آموزش رویت

ساختمانچی

آیا با کاربرد رنگ خنثی در دکوراسیون داخلی آشنایی دارید؟ رنگ های خنثی رنگ هایی انعطاف پذیر هستند که به راحتی با سایر رنگ ها ترکیب می شوند. رنگ هایی مانند خاکستری، خاکی، سفید، خاکستری مایل به قهوه ای، عاجی و… خنثی به حساب می آیند و هر کدام از آن ها سایه رنگ های مخصوص به خود را دارند که در دسته رنگ های سرد و گرم قرار می گیرند.

این رنگ ها آرام بخش اند و طراحی دکوراسیون منزل با آن ها آسان می باشد. استفاده بیش از حد از رنگ‌های خنثی در یک فضا آن را کسالت بار و خسته کننده می کند. استفاده اصولی از این رنگ ها و ترکیب آن ها با رنگ های مناسب، دکوراسیونی شیک و دوست داشتنی فراهم می آورد.

در این نوشته سعی شده الگوی رنگ خنثی به شما معرفی شود و نحوه ترکیب آن با سایر رنگ ها در اختیار شما قرار گیرد. با ساختمانچی همراه باشید.

آنچه که در مورد یک الگوی رنگ خنثی باید بدانیم

  • رنگ خنثی الزاماً رنگ بژ معنی نمی دهد.
  • رنگ های تیره خنثی را فراموش نکنید.
  • می توان رنگ های سرد را به رنگ های گرم اضافه نمود.
  • می توان رنگ های گرم را به رنگ های سرد اضافه نمود.
  • رنگ های گرم و سرد را بشناسید.
  • ایجاد یک الگوی خنثی بسیار آسان است.
الگوی رنگ خنثی

برای خلق یک الگوی رنگ خنثی برای طراحی داخلی یا خارجی منزل باید رنگ ها را با هم ترکیب کنید تا رنگ نهایی موردنظر بدست بیاید. مهم ترین نکته که در هر الگوی رنگ باید رعایت شود تعادل در انتخاب رنگ هاست. با آگاهی از روش های ایجاد الگوی خنثی می توانید خانه خود را به مکانی زیبا تبدیل نمایید.

ایده های استفاده از رنگ های خنثی در طراحی داخلی

ترکیب رنگ های تیره خنثی با رنگ های روشن خنثی یا سفید

هیچ قانونی در مورد این که تمام رنگ‌های خنثی باید روشن باشند وجود ندارد. اگر در مورد رنگ های خنثی از هر کسی سوال بپرسید بی تردید جواب، بژ یا قهوه ای مایل به زرد خواهد بود. در حالی که رنگ های تیره نیز می توانند خنثی باشند، از جمله رنگ های قهوه ای تیره، طلایی تیره، آبی سیر، مشکی و خاکستری ذغالی.

آگاهی از رنگ های گرم در مقابل رنگ های سرد می تواند یک پایه رنگی برای ساخت انواع الگوی رنگ فراهم نماید. مثلاً رنگ خاکستری ذغالی با رنگ های خنثی روشن و سرد بهتر به نظر می آیند، اما می تواند با رنگ های گرم غیرخنثی نیز ترکیب شود. قهوه ای گرم نیز با رنگ های خنثی روشن و گرم همخوانی دارد، اما می توان آن را نیز با رنگ سرد آبی به کار برد.

رنگ های تیره خنثی را با رنگ های روشن خنثی یا سفید ترکیب کنید

خلق یک الگوی رنگ خنثی تک رنگ

استفاده از الگوی تک رنگ بهترین روش برای خلق یک پالت رنگی شیک خنثی به شمار می رود. اگر می خواهید خانه شما نمایی زیبا داشته باشد و در مورد این که آیا هر چیزی با رنگ خانه شما هارمونی دارد یا نه، می توانید از الگوی تک رنگ خنثی استفاده کنید.

