آموزش رویت

ساختمانچی

آشپزخانه یکی از مهم ترین قسمت های ساختمان محسوب می شود. نورپردازی آشپزخانه، بسیار اهمیت دارد و شامل سه روش نورپردازی کاربردی، دکوراتیو  و عمومی می باشد.

برای طراحی نورپردازی آشپزخانه، به شکل مؤثر و زیبا ابتدا باید به اجرای نورپردازی کاربردی پرداخت. استفاده از این روش برای قسمت هایی که بیشترین استفاده را دارند الزامی می باشد.

در مرحله بعد برای ایجاد جذابیت دیداری، از نورپردازی دکوراتیو استفاده نمایید. در مرحله آخر برای ایجاد روشنایی کافی به اجرای نورپردازی عمومی بپردازید.

استفاده درست از این سه روش و انتخاب درست وسیله روشنایی مانند لوسترهای مناسب آشپزخانه و دیمرها باعث می شود نورپردازی آشپزخانه شما به بهترین شکل صورت گیرد. با ساختمانچی همراه باشید.

1. اجرای نورپردازی کاربردی در آشپزخانه

استفاده از نورپردازی کاربردی در جهت روشنایی قسمت مشخصی صورت می گیرد. آشپزخانه خود را مجسم کنید و به این فکر کنید که معمولا از کدام قسمت های آشپزخانه بیشترین استفاده را می کنید.

کابینت ها، کشوها، کانتر آشپزخانه و سینک ظرفشویی از جمله قسمت هایی هستند که بیشترین استفاده را دارند و به این خاطر وجود روشنایی در این قسمت ها الزامی است.

نورپردازی داخل کابینت

اولین کاری که هر کس با ورود به آشپزخانه انجام می دهد روشن کردن چراغ و رفتن سراغ یخچال می باشد. داخل هر یخچال نیز چراغی تعبیه می شود. در اینجاست که اهمیت وجود روشنایی در هر فضایی مشخص می شود.

با این تفاسیر آیا بهتر نیست هنگامی که در کابینت آشپزخانه را باز می کنید داخل آن هم روشن باشد؟ در این جا بهترین راه، استفاده از چراغ های مخصوص، در داخل و زیر سقف هر کابینت می باشد.

بهتر است این چراغ ها در قسمت جلوی کابینت نصب شوند و در حدود چند اینچ با درب آن فاصله داشته باشند. از ریسه های ال ای دی نیز می توان برای روشنایی داخل کابینت استفاده کرد.

برای کابینت هایی که درب شیشه ای دارند و بیشتر به عنوان دکور استفاده می شوند می توان در قسمت عقبی کابینت چراغ مناسبی نصب کرد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نورپردازی داخل کشوها

زمانی که درب یخچال را باز می کنید، از اینکه در داخل آن چراغی وجود دارد تا به راحتی ببینید احساس رضایت می کنید. به این خاطر شاید استفاده از روشنایی در داخل کشو ها نیز ایده خوبی باشد.

اگرچه ممکن است این کار چندان لزومی نداشته باشد، اما برخی از طراحان داخلی بر این عقیده اند که بهتر است برای بهتر دیده شدن داخل کشو مخصوصا به هنگام شب، از این روش استفاده نمود. روش نورپردازی این قسمت باید به گونه ای باشد که با بازکردن درب کشو چراغ روشن و با بستن آن خاموش شود.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نورپردازی کانتر آشپزخانه

برای انجام بیش ترین کارها در آشپزخانه از قسمت کانتر استفاده می شود. محل قرار گیری کانتر درست روی کابینت می باشد، بنابراین آسان ترین راه برای روشن سازی آن ها، نصب چراغ های زیر کابینتی می باشد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

به یاد داشته باشید که بیشتر کانترها سطوحی درخشنده دارند چرا که در ساخت آن ها از متریالی مانند سنگ مرمر یا گرانیت استفاده می شود. بنابراین به منبع نوری نیاز دارد که نور را در سطح کانتر آشپزخانه منتشر کند تا از بازتاب نور جلوگیری به عمل آید.

