آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش بامبو ظاهری شبیه به چوب دارد و از نظر اقتصادی نسبت به سایر کفپوش های چوبی مقرون به صرفه تر می باشد. همچنین در عین ظرافتی که دارد بسیار مقاوم بوده و از انعطاف پذیری بالایی برخوردار می باشد.

کفپوش های بامبو در تنوعی از رنگ ها عرضه می شوند و از قهوه ای عسلی تا قهوه ای مایل به زرد درجه بندی می گردند. رنگ های روشن اصولاً با تابش نور مستقیم خورشید روشن و رنگ پریده می شوند.

اگر چه سطح این کفپوش ها به نظر سست و ظریف می رسد اما بسیار محکم و مقاوم می باشند و به دلیل بافت طبیعی که دارند برای مکان های پر تردد مناسب اند و بعد از مدت زمان بسیار طولانی دچار فرسودگی می شوند.

چوب بامبو در مقایسه با سایر چوب ها مقاومت کمتری در برابر نم و رطوبت از خود نشان می دهد، بنابراین استفاده از آن در محیط های مرطوب ساختمان توصیه نمی شود.

بامبو جز مصالح بازگشت پذیر به شمار می آید و این ماده طبیعی سازگاری زیادی با محیط زیست دارد. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی انواع کفپوش بامبو، مزایا و معایب این محصول می پردازیم. با ما همراه باشید.

بامبو چیست؟

گیاه بامبو در واقع نوعی چمن است که بسیار سریع و در مدت پنج سال رشد کرده و به بلوغ خود می رسد. این مسئله سبب می شود تا این گیاه به عنوان ماده ای تجدیدپذیر شناخته شود.

البته لازم به ذکر است که برخی افراد در صنعت احساس می کنند که که برداشت بامبو سبب جنگل زدایی می شود و عمل برداشت بامبو به میزان زیاد را صحیح نمی دانند.

کفپوش بامبو

مزایای کفپوش بامبو

این کفپوش از مزایای قابل توجهی برخوردار است که در ذیل به آن ها می پردازیم:

  • تنوع رنگ بامبو بالاست و شما از قهوه ای روشن تا تیره می توانید نسبت به انتخاب رنگ مناسب اقدام نمائید و آن را با سایر وسایل خانه هماهنگ نمائید.
  • بامبو ماده ای تجدیدپذیر است و به آغوش طبیعت باز می گردد، به همین دلیل برای افرادی که به محیط زیست علاقمند هستند بهترین انتخاب می باشد.
  • عمر آن طولانی است و نیازی به تعویض سالیانه ندارند.
  • ترمیم و یا تعویض کفپوش بامبو کار دشواری نیست.
  • برخلاف کفپوش سرامیکی نیازی به مواد شوینده برای تمیزکاری ندارد، بلکه تنها با استفاده از یک دستمال مرطوب می توان اثرات آلودگی یا گرد و غبار را از سطح پاک کرد.
  • نصب پنل های کفپوش بامبو بسیار ساده و راحت می باشد.
  • این کفپوش ها ظاهری شبیه به چوب دارند و سبب القای گرما به محیط خانه می شوند.
  • بازیافت کردن کفپوش های بامبو تولید زباله و هزینه های ناشی از دفع و معدوم کردن زباله را به میزان چشمگیری کاهش می دهد.
بخوانید!  رنگ قرمز و کاربرد ترکیبات مناسب آن در دیزاین منزل
کفپوش با گیاه بامبو

