود، کفپوش می گویند. کفپوش ها را می توان پوشش های تقریبا دائمی دانست که امکان تعویض آن ها نیز وجود دارد.

کف پوش های ساختمانی از تنوع بالایی در جنس برخوردار هستند که از آن جمله می توان به سنگ، سرامیک، پی وی سی، لمینت، چوب و … اشاره کرد.

انتخاب کف پوش مناسب در طراحی دکوراسیون داخلی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در هنگام خرید باید به مواردی نظیر میزان تردد و مکانی که قصد استفاده از کفپوش را دارید توجه کنید.

برای مثال در مکان هایی که میزان تردد در آن جا زیاد است، از کف پوش های سخت و با دوام و در مکان های کم تردد از کفپوش هایی که بیشتر حالتی تزئینی دارند، استفاده نمائید.

در هنگام انتخاب و خرید کفپوش، عواملی دیگر نظیر سلیقه شخصی، میزان بودجه، مقاومت در برابر آتش سوزی، نمای مناسب و نوع زیرسازی نیز دخیل می باشند. در ادامه به توضیح انواع مختلف کف پوش می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع کفپوش ساختمانی

کفپوش سرامیکی

در گذشته کف پوش سرامیکی از محبوبیت بالایی بین مردم برخوردار بود. سرامیک ها با تنوع اندازه، رنگ و طرح در بازار موجود می باشند و در دسترس مشتریان قرار می گیرند. قیمت سرامیک ها با توجه به اندازه و کیفیت آنها متغیر است.

سرامیک در انواع لعاب دار و بدون لعاب وجود دارد. در نوع لعاب دار، سرامیک ها را با یک لایه لعاب که می تواند مات، نیمه براق و براق باشد، می پوشانند. ضخامت سرامیک 4 تا 12 میلی متر است. سطح زیرین آن ها زبر است و بعد از نصب، به وسیله دوغاب اطراف آن ها را پر می کنند.

اگر به طرح چوب علاقمند هستید ولی امکان استفاده از کفپوش چوبی در محل مورد نظر را ندارید، می توانید از کف پوش های سرامیکی طرح چوب استفاده نمایید.

از معایب سرامیک می توان به سرد بودن سطح آن مخصوصا در فصول سرد سال اشاره کرد. از این رو استفاده از کفپوش های سرامیکی برای مناطقی که دارای آب و هوای سرد هستند توصیه نمی شود. همچنین در صورت اصابت ضربه، سرامیک دچار شکستگی یا لب پریدگی می شود.

از دیگر معایب سرامیک کف می توان به کثیف شدن درزهای مابین آن اشاره کرد، زیرا این درزها را نمی توان به خوبی تمیز کرد. در ضمن، سرامیک ها سطح لغزنده ای دارند و احتمال سرخوردن بر روی آن ها وجود دارد.

روش نصب سرامیک کف

از آن جا که سرامیک ها جزء سخت ترین کفپوش ها به شمار می آیند، باید به یکدست بودن آن ها توجه داشت. در این جا به بررسی نصب سرامیک روی زیرلایه های بتنی، وینیلی، چوبی و سرامیکی می پردازیم.

نصب سرامیک روی زیر لایه بتنی

در این روش ابتدا باید تمام ناهمواری های بتن را صاف کنید. توجه کنید که در صورت تازگی بتن، باید 28 روز صبر کنید. تمیز کردن لایه بتنی از اهمیت ویژه ای برخوردار است، بنابراین باید نسبت به پاک کردن لکه های چربی یا هر نوع ماده دیگر  از سطح بتن اقدام کنید.

نصب سرامیک روی زیر لایه چوبی

اگر قصد نصب سرامیک روی چوب را دارید، باید توجه کنید که زیر لایه چوبی به قدری محکم باشد که بتواند وزن سرامیک را تحمل نماید.

برای نصب سرامیک به یک لایه صاف نیاز دارید، به همین دلیل قبل از نصب سرامیک، باید سطح چوب را سمباده بکشید. خود چوب نیز باید روی زیر لایه مناسبی نصب شود.

نصب سرامیک روی زیر لایه وینیلی

برای نصب سرامیک روی وینیل باید توجه کنید که زیر لایه وینیلی محکم باشد. کف پوش های وینیلی نرم، گزینه مناسبی برای نصب سرامیک نیستند.

