آموزش رویت

ساختمانچی

موزاییک پلیمری نتیجه بهره بردن مهندسان از علوم و تکنولوژی های جدید مهندسی شیمی در صنعت ساختمان است. یک نوع موزاییک مدرن که کم و کاستی موزاییک های سنتی را بهبود بخشید و حتی در حال حاضر جایگزینی مناسب برای بسیاری از دیگر کفپوش ها در هنر محوطه سازی معرفی می شود.

چنانچه علاقه مند هستید از انواع موزاییک پلیمری، فرآیند تولید آن و همچنین مزایا و معایب این نوع کفپوش آگاه شوید ما برای شما اطلاعات کاملی را گردآوری کردیم تا بتوانید شناخت بهتری از پرفروش ترین فرآورده بتنی این روزهای صنعت ساختمان برای تزیین محوطه تان داشته باشید.

هر آنچه باید درباره موزاییک های پلیمری بدانیم

بتن پلیمری باعث شد موزاییک امروزی رنگ و طرح بیشماری نسبت به گذشته داشته باشد، به راحتی ترک نخورد، سریع کثیف نشود و حتی در سرما نیز عمر بیشتری داشته باشد. تمامی ویژگی های بتن پلیمری، آن را به یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین مواد فرآورده های بتنی تبدیل کرده تا از بتن پلیمری برای ساخت دیگر محصولات بتنی مانند جدول بتنی پلیمری، نرده بتنی پلیمری و گلدان و میز بتنی پلیمری نیز استفاده شود.

نکته ای که در موزاییک های پلیمری حائز اهمیت است این است که موزاییک پلیمری را برعکس دیگر محصولات بتنی، دانش و تجربه تخصصی یک تولید کننده و ناظرش شکل می دهند و کیفیت می بخشند نه ابزار و دستگاه های بزرگ و حجیم.

گروه تولیدی صنعتی کیان برنا به عنوان یکی از مجرب‌ترین شرکت‌های فعال در زمینه تولید و توزیع قطعات بتنی پیش ساخته و مصالح ساختمانی از جمله موزاییک پلیمری، واش بتن، آجر نما، آجر کف، بتن اکسپوز، کفپوش بتنی، جدول بتنی، قلوه سنگ و موزاییک حیاطی با بیش از 15 سال سابقه کار، آماده ارائه کامل خدمات در خصوص سفارش گذاری تمامی محصولات ذکر شده است.

نمونه موزاییک پلیمری گروه تولیدی صنعتی کیان برنا

موزاییک پلیمری گروه تولید صنعتی کیان برنا

 فهرست مقاله موزاییک پلیمری

  • موزاییک چیست؟
  • پلیمر چیست؟
  • فوق روان کننده بتن چیست؟
  • موزاییک پلیمری چیست؟
  • روش تولید موزاییک پلیمری
  • ویژگی های موزاییک پلیمری
  • مزایای موزاییک پلیمری
  • برتری های موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی
    • معایب موزاییک حیاطی
    • معایب سنگ طبیعی
  • معایب موزاییک پلیمری
  • انواع محصولات بتن پلیمری
  • استاندارد های موزاییک پلیمری
  • تشخیص موزاییک پلیمری درجه یک از بی کیفیت
  • موارد استفاده موزاییک پلیمری
  • روش نصب موزاییک پلیمری و سایر کفپوش ها
    • بهترین روش نصب موزاییک پلیمری و سایر کفپوش ها
    • مزایای روش نصب موزاییک پلیمری به روش دوغاب از زیر
  • قیمت موزاییک پلیمری
  • نتیجه گیری

برای درک هرچه بهتر از موزاییک پلیمری و پیش از تعریف آن بهتر است که ابتدا با واژه های موزاییک، پلیمر و روان کننده ها آشنا شویم.

موزاییک چیست؟

موزاییک حیاطی، موزاییک پلیمری، موزاییک واش بتن

موزاییک یک واژه عمومی و برگرفته از عبارت انگلیسی Mosaic است. در گذشته به چینش منظم سنگ های کوچک طبیعی کنار یکدیگر و امروزه به چیدمان و دکوراسیون انواع کفپوش با بن مایه بتن، موزاییک گفته می شود. موزاییک ها از مصالح پرکاربرد در صنعت ساختمان به شمار می روند، انواع گوناگون دارند و به روش های متفاوت نیز تولید می شوند.

در حالت کلی موزاییک چنین تعریف می شود، کفپوشی متراکم است که با بتن و افزودنی های دیگر بتن شکل می گیرد و به عمل می آید. موزاییک از ترکیب سیمان، ماسه، پودر سنگ، مواد پلیمری (در موزاییک های پلیمری)، سنگ دانه (در موزاییک حیاطی و واش بتن) و آب تشکیل می شود که به شیوه های ویبره ای (لرزشی) و پرسی نیز متراکم و فشرده می شود.