الگوی تک رنگ براساس رنگ موردعلاقه شما شکل می گیرد. اگر قهوه ای تیره رنگ موردعلاقه شماست، مبلمان و صندلی های خود را با این رنگ انتخاب کنید و در محیط اطراف آن ها از الگوی تک رنگ استفاده نمائید.

در اکثر چرخه رنگ ها، رنگ های یک نوار، سایه روشنی از رنگ یکسان می باشند. رنگ های روی نوار رنگی که با رنگ های تیره خنثی قابل ترکیب هستند اصولا در پایین نوار قرار دارند.

اگر می خواهید یک الگوی تک رنگ خلق کنید می توانید هر نوع ترکیب رنگی که سایه هایی از رنگ های تیره و خنثی است را استفاده نمائید. برای ایجاد تعادل در الگوی تک رنگ می توانید ترکیبی از سایه رنگ ها را از بالا تا پایین نوار رنگی استفاده نمائید.

اگر ظاهر دیوار یا مبلمان خنثی را دوست دارید اما می خواهید خلاقانه عمل کنید، الگوی رنگ‌خنثی که با سایر رنگ ها ترکیب شده، انتخابی ایده آل به شمار می رود. زیبایی الگوی خنثی به عنوان پس زمینه این امکان را برای شما فراهم می کند تا برای افزودن رنگ‌های روشن تر و یا تیره تر آزادی عمل بیشتری داشته باشید.

یک الگوی رنگ خنثی تک رنگ خلق کنید

استفاده از دو یا سه رنگ‌خنثی

برای ایجاد یک الگوی رنگ‌خنثی از دو یا سه رنگ استفاده نمائید. استفاده از رنگ های بی شمار برای ایجاد این الگو باعث می شود همه چیز از کنترل شما خارج شود. سعی کنید رنگ ها را از لوازم جانبی مورد علاقه در اطراف خود انتخاب کنید. با استفاده از یک پالت رنگی ساده خانه شما از تعادل رنگی بی نظیری برخوردار خواهد بود.

وقتی به پالت رنگ خنثی خود رنگ اضافه می کنید باید به این نکته توجه کنید که در صورتی خانه شما حس آرامش را به ارمغان می آورد که شما بدانید چگونه رنگ های گرم و سرد را با هم استفاده نمائید. آگاهی از این نکته باعث می شود در رنگ آمیزی خانه شما هارمونی بی نظیری ایجاد شود.

استفاده از دو یا سه رنگ خنثی

ایجاد تعادل در فضای موردنظر

ایجاد تعادل در طراحی یکی از مهم ترین نکاتی است که باید در طراحی دکوراسیون داخلی به آن توجه کنید. یکی از راه های دستیابی به این تعادل استفاده صحیح از رنگ ها در طراحی داخلی می باشد.

استفاده از رنگ ها باید به گونه ای باشد که با یکدیگر تطابق داشته و ترکیب آن ها نمایی زیبا ایجاد کند. در هنگام استفاده از رنگ‌های خنثی نیز باید در نظر بگیرید که تنها به استفاده از این رنگ ها اکتفا نکنید و برای ایجاد تعادل به فکر استفاده از رنگ های دیگر نیز باشید.

استفاده از رنگ خنثی

استفاده از یک تابلو هنری

اگر در طراحی فضای موردنظر از رنگ‌های خنثی استفاده کردید و تمایل به استفاده از رنگ های دیگر در کنار این رنگ ها ندارید، می توانید برای جلوگیری از یکنواختی فضای اتاق از یک تابلو هنری که در آن از رنگ های ساده و خنثی استفاده شده است، استفاده نمایید. انجام این کار باعث می شود بدون استفاده از رنگ های دیگر در کنار این رنگ از ایجاد یکنواختی جلوگیری به عمل آید.