نصب سرامیک روی زیر لایه سرامیکی

اگر قصد تعویض سرامیک های خانه را دارید، می توانید سرامیک های جدید را روی سرامیک های قبلی نصب کنید. تنها توجه به این نکته لازم است که سطح زیرین را حتما باید سمباده بزنید تا سطح یکنواختی به دست آید.

کفپوش سرامیکی

کفپوش موزاییکی

استفاده از این نوع کفپوش ها در گذشته رواج داشته و تا به امروز ادامه دارد. موزاییک ها در ابعاد بزرگ تولید می شوند و به این خاطر نصب آن ها سریع صورت می گیرد. استفاده از موزاییک بیشتر برای محیط های بیرونی و باز مناسب می باشد.

نصب موزاییک کف

در نصب موزاییک ابتدا باید لایه زیرین مستحکمی ایجاد کنید. برای این کار یک لایه ملات نیمه خشک در سطح مورد نظر پهن کنید.

سپس روی سطح ملات را دوغاب پودر سنگ و سیمان، به نسبت 1 به 2 و با ضخامت 2 تا 5 میلی متر پخش نمائید. سپس موزاییک ها را در کنار یکدیگر قرار دهید. تا 48 ساعت پس از نصب موزاییک ها از تردد روی آن ها خودداری کنید.

کفپوش موزاییکی

کفپوش سنگی

سنگ ها یکی از مصالح طبیعی می باشند و از جمله گران ترین مصالح ساختمانی به شمار می آیند. از سنگ ساختمانی بیشتر در فضای آشپزخانه و سرویس های بهداشتی استفاده می شود.

کفپوش سنگی را می توان در فضای بیرون و محوطه ساختمان نیز استفاده کرد. سنگ علاوه بر زیبایی بی نظیر خود از معایبی نیز برخوردار است.

آن ها همانند سرامیک از سطح سردی برخوردار هستند و برای مناطق سردسیر و فصول سرد سال مناسب نمی باشند. هم چنین استفاده از سنگ برای اتاق خواب نیز توصیه نمی شود.

کفپوش سنگی

پارکت چوبی

استفاده از این پارکت چوبی باعث ایجاد حسی گرم در فضای خانه می شود. علی رغم زیبایی بی نظیر، پارکت ها از معایبی نیز برخوردار هستند. از آن جایی که آنها از چوب تولید می شوند، رطوبت و آب باعث تخریب آنها می گردد و پارکت پس از مدتی باد می کند.

استفاده از پارکت ممکن است باعث ایجاد صدا نیز شود. از دیگر مشکلاتی که در صورت استفاده از پارکت ممکن است به وجود آید، نفوذ موریانه و خطر آتش سوزی است. به طور کلی می توان گفت پارکت چوبی نیاز به مراقبت زیادی دارد.

در ساخت پارکت چوبی، از چوب درختانی مانند افرا، صنوبر، کاج و بلوط استفاده می شود. چوب مورد استفاده در ساخت پارکت ها بر قیمت آن ها تاثیر مستقیم می گذارد. اگر می خواهید عنصری از طبیعت را به خانه خود بیاورید، استفاده از کفپوش های چوبی را به شما توصیه می کنیم.

نصب پارکت چوبی

برای نصب پارکت چوبی ابتدا باید عملیات زیرسازی برای ایجاد سطحی صاف انجام پذیرد. برای این کار ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن می تواند گزینه خوبی باشد.

بعد از انجام زیرسازی، نوبت به نصب پارکت ها می رسد. سپس در مرحله آخر به اجرای قرنیز دور کار می پردازیم. جنس قرنیزها از چوب یا ام دی اف و رویه اچ پی ال است. شاید این سوال برای شما نیز پیش بیاید که تفاوت کفپوش و پارکت در چیست؟

به طور کلی می توان گفت این دو تفاوت زیادی با هم ندارند. تنها اختلاف آن ها در مواد سازنده آنها می باشد، چرا که در ساخت پارکت از چوب استفاده می شود و این باعث تفاوت آن ها با کفپوش می گردد.

کفپوش سنگی

کفپوش لمینت

کفپوش های لمینت، در جهت رفع مشکلانی که پارکت های چوبی داشتند، تولید می شوند. عمر این نوع کف پوش ها نزدیک به سی سال است. لمینت ها از الیاف فشرده چوب یا اچ دی اف تولید می شوند.

پارکت لمینت شباهت زیادی به پارکت چوبی دارد، ولی در ساخت آن مستقیما از چوب درختان استفاده نمی شود. لمینت ها متشکل از چهار لایه هستند. لایه اصلی در ساخت کفپوش لمینت، اچ دی اف می باشد.