موزاییک ها تک لایه و یا دو لایه هستند، موزاییک های دو لایه از لایه های زیرین (نارین) و لایه ی رویه (رنگ و طرح موزاییک) تشکیل می شوند. لایه ی زیرین ضخامت بیشتری دارند که از سیمان، ماسه و آب تهیه می شوند که این بخش تحمل فشار زیاد را هم دارد. لایه ی رویه بیشتر تزئینی است که طرح، رنگ و نقش موزاییک را شامل می شود.

موزاییک به دلیل گوناگونی اش کاربرد بسیاری نیز دارد از کف حیاط و محوطه ساختمان خصوصی، مفروش کردن پیاده رو در فضاهای عمومی، کف باغ و ویلا  تا حتی نمای داخلی و خارجی ساختمان و همچنین پشت بام و روف گاردن نیز می توان از انواع موزاییک بهره برد. استفاده از موزاییک در اروپا بویژه در کشورهای آلمان و ایتالیا خیلی رایج و پرطرفدار می باشد.

پلیمر چیست؟

پلیمر Polymer از ترکیب دو واژه “پلی” به معنی زیاد و “مر” به معنی واحد، ایجاد شده است. که در تعریفی ساده می توان گفت ساختارهای مولکولی هستند به صورت طبیعی و یا غیر طبیعی که انواع طبیعی پلیمر همیشه در طبیعت وجود داشته و اگر بخواهیم تعریفی از نوع غیر طبیعی ماده پلیمر داشته باشیم می توانیم بگوییم، کلمه “پلیمر” به معنای تعداد زیادی واحد تکرار شونده است.

واحدهای تکرارشونده ای که عموماً از کربن و هیدروژن و گاهی از اکسیژن، نیتروژن، سولفور، کلر، فلور، فسفر و سیلیکون ساخته می‌شوند. برای ایجاد زنجیره‌ای از این واحد‎ها، “مِر”ها به صورت شیمیایی به یکدیگر قلاب یا به اصطلاح پلیمریزه می‌شوند.

به هم متصل کردن تعداد بی شماری کاغذ رنگی برای ایجاد حلقه‌ای کاغذی، یا قلاب کردن صدها تکه کاغذ به یکدیگر به صورت یک زنجیر و یا مهره‌های به ریسمان کشیده شده همگی می‌توانند به درک بهتر پلیمرها کمک کنند.

پلیمرها می‌توانند به صورت زنجیری تک بعدی با قابلیت ذوب مجدد ظاهر شوند. این زنجیرها به عنوان پلیمرهای ترموپلاستیک و نیز “پلیمرهای خطی” شناخته می‌شوند. بطری‎، فیلم، لیوان و فیبرهای پلاستیکی همگی از جمله پلاستیک‌های ترموپلاستیک محسوب می‌گردند.

پلیمرها همچنین می‌توانند به صورت شبکه‌ای سه بعدی که پس از تشکیل از قابلیت ذوب مجدد برخوردار نیستند، ظاهر شوند. چنین شبکه‌هایی “پلیمرهای ترموست” نامیده می‌شوند. رزین‌های اپوکسی و رزین هایی که در ساخت موزاییک های پلیمری استفاده می شوند، از جمله پلاستیک‌های ترموست هستند. در صنعت موزاییک سازی این پلیمرها را با نام فوق روان کننده می شناسند که در بخش بعدی به تعریف آنها پرداخته ایم.

فوق روان کننده بتن چیست؟

فوق روان کننده بتن، پلیمری است که با کاهش آب بتن باعث صرفه جویی در مصرف سیمان و سادگی عمل تراکم و اختلاط بتن می شود. فوق روان کننده ها در مقایسه با روان کننده ها دارای اثر قوی تری هستند. این مواد ضمن حفظ انسجام بتن و بدون کاهش مقاومت آن باعث افزایش کارایی بتن می شوند.

علاوه بر این، این مواد قادرند آب مورد نیاز بتن را به میزان ۲۵ تا ۳۵ درصد کاهش دهند و مانع آب انداختن آن شوند، پس باعث افزایش بسیار زیاد مقاومت بتن نیز می شوند. توسعه آینده بتن وابسته به افزودنی های آن مخصوصا فوق روان کننده بتن است. در ساختمان بزرگراه ها برای کسب مقاومت اولیه بالا از فوق روان کننده بتن استفاده می شود.

ساختار فوق روان کننده ها به چهار دسته تقسیم می شوند.