استفاده از یک تابلو هنری

اجرای روش نورپردازی مناسب

نورپردازی از جمله عوامل مهم و تاثیرگذار در طراحی داخلی شناخته می شود. اجرای یک روش نورپردازی مناسب هنگامی که از رنگ‌های خنثی در طراحی استفاده کرده‌اید، بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

بخوانید!  زیباترین عکس ها و مدل های طراحی داخلی خانه های مدرن و جدید

به این منظور بهتر است از وسایل روشنایی مناسب مانند لوسترها و لامپ های پرنور استفاده نمایید. انجام این روش در زیباتر نشان‌دادن طراحی بسیار تاثیرگذار می باشد.

اجرای روش نورپردازی مناسب

استفاده از المان های تزئینی

استفاده از المان های تزئینی باعث عمق بخشی در فضای مورد نظر می شود. کوسن هایی که در طراحی آن از الگوهای مختلفی استفاده می شود می تواند ایده مناسبی در کنار استفاده از رنگهای خنثی باشد. استفاده از المان های تزئینی متالیک نیز می تواند نمای بسیار متفاوتی در کنار رنگ‌های خنثی به وجود آورد.

استفاده از المان های تزئینی

انتخاب رنگ مناسب

رنگ‌های خنثی نیز طیف های مختلفی دارند. یکی از زیباترین طیف های رنگ های خنثی، رنگ شتری می باشد. انتخاب این رنگ یکی از بهترین گزینه هایی است که در مقابل شما قرار دارد. استفاده از این رنگ باعث ایجاد جذابیت در طراحی های ساده می شود. در کنار استفاده از رنگ شتری به فکر استفاده از الگوهای مختلف نیز باشید.

انتخاب رنگ مناسب

استفاده از رنگ های پاستیلی در کنار رنگ های خنثی

اگر از رنگ های خنثی در طراحی داخلی خانه استفاده کرده اید، می توانید به جای استفاده از رنگ هایی که کنتراست زیادی با این رنگ ایجاد می کنند، به فکر استفاده از رنگ های پاستیلی باشید. استفاده از رنگ های پاستیلی در کنار رنگ های خنثی باعث ایجاد تغییر چشمگیری می شود.

استفاده از رنگ های پاستیلی در کنار رنگ های خنثی

استفاده از المان های غالب

اگر تمایل به استفاده از المانی غالب که در آن از رنگ های غالب استفاده نشده باشد دارید، بهترین راه استفاده از انواع کاغذ دیواری می باشد. به این منظور می توانید از کاغذ دیواری که در آن از الگو و رنگ های خنثی استفاده‌شده است، کمک بگیرید.

استفاده از چنین کاغذ دیواری باعث ایجاد نقطه کانونی در اتاق شده و توجه همگان را به خود جلب می کند. برای انتخاب رنگ چنین کاغذ دیواری می توانید از طیف تیره رنگ های خنثی استفاده نمایید.

استفاده از المان های غالب

طراحی دیوار خنثی

یکی از ایده هایی که می توان در کنار رنگ های خنثی مورد استفاده قرار داد، طراحی دیوار می باشد. به این منظور بهتر است از انواع طراحی که باعث ایجاد عمق در فضای اتاق می شود استفاده نمایید. برای مثال استفاده از طرح دیوار آجری می تواند گزینه مناسبی باشد. این کار باعث ایجاد نقطه کانونی در اتاق نیز می شود.

طراحی دیوار

استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

استفاده از رنگ سیاه در کنار هر رنگی که در طراحی اتاق مورد استفاده قرار داده اید، ترکیب مناسبی ایجاد می کند. بدون شک هیچ گاه از انتخاب آن پشیمان نخواهید شد. استفاده از رنگ سیاه باعث ایجاد هارمونی در اتاق می شود و میان المان های مختلف انسجام برقرار می کند. مزیتی که استفاده از رنگ سیاه به همراه دارد، قابلیت آن در استفاده انواع المان ها از پرده گرفته تا لوستر می باشد.

استفاده از رنگ سیاه در دکوراسیون داخلی

استفاده از طیف های مختلف رنگ آبی

رنگ آبی رنگ خنثی نیست. با این حال استفاده از طیف مناسب این رنگ در کنار رنگ های خنثی نمای زیبایی ایجاد می کند. استفاده از طیف مناسب این رنگ باعث در هم شکستگی یکنواختی موجود در فضای موردنظر می شود.

