آموزش رویت

ساختمانچی

کلید و پریز برق از جمله اصلی ترین المان ها در برقکاری ساختمان محسوب می شوند که نه تنها از نظر کاربرد بلکه از نظر دکوراسیون داخلی نیز مورد توجه و اهمیت قرار می گیرند.

این عناصر کوچک در ابعاد و طرح های مختلف به بازار عرضه می شوند و قرار گرفتن آن ها بر روی دیوار با انواع پوشش ها نظیر کاغذ دیواری، رنگ، پانل های چوبی و… نمایی بسیار جذاب و منحصر بفرد به فضای خانه می بخشد.

نکته ای که در خرید کلید و پریز بایستی مورد توجه قرار می گیرد، ایمنی آن ها می باشد. این قطعات مستقیماً با انرژی برق در ارتباط هستند، بنابراین در ساخت آن ها توجه به نکات ایمنی اهمیت بسزایی دارد. امروزه متناسب با هر نوع کاربرد از کلید و پریزهای مخصوص استفاده می شود.

برای مثال در فضاهای باز و یا مرطوب از نوع کلید و پریز ضد آب و برای تزئین دکوراسیون داخلی از کلید و پریزهای کریستالی استفاده می شود.

البته این قطعات کاربردی در مدل های مختلف با رنگ های گوناگون و بر اساس سلیقه و بودجه افراد انتخاب و خریداری می گردند. در ادامه به بررسی انواع مدل های کلید و پریز می پردازیم. با ساختمانچی همراه باشید.

call

ویژگی های کلید و پریز

نورپردازی و تامین نور لازم برای ساختمان امری بسیار مهم است و طراحان داخلی تدابیر بسیاری برای آن می اندیشند و ایده های خلاقانه خود را برای هر چه زیباتر کردن فضا عملی می نمایند.

سیستم نورپردازی ساختمان با نصب کلید و پریز تکمیل می شود و زیبایی و جذابیت را برای فضا به ارمغان می آورد. وجود کلید و پریزهای لوکس بر روی انواع دیوارپوش نمایی متفاوت ایجاد کرده و توجه بیننده را به خود جلب می نماید.

شاید با نگاه اول لوستر و چراغ های تزئینی بیشتر خودنمایی کنند اما با کمی دقت می توان به زیبایی این قطعات کوچک بر روی دیوار نیز پی برد.

در دنیای مدرن امروز استفاده از تکنولوژی هوشمند در تولید کلید و پریز این امکان را فراهم می کند تا بتوان از راه دور آن ها را کنترل نمود. متریالی که در ساخت تجهیزات روشنایی استفاده می شود اصولاً از جنس نسوز هستند و ایمنی را در ساختمان افزایش می دهند.

کلید و پریزهای نسوز غیر قابل اشتعال بوده و طراحی اتصالات داخلی آن ها به گونه ای است که احتمال ایجاد جرقه و احتراق را به میزان قابل توجه کاهش می دهد. این محصولات براساس استانداردهای لازم طراحی و تولید می شوند و با طرح های گوناگون برای ارائه به مشتریان در بازار عرضه می گردند.

تاریخچه کلید و پریز

اختراع کلید و پریز به سال 1884 برمی گردد. در آن سال، جان هنری هولمز فرایندی را برای قطع سریع ابداع کرد. این فرایند امروزه نیز در برخی از کلید و پریزها استفاده می گردد.

در سال 1917، ویلیام جی. نیوتون مکانیسم قطع سریع را گسترش داد و اولین کلید و پریز سوئیچ دار را ابداع نمود. از آن زمان به بعد، صنعت کلید و پریز توسعه زیادی پیدا کرد و به مرور با نیازهای جامعه سازگار شد.

از جمله جدیدترین کلید و پریزها می توان به مدل لمسی و هوشمند اشاره نمود که قابلیت کنترل از راه دور با ریموت یا تلفن همراه را دارند.