  • سولفات های لنین اصلاح شده در بتن
  • ملانین سولفونه غلیظ شده
  • نفتالین سولفونه غلیظ شده
  • موادی که از پلی کربوکسیلات به عنوان نمونه اتر پلی کربوکسیلات ها، رزینی که مخصوص تولید سنگ مصنوعی گرفته شده است.

فوق روان کننده ها بر اساس SNF و SMF در خمیر سیمان، جذب ذرات سیمان شده و با ایجاد بار منفی بین ذرات آن از چسبیدن آن ها جلوگیری می کند. حالا که با تعاریف موزاییک، پلیمر و روان کننده ها آشنا شدیم، نوبت به بحث اصلی مقاله یعنی موزاییک پلیمری می رسد.

موزاییک پلیمری چیست؟

موزاییک های پلیمری دسته ای از سنگ های مصنوعی هستند که از ترکیب کردن بتن با مواد پلیمری ایجاد می شوند و در زیرمجموعه انواع بتن های خود متراکم قرار می گیرند. برای اینکه تفاوت موزاییک پلیمری با دیگر کفپوش های بتنی را بدانیم ابتدا باید از مواد تشکیل دهنده آنها آگاه شویم.

ابتدا باید دانست بتن از آب، سیمان پرتلند و افزودنی های بتن و همچنین کفپوش های بتنی بدون پلیمر (بتن معمولی) از بتن و سنگدانه هایی که در اشکال و سایزهای مختلف هستند، تشکیل می شوند. وقتی آب و سیمان پرتلند با هم مخلوط می شوند واکنش شیمیایی داده، سخت شده و باعث بهم چسبیدن سنگدانه ها خواهد شد، که نتیجه اش ساخت کفپوش های بتنی است.

اما کفپوش های پلیمری (بتن پلیمری) یک تفاوت اساسی دارند و آن این است که در کنار بتن از مواد پلیمری استفاده می شود که این مواد پلیمری طی فرآیندی به نام پلیمریزاسیون با ترکیب آب و سیمان واکنش نشان داده و باعث به هم چسبیدن سنگدانه ها می شود.

علی رغم تمام تشابهاتی که بین بتن پلیمری با بتن معمولی وجود دارد، وقتی بتن پلیمری به طور کامل فرآیند کیورینگ خود را سپری کرد، شبکه ای سخت از پلیمر ها را ایجاد می کند که این فرآیند به محصول نهایی ویژگی و مزایای مثبت بسیار زیادی نسبت به بتن معمولی خواهد داد.

مخلوط کردن پلیمرها با مواد اولیه باعث تبلور و کریستاله شدن سیمان ( ساختار شیمیایی بسیار منظم ) می شود. این امر باعث ایجاد استحکام و مقاومت بسیار بالا در محصول نهایی خواهد شد به طوری که مقاومت موزاییک پلیمری دو برابر بتن و مانند سنگ طبیعی است.

موادی که بخش اصلی موزاییک پلیمری را تشکیل می دهند، عبارت اند از ماسه، سیمان، رزین که به آن فوق روان کننده پلیمری نیز می گویند، و همین طور رنگدانه های شیمیایی و یا پیگمنت ها که دارای رنگ های مختلفی مانند قرمز، سفید، مشکی، قهوه ای، آبی، زرد و سبز است، این رنگدانه ها به غیر از مصرف در پلیمر در تولید صنایع رنگ، پلاستیک و کاشی هم مورد استفاده قرار می گیرند. موزاییک پلیمری به دلیل ماهیت مواد اولیه و روش تولید خاصی که دارد می تواند در طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی به بازار عرضه شود.

روش تولید موزاییک پلیمری

در ابتدا مواد اولیه مانند سیمان، ماسه، سنگ دانه، رنگدانه های شیمیایی، رزین سمنت پلاست و آب را درون یک مخلوط کن مخصوص با هم مخلوط می کنند تا ماده ای خمیری ایجاد شود. این ماده ی خمیری را در قالب هایی مختلف که از جنس های لاستیک، سیلیکون و پلیمر می باشند، ریخته و روی نقاله میز ویبره انتقال می دهند.

بخوانید!  گاتر و گریل پارکینگ؛ جدید، مقرون به صرفه و ارزان برای پروژه های شما

میز ویبره ماده خمیری درون قالب ها را می لرزاند تا حباب های هوا از داخل آن خارج و مواد به خوبی ترکیب و همگن شوند. در همین حین حرکت نقاله موزاییک های خام را برای کیورینگ به گرمخانه منتقل می کند. تنها 24 ساعت کافیست تا موزاییک پلیمری آماده شود. جالب است که بدانید طی این 24 ساعت موزاییک ها به قدری مستحکم می شوند که می توان بلافاصله از آنها استفاده کرد.

