آموزش رویت

ساختمانچی

آیا در خانه وسایل چوبی دارید که نیاز به بازسازی و تعمیر دارند؟ بهتر است به اطراف خود نگاهی بیاندازید، زیرا وسایل چوبی بعد از گذشت مدت زمانی دچار آسیب دیدگی هایی می شوند.

راهکارهای زیادی در زمینه بازسازی و ایجاد نمایی نو در طراحی المان های چوبی موجود می باشد. برای انجام این کار تمیز کردن آن ها و برطرف کردن هرگونه آلودگی از سطح آن ها، بازسازی خراش های موجود و استفاده از رنگ و یا سیلر از جمله کارهایی است که باید انجام دهید.

آن چه که در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان آن می پردازیم، آموزش راهکارهایی در زمینه بازسازی وسایل چوبی می باشد. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید.

مرحله اول: تمیز کردن سطح چوب

در مرحله اول به وسیله انواع مواد شوینده مخصوص چوب و یک پارچه تمیز ضخیم سطح مبلمان چوبی را تمیز می کنید. در صورتی که ماده شوینده با آب مخلوط شود، آب اضافه پارچه را بگیرید.

استفاده از سایر شوینده های شیمیایی باعث ایجاد آسیب مبلمان چوبی می شود. در صورتی که به پاک کننده مخصوص چوب دسترسی ندارید می توانید از 15 میلی لیتر مایع ظرفشویی و 3.78 لیتر آب برای پاک‌کردن و ایجاد نمایی نو در مبلمان چوبی استفاده نمایید.

مرحله اول: تمیز کردن سطح چوب

مرحله دوم: لکه زدایی

در این مرحله از بازسازی وسایل چوبی با استفاده از ژل پترولیوم لکه های آب بجامانده بر روی سطح چوب را پاک کنید. بعد از انجام این کار به مدت شب تا صبح اجازه دهید این ژل به داخل چوب نفوذ کند.

این کار باعث می شود لکه های آب و یا مواد شوینده به خوبی از روی سطح چوب پاک شود. سپس به وسیله پارچه تمیز آن را از سطح چوب پاک کنید.

اگر ژل پترولیوم در دسترس نداشتید می توانید از سایر مواد با خاصیت مشابه استفاده نمایید. در ابتدا نقطه کوچکی را امتحان کنید، چرا که ممکن است استفاده از آن ها رنگ چوب را تغییر دهد.

مرحله دوم: لکه زدایی

مرحله سوم: رفع آسیب دیدگی

در مرحله سوم هرگونه آسیب دیدگی در سطح مبلمان را به وسیله بتونه اپوکسی یا وکس تعمیر می کنیم. از نمونه ای که رنگ آن به رنگ مبلمان شباهت دارد، استفاده نمایید.

به وسیله انگشت مقدار از بتونه اپوکسی را بردارید و آن را بر روی محل آسیب‌دیده بگذارید و با دست به آن شکل بدهید. وکس برای آسیب دیدگی های کوچک و اپوکسی برای آسیب دیدگی های وسیع مناسب می باشد.

بخوانید!  آموزش تعمیر سوراخ دیوار

بتونه اپوکسی اصولا در دو مرحله مخلوط و تهیه می شوند. برای آشنایی با روش ساخت آن به دستورالعمل روی آن توجه داشته باشید. اگر رنگ بتونه با رنگ مبلمان هماهنگ نشد، نگران نباشید؛ چرا که می توانید با استفاده از رنگ آن را تغییر دهید.

مرحله سوم: رفع آسیب دیدگی

مرحله چهارم: استفاده از ژل بتونه چوب

در این مرحله از بازسازی وسایل چوبی از ژل بتونه چوب روی قسمت های رنگ پریده استفاده کنید. برای انجام این کار به پارچه ای نرم نیاز دارید.

از مزیت های دیگر استفاده از این ژل این است که به زودی خشک نمی شود. در صورتی که از رنگ آن راضی نبودید، می توانید با استفاده از تینر، آن را پاک کنید و از رنگ دیگری استفاده نمایید.

مرحله چهارم: استفاده از ژل بتونه چوب

مرحله پنجم: استفاده از محلول پرداخت چوب

در مرحله آخر با استفاده از پارچه تمیز و محلول پرداخت چوب تمام سطح چوب را دستمال بکشید. برای انجام این کار پارچه را به صورت مدور بر روی سطح موردنظر حرکت دهید.

مرحله پنجم: استفاده از محلول پرداخت چوب

روش سمباده زنی

مرحله اول: استفاده از تمیزکننده ها

در ابتدای کار تمام آلودگی های سطح چوب را به وسیله پاک کننده چند منظوره تمیز کنید. توجه کنید که از پاک کننده استاندارد استفاده نمایید.