بخش های مختلف کلید و پریز

مکانیزم درونی

مکانیزم درونی به ساختار درونی کلید و پریز که شامل سیم پیچی، اتصالات درونی و تعداد پل (تک پل و دوپل) است، اشاره دارد.

قاب

قاب کلید و پریز به قسمتی که بر روی دیوار نصب شده و قابل رویت است اشاره دارد. کلید و پریزهایی که در گذشته تولید می شدند به قاب خود پیچ و مهره می شدند، اما مدل های جدیدی که اخیراً به بازار عرضه می شوند به قاب متصل نمی شوند بلکه به راحتی بر روی دیوار قرار می گیرند. مکانیزم کلید و پریزهای جدید فنری است و به آسانی قابل نصب در عمق دیوار هستند.

انواع کلید و پریز

کلید و پریز سوئیچی

کلید و پریز برق سوئیچی از جمله قدیمی ترین انواع کلید و پریز محسوب می شود که بیشتر در خانه پدربزرگ ها و یا فیلم های قدیمی دیدیم. این مدل کلید و پریزها نصب و کارکرد راحتی دارند، اما امروزه به دلیل وجود مدل های بسیار زیبا و لوکس، کمتر از این مدل استفاده می شود.

کلید لمسی

کلید لمسی یا تاچ از جمله مدرن ترین نوع کلید است که استفاده از آن در خانه های هوشمند رایج می باشد. این کلید با حرارت دست فعال می شود و عمل می کند.

کلید لمسی

کلید و پریز تایمری

این نوع قطعات در مکان هایی مانند حیاط و راه پله که لامپ نباید مدام روشن بماند نصب می شوند. کلید و پریز برق های تایمری قابل تنظیم هستند و می توان زمان خاموش و یا روشن‌کردن آن ها را کنترل نمود.

کلید و پریز تایمری

کلید با سنسور حرکتی

کلیدهای سنسوردار به میزان قابل توجهی منجر به بهینه سازی مصرف انرژی برق می شوند، زیرا تنها در صورت حضور افراد روشن می شوند و پس از مدتی خاموش می گردند. از این نوع تجهیزات در راهروها استفاده می شود.

کلید با سنسور حرکتی

کلیدهای تک پل و دوپل

کلیدهای تک پل تنها برای خاموش و روشن‌کردن یک مدار مورد استفاده قرار می گیرند، اما با استفاده از کلیدهای دوپل می توان دو مدار را قطع و وصل کرد. از کلیدهای دو پل معمولاً برای لوستر و تعداد لامپ دو یا بیشتر استفاده می شود.

کلید تک پل و دو پل

کلید دیمر

کلید دیمر در مکان هایی که میزان نور باید یکنواخت باشد کاربرد دارد. این کلیدها شدت نور را تنظیم و کم یا زیاد می کنند. از این نوع کلیدها در مکان هایی مانند سالن تئاتر استفاده می شود.

پریز برق یو پی اس

این نوع پریز، دستگاهی که به آن وصل می شود را به منبع ذخیره برق ارتباط می دهد و هنگامی که برق قطع می شود، این دستگاه همچنان روشن خواهد ماند.

پریز برق یو پی اس

پریز برق ارت دار

این پریزها مجهز به یک سیم ارت دار هستند که برای تخلیه بار الکتریکی به زمین متصل می شوند. این سیم با انتقال الکتریسیته ساکنی که در مدار تخلیه‌شده مانع از برق گرفتگی افراد می شود.

پریز برق ارت دار

کلید و پریز اسپانیایی فونتینی (Fontini)

فونتینی Fontini یکی از بزرگترین کمپانی های اسپانیایی است که در شهر بارسلونا قرار دارد. این کمپانی انواع کلید و پریز برق و دیمر در اشکال و مدل های متنوع تولید و در اختیار مصرف کننده قرار می دهد.

تنوع محصولات این کمپانی بسیار بالاست، از این رو محصولات آن برای تمام فضاهای اداری، تجاری، مسکونی و… مناسب می باشد. انعطاف پذیری و تنوع بالای محصولات فونتینی همواره رضایت مشتریان را فراهم می آورد و طرح ها و مدل های بی نظیر آن متناسب با هر نوع سلیقه است.