استفاده از طیف های مختلف رنگ آبی

استفاده از رنگ صورتی در کنار خاکستری

رنگ صورتی نمونه ای از رنگ هایی است که در کنار رنگ خاکستری تلفیق بسیار زیبایی ایجاد می کند. نکته مهم در استفاده از این دو رنگ در کنار یکدیگر، انتخاب طیف مناسب رنگ صورتی می باشد. باید بدانید این امکان وجود دارد که از هر طیف رنگ در کنار رنگ خاکستری و سایر رنگ‌های خنثی استفاده نمایید.

استفاده از رنگ صورتی در کنار خاکستری

استفاده از کوسن های رنگی

استفاده از کوسن های رنگی در فضایی که از رنگ های خنثی در آن استفاده شده است، از ایجاد یکنواختی جلوگیری می کند. کوسن در انواع اندازه، رنگ و طرح وجود دارد و می توان از آن در جهت ایجاد فضایی زیبا استفاده کرد. خرید کوسن ها بسیار مقرون به صرفه است و در صورت نیاز می توانید به راحتی نسبت به تعویض آن ها اقدام نمایید.

استفاده از کوسن های رنگی

استفاده از انواع بافت

بافت های مختلف در طراحی داخلی باعث ایجاد عمق در فضای خانه می شود. استفاده از بافت های مختلف با به کارگیری فرش، پرده، کوسن، روتختی و المان هایی از این دست امکان پذیر می باشد.

استفاده از انواع بافت

دکوراسیون داخلی با رنگ های خنثی

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون آشپزخانه

استفاده از رنگ‌های خنثی در طراحی آشپزخانه نیز نمای بسیار زیبایی ایجاد می کند. برای مثال این امکان وجود دارد که از کاشی های شیشه ای به این رنگ استفاده نمایید. استفاده از المان هایی به این شکل از ایجاد یکنواختی در آشپزخانه جلوگیری می کند.

در صورت داشتن آشپزخانه ای مزین به رنگ‌های خنثی، با تکرار اشیاء در تمام فضا کاری کنید که چشمان هر بیننده به کل آشپزخانه هدایت شوند. کشوی کابینت های مسطح و پهن آشپزخانه با هر هود مستطیل شکل هماهنگی خوبی دارند. 

اگر انتخاب رنگ کابینت آشپزخانه شما تقلیدی بوده اما کاملا با رنگ لوازم خانگی سازگار است، فضایی زیبا ،کامل و بدون هیچ جای خالی ایجاد می گردد.

رنگ های خنثی در آشپزخانه

به عنوان مثال سایه ای که از ترکیب بژ و خاکستری گرم ایجاد می شود، مکملی عالی برای فولاد ضد زنگ است که اجازه می دهد لوازم خانگی شما با دکوراسیون خنثی به صورت یکپارچه جلوه داشته باشند.

حس زندگی و زیبا بودن اشیاء باید همچنان در فضای آشپزخانه حفظ شود. بتن، شیشه، چوب، کاشی و فلز که بسیار کمتر به آن ها اشاره می شود، همه با هم در جهت ایجاد یک آشپزخانه پرهیجان نقش دارند.

آن ها زیبایی خود را با وجود خنثی بودن فضا حفظ می کنند. از پارچه های نقش دار در هر قسمت از آشپزخانه استفاده کنید، مثلاً می توانید از دسته اجاق گاز آن ها را آویزان نمائید.

این المان های دکوراتیو بدون ایجاد هرج و مرج به فضا زیبایی و جذابیت می افزایند. علاوه بر آن استفاده از الگوهای کلاسیک یا دیگر ایده های شادی بخش به آشپزخانه های خنثی انرژی می دهد. الگوهای کلاسیک به تنهایی بی اثر هستند، اما ترکیب آن ها با یک پالت خنثی نتیجه ای بسیار عالی در پی خواهد داشت.

