آموزش رویت

ساختمانچی

کفپوش وینیل یا پی وی سی از جمله رایج ترین و محبوب ترین کفپوش ها برای خانه های امروزی می باشد، زیرا به علت دوام و استحکام بالا عمر طولانی دارد و نگهداری از آن نیز آسان می باشد.

در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع کفپوش و بررسی ویژگی آن ها پرداختیم. هم اکنون در این نوشته قصد داریم به طور اختصاصی به معرفی کفپوش پی وی سی یا وینیل بپردازیم. با ما همراه باشید.

ویژگی های کفپوش PVC 

برای ساخت این نوع کفپوش از نوعی ماده پلاستیکی به نام پلی وینیل کلراید استفاده می شود. از ویژگی های این ماده می توان به مقاومت و انعطاف بالای آن اشاره کرد.

آن چه که در ترکیب کفپوش پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد، مواد فشرده پی وی سی، فیبر و چند لایه دیگر هستند. لایه رویی این کفپوش ضد UV است و در برابر تابش نور خورشید رنگ پریده نمی شود.

لایه دومی نیز لایه پوششی است که استفاده از آن باعث افزایش مقاومت کفپوش می گردد. سومین لایه، لایه طرح است و لایه بعدی که لایه اصلی نام دارد از مواد PVC تولید می شود.

لایه زیرین نیز که همان لایه آخر می باشد، در زیر کفپوش می چسبد و از ایجاد انحراف در کفپوش جلوگیری به عمل می آورد. این کفپوش ها از طرح و رنگ های بسیار متفاوت و متعددی برخودار می باشند.

کفپوش وینیل

مزایای کفپوش PVC

  • کفپوش پی وی سی را به راحتی می توان ترمیم کرد؛ به گونه ای که در صورت ایجاد هر نوع آسیب می توان تایل مورد نظر را جدا کرد و تایل دیگری را جایگزین آن نمود.
  • این کفپوش نوعی عایق صوتی و حرارتی است که قابل استفاده در اکثر مکان های ساختمانی می باشد.
  • نصب آن در مقایسه با سایر کفپوش ها آسان تر می باشد.
  • خاصیت ضد آب بودن این نوع کفپوش باعث می شود از آن در مکان های مرطوب نیز استفاده شود.
  • کفپوش وینیل در طرح های متنوع تولید می شود و بنا بر دکوراسیون داخلی مورد نظر می توان آن را بر اساس طرح های چوبی و سنگی انتخاب نمود.
  • قیمت آن در مقایسه با کفپوش لمینت و پارکت مناسب تر است.
  • از دیگر خصوصیات کفپوش PVC می توان به دوام و طول عمر بالا اشاره نمود.
  • تمیز کردن و نظافت این نوع کفپوش ها بسیار آسان و راحت است و به مدت طولانی تمیزی آن ها باقی می ماند. برای تمیز کردن تنها کافیست از تی و آب استفاده کرد.
  • این کفپوش از مقاومت UV بسیار بالایی برخوردار است. از این رو برای استفاده در محیط های بیرونی گزینه ای مناسب به شمار می آید؛ چرا که با وجود قرارگرفتن در معرض نور خورشید رنگ آن تغییر نمی کند.
  • از دیگر مزایای کفپوش پی وی سی می توان به خاصیت ضد حریق و ضد لغزش بودن آن اشاره نمود.
بخوانید!  انواع پرده حریر چه نام دارد؟[ساده،طرح دار،شیشه ای و پانچ]

معایب کفپوش PVC

  • از آن جایی که در ساخت کفپوش پی وی سی از مواد شیمیایی استفاده می شود، ممکن است باعث ایجاد مشکلاتی از قبیل مشکلات تنفسی و سوزش چشم شود.
  • اگر شما از جمله افراد طرفدار محیط زیست هستید، استفاده از آن به شما توصیه نمی شود، چرا که اینگونه کفپوش ها تجزیه پذیر نیستند و به ندرت بازیافت می شوند.
  •  کفپوش های وینیل بی کیفیت در صورت سایش با مواد پلاستیکی در دراز مدت تغییر رنگ می دهند.

انواع کفپوش وینیل

کفپوش وینیل تایل

کفپوش های تایلی در اندازه ها و ابعاد گوناگونی تولید می شوند. ظاهر این نوع کفپوش های وینیلی براساس مدل آن ها همانند سنگ، چوب، سرامیک یا موکت می باشد.

این کفپوش های تایل با استفاده از چسب به سطح زیرین خود می چسبند و در صورتی که یکی از تایل ها آسیب ببیند، به راحتی می توان نسبت به تعویض همان قسمت اقدام نمود.