لایه دیگر، لایه دکوراتیو طرح چوب است که روی آن از یک لایه لمینت استفاده می شود. روش نصب لمینت ها به گونه ایست که لمینت ها در هم قفل می شوند و در زیر آن ها لایه ای از جنس فوم قرار می گیرد.

تعویض کفپوش های لمینت کار بسیار ساده ای است. این گونه کفپوش ها به نسبت پارکت های چوبی از قیمت مناسب تری برخوردار هستند.

از معایب کفپوش لمینت می توان به تمیز کردن آن اشاره نمود، زیرا نفوذ رطوبت یا آلودگی به زیر آن ها به راحتی صورت نگرفته و تمیز کردن آن ها کار دشواری می باشد. علاوه بر آن گرمای هوا باعث انبساط لمینت می شود که در طولانی مدت می تواند به کفپوش آسیب برساند.

کفپوش لمینت

نصب کفپوش لمینت

قبل از نصب پارکت لمینت، بهتر است حدود 3 ساعت پارکت ها را در محیط قرار دهیم تا با دمای محیط سازگار شوند. کف محلی که قرار است پارکت روی آن نصب شود باید کاملا خشک باشد و هرگونه گرد و غبار از سطح آن پاک گردد.

پارکت های لمینت به صورت کلیکی در هم قفل می شوند و در نصب آن ها نیاز به استفاده از چسب نیست. برای نصب پارکت های لمینت، ابتدا باید جهت کار را تعیین کنیم. پارکت ها را به صورت کامل به دیوار نچسبانید و سعی کنید حداقل 8 میلی متر با دیوار فاصله داشته باشد.

کفپوش PVC یا وینیل

کف پوش پی وی سی از مقاومت خوبی برخوردار است و در برابر آب و رطوبت نیز مقاوم می باشد، به همین دلیل انتخاب مناسبی برای آشپزخانه ها به شمار می آید.

وینیل عایق گرما است و در زمستان گرم و در تابستان سرد می باشد. استفاده از وینیل از لحاظ اقتصادی مقرون به صرفه و تمیز کردن آن نیز بسیار راحت است.

از دیگر مزایای کفپوش وینیل می توان به مقاومت در برابر آتش سوزی اشاره کرد. این نوع از کفپوش ها در برابر ضربه و ساییدگی از مقاومت بیشتری نسبت به سایر کفپوش ها برخوردار می باشند.

همچنین نوعی کفپوش بهداشتی یا بیمارستانی به شمار می آید و در مراکز بهداشتی قابل استفاده است. از آن جایی که در طراحی این کفپوش ها از مواد پلاستیکی استفاده می شود، به آن ها کف پوش شیشه ای نیز می گویند.

بخوانید!  رنگ آبی و ایده های استفاده از آن در طراحی دکوراسیون داخلی منزل

این نوع کفپوش ها از لایه ای از جنس پی وی سی تولید می شوند. سطح زیرین و رویی آن ها به وسیله فیلم پوشانده می شوند. در این جا منظور از فیلم، همان رنگ و طرح کف پوش است و لایه نهایی نیز لایه ای براق و بی رنگ می باشد.

امروزه استفاده از کفپوش های لمینت مورد استقبال زیادی قرار گرفته است، زیرا از مزایای زیادی نسبت به دیگر کف پوش ها برخوردار هستند.

کفپوش پی وی سی

نصب کفپوش PVC

مانند نصب کف پوش های دیگر، در نصب کفپوش های پی وی سی نیز ابتدا باید زیرسازی انجام گیرد. برای زیرسازی از ترکیب سیمان، پودر سنگ و چسب بتن استفاده می شود. این مواد با آب ترکیب و توسط کاردک پهن روی سطح کشیده می شوند.

مناسب ترین چسب برای چسباندن کف پوش پی وی سی، چسب صنعتی است. نصب کفپوش های پی وی سی به روش های لوزی شکل، موزائیکی، خشتی و … صورت می گیرد. در این میان رایج ترین روش، روش خشتی است.