استفاده از رنگ های خنثی در آشپزخانه

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون اتاق غذا خوری

از شیشه یا قطعات اکریلیک در اتاق غذا خوری استفاده کنید. این کار یک روش فوق العاده برای القاء زیبایی بصری به پالت رنگ خنثی، ملایم و درخشان است.

بخوانید!  چگونگی نورپردازی خانه

صندلی های مخصوص اتاق نشیمن روکش شده با پارچه های خاص یا یک میز ناهار خوری با رویه ای شیشه ای انتخاب هایی ساده هستند که می توانند در یک فضای خنثی قرار بگیرند و به آن روح ببخشند.

اتاق های غذاخوری خنثی باید به سمت فضاهای باز و خوشایند گرایش پیدا کنند. وجود صندلی های روکش دار با فریم هایی از چوب منبت کاری شده در یک اتاق غذاخوری حسی عالی ایجاد می کند و باعث ایجاد راحتی و آسایش می شود.

استفاده از رنگ های خنثی در دکوراسیون اتاق غذا خوری

اگر در کف اتاق غذاخوری از فرش استفاده نشود، در این صورت با استفاده از تایل، چوب، لمینت یا انواع کفپوش می توان سطحی زیبا و خنثی در کف آشپزخانه داشت. یک دکوراسیون خنثی و بی اثر صرفاً به معنی عدم استفاده از رنگ های تند و شاد نیست.

حتی رنگ های شاد و تاثیرگذار مانند زرد نیز در صورت هماهنگ شدن با چوب های هم رنگ به عنوان رنگ خنثی در فضا تلقی می شوند. با نگاهی به این اتاق غذاخوری دارای رنگ های بی اثر همه نوع حسی در شما ایجاد می شود جز حس تکراری بودن.

اتاق غذاخوری خنثی

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون اتاق کار

المان های فلزی از جمله چراغ یا جاشمعی های برنجی و میله پرده هیاهو و جنبش زیادی به یک اتاق کار می افزایند. یکی از فواید کاربرد قطعات فلزی این است که آن ها قطعاً یک انتخاب خنثی و در عین حال بسیار جذاب می باشند.

از پارتیشن بندی یا پنل های تاشو با رنگ های خنثی به عنوان پس زمینه اتاق کار خود بدون در نظر گرفتن اندازه آن یا دکورهای موجود در اتاق استفاده نمائید.

یک چراغ مطالعه جذاب با پایه زرد براق بلند نیز می تواند به یک اتاق دارای رنگ های خنثی شخصیت بخشد. کاملاً واضح است که الگوها و تصاویر زیادی می توانند به جذاب تر نمودن فضا کمک کنند.

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون اتاق کار

یک صندلی جالب که شاید نسبت به محیط اطراف خنثی اما دارای شکل و انحنای خاص است را انتخاب کنید. به عنوان نمونه یک صندلی با روکش راه راه با سایز بزرگ باعث ایجاد حس شخصیت به یک اتاق کار استاندارد می گردد.

هر زمان که ممکن بود اجازه دهید نور طبیعی به عنوان یک نقطه متناقض و دارای کنتراست عمل نماید. این حالت می تواند برای یک اتاق کار یا هر فضای دیگری استعمال گردد، به طوری که چشمان شما به طور طبیعی به سمت پنجره که نور فراوانی از آن ساتع می شود، سوق پیدا کند.

اتاق کار خنثی

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون اتاق خواب

ترکیب نمودن عناصر طبیعی به فضای دارای رنگ های خنثی مانند استفاده از الوارهای چوبی در سقف کمک شایانی به اضافه‌نمودن عمق و گرما به فضای مورد نظر می کند.

استفاده از جذاب ترین مدل پرده مزین به رنگ های خاص حتی اگر در آن از سایه های متفاوت تیره و روشن همان رنگ استفاده شده باشد، شاید کمی دور از انتظار به نظر برسد، اما بسیار زیبا و جذاب خواهد بود.

