آموزش رویت

ساختمانچی

پرگولا نوع سبکی از سازه مسقف مانند آلاچیق یا سایبان است که با مصالح متفاوتی به لحاظ ظاهری شامل: فلز، چوب، ترموود، چوب پلاست و … طراحی و ساخته می‌شود.

پرگولا در فضاهای بیرونی مانند حیاط‌، پاسیو، روی ایوان‌های بزرگ، بالکن‌های بزرگ یا بر روی روف گاردن ساخته می‌شود. این سازه معمولا در کنار چینه‌ها و یا گذرگاه‌ها و دیوارها بیشتر برای کاربری سایه‌بان یا به عنوان یک نماد زیباشناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

چوب پلاست چیست؟

بسیاری افراد برای فضای بیرونی خانه یا ویلای خود به دنبال آلاچیق چوبی هستند. آلاچیق چوبی حتی در مکان‌های عمومی هم سازه‌ای است که قابلیت فراوانی دارد برای این‌که منظره‌ای به وجود بیاورد تا هر چه بیشتر به لحاظ بصری به طبیعت نزدیک باشد، به همین دلیل محبوبتر است و این نوع سلیقه همواره مدنظر طراحان بوده است.

اگر افراد به هر دلیلی از جمله برآورد هزینه و یا جغرافیای خاصی که ویلا یا خانه‌شان در آن واقع شده است، قادر به انتخاب آلاچیق چوبی نباشند اما نسبت به آلاچیق فلزی یا انواع دیگر ترجیح می‌دهند نوع چوبی آن را انتخاب کنند، پیشنهاد عالی و جایگزین برای آن‌ها چوب پلاست است که علاوه بر شباهت زیادی که به چوب طبیعی دارد، نسبت به آن دارای مزایای منحصر به فردی هم می‌باشد.

دوام چوب پلاست نسبت به انواع چوب‌های معمولی نظیر چوب روسی چند برابر است اما بهای آن تا سی درصد از چوب روسی گرانتر است.

در مقام قیاس باید گفت علاوه بر این که خواص چوب پلاست به نوعی است که تا حد زیادی هزینه‌های ناشی از نگهداری را کاهش می‌دهد و کلاً متریال ماندگاری است، نسبت به چوب ترموود معمولی تا پنجاه درصد ارزان‌تر است و این موضوع غیر قابل اغماض است.

بخوانید!  بررسی تخصصی انواع کولرهای آبی قابل خرید در فروشگاه اینترنتی یابان
عکس چوبین ویلا، مجری و طراح پرگولا و آلاچیق چوب پلاست

فقط این‌که چوب پلاست در مناطقی که تابش نور خورشید مستقیم و حداکثری است نهایتاً تا پانزده درصد ممکن است تغییر رنگ دهند و پس از این رنگش ثابت می‌ماند.

چوب پلاست یا پلی وود (polywood) از مواد بازیافتی ساخته می‌شود. درواقع جزء ماده کامپوزیتی محسوب می‌شود. چوب پلاست از ترکیب‌های ابداعی عصر جدید است که در ساختمان‌سازی و یا اکسسوری ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این متریال اساسا نوآوری ساده‌ای است و از دو ماده اصلی تشکیل شده است. قسمتی از آن که چوب است حاوی براده چوب و خاک اره و بخش دیگر از پسماندهای پلاستیکی و پلیمری ساخته شده است. البته مواد دیگری هم مثل رنگ، ‌رزین، چسب، فوم هم برای وجاهت کار و فرم پذیری به آن‌ اضافه می‌شود.

پرگولای چوبی

در این میان پرگولای چوب پلاست که موسوم به پرگولای چوبی است، یکی از کاربردی‌ترین و مقاوم‌ترین انتخاب‌ها برای ساخت سایبان‌ها است که بیشتر در معرض محیط بیرونی واقع شده‌اند.

آن‌ها با استفاده از پروفیل چوب پلاستیک ساخته و پرداخته می‌شوند. پرگولای چوبی درست مثل خود چوب که در تناژ رنگی متفاوت است، برای اعمال سلایق مختلف، رنگبندی‌های گوناگونی دارد.

پرگولای چوبی در برابر شرایط مختلف آب و هوایی سرسخت و ثابت است و نسبت به چوب طبیعی استحکام بالاتری دارد. به طوری‌که دیگر لازم نیست مثل آلاچیق چوبی، آن را با مواد و ترفندهایی مقاوم‌سازی کرد.

افزون بر این مقاومت بالایی در پیشگیری و ممانعت و جذب رطوبت دارد. به اصطلاح ضد آب است. بنابراین برای ساخت سازه در فضای باز انتخابی هوشمندانه است. البته سلیقه مشتری به همه چیز ارجحیت دارد.

این مزیت‌ها تا حد زیادی در مورد تخریب و آسیب سازه را کاهش می‌دهد. در عین این‌که قرار گرفتن در محیطی که حس و حال چوب را به شما می‌دهد در حالی‌که حتی یک عدد درخت هم برایش قطع نشده است، بسیار خوشایند است.

بخوانید!  بهترین عایق صدای دیوار را از ایده پویان بخواهید!
عکس چوبین ویلا، مجری و طراح پرگولا و آلاچیق چوب پلاست

نحوه ساخت آلاچیق و پرگولا با چوب پلاست

زیرسازه چوب پلاست چه در آلاچیق و چه در پرگولا ضروری است که از جنس آهن یا چوب باشد تا کار نصب بدون مشکل انجام پذیرد. البته در بسیاری از آلاچیق‌ها و پرگولاهایی که کفه هم برای آن‌ها تعبیه شده است، چیره‌تر و رایج‌تر است که پوشش کف هم از چوب پلاست ساخته شده باشد.

قبل از ساخت سازه پرگولا ابتدا باید یک سکوی بتنی کوچک و کم ارتفاع ساخت. سپس صفحه‌های ستون یا بیس پلیت، قبل از این‌که بتن‌ریزی شود به سکو وصل می‌شوند.

این برای این است که پایه‌های (ستون) پرگولا بر روی آن قرار گیرند. سپس سازه با جوش‌کاری و پرچ روی آن سوار می‌شود. لازم به ذکر است که باید برای استحکام اتصالات از پروفیل‌های نبشی بهره گرفت.

برای تمامی پروفیل‌های آلاچیق یا پرگولا محاسبات دقیقی باید انجام شود که بتواند وزن خود را تحمل کند. سرانجام پوشش (کاور) همه سطوح سازه با مصالح مورد نیاز و مد نظر قرار می‌گیرد که همگی آن‌ها شامل چوب و سنگ و چوب پلاست و هر متریال دیگر توسط پیچ گالوانیزه و کلیپس در همه بخش‌های سازه از جمله ستون‌ها و تیرک‌های اصلی پرگولا نصب می‌شوند.

جهت سفارش آلاچیق و پرگولای مورد نظر خود به شرکت‌های معتبر مراجعه نمایید؛ چوبین ویلا با طراحی و اجرای پرگولا و آلاچیق چوبی با در نظر گرفتن مسائل فنی و مهندسی بهترین خدمات را به شما ارائه می‌دهد. برای مشاهده نمونه کارهای چوبین ویلا به وبسایت choobinvilla.ir مراجعه نمایید.