آموزش رویت

ساختمانچی

عایق صدا کردن یک اتاق نیازی به گران بودن ندارد، اگرچه می تواند گران باشد، در صورتی که تیغه ها و سقف را برداریم و عایق های صوتی با کیفیت بالا جایگزین کنیم. عایق صدا کردن یک اتاق می تواند با بودجه بسیار کم و به طور موثری انجام شود، خصوصاً اگر مایلید کار را خودتان انجام دهید.

نگران نباشید همه نکات بیان شده توسط گروه عایق صوتی آرام گستر پارس بسیار ساده و آسان است، حتی برای افرادی که خودکفایی لازم را ندارند و در این زمینه بی تجربه هستند.

یکی از نکات جالب در مورد ارزان ترین روش های عایق صدا بودن، این است که اغلب به راحتی برگشت پذیر هستند، بنابراین اگر در خانه دانشجویی، خانه مشترک یا هر خانه اجاره ای دیگری زندگی می کنید، در زمان جابجایی می توانید به راحتی عایق صوتی خود را بردارید تا با صاحبخانه خود دچار مشکل نشوید.

آنچه باید بدانید تا به خوبی اتاق خود را عایق صدا کنید.

  • سر و صدا از کجا می­ آید؟

حل این که منشا مشکل سر و صدا دقیقا از کجاست معمولاً بسیار آسان است. اگر صدای استریوی بلندی در طرف دیگر دیوار است، می توانید با چسباندن گوش خود به دیوار مکان دقیق آن را پیدا کنید. حتی اگر سر و صدای خیابان یا صدای بلند تلویزیون طبقه زیرین شما به گوش می رسد، شناسایی منشا سر و صدا بسیار ساده است.

تشخیص منبع سر و صدا وقتی پیچیده تر می شود که این صدا ناشی از ارتعاشات عمیق باشد، به عنوان مثال صدای ناشی از ماشین آلات سنگین که به نظر می رسد کل خانه شما در حال لرزش است.

  • صدا از کجا وارد می شود؟

اگر بخواهید صدا را به خوبی مسدود کنید، فهمیدن دقیق چگونگی ورود صدا به داخل اتاق حیاتی است. مکان های معمول نشت صدا، شامل درز پنجره ها، درها و تیغه های نازک یا عایق بندی نشده است.

  • نقطه انعکاس اتاق شما کجاست؟

صدا با همان زاویه ای که به سطح برخورده کرده است، از آن منعکس می شود. به عنوان مثال، اگر یک کارگر درست روبروی پنجره شما از مته چکشی استفاده کند، صدا مستقیم به سمت پنجره شما می رود و از آن عبور می کند و در همان زاویه حرکت می کند تا زمانی که به دورترین دیوار برخورد کند. شکستن نقاط انعکاس با استراتژیکی چیدن مبلمان، یک روش آسان برای استفاده از انرژی صدا و به حداقل رساندن سر و صدا در خانه شما است.

ارزان ترین راه ها برای عایق کردن اتاق نسبت به صدا

عایق صدا کردن یک اتاق اغلب با هزینه بسیار کمی انجام می شود، حتی می تواند رایگان باشد اگر وسایل و مواد لازم را در اطراف خود داشته باشید. توجه داشته باشید که وقتی می گوییم “عایق صدا” منظور ما کاهش صدا است، حتی حرفه ای ترین عایق های صوتی نمی توانند تضمین کنند که یک اتاق کاملاً عایق باشد، زیرا همیشه جایی پیش می آید که ارتعاشات راهشان را به داخل پیدا کنند. با این حال، انجام این نکات قطعاً تفاوت چشمگیری در میزان صدا در اتاق شما ایجاد می کند و در عین حال هزینه زیادی برای شما نخواهند داشت!

  1. فرش

فرش ها می توانند به خوبی ارتعاشات را جذب کنند. اگر همسایه های پر سر و صدایی در طبقه پایین دارید، یک فرش ضخیم بزرگ و ضد صدا را دقیقا در جایی پهن کنید که می توانید صدایی از بالای تلویزیون، استریو یا هرجای دیگری که دوست دارند بایستند و بحث کنند را بشنوید! مطمئناً فرش نمی تواند مانع شنیدن صدای هرچیزی شود ولی می تواند قسمتی از صداهای شدید، به ویژه ارتعاشات صوتی را بگیرد.

هرچند برای صدای موجود در هوا کاری از پیش نخواهد برد، مگر اینکه سوراخی در کف داشته باشید و با فرش آن را بپوشاند. یکی دیگر از مزایای فرش این است که لرزش و صدای قدم های شما را هم می گیرد، بنابراین اگر همسایگان طبقه پایین شما از صدای پاهای شما شکایت کرده اند، قطعاً یک فرش به حفظ آرامش کمک می کند.

