آموزش رویت

ساختمانچی

نصب دستگیره درب کابینت معمولا آخرین کاری است که بر روی کابینت انجام می شود. در اینجا قصد داریم نصب دستگیره درب کابینت را به صورت مرحله به مرحله آموزش دهیم. پس تا انتها با ساختمانچی همراه باشید.

وسایل مورد نیاز برای نصب دستگیره درب کابینت

قبل از آموزش مراحل نصب دستگیره درب کابینت باید وسایل مورد نیاز برای این کار را تهیه کنیم. وسایل مورد نیاز برای نصب دستگیره کابینت وسایل ساده و در دسترس هستند. این وسایل شامل موارد زیر می باشد:

وسایل نصب دستگیره درب کابینت
  • متر یا خط کش
  • مته
  • مداد
  • پیچ گوشتی
  • دریل

مراحل نصب دستگیره درب کابینت

1.انتخاب دستگیره مناسب

اولین و مهم ترین گام برای نصب دستگیره درب کابینت، انتخاب دستگیره مناسب می باشد. در بازار دستگیره های مختلفی وجود دارد.

برخی از دستگیره ها باید توسط دو پیچ و از دو نقطه به محل مورد نظر نصب شوند. برخی دیگر نیز تنها با یک پیچ به کابینت متصل می شوند. از دستگیره های تک پیج برای کشو به وفور استفاده می شود.

انتخاب دستگیره درب کابینت

اما شاید برایتان این سوال پیش بیاید که کدام یک از انواع دستگیره موجود در بازار مناسب تر هستند؟ در پاسخ باید گفت: اگر آشپزخانه شما کوچک می باشد و در آن کابینت های ظریف وجود دارد، دستگیره های کوچک و ظریف یک پیچ، انتخاب مناسب تری هستند.

این نوع دستگیره ها در اشکال ساده و مینیمال طراحی شدند و برای افرادی که طرح های ساده و ظریف را می پسندند انتخاب بسیار خوبی هستند.

دستگیره های شلوغ همراه با تزئینات زیاد برای آشپزخانه های کوچک مناسب نیستند؛ به دلیل اینکه فضای آشپزخانه را کوچک تر نشان می دهند. در صورتی که آشپزخانه ای بزرگ همراه با کابینت های زیاد در اختیار دارید، می توانید انتخاب های متنوع تری داشته باشید.

دستگیره های طرح دار و دستگیره های بلند با اشکال مختلف در آشپزخانه های بزرگ جلوه زیبایی به نمایش می گذرانند. این نوع دستگیره ها معمولا دارای دو پیچ هستند.

2. انتخاب جنس دستگیره

جنس دستگیره درب کابینت

در گام دوم باید به جنس دستگیره کابینت توجه کنید. دستگیره های موجود در بازار از جنس های مختلفی تولید می شوند. از نمونه های مختلف دستگیره درب کابینت می توان به دستگیره از جنس استیل، فلز، برنج، پلاستیک و چوب اشاره کرد.

بخوانید!  چرا لباسشویی لباس ها را تمیز نمی شوید؟

از نظر دوام دستگیره های استیل، فلز و برنجی بیشترین دوام را خواهند داشت. دستگیره چوبی نیز در صورتی که در معرض آب و رطوبت قرار نگیرد می تواند عمر مفید خوبی داشته باشد.

در این بین، دستگیره هایی که از جنس پلاستیک هستند، دوام خوبی نخواهند داشت. این نوع دستگیره ها در اثر فشار زیاد یا سرد و گرم شدن دچار ترک و شکستگی می شوند و عمر مفید خوبی نخواهند داشت.

توصیه می شود از دستگیره های بادوام و با کیفیت استفاده کنید تا برای خرید دستگیره درب کابینت مجبور به پرداخت هزینه مجدد نشوید.

