آموزش رویت

ساختمانچی

امروزه در بیش تر خانه های مدرن طراحی آشپزخانه به شکل آشپزخانه اپن می باشد. می توان گفت طراحی این گونه آشپزخانه ها با چالش بیشتری رو به رو می باشد. زیرا فضای این آشپزخانه ها باز بوده و از داخل اتاق نشیمن قابل مشاهده می باشد. از این رو نکات اصولی در طراحی آشپزخانه های اپن الزامی می باشد.

حال سؤال این جاست که چگونه می توان نسبت به طراحی زیبا و کاربردی این گونه آشپزخانه ها اقدام کرد. طراحی این آشپزخانه ها باید به گونه ای باشد که با طراحی اتاق نشیمن هماهنگی داشته باشد. در ادامه این مطلب از ساختمانچی به بیان ایده هایی در زمینه طراحی صحیح این گونه آشپزخانه ها می پردازیم.

طراحی آشپزخانه های اپن دار

توجه به ثبات طراحی

از آن جایی که آشپزخانه اپن از اتاق نشیمن قابل مشاهده است و به گونه ای این دو مکان در راستای یکدیگر قرار دارند، توجه به ثبات و همسو بودن طراحی آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

به همین خاطر بهتر است برای طراحی آشپزخانه اپن از یک رنگ استفاده نمایید. رنگی که برای این کار انتخاب می کنید باید با رنگ اتاق نشیمن و رنگ دیوارهای خانه برابر و یا از یک طیف رنگی باشد.

با استفاده از این روش نه تنها فضا بزرگ تر از آن چه که هست به چشم می آید، بلکه به چشم بیننده انسجام داشته و از زیبایی برخوردار می باشد. همچنین توجه به متریال مورد استفاده در هر دو قسمت نیز حائز اهمیت می باشد و بهتر است از متریال های یکسان استفاده شود.

به همین خاطر باید به فکر استفاده از متریالی باشید که هم در آشپزخانه و هم در اتاق نشیمن قابل استفاده بوده و از لحاظ کاربرد و زیبایی شناسی برای هر دو مکان مناسب باشد.

برای مثال اگرچه ممکن است کفپوش های پورسلین برای طراحی آشپزخانه مناسب باشند، اما برای اتاق نشیمن انتخاب مناسبی نیست. به همین خاطر بهتر است از انواع کفپوش که برای هر دو قسمت مناسب است، استفاده نمایید.

در چنین مواردی پیشنهاد ما استفاده از سنگ طبیعی و با کیفیت می باشد. اگر تمایل به استفاده از یک نوع کفپوش برای هر دو قسمت ندارید، بهتر است از انواع کفپوش هایی که رنگ و بافت مشابهی دارند به این منظور استفاده نمایید.

آشپزخانه اپن

عدم استفاده از پارتیشن

همان طور که از اسم این گونه آشپزخانه ها پیداست طراحی و ظاهر آن ها باید به شکل باز باشد. بنابراین استفاده از هرگونه پارتیشن برای جداسازی آن ها از اتاق نشیمن را فراموش کنید. فضای این گونه آشپزخانه ها به گونه ای طراحی می شود که استفاده از هرگونه پارتیشنی از زیبایی آن ها می کاهد.

بخوانید!  چگونه از رنگ های روشن در خانه استفاده کنیم!

به جای استفاده از پارتیشن ها از مبلمان مناسب برای ایجاد هارمونی در دو قسمت استفاده نمایید. نکته طلایی در طراحی اتاق نشیمنی که با آشپزخانه اپن هم راستا می باشد، عدم استفاده از المان های طویل برای جداسازی این دو فضا می باشد.

هم چنین به یاد داشته باشید که از دو دست مبلمان متفاوت استفاده نکنید، چرا که این کار باعث کوچک تر نشان دادن هر دو قسمت و بر هم زدن تعادل در فضای خانه می شود.

