آموزش رویت

ساختمانچی

مونوکروماتیک یکی از سبک های دکوراسیون داخلی است که اجرای آن نسبت به سایر سبک ها آسان تر می باشد. این سبک با ایجاد تعادل از طریق کنار هم قرار دادن اشیاء تک رنگ همراه است.

در سبک مونوکروماتیک از یک رنگ در طیف های تیره تا روشن استفاده می شود و انتخاب المان ها بر اساس یک رنگ مشخص صورت می گیرد.

انتخاب رنگ در طراحی به این سبک بر اساس روحیات افراد انجام می شود. برخی افراد رنگ های شاد و پرانرژی را می پسندند و برخی دیگر رنگ های آرام بخش و ملایم را برای دکوراسیون خانه خود انتخاب می کنند.

ساده ترین راه برای ایجاد فضایی سرشار از هارمونی استفاده از الگوی مونوکروماتیک است. با دانستن اصول استفاده از رنگ های مونوکروماتیک و رازهای به کار بردن آن ها می توانید به راحتی فضایی زیبا و جذاب خلق کنید.

واژه مونوکروماتیک از نظر ادبی به معنای تک رنگ است اما در دکوراسیون داخلی به معنای استفاده از یک رنگ واحد در طیف های تیره تا روشن برای ایجاد فضایی زنده می باشد.

سبک مونوکروماتیک مناسب فضای کوچک است، زیرا استفاده از سایه و تن های مختلف یک رنگ خاص باعث می شود فضا بزرگ تر جلوه کند.

بافت به سطح ناهموار اتاق جذابیت و زیبایی می بخشد و باعث ایجاد سایه روشن در سطوح تک رنگ می شود. کوسن ها، فرش و پرده عناصر خوبی برای افزودن بافت به فضا هستند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با ویژگی های این سبک بیشتر آشنا شوید.

سبک مونوکروم

شاخصه اصلی سبک مونوکروماتیک در دکوراسیون خانه چیست؟

همانطور که گفتیم ایده اصلی این سبک از طراحی، استفاده از تک رنگ می باشد. انتخاب رنگ در این سبک مطابق سلیقه و روحیات فردی می باشد. ممکن است برخی افراد از زندگی در محیط های پر هیجان و پر انرژی و شاد لذت ببرند و برخی دیگر زندگی در مکان های آرامش بخش را ترجیح دهند.

این سبک طراحی برای دیزاینرهای مبتدی و تازه کار می تواند انتخاب مناسبی باشد؛ زیرا در این سبک نیازی به بررسی ترکیبات رنگ در دکوراسیون نمی باشد و به راحتی می توان تمام المان ها را به صورت تک رنگ انتخاب نمود. طراحی به سبک مونوکروماتیک از ساده ترین انواع طراحی دکوراسیون داخلی محسوب می شود.

رنگ قرمز در سبک مونوکروماتیک

ترکیب رنگ در سبک مونوکروماتیک

در این سبک می توان از طیف های مختلف یک رنگ استفاده نمود و با قرار دادن المان های مختلف در طیف های روشن تا تیره، کمی بافت به فضا اضافه کرد. شما می توانید از طیف روشن تا تیره یک رنگ استفاده کنید و خانه خود را به زیباترین شکل ممکن طراحی نمایید.

بخوانید!  عوامل موثر در دیزاین دکوراسیون اتاق خواب

انتخاب رنگ در این سبک مطابق با روحیات افراد باید انتخاب شود، زیرا ممکن است استفاده از یک رنگ پس از مدتی فرد را خسته کند و دل او را بزند. پس رنگی را انتخاب نمایید که مطمئنید پس از مدتی شما را خسته نمی کند.

مونوکروماتیک

چه رنگی برای استفاده در سبک مونوکروماتیک مناسب است؟

رنگ سبز

رنگ سبز از جمله محبوب ترین رنگ ها در سبک مونوکروماتیک محسوب می شود. این رنگ حس طراوت و شادابی را در خانه بوجود می آورد و طراحی شما را به سمت طبیعت سرسبز هدایت می کند. معمولا برای طراحی مونوکروماتیک خانه به رنگ سبز، از گیاهان بسیاری استفاده می شود.

در این طراحی می توانید از طیف های بسیار متنوع طیف سبز از جمله سبز یشمی، چمنی، سبزآبی، زیتونی، فسفری، مغز پسته ای، لجنی، کله غازی، زمردی، کاهویی، سدری و… استفاده نمایید.

سبک مونوکروماتیک سبز

رنگ سفید

امروزه استفاده از رنگ های خنثی مانند سفید در دکوراسیون خانه های مدرن و مینیمال بسیار رواج یافته است. اگر دوست دارید خانه ای در نهایت سادگی داشته باشید، می توانید تمام المان های موجود در خانه را به رنگ سفید انتخاب نمایید.