ویژگی های موزاییک پلیمری

گفتیم که این نوع موزاییک و یا سنگ مصنوعی از ترکیب پلیمر و سیمان به دست می آید و رنگ های بسیار جذاب مثل سنگ های طبیعی را به خودش می گیرد، این رنگ ها در برابر نور خورشید، اشعه فرابنفش و محیط های قلیایی بسیار مقاوم هستند و تا مدت ها شفافیت و براقیت خودشان را از دست نمی دهند.

آنها از اکسید فلزات به دست می آیند و تقریبا بیشترشان وارداتی هستند و از ترکیب آنها دنیایی از رنگ های جدید و متنوع ایجاد می شود. از ویژگی های دیگر موزاییک پلیمری مقاومت آن در برابر سرمای خیلی شدید و یخبندان ها مثلا تا 50 درجه زیر صفر است.

همچنین کفپوش بتنی پلیمری حرارت های بسیار بالا تا 200 درجه سانتی گراد را هم بدون آسیب دیدگی تحمل می کند. دلیل این امر، تراکم بالای بافت موزاییک و جذب آب بسیار بسیار پایین آن (چیزی کمتر از 3 درصد) است. همین ویژگی باعث می شود موزاییک پلیمری در برابر انقباض و انبساط مقاومت بالایی پیدا کند و در مناطق مختلف آب و هوایی شکننده نباشد.

یکی دیگر از ویژگی های موزاییک پلیمری این است که در هنگام نصب به دلیل موادی که در ساختارش وجود دارد با ملاتی که زیر آن زده می شود واکنش نشان داده و به شدت به ملات می چسبد. حیرت انگیز نیست؟😊

مزایای استفاده از موزاییک پلیمری

به دلیل وجود مواد پلیمری مثل رزین در کفپوش پلیمری، کیفیت آن از لحاظ مقاومت سایشی، خمشی و فشاری بالا می رود و این باعث برتری پیدا کردن موزاییک پلیمری نسبت به دیگر سنگ های طبیعی و مصنوعی می شود. موزاییک پلیمری به دلیل مزایای خود تحولی بزرگ و شگرف را در بازار موزاییک به وجود آورد. در لیست زیر می توانید برخی از این مزایا را مشاهده کنید.

  • به آسانی قابل شست و شو است و نسبت به آب نفوذ پذیر نیست.
  • با ملات ماسه و سیمان به آسانی نصب می شود.
  • به دلیل تنوع در اندازه، نیاز به برشکاری ندارد.
  • چند منظوره بودن یعنی از یک طرح و رنگ می توان در در فضای بیرونی و درونی و برای  کف، سقف، نما و فضای دکوراتیو استفاده کرد.
  • قابلیت خود پاک شوندگی دارد و هیچ وقت در بافت سنگ تیرگی ایجاد نمی شود.
  • براق است.
  • در رنگ، ابعاد، طرح و نقش تنوع بالایی دارد.
  • وزن پایینی دارد و سبک است.
  • به دلیل بهره بردن از تکنولوژی های جدید ارزان قیمت است.
  • با تغییراتی که در فرمولاسیون آن میتوان ایجاد کرد امکان استفاده از موزاییک پلیمری در نما به عنوان سنگ آنتیک و سنگ نما به وجود می آید.

برتری موزاییک پلیمری نسبت به موزاییک حیاطی و سنگ طبیعی

با وجود تمام مزایای موزاییک پلیمری شاید باز هم این سوال در ذهن شما شکل بگیرد که چرا به جای سنگ های طبیعی یا موزاییک های حیاطی باید از موزاییک های پلیمری استفاده کنیم.

پاسخ سوال شما در خصوصیات و ویژگی های هر یک از این موزاییک ها و فرآیند تولید آنها نهفته است. اولین و بزرگ ترین مزیت موزاییک های پلیمری مقاومت بسیار بالای آنهاست اما بیایید کمی هم در مورد موزاییک های حیاطی و سنگ های طبیعی بیشتر بدانیم.

معایب موزاییک های حیاطی

  1. مقاومت کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

اولین تفاوت موزاییک پلیمری با موزاییک حیاطی یا سنتی، مقاومت سایشی آنهاست. در موزاییک حیاطی فقط لایه رویی دارای رنگ است و وقتی فرسایش سطحی در آن شکل می گیرد، لایه ی دارای رنگ که اتفاقا از مقاومت بالایی هم برخوردار نیست، از بین می رود و لایه های زیرین آن که فاقد رنگ هستند نمایان می شوند و زیبایی ظاهری آن از بین می رود.

