آموزش رویت

ساختمانچی

 در نشست پژوهشی “معماری، شهر، توسعه پایدار” که در تهران برگزار شد، موانع توسعه صنعت ساختمان سازی در ایران مورد بحث و بررسی قرار گرفت. سازمان نظام مهندسی که نظارت ویژه ای بر صنعت ساخت و ساز دارد و تاکنون مقررات زیادی در این خصوص تعیین نموده است از دولت درخواست نمود که توجه بیشتری به ساخت اصولی ساختمان معطوف گردد.

محمد رستم پور یکی از کارشناسان معماری اظهار داشت: با اینکه اکثر مصالح ساختمانی موجود در بازار از استانداردهای لازم برخوردار هستند و کیفیت مصالح نسبت به 15 سال پیش بهتر شده است اما با این وجود عمر مفید ساختمانهای ایران بسیار کم میباشد. در کشور ایران عمر مفید ساختمانها 25 سال است که در مقایسه با ساختمانهای اروپایی که حدالقل 100 سال عمر میکند بسیار کوتاه میباشد. ساختمانهای اروپایی پس از گذشت سالها با یک بازسازی جزیی باز هم قابل سکونت و استفاده میباشند اما بناهای ایرانی بعد از 25 سال باید تخریب و بازسازی شوند. وی تصریح کرد مهمترین دلیل کوتاه بودن عمر ساختمانهای ما عدم استفاده و کاربرد صحیح و اصولی مصالح استاندارد توسط کارگران میباشد.

طبق گفته وی تعداد کمی از کارگران ساختمانی در خصوص ساختمان سازی آموزش لازم دیده اند و گواهینامه ی فنی دارتد. در حالی که طبق برنامه ریزیهای انجام شده قرار بوده که تمامی آنها توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دوره های آموزشی طی کنند و گواهینامه  مهارت فنی دریافت کنند. رستم پور اضافه کرد که اگر ساختمان سازی طبق اصول فنی و مهندسی و توسط افراد آموزش دیده انجام شود کمک فراوانی به ذخیره ی انواع انرژی خصوصا انرژی آب خواهد شد.

بخوانید!  مزایا و معایب ساختمان انرژی صفر

وی معتقد است آب آشامیدنی باید از آبی که برای سایر امور مصرف میشود تفکیک گردد و امر تصفیه و بازچرخانی آن باید در منازل و ساختمانها انجام شود. او خبر داد در ساختمانهای جدید در شهر تهران سیستمی نصب میشود که قابلیت تصفیه ی آب فاضلاب را دارد و آن را برای استفاده مجدد به چرخه ی مصرف باز میگرداند.

عکس حداکثر عمر مفید ساختمان در ایران 25 سال!

رستم پور اظهار داشت سازمان نظام مهندسی با وضع قوانین و مقررات بر اجرای عملیات ساختمان سازی نظارت ویژه دارد اما متاسفانه بعضی از ساختمانها توسط افرادی ساخته میشوند که هیچ گونه آگاهی و مهارتی در خصوص ساختمان سازی ندارند و با استفاده ی نادرست و غیر مهندسی از مصالح باعث کوتاه شدن طول عمر ساختمان ها میشوند. بنا بر اظهارات وی وزارت کار، رفاه و اموراجتماعی باید  به تمامی فعالان در زمینه ی ساختمان سازی گواهینامه مهارت فنی اعطا کند و این افراد باید در قبال کار اجرایی خود مسئولیت قبول کنند. همچنین وزارت راه و شهرسازی پایان کار ساختمانی را زمانی صادر کند که ساختمان هیچ مشکلی از نظر مصالح، اجرا، نظارت و اصول فنی و مهندسی نداشته باشد.

در ادامه یکی از اعضای کانون وکلا به بعد حقوقی صنعت ساختمان سازی اشاره کرد و گفت یکی از حقوق افراد در جامعه داشتن یک سرپناه مطمعن و امن میباشد. به همین دلیل اگر در خصوص این موضوع مشکلی برای شهروندان پیش بیاید تمامی دستگاههای مربوط به صنعت ساختمان سازی مسئول این امر هستند. ایشان به حادثه ی آتش سوزی ساختمان پلاسکو اشاره کردند و مسئول اصلی این اتفاق را استفاده ی غیر ایمن کاربران از ساختمان دانستند و این نکته را خاطر نشان کردند که در این حادثه سایر سازمانها نیز  مسئول هستند زیرا به طور جدی از ادامه ی فعالیت در چنین ساختمانی ممانعت نکردند.

بخوانید!  از برگزاری نمایشگاه ساختمان در دوران کرونا تا خروج مصالح از بورس