فرش، عایق صدا

  1. درزگیر در و پنجره

اگر می دانید که صدا از طریق درب یا پنجره ها به اتاق شما وارد می شود، یک راه حل بسیار ارزان و کارآمد می تواند استفاده از درزگیر درب و پنجره باشد. درزگیر ها معمولاً برای جلوگیری از ورود رطوبت از درها و پنجره های خارجی استفاده می شود، اما برای عایق صدا کردن یک درب نیز بسیار مناسب است، که آن شامل نوارهای لاستیکی باریکی است که باید در قسمت داخلی درب یا پنجره خود در محلی که درب یا پنجره روی قاب پنجره یا چهارچوب درب قرار می گیرد بچسبانید.

بخوانید!  مورفلور تولیدکننده انواع پارکت های چوبی متنوع و باکیفیت

سپس هنگامی که در را می بندید، درزگیر کاملا فشرده می شود و یک عایق هوا، رطوبت و صدا ایجاد می کند. درزگیر می تواند نسبت به آب بندی ضعیف پنجره ها و درب ها تفاوت زیادی ایجاد کند، نصب آن بسیار آسان و بسیار ارزان است، به شرطی که از نصب خودتان راضی باشید. بنابراین قطعاً ارزش استفاده از آن را دارد.

  1. پتو ها

در مواقع اضطراری که نیاز به عایق صدا دارید، پتو فوق العاده مفید است. همه ما پتو داریم، درست است؟ بنابراین می توانید از این روش عایق صدا بدون هزینه استفاده کنید! هنگامی که تشخیص دادید صدا از کجا می آید، به سادگی باید آن را با پتو خفه کنید. اگر صدا از درب اتاق شما می آید، یک پتو روی درب آویزان کنید و پتوهایی را در اطراف چهارچوب درب قرار دهید تا شکاف هایی را که ممکن است صدا از طریق هوا عبور کند، ببندید.

در صورت ورود صدا از پنجره نیز همین اصول می تواند انجام شود. اگر صدا از طریق دیوارهای شما در حال ارتعاش و ورود است، ضخیم ترین پتوهایتان را به دیوار آویزان کنید. در این صورت ممکن است برای محکم کردن آن به چند میخ نیاز داشته باشید. یا می توانید برای نگه داشتن پتو از دسته جارو استفاده کنید، این روش می تواند به کاهش ارتعاشات صدا کمک کند.

  1. پرده های ضد صدا

آیا پرده های ضد صدا وجود دارند؟ شاید بله، شاید هم نه!! این یک موضوع بحث برانگیز در دنیای عایق های صدا است! اینکه آیا پرده های ضد صدا افسانه هستند یا نه مشخص نیست، واقعیتی که قطعاً درست است، این است که داشتن پرده های چند لایه ضخیم به میزان قابل توجهی در کاهش سر و صدای ورودی به اتاق شما کمک می کند.

دلیل این امر آنست که داشتن چندین لایه پرده به معنای کم شدن ارتعاشات و صرف انرژی صوتی در هنگام عبور امواج صوتی از لایه ها است. نیازی به صرف هزینه برای پرده های گران قیمت نیست. اگر چوب پرده شما به اندازه کافی محکم باشد، می توانید به راحتی یک یا دو  و یا سه پرده را آویزان کنید و بدون هیچ هزینه اضافی همان نتیجه و تاثیر را بگیرید.

  1. کارتن تخم مرغ

یک باور رایج وجود دارد که می توان از مقوا شانه تخم مرغ برای ضد صدا کردن یک اتاق استفاده کرد. متأسفانه، این به درست نیست. جعبه های تخم مرغ خیلی نازک هستند تا از حرکت امواج صدا در داخل خود جلوگیری کنند، بنابراین تمام انرژی خود را صرف اتلاف وقت و تخم مرغ نکنید!

درست است که جعبه های تخم مرغ به عنوان فوم شانه تخمه مرغی در کاهش اکو در اتاق کاربرد دارند، که این به دلیل ناهموار بودن سطح و شکل هندسی عجیب آنها است. این بدان معنی است که وقتی موج صوتی به جعبه تخم مرغ برخورد می کند، به جای اینکه امواج با هم و در یک جهت برگردند، به جهات مختلف منحرف می شوند.

بنابراین اگر می خواهید یک استودیوی ضبط یا سینمای خانگی از نظر آکوستیکی و پژواک صدا جذابیت بیشتری داشته باشد، جعبه های تخم مرغ می تواند یک راه حل باشد. فقط حواستان باشد که برای جلوگیری از خروج صدا از اتاق نمی توانید از آنها استفاده کنید.

  1. پانل های عایق صوتی خانگی

پانل های عایق صدا چیزهای ساده ای هستند، آنها اساساً تکه های متراکمی از مواد هستند که به دیوار شما نصب می شوند تا عبور صدای ضربه از دیوار را دشوارتر کنند. می توانید آنها را نسبتاً ارزان تهیه کنید، مخصوصاً اگر شخصا بروید و آنها را تحویل بگیرید هرچند به علت وزن بالا هزینه پست می تواند گران باشد.