کفپوش وینیل تایل

کفپوش وینیل رولی یا شیت

کفپوش های رولی پی وی سی معمولا در عرض های 6/3 تا 8/1 و طول متفاوت تولید می شوند. نصب این کفپوش ها بسیار ساده است و بدون ایجاد درز، می توانند تمام کف اتاق را پوشش دهند.

از این نوع کفپوش می توان در محل هایی که نیاز به شستشوی مداوم دارند، استفاده نمود. کفپوش های وینیلی شیت به دو صورت طرح دار و تک رنگ تولید می شوند.

مدل کفپوش های وینیل رولی طرح دار، دارای طرح بندی هایی مانند چوب و کاشی هستند و اصولا برای فضاهای داخلی خانه و محیط های تجاری مورد استفاده قرار می گیرند.

کفپوش های وینیل رولی تک رنگ را می توان در فضاهایی مانند بیمارستان ها، محل های اداری و تجاری و سالن های ورزشی استفاده نمود.

کفپوش وینیل رولی

روش های نصب کفپوش پی وی سی

نصب کفپوش پی وی سی به روش های مختلف صورت می گیرد. از جمله روش هایی که برای نصب کفپوش پی وی سی مورد استفاده قرار می گیرد، روش های لوزی، آجری، خشتی و غیره می باشد. به کارگیری هر یک از آن ها هدفی به دنبال دارد.

برای مثال به کارگیری روش نصب لوزی در جهت بزرگ تر کردن فضای مورد نظر به کار می رود. استفاده از روش نصب آجری باعث محافظت بیش تر از چهارگوشه کفپوش می شود.

بخوانید!  لوستر کریستالی شامپاینی، سفید، طلایی و مشکی

هم چنین از این روش نصب در مکان هایی که تردد بیشتری صورت می گیرد، استفاده می شود. در روش اجرای خشتی معمولا از کفپوش های پی وی سی تایل استفاده می شود.

اگرچه روش های نصب متفاوت هستند، اما برای انجام آن ها از مراحل یکسان استفاده می شود. برای نصب کفپوش وینیل از چهار مرحله زیرسازی، نظافت، نصب کفپوش و اجرای قرنیز استفاده می شود.

نصب کفپوش پی وی سی

کفپوش های پی وی سی به دو صورت رولی یا تایل وجود دارند و نصب آن ها بسیار راحت تر از دیگر کفپوش ها می باشد و نیاز به نیروی متخصص ندارند. در نوع رولی این کفپوش ها به دو صورت می توان عمل کرد.

اول این که کفپوش را به زیر کار نچسباند و مانند قالی بر روی زمین پهن نمود. اما این روش ممکن است باعث جا به جایی کفپوش شود، بنابراین بهتر است از روش دوم استفاده نمود و با چسب مخصوص، این کفپوش ها را به راحتی به زیر کار چسباند.

در نوع تایلی کفپوش های پی وی سی، نیز دو نوع نصب وجود دارد. برخی از این تایل ها، خود دارای چسب هستند و می توان به راحتی آن ها را مانند برچسب به زمین فیکس کرد.

برخی دیگر نیز تایل های بدون چسب وجود دارند که باید خودتان چسب را بر روی زیر کار بریزید و سپس تایل را بر روی آن بچسبانید. پس از نصب کفپوش ها، تا 48 ساعت نباید بر روی آن ها راه بروید تا چسب به خوبی خودش را بگیرد.

چسب های مورد استفاده در این نوع کفپوش، بر روی انواع سطوح سرامیک، موزاییک، سنگ و … قابل اجرا می باشد. دقت کنید قبل از استفاده از چسب، حتما محل اجرا و زیر کار را به خوبی تمیز و خشک نمایید.

کفپوش پی وی سی

قیمت کفپوش وینیل

قیمت کفپوش پی وی سی یا وینیل به عوامل متفاوتی بستگی دارد. بدون شک یکی از عوامل تاثیر گذار در این زمینه برند محصول است.

به طبع هرچه کفپوش از کیفیت بالاتری برخودار باشد، قیمت آن نیز بالاتر خواهد بود. امروزه با توجه به افزایش تعداد تولید کنندگان، مقایسه کیفیت و قیمت این محصول می تواند در خرید آن به شما کمک کند.

کلام پایانی

امیدواریم نکات گفته شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات ارزشمندی را در خصوص کفپوش وینیل و مزایا و معایب این محصول در اختیار شما کاربران عزیز قرار دهد. نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.