معایب کفپوش PVC

هر چند این کف پوش بسیار بادوام بوده و نگهداری از آن ها آسان می باشد، اما دارای معایب زیر هستند:

  • موادی که در تولید آن استفاده می شوند ممکن است گازهای سمی ایجاد کنند. این گازها مضراتی نظیر سوز چشم و مشکلات تنفسی به همراه دارند.
  • کفپوش وینیل از مقاومت بالایی در برابر لکه برخوردار است اما اگر در مجاورت با لاستیک قرار گیرد تغییر رنگ می دهد.
  • هنگامی که این کف پوش آسیب ببیند باید آن را از کف جدا نمود و با کفپوش دیگر جایگزین کرد. در واقع نمی توان آن را تعمیر کرد.
  • پی وی سی ماده ای تجدیدناپذیر است.

کفپوش رولی

کفپوش های PVC عموما به شکل رولی بوده و نصب آن ها بسیار آسان می باشد. از آن جایی که این کف پوش ها به صورت رولی بسته بندی می شوند، به آن ها کفپوش رولی می گویند.

کفپوش صنعتی

کف پوش صنعتی چیست؟ نمونه ای دیگر از کفپوش هایی که می توان در ساختمان سازی مورد استفاده قرار داد، کف پوش های صنعتی می باشد.

از این کفپوش می توان در انبارها، مراکز صنعتی و حتی رستوران ها استفاده کرد. قیمت کفپوش صنعتی با توجه به متراژ فضای مورد نظر و کیفیت کف پوش می تواند متفاوت باشد.

کفپوش ترافیکی

نمونه ای از کف پوش هایی که می توان در محیط های پر تردد مانند پارکینگ، خیابان و… مورد استفاده قرار داد، کفپوش ترافیکی می باشد. این کف پوش از ایمنی بالایی برخوردار است. در ساخت این کفپوش ها از موادی مانند اپوکسی، بتن، مواد پلیمری استفاده می شود.

کفپوش بامبو

کفپوش بامبو را می توان زیر مجموعه ای از کف پوش های چوبی دانست. از جمله مزایای کفپوش بامبو می توان به استحکام و ظاهر خوب آن اشاره کرد.

اگر چه بامبو ظاهراً از مقاومت و سختی بالایی برخوردار نیست، اما در واقع این چنین نیست. سختی چوب بامبو را می توان با چوب بلوط هم تراز دانست. از مزایای کف پوش بامبو سازگاری آن با هر نوع آب و هوا است.

کفپوش بامبو

کفپوش شیشه ای

نمونه ای دیگر از انواع کفپوش هایی که می توانید در طراحی ساختمان مورد استفاده قرار دهید، کفپوش های شیشه ای می باشد. این کف پوش ها قابل استفاده در فضای داخلی و خارجی می باشد. باورهای غلطی در مورد استفاده از این کف پوش وجود دارند.

برای مثال برخی از افراد فکر می کنند این کفپوش ها به اندازه کافی استقامت ندارند. اما به واقع این چنین نیست. همانند سایر کفپوش ها، کف پوش شیشه ای نیز در اندازه های مختلف وجود دارد و با توجه به نیاز و سلیقه افراد قابل استفاده می باشد.

کفپوش شیشه ای

کفپوش آجری

استفاده از کف پوش آجری در تمام سطوح یا تنها بخشی از محوطه باز در فضاهایی که گل و گیاه در آن ها به وفور یافت می شود و نمای سرسبزی بر آن محیط حاکم است، ترکیبی بسیار زیبا ایجاد می کند.

اصولا آجرهایی که در کف حیاط و فضای باز استفاده می شوند، سایزهای کوچک و مرتبی دارند و چینش آن ها در کنار هم یک نمای بسیار زیبا و مرتب ایجاد می کند.

نحوه چیدمان آجرها و ترکیب رنگ های مختلف آن در کنار هم در زیبایی کف پوش آجری تاثیر زیادی دارد. آجرها در طیف رنگی متفاوتی تولید می شوند، بنابراین با توجه به بارزترین رنگ در محیط مورد نظر، آجرها را انتخاب کنید تا هماهنگی و هارمونی بی نظیری در آن فضا ایجاد شود.

آجر در رنگ های مختلفی مانند خاکستری، قهوه ای، قرمز و نارنجی تولید می شود که انتخاب هر کدام از این رنگ ها با توجه به دکوراسیون فضای مورد نظر صورت می گیرد.

کفپوش آجری

کفپوش آجر سفالی

نمونه ای جذاب و هیجان انگیز از مصالح مورد استفاده در خارج از ساختمان که در داخل ساختمان نیز استفاده می شود، آجر است. پیش تر آجرهای سفالی در خارج از خانه کاربرد داشتند اما امروزه در داخل ساختمان نیز می توانند حضور داشته باشند. فقط کافیست به برجستگی و جاذبه ای که به فضای خانه می افزاید نگاهی بیاندازید.