کلید پریز اسپانیایی

با طراحی جلا داده شده، استفاده از متریال اصلی و تاکید بر صنعت کارآمد، شرکت فونتینی به جایگاهی بسیار مهم به عنوان بهترین تولید کننده قطعات دکوراتیو با کیفیت در دنیا شناخته شده است.

چوب، پرسلین، آلومینیوم، استیل، کورین، برنج و… از جمله موادی هستند که در تولید محصولات فونتینی مورد استفاده قرار می گیرند. محصولات فونتینی پاسخگوی تمام نیازهای مشتریان در خصوص متریال، سایز، رنگ، قالب و… بوده و برای تمام مکان ها و سلیقه ها ایده آل می باشند.

این شرکت بر این اصل معتقد است که حتی المان های بسیار کوچک می توانند در زیبایی فضا نقش داشته باشند و علاوه بر این که نیاز افراد را رفع می کنند به عنوان عنصری دکوراتیو جلب توجه نمایند.

کلید اسپانیایی فونتینی

انواع کلید و پریز فونتینی با سبک های مختلف دکوراسیون داخلی از جمله سبک مینیمالیسم و مدرن همخوانی فوق العاده ای پیدا می کنند و جلوه ای لوکس به فضا می بخشند.

استفاده از پرسلین که با چوب یا فلز ترکیب می شود طرح های بی شماری برای کلید و پریز فراهم می کند. کلید و پریزهای این برند باکیفیت هم به صورت توکار و هم روکار نصب می شوند و آسایش و زیبایی را به ارمغان می آورند.

نکات مهم در هنگام خرید کلید و پریز

  • ظاهر کلید و پریز از اهمیت بالایی برخوردار می باشد. باید کلید و پریزی را انتخاب نمایید که با چیدمان و دکوراسیون داخلی ساختمان هماهنگی داشته باشد.
  • جنس کلید و پریز برق نیز از جمله فاکتورهای مهم در خرید این محصول محسوب می شود. سعی کنید جنس مرغوب و باکیفیتی را انتخاب نمایید تا پس از مدتی از بین نرود و مجبور به تعویض نباشید. اصولاً جنس آن ها از پلاستیک بسیار مرغوب است که از مقاومت بسیار بالایی در برابر ضربه، پوسیدگی و تغییر رنگ برخوردار می باشد. برخی از مدل ها از جنس چوب، چرم، آلیاژ برنج، فلز و یا کریستال تولید می شوند.
  • بهتر است جنس کلید پریز به شکلی باشد که هنگام اتصال به دیوار نشکند. نصب کلید و پریزها معمولا به دو صورت توکار و روکار انجام می پذیرد.
  • قیمت کلید و پریز برق نیز اهمیت زیادی دارد. متناسب با بودجه خود، نمونه مناسب را انتخاب و خریداری نمایید.
  • کلید و پریزی که خریداری می نمایید باید از ایمنی بالایی برخوردار باشد. این تجهیزات به برق وصل می باشند و ممکن است باعث بروز حادثه هایی چون برق گرفتگی و آتش سوزی شوند.

قیمت کلید و پریز

قیمت کلید و پریز برق با توجه به جنس و مدل آن متفاوت است. بی شک مدل های لوکس به دلیل کیفیت و طراحی منحصر بفرد قیمت بالاتری دارند.

اگر به فروشگاه های عرضه لوازم برقی مراجعه کنید با تنوع بالایی از مدل ها رو به رو خواهید شد که هر کدام قیمتی متفاوت دارند. شما با توجه به سلیقه و بودجه خود می توانید نسبت به خرید مدل دلخواه اقدام نمائید.

کلام پایانی

امیدواریم مطالب ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را با انواع کلید و پریز و ویژگی ها و کاربرد هرکدام آشنا کند. نظرات خود را در مورد این مطلب با ما در میان بگذارید.