آموزش رویت

ساختمانچی

قیمت میلگرد یکی از مهم‌ترین پارامترها در محاسبه میزان بودجه و تخمین هزینه لازم برای ساخت‌وساز است. برای محاسبه قیمت میلگرد امروز در ابتدا دانستن وزن آن بسیار مهم است. نکته مهم بعدی به محاسبه حدودی تعداد میلگرد موردنیاز در یک ساختمان مربوط می‌شود.

نکته بعدی دیگر تأثیر وزن استاندارد میلگرد در کیفیت آن است که باید همواره در نظر گرفته شود. در این مقاله سعی می‌کنیم راه‌های مختلف محاسبه تعداد، وزن و قیمت را به شما معرفی کنیم.

تعداد مورد نیاز، سایز و وزن مناسب

بدیهی است که ایمنی ساختمان به کیفیت مصالح استفاده شده بستگی دارد. کیفیت میلگرد هم به وزن استاندارد، انتخاب سایز استاندارد و تعداد متناسب با سازه ساختمان مربوط می‌شود.

تعداد میلگرد مورد نیاز برای ساختمان

مسلماً برای اینکار به محاسبه مهندسان سازه نیاز دارید ولی بد نیست بدانید که برای ستون مربع تعداد 4 و ستون دایره حداقل تعداد 6 میلگرد استفاده می‌شود.

یک فرمول حدودی نیز وجود دارد که می‌توانید برای محاسبه وزن کل میلگرد مورد نیاز ساختمان استفاده کنید با این شرط که تنها چشم‌اندازی به شما از قیمت میلگرد امروز برای کل ساختمان بدهد و مبنای سرمایه‌گذاری شما قرار نگیرد.

فولادایرانیان

در این روش به ازای هر یک مترمربع مساحت پروژه ساختمانی، حدوداً 40 الی 60 کیلوگرم میلگرد درنظر می‌گیرند که این می‌تواند تنها یک چشم‌انداز از قیمت میلگرد مورد نیازتان به شما ارائه دهد.

این محدوده با توجه به نوع سقف اجرا شده معمولاً برای سقف تیرچه‌بلوک حداقل یعنی 40 و برای سقف‌های دال بتنی توپر میزان حداکثری یعنی 55 الی 60 درنظر گرفته می‌شود. هم‌چنین به ازای هر ۱ تن میلگرد مصرفی تقریباً ۷ الی ۹ کیلوگرم سیم آرماتوربندی (مفتول ۱.۵) استفاده می‌شود.

به عنوان مثال برای محاسبه قیمت میلگرد یک ویلای یک طبقه ابتدا وزن میلگرد موردنیاز را محاسبه می‌کنیم. مقدار وزن میلگرد موردنیاز برای یک ویلای بتنی با مساحت 120 مترمربع، با سقف تیرچه‌بلوک و دیوار برشی بدون استفاده از رابیتس در فضای داخلی برابر است با:

120 × 40 = 4800 کیلوگرم ͌ 5 تن

5 تن × 7 = 35 کیلو مفتول

حال اگر از این مقدار، 4000 کیلوگرم میلگرد 14، 200 کیلوگرم میلگرد 10 و 600 کیلوگرم خاموت میلگرد 8 کلاف استفاده شود، قیمت روز میلگرد هر نوع را در واحد کیلوگرم آن ضرب می‌کنیم یعنی:

4000 × قیمت روز هر کیلوگرم میلگرد 14

200 × قیمت روز هر کیلوگرم میلگرد 10

600 × قیمت روز هر کیلوگرم میلگرد 8

35 × قیمت روز مفتول

جمع این اعداد حدوداً قیمت میلگرد امروز و قیمت مفتول مورد نیاز شما برای اجرای این ویلا است.

سایز میلگرد مناسب برای ساخت ساختمان

حداقل‌های مهندسی در انتخاب سایز میلگرد در ساختمان‌های بتنی به شرح زیر است:

  • برای خاموت میلگرد حداقل سایز 8 میلی‌متر
  • برای ستون با سطح مقطع مربع و مستطیل حداقل سایز 14 میلی‌متر
  • برای ستون با مقطع دایره و چندضلعی حداقل 12 میلی‌متر
  • برای میلگردهای پیچشی حداقل سایز 10 میلی‌متر

هر چه سازه بزرگ‌تر باشد، سایز و گرید میلگرد نیز بیشتر می‌شود.