از پاک کننده استاندارد استفاده نمایید

مرحله دوم: سمباده زنی

در این مرحله از بازسازی وسایل چوبی به وسیله کاغذ سمباده با درجه سختی 40 یا 60 سطح موردنظر را سمباده بزنید. سمباده‌زدن را تا زمانی که چوب خالص نمایان شود، ادامه دهید.

در طول زمان انجام این کار، کاغذ سنباده را تعویض کنید و نمونه ای جدید مورد استفاده قرار دهید. در طول انجام این کار باید از ماسک و عینک مخصوص استفاده نمایید.

مرحله دوم: سمباده زنی

مرحله سوم: برداشتن خرده های چوب از روی سطح

در این مرحله با استفاده از یک قلمو خرده های چوب حاصل از سمباده زنی را از روی سطح موردنظر پاک کنید. این کار می تواند به شما کمک کند نقطه ای که سمباده نزدید مشخص شود و نسبت به انجام آن اقدام نمایید.

مرحله سوم: پاک کردن خرده های چوب از روی سطح

مرحله چهارم: سمباده زنی مجدد

در مرحله چهارم با استفاده از کاغذ سمباده با درجه سختی 120-240 دوباره نسبت به سمباده زنی سطح موردنظر اقدام نمایید. این کار کمک می کند که سطحی صاف و یکدست در اختیار داشته باشید.

مرحله چهارم: سمباده زنی مجدد

مرحله پنجم: استفاده از تینر

در این مرحله از بازسازی وسایل چوبی به وسیله یک پارچه تمیز نم دار و تینر سطح موردنظر را پاک کنید. استفاده از تینر باعث می شود چوب نمایی طبیعی داشته باشد.

مرحله پنجم: استفاده از تینر

مرحله ششم: استفاده از روغن جلادهنده

در این مرحله از جلادهنده مبلمان چوبی مانند روغن ساج یا روغن جلا برای جلادهی سطح المان چوبی استفاده می کنیم. استفاده از روغن های جلادهنده باعث می شوند رنگ چوب به خوبی خود را نشان دهد.

مرحله ششم: استفاده از روغن جلادهنده

مرحله هفتم: استفاده از رنگ

مزایای استفاده از رنگ این است که به زودی خشک نمی شود. به همین خاطر در صورتی که از رنگ آن راضی نبودید، می توانید با استفاده از تینر، آن را پاک کنید و از رنگ دیگری استفاده نمایید.

مرحله هفتم: استفاده از رنگ

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه‌شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی را در خصوص تعمیر و بازسازی وسایل چوبی در اختیار شما کاربران گرامی قرار دهد. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.

بخوانید!  چگونه ترک سقف را تعمیر کنیم!

سوالات متداول

کارهایی که برای بازسازی وسایل چوبی انجام می شوند، کدام اند؟

برای انجام این کار تمیز کردن آن ها و برطرف کردن هرگونه آلودگی از سطح آن ها، بازسازی خراش های موجود و استفاده از رنگ و یا سیلر از جمله کارهایی است که باید انجام شوند

در بازسازی وسایل چوبی چه نکاتی را پیرامون تمیز کردن مبلمان باید رعایت نمود؟

در صورتی که ماده شوینده باید با آب مخلوط شود، آب اضافه پارچه را بگیرید. استفاده از سایر شوینده های شیمیایی باعث ایجاد آسیب مبلمان چوبی می شود.
در صورتی که به پاک کننده مخصوص چوب دسترسی ندارید می توانید از 15 میلی لیتر مایع ظرفشویی و 3.78 لیتر آب برای پاک کردن و ایجاد نمایی نو در مبلمان چوبی استفاده نمایید.

متریال مناسب برای رفع آسیب دیدگی و بازسازی وسایل چوبی چیست؟

وکس برای آسیب دیدگی های کوچک و اپوکسی برای آسیب دیدگی های وسیع مناسب می باشد.

متریال مورد استفاده برای تغییر در رنگ طبیعی چوب طی بازسازی وسایل چوبی کدام اند؟

در صورتی که از رنگ طبیعی چوب رضایت نداشتید، می توانید از رنگ یا لاک الکل بر روی سطح چوبی استفاده نمایید.

مزیت استفاده از ژل بتونه چوب در بازسازی وسایل چوبی چیست؟

استفاده از این ژل این است که به زودی خشک نمی شود. به همین خاطر در صورتی که از رنگ آن راضی نبودید، می توانید با استفاده از تینر، آن را پاک کنید و از رنگ دیگری استفاده نمایید.