اما در موزاییک پلیمری به دلیل استفاده از رنگدانه های آلی نه تنها مقاومت سایشی موزاییک کاهش پیدا نمی کند بلکه در برخی موارد این رنگدانه ها باعث افزایش مقاومت می شوند. از طرفی ین رنگدانه ها را نمی توان در موزاییک حیاطی به کار برد چرا که استفاده از آنها مشروط به استفاده از روان کننده هاست که این امر فقط در موزاییک پلیمری امکان پذیر است.

  1. تراکم کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

هرچه بافت موزاییک متراکم تر باشد مقاومتش در برابر شرایط آب و هوایی مختلف بیشتر می شود. میزان تراکم بافت موزاییک حیاطی که معمولا به روش پرسی تولید می شود بسیار کمتر از میزان تراکم بافت موزاییک پلیمری است و دلیل این امر واکنش های شیمیایی است که بین سیمان و مواد پلیمری به کار رفته در موزاییک پلیمری ایجاد می شود. تراکم کم بافت موزاییک حیاطی باعث پایین آمدن مقاومت خمشی و فشاری این نوع موزاییک می شود .

  1. تنوع کمتر نسبت به موزاییک پلیمری

در مورد موزاییک حیاطی، برخی تکنولوژی های ساخت موزاییک مانند تکنولوژی تولید پرسی یا روش هایی که موزاییک پس از تولید نیاز به ساب زدن دارد، نمی توان از طرح، رنگ و تنوع بالا بهره برد. در روش تولید ویبره ای موزاییک حیاطی هم به دلیل روش تولید و فرمول خاص، موزاییک ها مات می شوند و براقیت، انعکاس نور و کیفیت ظاهری و بافتی کمتری دارند.

معایب سنگ های طبیعی

  1. تیرگی و لک بیشتر نسبت به موزاییک پلیمری

سنگ های طبیعی ابتدا خیلی براق هستند. این براقیت به دلیل رزینی است که سطح خارجی آنها را می پوشاند. اما این رزین نسبت به نور آفتاب و باران های اسیدی مقاوم نیست و همین امر باعث می شود سنگ ها به مرور براقیت خودشان را از دست بدهند و دچار تیرگی شوند.

از طرفی بعد از محو شدن رزین ها آب و آلودگی های بیشتری جذب سنگ می شود که از یک سو باعث تیرگی سنگ می شود و از سوی دیگر باعث رشد جلبک و فعالیت باکتری ها در حفره های سنگ می شود که خود عامل مضاعفی برای تیرگی و لک بر روی سنگ است. اما در سنگ های مصنوعی به دلیل عدم نفوذ آب و مقاومت بالای رزین، تیرگی و لک بر روی سنگ ایجاد نمی شود و موزاییک ها براقیت خود را حفظ می کنند.

  1. جدا شدگی بیشتر سنگ از بدنه ساختمان نسبت به موزاییک پلیمری

سنگ های طبیعی به دلیل انقباض و انبساط به مرور زمان از بدنه ساختمان جدا می شوند. البته برای این معضل راه حل هایی پیشنهاد شده است. مثل ایجاد اسکوپ، که پس از مدتی زنگ می زند و دوباره سنگ از بدنه جدا می شود یا استفاده از رول پلاک که جلوه ای نازیبا دارد. اما موزاییک های پلیمری با مصالح ساختمانی هماهنگی بیشتری دارند و قدرت چسبندگی آنها بالاست.

  1. قیمت بالا نسبت به موزاییک پلیمری

سنگ های طبیعی دارای قیمت بسیار بالایی هستند. حتی سنگ های طبیعی بی کیفیت مانند تراورتن در حال حاضر با برش کاری و ساب خوردن و صیقل دیدن با قیمت های بالا در بازار به فروش می رسند. اما موزاییک های پلیمری با وجود کیفیت و دوام بالا با قیمت پایین تری قابل تهیه هستند.

  1. وزن بالا نسبت به موزاییک پلیمری

وزن سنگ های طبیعی بسیار بیشتر از موزاییک های پلیمری است. همین امر باعث می شود نصب آن ها پر هزینه تر و سخت تر شود.

معایب موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری نوعی سنگ مصنوعی است. سنگ مصنوعی محصولی ساخته ی دست انسان است که در دهه ۱۹۸۰ میلادی به بازار معرفی شد. تقاضای مردم برای دیدن سنگ هایی یکدست و یکنواخت، محرک این اختراع بود. با وجود تمام برتری های که موزاییک پلیمری نسبت به سایر موزاییک های ساخته دست انسان و نیز سنگ های طبیعی دارد، می توان معایبی را نیز برای آن برشمرد.

  • تولید مشکل و حساسیت های موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری در مراحل مختلف تولید نیازمند نظارت دقیق و وسواس گونه مهندسان مربوطه است و تولید انواع با کیفیت آن کاری است که موزاییک سازان سنتی از پس آن بر نمی آیند. در لیست زیر برخی از حساسیت های موزاییک پلیمری را مشاهده می کنید.

