آموزش رویت

ساختمانچی

راه پله گرد از زیباترین و مدرن ترین انواع پله محسوب می شود که از قدیم تاکنون در خانه های دوبلکس استفاده می شود. با قاطعیت تمام می توان گفت راه پله های گرد نقطه کانونی در دکوراسیون داخلی به شمار می آیند و گاهی اولین چیزی که افراد به محض ورود به ساختمان با آن مواجه می شوند، راه پله می باشد.

طراحی راه پله گرد با توجه به کاربری آن ها صورت می گیرد. برای مثال پله گرد در منازل با دقت بیشتری طراحی می شود، زیرا زیبایی آن بسیار حائز اهمیت است. در مقابل، پله های گرد در بیرون ساختمان ها ساده تر و صرفاً برای تردد تولید می شوند.

چه شما در حال ساخت خانه ای جدید باشید و چه بخواهید ساختار خانه قدیمی خود را تغییر دهید، در هر صورت پله های گرد بهترین گزینه برای دکوراسیون داخلی شما می باشند. با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر در مورد این نوع راه پله ها می پردازیم. با ما همراه باشید.

راه پله گرد

ویژگی های پله گرد

نرده راه پله گرد ممکن است از جنس چوب، سنگ، استیل و یا شیشه باشد که هم به صورت مجزا و هم به شکل ترکیبی مورد استفاده قرار می گیرند. جنس پله ها نیز از چوب، فلز، سنگ و یا شیشه است که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند.

در حال حاضر در خانه های مدرن و یا خانه هایی که به سبک معاصر بنا شدند، پله های گرد شیشه ای به چشم می خورند. این راه پله ها برخلاف تصور عموم از استحکام و دوام بسیار بالایی برخوردار هستند، زیرا شیشه آن ها از جنس نشکن و سکوریت است و در برابر ضربه مقاومت بسیار بالایی دارند.

راه پله گرد با نرده شیشه ای

مهم ترین نکته ای که در ساخت پله گرد بدان توجه می شود تامین امنیت آن است. در فضاهای بزرگ اصولاً مشکلی برای ساخت این گونه پله ها وجود ندارد، اما در فضاهای کوچک طراحی و ساخت آن ها کمی سخت است.

مصالح مرغوب عمر طولانی دارند و به مرور زمان کیفیت آن ها کاهش نمی یابد. سنگ از جمله مصالحی است که در ساخت پله به وفور به کار می رود، زیرا دوام و استحکام آن بالاست و در اثر تردد زیاد دچار آسیب نمی شود. برای انتخاب سنگ راه پله می توانید به نوشته موردنظر در سایت مراجعه نمائید.

راه پله گرد دو طرفه

پله گرد زیباترین، مدرن ترین و جذاب ترین مدل راه پله است که به تنهایی نقش مهمی در زیبایی فضای خانه ایفا می کند. در صورتی که در وسط پله های آن فرش پهن شود نمای آن زیباتر خواهد شد.

راه پله گرد زیبا

انواع پله گرد در دکوراسیون داخلی

پله گرد سلطنتی

راه پله های گرد سلطنتی معمولا در خانه های دوبلکس و تریبلکس بسیار بزرگ و لاکچری مورد استفاده قرار می گیرند. این گونه راه پله ها معمولا از سنگ هایی چون سنگ مرمر تولید می شوند و قیمت بسیار بالایی دارند.

بخوانید!  برچسب کاشی ضد آب برای آشپزخانه، حمام و سرویس بهداشتی

نرده پله های گرد سلطنتی معمولا دارای زرق و برق و تزئینات بسیار زیادی می باشد و جلوه ای باشکوه و زیبا به خانه می بخشد. این راه پله ها به صورت یک طرفه و یا دو طرفه تولید می شوند که مدل دو طرفه آن زیباتر و منحصربفردتر می باشد.

راه پله گرد سلطنتی

راه پله گرد کلاسیک

راه پله های کلاسیک در خانه هایی به سبک کلاسیک کاربرد دارد. این راه پله ها معمولا از جنس چوب می باشند و حکاکی های ظریفی بر روی آن ها وجود دارد. راه پله های کلاسیک را می توان با استفاده از متریال دیگری چون سنگ و استیل نیز ساخت.

نرده این گونه راه پله ها نیز می تواند از جنس های مختلفی باشد. به طور مثال ترکیب چوب و فلز در ساخت پله گرد کلاسیک می تواند جلوه زیبایی را بوجود آورد.

راه پله گرد کلاسیک

راه پله گرد مدرن

در طراحی خانه هایی که به سبک مدرن چیدمان شدند، بهتر است از نمونه راه پله گرد ساده و مدرن استفاده شود. راه پله های مدرن معمولا فاقد تزئینات اضافی می باشند و طراحی شیک و ساده ای دارند.

جنس پله های گرد مدرن بیشتر از چوب، شیشه و فلز می باشد، اما می توان از متریال دیگر نیز بنا به سلیقه در ساخت این راه پله ها استفاده نمود.

راه پله گرد مدرن

راه پله گرد مینیمالیسم

سبک مینیمالیسم شباهت زیادی به سبک مدرن دارد، اما ساده تر از آن می باشد. راه پله های گردی که به سبک مینیمالیسم تولید می شوند، معمولا به ساده ترین شکل طراحی شدند.

این راه پله ها معمولا بدون نرده هستند و به صورت شناور به دیوار متصل می باشند. جنس راه پله های مینیمال می تواند از شیشه، چوب، بتن، سنگ یا هر چیز دیگری باشد.

راه پله گرد مینیمالیسم

راه پله گرد سنتی یا روستیک

راه پله های گرد قدیمی معمولا از چوب تولید می شدند. امروزه نیز به منظور ساخت پله های گرد در خانه هایی به سبک روستیک یا سنتی می توان از چوب استفاده نمود.

بخوانید!  معایب و مزایای کابینت با روکش ترموفویل

برای تلفیق بیشتر راه پله با سبک سنتی بهتر است چوب ها را به شکل کهنه و قدیمی رنگ آمیزی کنید و مورد استفاده قرار دهید تا حس و حال سنتی‌بودن را به دکوراسیون داخلی شما ببخشد.

راه پله گرد سنتی یا روستیک

راه پله گرد در فضای بیرونی ساختمان

از پله های گرد در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود. نرده و کفپوش این گونه راه پله ها باید از متریال مقاوم در برابر شرایط مختلف آب و هوایی برخوردار باشد.

شکل راه پله های گرد بیرونی می تواند در نمای ساختمان تاثیر زیادی بگذارد، به همین دلیل، انتخاب متریال مناسب و زیبا در ساخت آن بسیار حائز اهمیت می باشد.

از سنگ و استیل ضد زنگ می توان در ساخت پله گرد برای محیط های خارجی ساختمان استفاده نمود. برای تزئین این راه پله ها نیز می توان از گیاهان طبیعی رونده استفاده نمود و نمای آن را بهبود بخشید.

راه پله گرد بیرونی استیل
راه پله گرد بیرونی سنگی
راه پله اضطراری گرد

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را با انواع سبک های راه پله گرد آشنا کند. آیا شما در منزل یا اطراف خود پله گرد دارید؟ این راه پله ها به چه سبکی طراحی شدند؟ در صورت تمایل عکس های جذاب آن ها را با ما به اشتراک بگذارید.