بخوانید!  چگونه بهترین زمان برای خرید میلگرد را تشخیص دهید؟

برای استفاده از یک پانل عایق صدا، تنها کاری که باید انجام دهید این است که آن را به دیوار موردنظر خود متصل کنید، کل دیوار باید پوشانده شود، بنابراین دیوار خود را اندازه گیری کنید و مطمئن باشید که پانل های کافی برای پوشش فضای دیوار خود را تهیه می کنید.

  1. کف پوش ها

اگر خانه شما مملو از کف های چوبی پولیش خورده، کف پوش های چند لایه (لمینت)، کاشی کاری و یا حتی کف مرمر است، به سرعت متوجه خواهید شد که کفپوش سخت، صدای ضربه را به راحتی منتقل می کند.

صدای ضربه صدایی است که در اثر برخورد چیزی به ساختمان ایجاد می شود. از نمونه های صدای ضربه می توان به گام های سنگین مانند دویدن شخصی روی تردمیل (اگر این مسئله برای شما مشکلی ایجاد می کند، به راهنمای ما برای تردمیل های بی صدا مراجعه کنید)، صدای رها شدن چیزی، پرش و چکش اشاره کرد.

اگر کفپوش سختی دارید، ارتعاشات ایجاد شده توسط اصوات ضربه به راحتی از کف خانه شما پایین می رود و به همسایه می رسد. برعکس همین موضوع نیز صادق است، یک کفپوش سخت ارتعاشاتی که از سقف وارد می شوند را با وضوح بیشتری انتقال می دهد تا یک کفپوش نرم که لرزش ها را جذب می کند.

نصب کفپوش ضخیم و نرم در سرتاسر اتاق به کم شدن ارتعاشات صدای ضربه کمک می کند، مطمئناً باعث نمی شود اتاق شما از نظر صدا نفوذ ناپذیر باشد، اما به بهبود آکوستیک کلی اتاق کمک می کند.

  1. عایق های خانگی پنجره

عایق های پنجره دقیقاً همان چیزی هستند که به نظر می رسند، چیزی که پنجره شما را عایق (مسدود) می کند. ما در مورد پرده های پارچه ای یا پرده های تاشو صحبت نمی کنیم، اگرچه پرده های تاشو و پارچه ای ضد صدا اگر باهم استفاده شوند می توانند در عایق کردن صدا بسیار موثر باشند، اما همیشه مناسب نیستند. اما در اینجا یک صفحه بزرگ دقیقاً متناسب با اندازه و شکل قاب پنجره شما کاملاً از ورود نور و بخش زیادی از صداها جلوگیری می کند.

اگر یک اتاق خواب زیر شیروانی یا هر اتاق دیگری با پنجره های بسیار کوچک دارید، بدون نیاز به اینکه خودتان چیزی بسازید می توانید از بالشتک مبل عایق درست کنید که اغلب می تواند در قاب پنجره فشرده شود.

اگر پنجره شما بزرگتر از چیزی است که بتوانید از ابزار کم هزینه مثل یک بالشتک استفاده کنید، تمام کاری که باید انجام دهید ساختن یک قاب مناسب با پنجره تان است. سپس قاب را بر روی تخته چوبی محکم نصب کرده و با استفاده از درزگیر صوتی، یک تشک ضد صدا روی قاب ببندید.

این کار در جذب ارتعاشات بسیار خوب عمل می کند و اگر اندازه قاب کاملاً متناسب با پنجره شما باشد، از ورود سر و صدا همراه با هوا نیز جلوگیری می کند. نوار درزگیر جدار پنجره نیز می تواند تفاوت کمی در میزان سر و صدایی که از پنجره های شما می آید ایجاد کند.

  1. قرار دادن استراتژیک مبلمان

چیدمان استراتژیک مبلمان در نقاطی از خانه که مشکل صدا وجود دارد می تواند امواج صوتی را از بین ببرد و باعث می شود که انرژی صدا خیلی سریعتر از زمانی که اجازه دهید امواج صدا آزادانه در اتاق شما بچرخد، پراکنده شود. به عنوان مثال کابینت ها یا جاکفشی ها را می توان در نزدیکی در قرار داد تا صدایی که از درز های چهارچوب درب اتاق عبور می کند، شکسته شود.

اگر با این مشکل که ارتعاشات صدا از دیوار منتقل می شود مواجه هستید، می توانید برای کمک به جذب ارتعاشات، مبلمان راحتی (پارچه ای) خود را در مقابل دیوار قرار دهید، این ایده می تواند خیلی کاربردی باشد، زیرا مبل و صندلی شما به عنوان یک میراکننده از اینکه دیوار مثل پوست طبل به عنوان تقویت کننده ارتعاشات صدا عمل کند، جلوگیری می کند.