البته رنگ سفید نیز دارای طیف هایی است که استفاده از آن ها می تواند کمی فضا را از یکدستی و بی روحی در بیاورد. سفید یخی، مرواریدی، عاجی، صدفی، کرمی، گچی، استخوانی، مرمری، کاپوچینویی و… از انواع طیف های سفید می باشند که می توانید در طراحی به سبک مونوکروماتیک از آن ها استفاده نمایید.

سبک مونوکروماتیک سفید

رنگ خاکستری

خاکستری پرطرفدارترین رنگ در دکوراسیون خانه های مدرن و امروزی برشمرده می شود. رنگ خاکستری نیز طیف های رنگی نامحدودی دارد که با استفاده از آن ها می توانید خانه ای مدرن و بسیار شیک را طراحی نمایید.

استفاده از طیف های مختلف رنگ طوسی در کنار خاکستری نیز می تواند به زیبایی های سبک مونوکروماتیک خانه شما بیافزاید.

رنگ خاکستری

گالری عکس های طراحی خانه به سبک مونوکروماتیک

در ادامه این نوشته از ساختمانچی عکس های زیبا از طراحی خانه هایی به سبک کروماتیک را در اختیار شما عزیزان قرار می دهیم که می توانید جهت ایده‌گرفتن از آن ها استفاده نمایید.

مونوکروم
طراحی خانه به سبک مونوکروماتیک و استفاده از تک رنگ صورتی
سبک تک رنگ
طراحی خانه به سبک مونوکروماتیک و استفاده از رنگ طوسی
سبک طراحی تک رنگ
دیزاین خانه به سبک مونوکروماتیک و استفاده از طیف رنگ زرد
طراحی تک رنگ
طراحی دکوراسیون داخلی اتاق خواب به سبک مونوکروماتیک و استفاده از طیف روشن رنگ طوسی
طراحی آبی به سبک مونوکروماتیک
استفاده از طیف رنگ های آبی در طراحی خانه به سبک مونوکروم
رنگ سفید در سبک تک رنگ
استفاده از رنگ سفید در طراحی سبک مونوکروماتیک
رنگ بنفش در مونوکروماتیک
رنگ بنفش در طراحی دکوراسیون داخلی خانه ای به سبک مونوکروماتیک
طراحی داخلی زرد
طراحی مونوکروماتیک کتابخانه ای به رنگ زرد

کلام پایانی

اگر از اصول کاربرد الگوهای رنگی آگاه باشید می توانید صندلی ها، بالشتک ها و پرده ها را با چاپ های تک رنگ انتخاب کنید. الگوها بهترین روش برای ایجاد عمق به پالت رنگی در سبک مونوکروماتیک هستند، اما باید آن ها را به طور محدود استفاده نمائید اگر خواهان یک دکوراسیون ساده و سرشار از هارمونی هستید.

بخوانید!  ام دی اف با روکش ملامینه

امیدواریم مطالعه این عکس نوشته شما را با سبک طراحی مونوکروماتیک یا همان سبک استفاده از یک رنگ در دکوراسیون داخلی آشنا کرده باشد. آیا شما از این نوع سبک خوشتان می آید؟ تاکنون به استفاده از این سبک طراحی فکر کرده‌اید؟

اگر شما بخواهید از این سبک در دکوراسیون خانه خود استفاده کنید، چه رنگی را انتخاب کرده  و کدام بخش خانه را با این سبک طراحی می کنید؟ در صورت تمایل نظرات خود در این زمینه را با ما اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.

سوالات متداول

سبک مونوکروماتیک به چه معنی است؟

به نوعی از طراحی که در آن تنها از یک رنگ استفاده می شود، مونوکروماتیک می گویند.

آیا در سبک مونوکروماتیک می توان از طیف های مختلف یک رنگ استفاده کرد؟

بله می توان

چه رنگ هایی برای سبک مونوکروماتیک مناسب ترند؟

به طور کلی انتخاب رنگ در این سبک منوط به سلیقه شخصی افراد است، اما به طور کلی استفاده از رنگ های خنثی مانند سفید و خاکستری که باعث آرامش می شوند در این سبک پیشنهاد می شود.

از سبک مونوکروماتیک در چه بخش هایی از خانه می توان استفاده نمود؟

از این سبک در طراحی تمام قسمت های خانه از جمله اتاق نشیمن یا پذیرایی، اتاق خواب، حمام و سرویس بهداشتی و آشپزخانه می توان استفاده کرد.
همچنین از این سبک می توان در طراحی محل کار مانند شرکت ها، دفاتر، فروشگاه ها، آرایشگاه ها، رستوران ها، کافی شاپ ها و … نیز استفاده کرد.