بدیهی است هرچه سایز میلگرد بیشتر شود، وزن آن نیز بیشتر خواهد شد و این یعنی قیمت تمام شده به ازای هر کیلو بیشتر می‌شود هرچند ممکن است قیمت واحد به ازای هر کیلو میلگرد کمتر باشد.

محاسبه قیمت میلگرد از روی وزن آن

قیمت روز میلگرد را بر طبق وزن میلگرد استفاده شده در هر بندیل محاسبه می‌کنند.

  1. برای محاسبه وزن میلگرد می‌توانید از ماشین‌حساب آنلاین محاسبه وزن میلگرد استفاده کنید.
  2. روش دیگر با استفاده از جدول اشتال است که وزن یک متر را در طول شاخه ضرب می‌کنیم.
  3. روش دیگر استفاده از فرمول زیر است:

وزن اشغال یک متر از میلگرد: سایز هر میلگرد به توان 2 تقسیم بر 162

وزن میلگرد 10 که از میلگردهای مورداستفاده در خاموت‌بندی محسوب می‌شود برابر است با:

162 ÷ (10 *10)= 12(طول شاخه) × 61/0 (وزن یک متر) = 40/7Kg

W= (d2 ÷ 162) × L

D: قطر میلگرد

L طول شاخه:

برای به دست آوردن قیمت میلگرد، پس از به دست آوردن وزن، آن را در قیمت یک کیلوگرم میلگرد ضرب می‌کنیم.

  1. بر اساس جدول وزنی کارخانه

معمولاً هر تولیدکننده میلگرد، براساس تکنولوژی و استانداردهای داخلی یک جدول وزنی برای محصولات خود ارائه می‌دهد. این جدول کمک می‌کند قبل از خرید با مقدار تقریبی وزن موردنیاز آشنا شوید. برای مشاهده هر کارخانه به جدول وزنی میلگرد مراجعه کنید.

با این حال بهتر است بدانید قیمت میلگرد بر اساس وزن دقیق میلگرد تخمین زده می‌شود. برای این کار باید با تخمین مقدار میلگرد موردنیاز پروژه که در بالا اشاره کردیم آشنا شوید. البته همه این روش‌ها وزن استاندارد میلگرد را قبل از خرید محصول به شما ارائه می‌دهد ولی در هنگام خرید ممکن است وزن میلگرد خریداری‌شده سبک‌تر از این وزن باشد. دلیل کمتر بودن وزن میلگردهای تولیدی نسبت به وزن استاندارد می‌تواند تلورانس 1 الی 2 میلی‌متری قطر میلگرد یا کیفیت نامناسب مواد اولیه یا نقص در فرآیند تولید میلگرد باشد.

به طورکلی برای محاسبه قیمت میلگرد در هنگام خرید، وزن باسکول در پیش فاکتور را مبنا محاسبه قیمت در نظر بگیرید. پس از تخمین وزن می‌توانید وزن را در واحد کیلوگرم ضرب کرده و قیمت میلگرد را به دست بیاورید.

قیمت یک شاخه میلگرد = وزن یک شاخه × قیمت هر کیلو میلگرد

وزن میلگرد

وزن میلگردها براساس جدول اشتال ارزش‌گذاری می‌شود و هرچه به اعداد این جدول نزدیک‌تر باشد یعنی میلگرد کیفیت بهتری دارد. پس از به دست آمدن وزن یک شاخه میلگرد، با ضرب آن در تعداد شاخه‌های درخواستی، وزن کل محموله مشخص می‌شود. با ضرب وزن محموله سفارش شده در قیمت روز میلگرد، قیمت میلگرد تعیین می‌شود.

قیمت یک تریلی میلگرد = وزن تمام شاخه‌ها × قیمت هر کیلو میلگرد

فولاد ایرانیان

قیمت میلگرد در بورس کالا

قیمت میلگرد در ایران براساس قیمت پایه در بورس کالا محاسبه می‌شود و این قیمت پایه همواره شائبه دستوری بودن قیمت‌گذاری را در بازار فولاد ایران ایجاد کرده است. در بازار آهن آلات، میلگرد با تلورانس مثبت یا منفی 10 درصدی نسبت به قیمت بورس کالا، به اضافه ۰٫۰۹ مالیات ارزش افزوده معامله می‌شود.