کفپوش چرمی

یکی دیگر از نمونه های کف پوش که می توان در ساختمان مورد استفاده قرار داد، کفپوش چرمی می باشد. این گونه کف پوش ها از مقاومت بالایی برخوردارند و به راحتی قابل دسترس می باشند.

چرمی که به این منظور مورد استفاده قرار می گیرد، نازک تر از انواع چرم هایی است که در تهیه لباس و کیف های چرمی کاربرد دارد.

استفاده از این کفپوش برای مکان هایی که از رفت و آمد کم تری برخوردار هستند، مناسب می باشد. به همین خاطر اتاق خواب گزینه ای مناسب برای انتخاب این کف پوش ها می باشد.

کفپوش اپوکسی

کفپوش اپوکسی سه بعدی یا ساده، به عنوان کفپوش تزئینی یا بهداشتی مورد استفاده قرار می گیرد. اپوکسی به دلیل خصوصیات فیزیکی و شیمیایی متنوعی که دارد، از مناسب ترین انواع کفپوش می باشد. اپوکسی کف در رنگ های مختلف وجود دارد و دارای شفافیت و جلای بالایی است.

از مزایای کفپوش اپوکسی تزئینی می توان به مقاومت بالا در برابر سایش و همچنین مقاومت در برابر حریق اشاره کرد. از این رو استفاده از اپوکسی برای محیط هایی که تردد در آن جا زیاد است، مناسب می باشند.

هم چنین آن ها از خاصیت آنتی باکتریال برخوردار هستند، به همین دلیل در محیط های بیمارستانی و ورزشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند.

مراحل اجرای کفپوش اپوکسی شامل تمیزکاری و سپس ساب کاری سطح، اجرای پرایمر مخصوص بتن، ماستیک کاری، بتونه کاری و اجرای تاپ کوت به روش شانه ای است.

از آن جایی که اپوکسی ها در برابر شرایط محیطی و سایش مقاوم هستند، با عنوان کفپوش های ضد سایش نیز شناخته می شوند.

کفپوش اپوکسی می تواند به عنوان کفپوش بیمارستانی نیز مورد استفاده قرار گیرد. از ویژگی های کفپوش بیمارستانی می توان به یکدست بودن، آنتی باکتریال بودن، قابلیت شستشوی آسان، مقاوم در برابر لغزندگی و سایش و غیره اشاره کرد.

کفپوش اپوکسی

کفپوش بتنی

کفپوش بتنی را می توان یکی از انواع کفپوش های بادوام در نظر گرفت. استفاده از بتن در محیط هایی مانند تراس های مدرن، فضاهای صنعتی و آپارتمان ها رواج دارد.

آن ها سطح سردی دارند و بهتر است در صورت استفاده در آپارتمان از سیستم گرمایش از کف برای فصول سرد استفاده گردد. برای آشنایی با کفپوش های بتنی و نحوه اجرای آن ها به بخش کفپوش های بتنی در همین سایت مراجعه کنید.

کفپوش بتنی

کفپوش چوب پنبه ای

چوب پنبه متریالی است که می توان از آن در ساخت کفپوش استفاده نمود. کفپوش چوب پنبه ای برای آشپزخانه بسار مناسب می باشد که با طرح های متنوع مانند چهارخانه ای یا تایل و حتی به صورت قطعات چند وجهی قابل استفاده می باشد.

مزایای استفاده از کفپوش چوب پنبه ای

کفپوش چوب پنبه ای یک محصول خوب و مطمئن می باشد که می توان از آن برای کف فضای اطراف خانه و اداره نیز استفاده نمود. دقت کنید که چوب پنبه باید از مکان هایی که در تماس با آب هستند دور نگهداشته شود.

استخراج چوب پنبه به درخت هیچ گونه آسیبی نمی زند. کف پوش چوب پنبه ای قابل استفاده در اطراف سیستم های حرارتی پرنور می باشد. این نوع کفپوش قابل نصب در سطوح ناهموار می باشد.

سیستم نصب کفپوش چوب پنبه ای مانند کف پوش های سرامیک، موزاییک و کاشی می باشد. قابلیت نصب بر روی کف پوش های دیگر از جمله کفپوش های چوبی یا لینولئوم را دارا می باشد. یک سطح گرم برای راه رفتن روی کف اتاق ایجاد می کند.