3.علامت گذاری روی درب کابینت

علامت گذاری روی درب کابینت

پس از انتخاب نوع و جنس دستگیره، با توجه به تعداد پیچ آن با یک مداد روی کابینت را علامت گذاری کنید. دستگیره را دقیقا بر روی محلی از کابینت که می خواهید دستگیره داشته باشد، قرار دهید. سپس با دقت جای سوراخ های پیچ را علامت بزنید.

برای علامت گذاری دقیق از خط کش یا متر استفاده کنید و اندازه گیری را با دقت انجام دهید. اگر به طور دقیق علامت گذاری نکنید، دستگیره کج می شود.

توصیه می شود این مرحله را با دقت کامل انجام دهید. برای سرعت بخشی به کار می توانید تمامی درب های کابینت را علامت گذاری کنید و سپس از ادامه کار را از سر بگیرید.

4. سوراخ کاری با دریل و مته

سوراخ کردن درب کابینت با دریل

مته را درون دریل قرار دهید و آن را محکم کنید. نکات ایمنی برای کار با دریل را رعایت کنید. سپس دریل را بر روی نقاطی که با مداد علامت گذاری کرده اید، قرار دهید و آن قسمت را سوراخ کنید.

برای سوراخ‌کردن و کار با دریل باید دقت لازم را به خرج دهید تا کار با ظرافت کامل انجام شود و سوراخ های ایجاد شده در یک راستا قرار بگیرد.

بخوانید!  چگونه از آسیب رساندن پایه مبل به فرش جلوگیری کنیم؟

5. قرار دادن دستگیره روی جای سوراخ

پس از سوراخ‌کردن درب کابینت، دستگیره را روی سوراخ ها قرار دهید. دستگیره را به طور صاف در جای خود قرار دهید. اگر در مرحله قبلی جای سوراخ ها را به درستی و در یک راستا علامت گذاری نکرده باشید، در این مرحله دستگیره به طور صاف در کابینت قرار نمی گیرد.

6. بستن پیچ های دستگیره

بستن پیچ دستگیره درب کابینت

پس از قرار دادن دستگیره روی سوراخ ها باید پیچ های آن را از پشت محکم کنید. برای این کار به یک پیچ گوشتی نیاز دارید. با پیچ گوشتی کاملا پیچ ها را محکم کنید تا دستگیره از جای خود تکان نخورد. این مراحل را برای تمامی کابینت ها تکرار کنید تا دستگیره همه آن ها بسته شود.

کلام پایانی

در این مقاله نحوه نصب دستگیره درب کابینت به صورت مرحله به مرحله مورد بررسی قرار گرفت. نصب دستگیره درب کابینت می تواند جلوه کابینت ها را افزایش دهد و به فضای آشپزخانه زیبایی بیشتری ببخشد.

این کار به آسانی انجام می شود و فقط به کمی دقت و حوصله نیاز دارد، بنابراین می توانید به راحتی دستگیره های کابینت را نصب کنید و یا آن ها را مدل های جدید جایگزین کنید.

سوالات متداول

آیا نوع دستگیره در بزرگ نشان‌دادن آشپزخانه تاثیر گذار می باشد؟

بله، نوع دستگیره با ایجاد خطای دید می تواند در بزرگ نشان‌دادن آشپزخانه موثر باشد. استفاده از دستگیره های کشیده و طرح دار می تواند باعث بزرگ نشان داده شدن آشپزخانه شود. دستگیره های افقی نیز آشپزخانه را عریض نشان می دهند.

جنس مناسب برای دستگیره کابینت چیست؟

دستگیره های از جنس استیل، فلز یا برنج جزء جنس های با دوام هستند. اما دستگیره های از نوع پلاستیک فشرده دوام کمی دارند و زود دچار ترک یا شکستگی می شوند.

دستگره های چوبی برای چه نوع کابینت هایی مناسب هستند؟

کابینت هایی که از جنس ام دی اف یا چوب هستند با دستگیره چوبی، ظاهر زیباتری پیدا می کنند.