معایب کفپوش بامبو

  • اگر در معرض تابش مستقیم نور خورشید قرار گیرد، به مرور رنگ آن از بین خواهد رفت و کمرنگ می شود. از این رو بهتر است در طول روز آن را از تابش مستقیم نور محافظت نمود و از پرده استفاده کرد.
  • در برابر رطوبت و آب مقاومت کمی دارد و به مرور زمان دچار کپک زدگی می شود.
  • اگر کیفیت این محصول بالا نباشد ممکن است به دلیل وجود مقدار بالای ترکیبات فرمالدهید در آن سلامت ساکنین به خطر بیفتد.
  • پرورش بیش از اندازه گیاه بامبو، تنوع زیست محیطی گیاهان دیگر را به خطر می اندازد و زمانی که تنوع گیاهان و درختان کاهش یابد، اکوسیستم ها نیز در خطر انقراض و نابودی قرار می گیرند.
  • کفپوش های بامبو فاقد گواهینامه FSC می باشند، به این معنی که توسط این سازمان تنظیم یا رتبه بندی نشده اند. به همین دلیل نمی دانیم که ساخت کفپوش بامبو با توجه به محیط زیست و شیوه های پایدار تولیدشده است یا خیر. از این رو، مجبوریم به شرکت های تولید کننده کفپوش بامبو اعتماد کنیم.

انواع کفپوش بامبو

کفپوش های بامبو به صورت تخته هایی با رگه ها و خطوط افقی یا عمودی در یک لایه، کفپوش های دارای بافت درشت و کفپوش های مهندسی شده عرضه می شوند. در ادامه به بررسی این چهار نوع کفپوش بامبو می پردازیم.

کفپوش چوب بامبو

کفپوش با رگه های افقی

این نوع کفپوش بامبو همانطور که از نامش پیداست، دارای رگه هایی افقی بوده و رنگ بندی روشنی دارد. در کفپوش با رگه های افقی جذابیت و زیبایی خاصی به چشم می خورد و اصولا این نوع کفپوش برای فضاهای کوچک به کار می رود.

بخوانید!  بتن دکوراتیو، متریالی جذاب در طراحی داخلی

کفپوش با رگه های عمودی

مدل های عمودی دارای خطوط عمودی می باشند که در واقع طرح واقعی بامبو را نشان می دهند. از این مدل کفپوش بامبو عموما در اتاق ها و سالن های طویل مورد استفاده قرار می گیرد تا تاکید بر روی طول بیشتر شود. از این کفپوش ها در فضاهایی که دارای طول زیادی هستند، استفاده می شود.

کفپوش دارای بافت درشت

کفپوش هایی که بافت درشتی دارند از لحاظ طرح و رنگ متنوع تر می باشند. این مدل کفپوش های بامبو با خرده چوب هایی از بامبو که معمولا رنگ دیگری دارند، تزیین می شوند.

کفپوش بامبو بافت درشت

کفپوش مهندسی شده

مدل های مهندسی شده کفپوش هاب بامبو با انواع طبیعی آن کمی تفاوت دارند. در این مدل سعی شده تا با شیوه های مهندسی، ایرادات انواع طبیعی برطرف شود.

کفپوش های بامبو در واقع تک لایه ای هستند. اما انواع مهندسی شده چند لایه دارند. استفاده از شیوه های مهندسی سبب می شود تا معایب این کفپوش ها مانند آسیب پذیری در برابر رطوبت و اشعه خورشید تا حد زیادی برطرف گردد.

نگهداری و مراقبت از کفپوش بامبو

عمر مفید این کفپوش با نظافت و نگهداری به طور قابل ملاحظه ای افزایش پیدا می کند. به محض این که گرد و غبار روی آن نشست باید با جاروبرقی یا یک دستمال مرطوب آن را تمیز کرد.

ذرات گرد و غبار به مرور زمان باعث ایجاد خط و خش بر روی سطح چوب می شوند. چوب بامبو اگر در معرض آب و رطوبت زیاد قرار بگیرد باد می کند و ظاهر خود را از دست می دهد. بنابراین از خیس کردن کفپوش بامبو باید اجتناب شود.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد کفپوش بامبو را به خوبی برای شما عزیزان معرفی کند. نظرات خود را در مورد این کفپوش و مزایا و معایب استفاده از آن را با ما در میان بگذارید.