  • حساسیت محصول تولیدی به درصد مواد اولیه به ویژه فوق روان کننده و آب ، حساسیت محصول تولیدی به زمان میکس کردن مواد اولیه و ترتیب اضافه کردن آنها
  • حساسیت زیاد به کیفیت و نوع فوق روان کننده به ویژه درصد مواد جامد فوق روان کننده
  • حساسیت زیاد به کیفیت و مقدار رنگدانه در طرح اختلاط
  • ترد شدن موزاییک در صورت استفاده از پودر سنگ یا وجود خاک در ماسه
  • ظاهر موزاییک پلیمری

با پیشرفت تکنولوژی ادعا می شود که سنگ های مصنوعی مثل موزاییک پلیمری ظاهری بهتر را نشان می دهند. آن ها ساخته شده اند تا طیف گسترده ای از رنگ ها و سبک ها را ارائه دهند و نیازهای مختلف را برآورده کنند. اما مطمئنا وقتی حرف اصالت پیش کشیده می شود، یک محصول دست ساز نمی تواند با یک محصول طبیعی رقابت کند.

سنگ طبیعی هزاران سال طول می کشد تا شکل بگیرد و در طی این فرآیند، ظاهرش با زمان و طبیعت همراه می شود. به عبارت دیگر، هر یک از صفحات سنگ طبیعی از نظر ظاهری متفاوت هستند هیچ دو صفحه سنگی به یکدیگر شبیه نیستند. وارد هر بازار سنگ طبیعی که بشوید از نظر رنگ، بافت و روکش، نمونه هایی پیدا خواهید کرد که در نوع خودش بی نظیر است.

بخوانید!  نمایی مستحکم و سبک با استفاده از کرتین وال

حال وقتی به موزاییک های پلیمری نگاه می کنید، تکرار و ثبات در رنگ و سبک کاملا مشهود خواهد بود. از این رو، افرادی که ظاهر طبیعی را ترجیح می دهند ممکن است از طراحی غیر طبیعی و غیر واقعی سنگ های مصنوعی خوششان نیاید.

  • دوام موزاییک پلیمری

دوام یکی از اصلی ترین عواملی است که در تصمیم گیری موثر است. وقتی از دوام و ماندگاری صحبت می شود، سنگ طبیعی همیشه برنده خواهد بود. کافی است به تمدن های باستانی نگاهی بیاندازید. از سنگ طبیعی برای ساختن بناهای ماندگاری که حتی پس از گذشت قرن ها هنوز پابرجاست، استفاده شده است.

از دوام سنگ های طبیعی همین بس که یکی از افتخارات سازندگان موزاییک پلیمری این است که مقاومت این موزاییک ها برابر سنگ های طبیعی است. بیشتر سنگ های طبیعی دارای تخلخل کمتری بوده و همین امر باعث افزایش دوام آن ها می شود.

انواع محصولات بتن پلیمری

اگرچه تمرکز اصلی مقاله بر روی موزاییک پلیمری است اما خوب است بدانیم علاوه بر موزاییک پلیمری محصولات متنوع و زیادی از جنس بتن پلیمری برای محوطه سازی تولید می شود که همگی خصوصیات و ویژگی های موزاییک پلیمری را از جهت مقاومت، زیبایی، تنوع رنگ، ماندگاری و عدم نفوذ آب دارا هستند. این محصولات شامل موارد زیر هستند.

  • سنگ پله پلیمری: محصولی که برای پوشاندن پله ها استفاده می شود.
  • جدول دور باغچه ای پلیمری: این جدول ها دور تا دور باغچه یا فضاهایی که نیاز به جدا شدن دارند را فرا می گیرند.
  • دور درختی پلیمری: برای ایجاد فضایی اطراف درخت ها استفاده می شود که با توجه به ضد آب بودن برای این کار ایده آل به نظر می رسد.
  • سنگ پلیمری نما: از این نوع سنگ پلیمری یا سمنت پلاست به عنوان سنگ مصنوعی نمای ساختمان، نمای داخلی ساختمان، نماهای سنگی ساختمان، نمای حیاط ساختمان، نمای بیرونی و داخلی ویلا، سنگ دکوراتیو نما، سنگ آنتیک دکوراسیون داخلی استفاده می شود.