نورپردازی قسمت جزیره در آشپزخانه

اگر از قسمت جزیره آشپزخانه برای حاضر سازی غذا و یا دیگر کارها استفاده می نمایید، قبل از هر گونه اقدامی برای تزئین آن نیاز به استفاده از نورپردازی مناسب خواهید داشت.

از آن جایی که در این قسمت از آشپزخانه از لوازم تزئینی زیادی از جمله آویزها استفاده می شود، ممکن است در انتشار نور به تمامی قسمت ها خلل ایجاد شود. استفاده از چراغ های آویز دکوراتیو در این قسمت می تواند باعث ایجاد نمای زیبایی شود.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نورپردازی بالای سینک ظرفشویی

زمانی که نورپردازی کابینت ها، کشوها و کانتر را انجام دادید، در مرحله بعد نوبت به نورپردازی قسمت سینک ظرفشویی می رسد. برای اطمینان از درست شستشوی ظروف، استفاده از چراغ مناسب در قسمت بالای سینک ظرفشویی به شما پیشنهاد می شود.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

2. اجرای نورپردازی دکوراتیو در آشپزخانه

زمانی که مرحله اجرای نورپردازی کاربردی آشپزخانه به پایان رسید، نوبت به اجرای نورپردازی دکوراتیو برای مشخص سازی جزئیات معماری و یا قسمت هایی که در آن ها از عناصر زیباشناسی مانند یک تابلو نقاشی استفاده می شد، می رسد.

بخوانید!  کاربرد رنگ زرد و ترکیبات مناسب آن در طراحی خانه

در اجرای این نوع نورپردازی به یاد داشته باشید که شدت کنتراست نور نسبت به نورپردازی عمومی باید حداقل 3 به 1 باشد. این بدان معناست که میزان نور در نورپردازی دکوراتیو، باید 3 برابر نورپردازی عمومی باشد.

اگر قسمت ویژه ای در آشپزخانه شما وجود دارد که تمایل دارید توجه همگان را به آن جلب کنید میزان این نور می تواند تا 5 برابر بیشتر باشد.

استفاده از روشنایی در اطراف آشپزخانه

آسان ترین روش برای نورپردازی دکوراتیو استفاده از روشنایی دور تا دور قسمت هایی مانند زیر کابینت هایی که در قسمت پایین آشپزخانه قرار دارند و یا در قسمت زیرین جزیره می باشد.

استفاده از این روش، راهکاری ساده برای مشخص سازی فضا و ایجاد نورپردازی زیبا برای استفاده در شب می باشد. اگر کف آشپزخانه از کفپوشی استفاده می شود که خاصیت انعکاس نور دارد، بهتر است از وسیله های روشنایی که نور را در کل فضا انتشار می دهند استفاده نمود.

به یاد داشته باشید که در استفاده از این روش، برای کنترل روشنایی از کلیدهای برق جداگانه و یا دیمر استفاده نمایید. با این کار می توانید روشنایی هر قسمت را به صورت جداگانه کنترل کنید.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نورپردازی قسمت بالای کابینت

استفاده از منبع روشنایی در قسمت بالای کابینت، می تواند به عنوان نورپردازی عمومی و در عین حال دکوراتیو در نظرگرفته شود.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نورپردازی در قسمت داخلی کابینت های شیشه ای

این نوع نورپردازی برای کابینت های شیشه ای و یا شلف های استفاده شده در این فضا مناسب می باشد. از کابینت های شیشه ای و شلف ها برای قراردادن وسایل تزئینی استفاده می شود.