در صورت قرار گرفتن مبلمان و وسایل سنگین روی آن کف پوش هیچ آسیبی نمی بیند و بافت آن از استحکام و فشردگی بالایی برخوردار است. کفپوش چوب پنبه ای دارای مواد طبیعی عایقی می باشد و همانند یک عایق صوتی عمل می کند.

کفپوش چوب پنبه ای

معایب استفاده از کفپوش چوب پنبه ای

تنوع رنگی کف پوش های چوب پنبه ای محدود می باشد. به منظور حفظ ویژگی ضد آب بودن، این کفپوش هر پنج سال یکبار باید آب بندی شود. به دلیل این که سطح این نوع کف پوش با روغن و گرد و غبار خیلی سریع کثیف می شود، نصب آن در محیطی مانند آشپزخانه توصیه نمی شود.

هزینه کفپوش چوب پنبه ای نسبت به سایر کف پوش های سنتی بالاتر است. چوب پنبه یک ماده دوستدار محیط زیست می باشد اما افزودن برخی مواد به آن برای تولید کفپوش، باعث کاهش این ویژگی می شود.

نصب کف پوش چوب پنبه

قبل از شروع به نصب کفپوش چوب پنبه ای، کف محل مورد نظر را از نظر صافی و همواری چک کنید. در صورت وجود ناهمواری از سیمان برای تراز کردن کف استفاده کنید.

هنگامی که می خواهید کف پوش را در کف ساختمان نصب کنید باید فاصله ای به اندازه 1/2 اینچ در اطراف آن را خالی بگذارید، زیرا چوب پنبه با تغییر دمای محیط منبسط و منقبض می شود. بنابراین رعایت نمودن این فاصله الزامی می باشد.

بخوانید!  پارکت چوبی و هزینه های خرید و اجرای آن

برای پرهیز از ایجاد هر نوع آسیب به تخته های چوب پنبه از ابزاری که کارخانه برای ضربه زدن و محکم کاری تخته ها در اختیارتان می گذارد، استفاده کنید.

رنگ تمام تخته های کفپوش یکسان نیست، بنابراین برای ایجاد کفپوشی با طرح مناسب سعی کنید آن ها را طبق رنگشان در کنارهم متصل کنید. تخته های چوب پنبه باید در فضایی که قرار است نصب شوند باز شوند تا با دما و رطوبت اتاق سازگار شوند.

کفپوش سه بعدی یا دکوراتیو

کفپوش سه بعدی را می توان نسل جدید کف پوش ها دانست. این المان دکوراتیو جلوه ای زیبا و جدید به خانه شما می بخشد و هر کسی که وارد خانه شود را دچار حیرت می کند. لازم به ذکر است که بهترین مکان برای نصب این کفپوش ها حمام و سرویس بهداشتی است.

شما می توانید  طرح مورد نظر خود را انتخاب کرده و به شرکت اصلی سفارش دهید تا همان طرح را پرینت گرفته و در محل مورد نظر اجرا کند.

نصب کفپوش سه بعدی

برای نصب کفپوش سه بعدی بعد از تعیین اندازه کف پوش، مکان مورد نظر را اندازه گیری کنید. در مرحله بعد طرح مورد نظر را پرینت کرده و به آماده سازی مکان مورد نظر بپردازید.

بهترین زیرسازی برای نصب کفپوش های سه بعدی، موزاییک یا سیمان کشی کف است. در مرحله بعد پلی اورتان مایع را با پودر بتونه مخلوط کرده و کف محل مورد نظر را بتونه کاری کنید.

سپس پرینت را روی کف انداخته و از درست قرار گرفتن آن اطمینان حاصل نمائید. سپس به وسیله کاردک لاستیکی هواگیری انجام دهید و بعد از آن غلطک آغشته به مواد را روی پرینت بکشید تا سطحی کاملا یکدست ایجاد گردد.

بعد از اتمام کار باید سه روز صبر کنید تا پلی اورتان سخت شود. کف پوش 3 بعدی epoxy نمونه ای از این کفپوش ها می باشد.

کفپوش گرانولی

کف پوش گرانولی از مواد درجه یک ضایعات پلاستیکی خرد شده و یا گرانول خام تولید می شود. از مهم ترین ویژگی های آن می توان به استحکام و مقاومت بالا اشاره کرد.