طراحی آشپزخانه اپن

نحوه صحیح استفاده از المان های تزئینی

اگر همچنان به دنبال راهی برای جداسازی آشپزخانه اپن و اتاق نشیمن هستید، استفاده از لوازم تزئینی مناسب می تواند در این زمینه به شما کمک کند. همچنین شما می توانید برای جداسازی این دو قسمت، یک کاناپه را درست در نقطه مقابل و پشت به آشپزخانه قرار دهید. کارهای هنری و استفاده از یک فرش نیز می تواند گزینه خوبی باشد.

توجه به جزئیات

توجه کنید که در هنگام طراحی آشپزخانه اپن و اتاق نشیمن از دو طراحی متفاوت استفاده نکرده و آن ها را دو قسمت مجزا در نظر نگیرید. به همین خاطر توجه به جزئیات در زیبایی چنین طراحی نیز حائز اهمیت می باشد. هر جزئیاتی به عنوان یک ترکیب گر در این طراحی در نظرگرفته می شود.

از دیگر جزئیاتی که باید به آن توجه داشت، انتخاب سنگ اپن مناسب می باشد. توجه به این امر می تواند در زیبایی هرچه تمام تر آشپزخانه به شما کمک کند. سنگ هایی همچون گرانیت و مرمر و حتی چوب می تواند به زیبایی این قسمت بیافزاید.

طراحی آشپزخانه اپن

عدم استفاده از شلف های بدون درب در آشپزخانه اپن

اگر چه استفاده از شلف ها یکی از بهترین ایده های طراحی آشپزخانه در نظرگرفته می شود، اما استفاده از آن ها در آشپزخانه های اپن که از اتاق نشیمن قابل مشاهده هستند، ایده مناسبی نیست. چرا که انجام این کار و قرار دادن وسایل در آشپزخانه در آن ها به نوعی باعث ایجاد هرج و مرج می شود.

بخوانید!  جدیدترین مدل های تزیین سفره هفت سین 1403[مدرن،سنتی و ساده]

استفاده از یک میز غذاخوری کوچک در آشپزخانه

امروزه افراد خانواده کم تر از میز غذاخوری استفاده می کنند و معمولا در آشپزخانه به صرف غذا می پردازند. از آن جایی که بیش تر افراد ترجیح می دهند در هنگام صرف غذا به تماشای تلویزیون بپردازند، استفاده از یک میز غذاخوری کوچک در آشپزخانه های اپن انتخاب مناسبی می باشد.

توجه به کاربردی بودن طراحی

آشپزخانه های اپن این امکان را برای شما فراهم می کنند که در هنگام آشپزی بتوانید با اعضای خانواده و دوستان خود نیز در تعامل باشید. همین امر نکته ای است که باید در هنگام طراحی آشپزخانه های اپن به آن توجه شود.

توجه به عدم پخش بوی غذا

شاید بتوان گفت یکی از نقاط ضعف آشپزخانه های اپن پخش بوی غذا و صدا در هنگام انجام کار در اتاق نشیمن می باشد. به همین خاطر باید به دنبال راه حلی برای جلوگیری از انتقال بوی غذا به داخل اتاق نشیمن باشید.

برای مثال سعی کنید اجاق گاز را در نقطه ای نزدیک به پنجره قرار داده و از یک هود قوی در بالای آن استفاه نمایید. قرار دادن گاز در کنار پنجره باعث می شود، بوی غذا کمتر به داخل اتاق انتقال داده شود.

مدل اپن آشپزخانه

نکات پایانی

همان طور که گفتیم، امروزه بیشتر طراحی آشپزخانه ها به شکل آشپزخانه های اپن صورت می گیرد. از آن جایی که این گونه آشپزخانه ها با اتاق نشیمن در یک راستا می باشند، باید در هنگام طراحی به وجود انسجام در فضای خانه توجه ویژه ای شود.

تمامی المان هایی که در هر قسمت مورد استفاده قرار می گیرند باید با یکدیگر هارمونی داشته و با یکدیگر در تضاد نباشند. یاری از یک متخصص در این زمینه نیز می تواند به شما در این زمینه کمک کند.