انجام این روش نورپردازی در این قسمت ها باعث می شود وسایل تزئینی نمای بهتری داشته و زیبایی آن دوچندان شود. استفاده از یک ظرف زیبا در این قسمت می تواند جلوه خاصی به آشپزخانه ببخشد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

3. اجرای نورپردازی عمومی آشپزخانه یا نورپردازی محیط

زمانی که نورپردازی کاربردی و دکوراتیو به پایان رسید، نوبت به مرحله آخر که اجرای نورپردازی عمومی یا همان روشنایی محیط می باشد، می رسد.

اگر انجام دو روش قبلی درست صورت گرفته باشد در این مرحله نیاز به اضافه کردن نور زیادی نخواهید داشت. زیرا چراغ های سقفی که در جای مناسبی قرار گرفتند، لوسترها و یا چراغ های آویز دکوراتیو، میزان نور مورد نیاز را تامین می کنند. در هنگام خرید لوستر آشپزخانه به سبک و اندازه فضای آشپزخانه توجه داشته باشید.

استفاده از لامپ توکار سقفی

استفاده از لامپ های توکارسقفی امروزه طرفداران زیادی دارد. بسیاری از افراد به استفاده از آن ها در طراحی دکوراسیون داخلی و نورپردازی آشپزخانه گرایش دارند.

استفاده از این وسایل روشنایی به نوعی جنبه کلاسیک داشته و کارایی بالایی نیز دارد. از جمله عواملی که بسیاری از افراد به استفاده از آن ها علاقمند هستند، تطابق پذیری آن ها با انواع سبک ها و استایل های متفاوت در آشپزخانه می باشد.

همان طور که از اسم این گونه لامپ ها پیداست، در داخل سقف نصب می شوند. استفاده از این لامپ ها مزایا و در عین حال معایبی به همراه دارد.

از جمله مزایای استفاده از لامپ های توکار سقفی، می توان به ساده بودن آن ها اشاره کرد. همین امر قابلیت استفاده از آن ها در  انواع سبک های طراحی را امکان پذیر می کند.

یکی از معایبی که استفاده از این مدل لامپ به همراه دارد، ایجاد سایه در محل شعاع نور می باشد. از این رو به یاد داشته باشید که در کنار استفاده از آن ها باید از انواع لامپ های دیگر و روش های نورپردازی دیگر نیز استفاده نمایید.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

استفاده از لامپ های متحرک

استفاده از لامپ های متحرک از آن جهت که قابلیت جا به جایی و تغییر مسیر نورپردازی دارند، مورد توجه بسیاری از افراد قرار می گیرند. همان گونه که در تصویر مشاهده می نمایید، این لامپ ها به شکل متوالی و پشت سر هم قرار می گیرند.

از جمله قابلیت های استفاده از این لامپ ها می توان به کم یا اضافه کردن لامپ ها نیز اشاره کرد. این امر باعث می شود میزان روشنایی موجود در آشپزخانه با توجه به نیاز و سلیقه شما تنظیم شود.

بخوانید!  چه مدل صندلی مدیریتی برای شما مناسب است؟

با این حال به طور کلی می توان گفت استفاده از این مدل لامپ در سبک صنعتی به میزان زیادی مورد استفاده قرار می گیرد و تاثیرگذاری زیادی در طراحی آشپزخانه دارد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

استفاده از لامپ های سقفی

لامپ های سقفی نمونه ای از پرطرفدارترین انواع لامپ در طراحی آشپزخانه در میان افراد مختلف می باشد. یکی از بزرگترین مزیت های استفاده از این گونه لامپ ها، ایجاد نورپردازی عمومی و روشن سازی کلی فضای آشپزخانه می باشد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

استفاده از انواع لوستر آویز

استفاده از انواع لوستر آویز مناسب آشپزخانه، از آن جهت که باعث ایجاد نمای زیبایی در آشپزخانه می شوند، طرفداران زیادی دارد. لوسترها حالت عمودی داشته و انتخاب ارتفاع آن ها بستگی به سلیقه شخصی شما دارد.