استانداردهای موزاییک پلیمری

برای اطمینان از کیفیت موزاییک های پلیمری آزمون هایی تحت عنوان آزمون استاندارد روی آنها انجام می شود که شامل موارد روبرو هستند: مقاومت خمشی، مقاومت در برابر یخبندان، مقاومت سایشی، میزان جذب آب، تلورانس ابعاد و تابیدگی. اگر بخواهیم استانداردی را برای کفپوش های سنگ مصنوعی سمنت پلاست در نظر بگیریم می توانیم به حداقل مشخصات زیر اشاره نماییم.

  • درصد جذب آب کمتر از 3 درصد
  • مقاومت سایشی 0/4 گرم بر سانتی متر مربع
  • مقاومت یخبندان بین 50-70 درجه سانتیگراد زیر صفر
  • مقاومت خمشی حداقل بین 110-200 کیلوگرم
  • مقاومت حرارتی 200-300 درجه سانتیگراد
  • مقاومت تلرانس دمایی 500 سیکل
  • فاقد تلورانس ابعاد
  • فاقد تابیدگی +-1 میلی متر
  • مقاومت فشاری بین 800-1200 کیلوگرم
  • مقاومت رنگ در برابر تابش نور خورشید
  • مقاومت در مقابل باران های اسیدی و بسیاری موارد دیگر

تشخیص موزاییک پلیمری درجه یک از موزاییک بی کیفیت

تشخیص موزاییک پلیمری اصل از تقلبی کار آسانی نیست و نیازمند تخصص و تجربه است. اما گاهی می توان با انجام برخی اقدامات از بروز ضرر جلوگیری کرد. پیشنهاد ما این است که همیشه از شرکت های معتبر خرید کنید اما در ادامه می توانید چند روش تشخیص موزاییک پلیمری اصل از تقلبی را مشاهده کنید.

  • برخی از تولیدکنندگان فرعی محصولات بی کیفیت خود را با نام و نشان یک شرکت معتبر به مصرف کنندگان می فروشند. برای تشخیص این موارد می توانید با آن شرکت معتبر ارتباط برقرار کنید و از صحت و سقم موضوع مطلع شوید.
  • یکی از راه های برای تشخیص موزاییک اصل از تقلبی این است که در پشت موزاییک های تقلبی سیم مفتولی و سنگ ریزه وجود دارد که این موضوع چسبندگی و مقاومت موزاییک را کم می کند. اما محصولات اصل چسبندگی و مقاومت بالایی دارند.
  • همچنین اگر شرایط لازم را داشته باشید می توانید نمونه ای از موزاییک سمنت پلاست را مورد آزمایش های استاندارد قرار دهید و از کیفیتش مطمئن شوید. اما این روش برای همه امکان پذیر نیست، زیرا نیازمند ابزار و شرایط فنی خاص است.

موزاییک پلیمری گروه تولید صنعتی کیان برنا

موارد استفاده موزاییک پلیمری

موزاییک پلیمری به دلیل خاصیت مقاوم بودن در برابر اتفاقات طبیعی و عوامل محیطی برای پوشاندن سطح مکان هایی خارج از ساختمان و همچنین سنگ فرش هایی با طرح های متنوع و زیبا استفاده می شود. پس پیاده روها، حیاط ها، معابر پارک ها، حیاط ها و پله ها جاهایی هستند که موزاییک پلیمری برای پوشاندن کف آن ها مورد استفاده قرار می گیرد.

موزاییک پلیمری در برابر یخ زدگی نیز خیلی مقاوم هستند، از این رو در مناطق سردسیر برای کفپوش های حیاط و سنگ فرش کردن آنها از این موزاییک استفاده می شود. این موزاییک نسبت به آب نفوذ ناپذیر است، به همین دلیل در برابر یخ زدگی و سرما دچار شکستگی نمی شود.

از موزاییک پلیمری به دلیل ضخامت کم و وزن پایینی تری که نسبت به انواع دیگر کفپوش بتنی دارند می توان برای پوشش پشت بام خانه ها نیز استفاده می شود. همچنین برای بخش بندی محوطه حیاط های بزرگ می شود از رنگ ها و طرح های جذاب کفپوش پلیمری بهره برد.

نحوه نصب موزاییک پلیمری

بهترین روش نصب موزاییک پلیمری و سایر کفپوش های بتنی

بهترین روش نصب و اجرای موزاییک پلیمری همان روش نصب کاشی، سرامیک و دیگر موزاییک های حیاطی است، یعنی نصب به روش ملات ماسه و سیمان به اضافه ی کمی چسب بتن که مراحل نصب به شرح زیر است.