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون اتاق خواب

یک طاقچه دیواری ساده درست بالای تخت خواب می تواند به عنوان پس زمینه ای عالی در نظر گرفته شود و باعث ایجاد یک حالت خیلی خاص در همه اتاق خواب های مزین به رنگ های خنثی گردد.

از اهمیت پارچه های شاد و لوکس برای اتاق خواب غافل نشوید چون یک روتختی یا بالشت با رنگ خنثی می تواند بهترین المان برای زیباسازی فضا محسوب شود.

اتاق خواب خنثی

فراموش نکنید که رنگ های سفید و سیاه نیز چه به تنهایی و چه در کنار هم جز رنگ های خنثی هستند و یک راهکار دراماتیک و تاثیرگذار برای تمام اتاق های مزین به رنگ های خنثی به حساب می آیند. برای این منظور با ترکیبی کلاسیک شامل مشکی بر روی سفید و حالت مخالف آن یعنی سفید بر روی مشکی تنوع ایجاد کنید.

از اشکال، خطوط و پیچ و خم ها در جهت ایجاد یک طراحی اتاق خواب زیبا و هیجان انگیز بهره ببرید. پایه های خمیده یک صندلی  پاتختی، یک پس زمینه عالی برای تختخواب یا یک میز پاتختی گرد همراه با حفظ پالت رنگی خنثی باعث ایجاد تاثیری خاص در اتاق خواب می شوند.

عکس چگونه یک الگوی رنگ خنثی خلق کنیم!

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون حمام

همیشه در دکوراسیون حمام خود از گل و گیاه استفاده کنید، چرا که راهکاری اثربخش و ساده می باشد. حمام محلی است که چیدمان وسایل با رنگ های خنثی به سادگی می تواند در آن یک دکوراسیون تمیز و بهداشتی ایجاد کند، پس وجود گیاهان سبز و زنده را نادیده نگیرید.

نورپردازی عامل دیگری است که می تواند یک فضا را متمایزتر از آنچه که هست جلوه دهد و زیبایی آن را از درجه بسیار  معمولی به خاص و دور از انتظار ارتقاء دهد.

استفاده از رنگ خنثی در دکوراسیون حمام

یک نورپردازی خاص در فضاهای دور از انتظار مثل زیر کابینت کمک های اولیه یا زیر آینه حمام برای تاثیر بیشتر انجام دهید. الزاماً نیازی نیست از لوازم بهداشتی شخصی خاص و گران قیمت در سرویس های بهداشتی استفاده نمائید. مورد دیگر این که از انواع سبدها جهت القاء آرامش، زیبایی و سازماندهی اشیاء استفاده کنید.

حمام خنثی

نکات پایانی

انتخاب رنگ های خنثی در جهت استفاده در طراحی داخلی گزینه ای بسیار مناسب می باشد. بدون شک استفاده از رنگ های خنثی همیشه نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.

آن چه که در هنگام استفاده از این گونه رنگ ها باید در نظر بگیرید، جلوگیری از ایجاد یکنواختی در فضای موردنظر می باشد. یکی از مزیت های استفاده از این گونه رنگ ها، تطبیق پذیری آن با سایر رنگ ها می باشد.

به همین دلیل این امکان برای شما وجود دارد که از سایر رنگ ها در کنار آن ها استفاده نمایید. به یاد داشته باشید که رنگ های خنثی نیز مانند رنگ های دیگر طیف های مختلف داشته و انتخاب طیف مناسب آن ها به سلیقه شخصی شما بستگی دارد.

در صورتی که در مورد نحوه صحیح استفاده از این رنگ ها دچار تردید هستید می توانید از یک متخصص در این زمینه کمک بگیرید. استفاده از مجلات دکوراسیون داخلی و منابع آنلاین نیز می توانند در این زمینه راهگشای شما باشند.

رنگ خنثی در دکوراسیون
آشپزخانه خنثی
سالن پذیرایی خنثی
آپزخانه ای به رنگ خنثی
اتاق نشیمن خنثی
رنگ مدرن خنثی
خانه به رنگ خنثی