به یاد داشته باشید که استفاده بیش از یک نمونه از انواع لوسترهای آویز، می تواند باعث ایجاد هرج و مرج در فضای آشپزخانه شود. این امر به میزان زیادی به اندازه آشپزخانه دارد. به طور معمول از یک نمونه لوستر در وسط آشپزخانه استفاده می شود.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

استفاده از لامپ های دیواری

لامپ های دیواری نمونه ای از وسایل روشنایی تطابق پذیر بوده و استفاده از آن ها در جهت نورپردازی و ایجاد نقطه کانونی در آشپزخانه امکان پذیر می باشد.

چراغ های سقفی نور را مستقیما به سمت سقف هدایت می کند و در سبک های معاصر از آن ها استفاده زیادی می شود. استفاده از آن ها در کنار نورپردازی عمومی می تواند نمای زیبایی در آشپزخانه ایجاد نماید.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

چگونگی اجرای نورپردازی آشپزخانه

متخصصان در این زمینه بر این باورند که بهترین زمان برای یافتن مکان مناسب نصب انواع لامپ روشنایی، درست در ابتدای طراحی آشپزخانه می باشد. چرا که اگر انجام این کار را به مرحله آخر موکول کنید، بدون شک با محدودیت هایی رو به رو خواهید شد.

برای مثال مکان هایی مانند قسمتی که از آن برای آماده سازی غذا استفاده می نمایید، بالای گاز و بالای سینک ظرفشویی به نورپردازی کاربردی نیاز دارد.

نکته مهم دیگری که در هنگام اجرای نورپردازی باید به آن توجه داشته باشید، اندازه و طرح آشپزخانه می باشد. هم چنین در نظر گرفتن میزان نور طبیعی که وارد آشپزخانه می شود نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

چگونگی کنترل میزان روشنایی آشپزخانه

ساده ترین راهکار برای کنترل روشنایی آشپزخانه، استفاده از سوئیچ های برق در جهت روشن و خاموش کردن لامپ ها می باشد. اما روش های دیگری نیز برای انجام این کار وجود دارد.

برای مثال شما می توانید از دیمرها به این منظور استفاده نمایید. دیمرها این امکان را نیز فراهم می کنند که به هر مقدار که در نظر دارید نور لامپ ها را کم یا زیاد کنید.

از دیگر روش هایی که می توانید برای کنترل روشنایی به کار گیرید استفاده از روش های هوشمند می باشد. امروزه حتی قابلیت کنترل روشنایی از طریق تلفن های همراه هوشمند نیز امکان پذیر می باشد.

عکس ایده های نورپردازی آشپزخانه[جدیدترین عکس ها و نمونه های مدرن]

نکات پایانی

در پایان کار، نگاهی کلی به آشپزخانه بیاندازید و اطمینان حاصل کنید که قسمتی را فراموش نکرده اید. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه کرد، محل قرار گیری پریز و کلید های برق می باشد.

در زمان نصب کلیدهای برق باید توجه داشت که دسترسی به آن ها آسان باشد. هر آشپزخانه ای دیزاین خاصی دارد، بنابراین شما می توانید در فضای آشپزخانه از عناصر مختلف مانند قاب عکس، نقاشی و یا دیگر لوازم تزئینی استفاده نمایید.

آن چه که در این جا به بیان آن پرداختیم، ارائه نکاتی در زمینه استفاده از وسایل روشنایی مناسب و نورپردازی آشپزخانه می باشد. شما از کدام یک از روش های نورپردازی و یا وسایل روشنایی در آشپزخانه خود استفاده کرده اید؟

به نظر شما استفاده از کدام یک از روش های ارائه شده می تواند تاثیرگذاری بیش تری داشته باشد؟ آیا در این مورد تجربه ای دارید؟ در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات خود در این زمینه را با اهالی ساختمانچی به اشتراک بگذارید.