به همین دلیل استفاده از این کف پوش ها در فضاهایی مانند پارک، مهد کودک ها و باشگاه های ورزشی مناسب می باشد. کفپوش گرانولی به عنوان کف پوش کودک شناخته شده است و با رنگ های متنوع قابل استفاده در اتاق کودک می باشد.

از دیگر ویژگی این محصول می توان به رنگ بندی متنوع و قابلیت استفاده در شرایط مختلف آب و هوایی اشاره نمود. به منظور تهیه این محصول می توانید به مراکز فروش کف پوش گرانولی مراجعه نموده و یا اینترنتی اقدام به خرید نمایید. انتخاب این کف پوش به عنوان کفپوش مهدکودک بسیار مناسب می باشد.

نصب کفپوش گرانولی

سه روش برای نصب کف پوش های گرانولی وجود دارد. روش اول نصب ساده کفپوش است. در این روش تنها با قرار دادن کفپوش بر سطح زمین، کار نصب به اتمام می رسد. البته استفاده از این روش در دراز مدت باعث جابه جایی کف پوش می شود.

در روش دوم از چسب های صنعتی برای نصب استفاده می شود. در این روش ابتدا باید زیرسازی مناسب صورت گیرد و سطح هموار شود.

درمرحله بعد چسب بر روی سطح زمین مالیده شده و کفپوش روی آن قرار می گیرد. در روش آخر می توان از پیچ و رول پلاک برای نصب کف پوش ها استفاده کرد.

این روش اگر سطح، ناهمواری دارد و زمان کافی برای بازسازی آن در اختیار ندارید می توانید هر پازل را با استفاده از پیچ و رول پلاک به پازل کناری خود وصل کنید. کفپوش های گرانولی به عنوان کف پوش فضای باز مانند پارک ها می تواند گزینه ای مناسب برای استفاده باشد.+

کفپوش گرانولی

کفپوش پلی یورتان

کف پوش پلی یورتان چیست؟ این محصول بر پایه رزین پلی یورتان ساخته می شود و به صورت یکپارچه بر روی سطوح بتنی پهن می شود.

این کفپوش در زمان اجرا خودتراز است، بدین معنا که در هر حالتی بر روی کف بریزد سطح بسیار صاف و زیبایی ایجاد می کند. کف پوش پلی یورتان به خوبی به سطوح بتنی، فلزی، سرامیکی و سنگی می چسبد و انعطاف پذیری بالایی دارد.

مقاومت کششی و سایشی این کفپوش بالاست و در برابر ضربه و خراشیدگی دچار آسیب نمی شود. علاوه بر آن سطح آنها براق و صاف است و در برابر مواد اسیدی و بازی واکنش نشان نمی دهند.

کف پوش پلی یورتان نوعی کفپوش آنتی باکتریال است و تمیز نمودن آن کار راحتی است. کف پوش ورزشی پلی اورتان و کفپوش پلی یورتان سردخانه ای نمونه ای از این محصول می باشند.

نمونه ورزشی این کف پوش کاملا یکدست بوده و در برابر مواد شیمیایی و حریق مقاوم می باشد. همان گونه که از نام آن ها پیداست استفاده از کفپوش ورزشی پلی یورتان در باشگاه های ورزشی صورت می گیرد. از جمله ابزار کار این کف پوش می توان به غلطک حباب گیری، میکسر، دستگاه ساب و غیره اشاره کرد.

کفپوش پلی یورتان سردخانه ای

از آن جایی که سردخانه ها نمونه ای از مکان های صنعتی می باشند، استفاده از کف پوش صنعتی در طراحی آن حائز اهمیت می باشد. از آن جایی که کفپوش پلی یورتان در دمای پایین از خود مقاومت نشان می دهند، استفاده از آن ها در سردخانه می تواند انتخاب مناسبی باشد.

این امکان وجود دارد که با مراجعه به شرکت های تولید کننده کف پوش پلی یورتان و شرکت های پیمانکار کفپوش پلی یورتان از چگونگی و قیمت اجرای آن آگاهی پیدا کنید.

نصب کف پوش پلی یورتان

آنچه که در نصب کفپوش های پلی یورتان از اهمیت ویژه ای برخوردار است، اجرای بستر مناسب می باشد. بهترین زیرسازی برای این کف پوش ها اجرای سطح بتنی است که به روش مکانیزه صورت می گیرد.

حداقل 28 روز زمان لازم است تا این بتن به خشکی عمقی برسد. بعد از آماده شدن زیرساز که باید عاری از هرگونه رطوبت و گرد و غبار باشد، نوبت به اجرای پرایمر اپوکسی مخصوص کف پوش بر روی درزها می رسد.