  • ابتدا یک لایه ملات نیمه خشک با نسبت سیمان به ماسه بالاتر (سیمان ۲۰-۲۵ درصد از کل) روی کف ریخته می شود. با این کار زیر سازی و شیب بندی محل نصب با تراکم کافی انجام خواهد شد.
  • قبل از قرار دادن موزاییک ها روی ملات دوغاب ریخته می شود.
  • موزاییک ها به مساحت یک متر مربع چیده می شوند.
  • با ضربات چکش پلاستیکی موزاییک ها تراز می شوند.
  • با ضربه چکش پلاستیکی دوغاب کلیه خلل فرج زیر محصول را پوشانده و مازاد دوغاب از بین درز به سطح کفپوش و موزاییک پلیمری می آید .
  • بعد از سپری شدن 30 دقیقه می توان دوغاب های اضافی را با یک پارچه و یا تکه ای گونی پاک کرد. باید توجه داشت که تا 48 ساعت نباید بر روی سطح موزاییک ها راه رفت. اگر موزاییک در نما هم استفاده می شود نباید زیاد به آن دست زد.
  • برای محکم کاری و بهتر نصب شدن موزاییک پلیمری می شود از چسب برای دوغاب ها استفاده کرد.

مزایای نصب موزاییک پلیمری به روش دوغاب

  • سطح کفپوش های پلیمری کثیف نمی شود.
  • درز و طرح محصولات موزاییک پلیمری آنتیک پر نمی شود.
  • بدلیل پر شدن خلل و فرج زیر موزاییک، مقاومت خمشی و فشاری بالا می رود.
  • چون زیر محصول دارای خلل و فرج نیست رطوبت به زیر محصول نفوذ نمی کند.
  • بدلیل پر شدن خلل فرج زیر موزاییک ها، کفپوش در مقابل یخبندان دچار شکستگی و جداشدگی از زیر نمی شود.
  • نیاز به کف ساب نیست (در کفپوش پلیمری یا موزاییک ویبره معمولی امکان ساب وجود ندارد).
  • چسبندگی بالاتر موزاییک با سطح زیر کار.

توجیه اقتصادی موزاییک پلیمری

اگر مقاله را مطالعه کرده باشید، حالا می دانید که موزاییک پلیمری چه خصوصیات و ویژگی های منحصر بفردی دارد. مقاومت بسیار زیاد در برابر سرما و گرمای شدید، ضد لک بودن، طرح ها، رنگ ها و ابعاد متنوع و زیبایی بادوام این کفپوش همگی آن را به یک شاهکار مهندسی و انتخابی ایده آل تبدیل کرده است.

قیمت این موزاییک ها نسبت به سنگ های طبیعی پایین تر و نسبت به سایر کفپوش های بتنی غیر پلیمری، به دلیل مواد اولیه خاصی که در تولید آن نقش دارند، کمی بیشتر است. اما چون دوام بیشتری دارند از نظر اقتصادی در طولانی مدت مقرون به صرفه ترند. همچنین هزینه نصب موزاییک پلیمری به علت سبک بودن کمتر است و چون مقاومت بالایی دارد در هنگام نصب ضایعات کمتری ایجاد می شود و از این جهت هزینه های کمتری متوجه شما خواهد بود.

ساختار تولید موزاییک پلیمری نسبت به دیگر کفپوش های بتنی آسان تر است به همین دلیل تولید آن نیز برای تولیدکنندگان مقرون به صرفه است هرچند رنگ و برخی از افزودنی های بتن پلیمری از خارج از کشور تامین می شود اما در حالت کلی قیمت موزاییک پلیمری در دسته فرآورده های بتنی میانی قرار دارد.

نتیجه گیری

خرید موزاییک پلیمری یا سنگ مصنوعی سمنت پلاست به همان اندازه که ساده به نظر می رسد نیازمند دقت و توجه کافیست. خرید از عرضه کننده های غیر معتبر علاوه بر هزینه های اولیه، می تواند باعث بوجود آمدن هزینه های ثانویه ناشی از جداشدگی یا شکستگی موزاییک ها شود.

موزاییک پلیمری دارای مقاومت بالایی است پس با خرید از شرکت های معتبر می توانید از بادوام بودن محصول خریداری شده اطمینان پیدا کرد. درست است که بالا بودن تنوع طرح و رنگ و ابعاد موزاییک پلیمری یکی از بزرگترین نقاط قوت آن است اما فراموش نکنید که انتخاب رنگ، طرح یا ابعاد مناسب محوطه شما کاری تخصصی است که مستلزم و نیازمند مشاوره است. بنابراین بهتر است برای انتخاب بهترین گزینه تماس با مشاوران و طراحان دکوراسیون را در دستور کار خود قرار دهید.

امیدواریم پس از خواندن مقاله موزاییک پلیمری، اطلاعات لازم برای انتخاب کفپوش مناسب را به دست آورده باشید. شما نیز می توانید تجربه و یا اطلاعات خود را زیر همین مقاله با ما در میان بگذارید.

منبع: گروه تولیدی صنعتی کیان برنا