در این مرحله درزها را به وسیله گروت اپوکسی پر کرده و بعد از آن به پاکسازی و ساب زنی محل می پردازیم. در مرحله بعد، از پرایمر اپوکسی برای کل سطح استفاده می کنیم. درصورت نیاز بر روی درزها توری می چسبانیم و به اجرای لایه میانی کفپوش اپوکسی می پردازیم.

سپس دوباره به لکه گیری می پردازیم و در مرحله بعد لایه رویی کف پوش پلی اورتان را اجرا می کنیم. در مرحله بعد اجازه می دهیم تا لایه رویی خشک شود و در آخر لایه نهایی غلطکی را در جهت ایجاد سطح پرتقالی اجرا می کنیم.

کفپوش ورزشی

کف پوش ورزشی همان گونه که از نام آن پیداست، به منظور استفاده در ورزشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرد. برای مثال انواع کفپوش ورزشی مناسب، تاتامی و کف پوش های لاستیکی که قابلیت ارتجاعی دارند، می باشند. با مراجعه به مرکز خرید و فروش انواع کف پوش ورزشی می توانید نمونه ای مناسب از آن را تهیه نمایید.

قیمت کفپوش

قیمت کف پوش بر اساس جنس آن ها متغیر است و شما می توانید با مراجعه به مراکز فروش یا تماس با نمایندگی ها از قیمت ها مطلع شوید. امروزه بازار پارکت و لمینت پر رونق است و اکثر افراد این کفپوش ها را برای منازل خود انتخاب می نمایند.

مراکز خرید و فروش کفپوش در شهرهای کشور

بورس کفپوش و پارکت در تهران

ممکن است بپرسید بورس کفپوش و پارکت در تهران کجاست؟ در پاسخ باید گفت خیابان سهروردی شمالی در تهران، بورس انواع محصولات و لوازم مربوط به تغییر دکوراسیون از جمله کفپوش می باشد. این محصولات از تنوع بسیار بالایی برخوردار هستند و برای سلیقه تمام افراد مناسب می باشند.

قیمت تجهیزات طراحی داخلی که در فروشگاه های این منطقه عرضه می شوند ممکن است کمی گران تر از سایر مغازه های سطح شهر باشد اما بدون تردید محصولاتی مدرن و مطابق با مد روز می باشند.

مرکز خرید کفپوش در اصفهان

در اصفهان نیز مانند دیگر شهرهای کشور مغازه های فروش لوازم دکوراسیون داخلی به صورت تکی در خیابان های مختلف قرار دارند اما چند فروشگاه دکوراسیون داخلی به صورت متمرکز در خیابان شریف واقفی و خیابان هشت بهشت غربی قرار دارند که می توان محصول مورد نظر را از آن ها خریداری نمود.

مرکز خرید کفپوش در مشهد

بلوار فلسطین جزء خیابان های منطقه یک مشهد است که انواع لوازم و تجهیزات تغییر دکوراسیون از جمله پارکت، موکت، دیوارپوش، کف پوش و … را می توان در آن جا یافت.

در این خیابان جدیدترین و به روزترین لوازم مربوط به دکوراسیون داخلی به فروش می رسند و به راحتی می توان کفپوش مورد نظر را طبق کاتالوگ فروشگاه ها انتخاب نمود.

کلام پایانی

امیدواریم نکات مذکور در این نوشته از ساختمانچی بتواند اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص انواع کفپوش ها در اختیار شما عزیزان قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

چه کفپوشی برای آشپزخانه مناسب است؟

کفپوش های پی وی سی از مقاومت خوبی در برابر رطوبت برخوردار می باشند. به همین خاطر برای آشپزخانه مناسب هستند. کفپوش های سرامیکی و سنگی هم می توانند گزینه های مناسبی باشند.

معایب استفاده از پارکت چوبی چیست؟

این کفپوش ها از مقاومت خوبی در برابر رطوبت برخوردار نیستند و در صورت عدم مراقبت کافی پس از مدتی باد می کنند. هم چنین ممکن است پس از مدتی در هنگام راه رفتن صدا بدهند.

مزیت استفاده از کفپوش لمینت در چیست؟

کفپوش های لمینت از طول عمر بسیار بالایی برخوردار بوده و جایگزین مناسبی برای پارکت های چوبی هستند.