آموزش رویت

ساختمانچی

شیشه یکی از مصالح ساختمانی است که در کنار سایر مصالح در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. این متریال از شفافیت بسیار بالایی برخوردار است و می تواند نور را از خود عبور دهد.

شیشه ماده ای شکننده است، اما مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی و مواد شیمیایی نظیر اسیدها و بازها دارد. در دنیای مدرن امروز طراحان و معماران شیشه را در کنار سایر متریال ها مورد استفاده قرار می دهند و جلوه ای بی نظیر و متفاوت در ساختمان خلق می کنند.

شیشه برای مصارف گوناگون مانند ساخت درب، پنجره و اشیاء تزئینی به کار می رود و در انواع مختلف با ویژگی های متمایز در بازار به فروش می رسد.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع شیشه‌ساختمانی و مزایا و کاربرد هر کدام آشنا شوید.

در پروسه تولیدشیشه برای تغییر خواص آن از مواد افزودنی استفاده می شود که به شرح زیر می باشند.

  • اکسید نقره برای تولید کریستال
  • فلدسپار به منظور افزایش مقاومت در برابر مواد شیمیایی
  • نیترات سدیم برای حذف رنگ سبز از این ماده
  • اکسید فلزات به منظور تولید شیشه‌رنگی
  • اکسید سزیم جهت جذب اشعه مادون قرمز
  •  اکسید منگنز برای شفاف کردن و افزایش مقاومت آن در برابر شرایط مختلف جوی
  • خرده شیشه جهت تسریع عملیات ذوب مواد
  • اکسید سرب برای ساخت بلور و کریستال

انواع شیشه

شیشه رنگی

برای تولید شیشه‌رنگی به مواد اولیه یکسری مواد شیمیایی اضافه می کنند. برای مثال برای ایجاد رنگ قرمز از اکسید مس و برای ایجاد رنگ آبی از اکسید کبالت و برای رنگ زرد از اکسید اورانیوم و کادمیوم استفاده می شود. انواع شیشه های رنگی در امور مختلف برای تزئین کاربرد دارند.

عکس انواع شیشه ساختمان

شیشه‌دوجداره

شیشه دوجداره همانطور که از نامش پیداست از دو جداره شیشه که به موازات هم قرار گرفتند و فاصله بین آن ها با هوا یا مواد خشک کننده پرشده، تشکیل می شود.

این شیشه‌ها عایق بسیار خوبی در برابر انتقال صوت و هوا می باشند و با استفاده از آن ها می توان دمای اتاق را در حد تعادل نگه داشت. از دوجداره در مکان های مختلف استفاده می شود و به دلیل عدم انتقال گرما و سرما، هوای محیط را در حد مطلوب حفظ می کند.

شیشه دوجداره

شیشه نشکن

شیشه‌نشکن از دو الی سه لایه شیشه که تحت فشار و حرارت با استفاده از نایلون شفاف بهم چسبیدند تولید می شوند. این شیشه ها برخلاف مدل های معمولی که پس از خردشدن به اطراف پراکنده می شوند، نمی باشند. بلکه لایه نایلونی که بین لایه های آن قرار دارد مانع از پخش‌شدن تکه ها می گردد.

اصولاً برای خودروها و ویترین مغازه ها از این نوع شیشه استفاده می شود. مدل به دلیل چند لایه بودن از انتقال سر و صدا و انرژی فرابنفش جلوگیری می نمایند. شیشه‌نشکن به شیشه ضدگلوله نیز معروف است.

در مکان هایی که بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است، استفاده از شیشه های نشکن بهترین گزینه می باشد. برای مثال پنجره خودروهای پلیس و ویترین مغازه های فروش اشیاء عتیقه از این نوع شیشه تولید می شوند.

سکوریت

ضد آتش یا پیرکس

برای ضد آتش کردن شیشه به مواد اولیه آن اکسید بوریک اضافه می شود. البته مقدار سیلیس مورد استفاده در تولید آن نیز در مقایسه با شیشه‌های معمولی بیشتر است. از پیرکس در مکان هایی که در معرض حرارت است، استفاده می شود؛ از قبیل بخاری ها و شومینه ها.

شیشه پیرکس

شیشه‌رفلکس

در شیشه‌رفلکس یک پوشش بازتاب کننده نور بر روی یک سطح قرار می گیرد. رفلکس ها نور را انعکاس می دهند و نقش مهمی در کاهش حرارت ایفا می کنند و بیشتر برای نماکاری ساختمان استفاده می شوند.

وقتی از بیرون به رفلکس نگاه می کنیم تصویری از محیط اطراف را بر روی آن ها می بینیم و داخل ساختمان قابل رویت نیست، اما وقتی از داخل ساختمان به بیرون نگاه می کنیم به راحتی می توان بر محیط بیرون مسلط بود.

شیشه های رفلکس در شب برعکس عمل می کنند و به راحتی می توان داخل ساختمان را از پشت آن ها مشاهده نمود. با استفاده از رفلکس میزان حرارت ناشی از خورشید در ساختمان به میزان قابل توجهی کاهش پیدا می کند و نیازی به صرف هزینه های گزاف برای رفع آن نمی باشد.

شیشه رفلکس

کریستال

برای ایجاد ظاهری شفاف و بسیار درخشنده به شیشه و کریستالی نمودن آن از اکسید سرب استفاده می شود. شیشه‌کریستالی جزء شیشه های سیلیکاتی است که از سختی بسیار کمی برخوردار است. کریستال را می توان تراش داد و برای ساخت ظروف استفاده نمود.

بخوانید!  تاثیر نانو پوشش های آنتی باکتریال بر مقاومت چوب

سکوریت یا میرال

از آن جایی که اولین کارخانه در ایران با نام میرال به تولید این شیشه مشغول بود، سکوریت نیز تا مدت ها با این نام شناخته می شد. شیشه‌سکوریت در اثر حرارت دادن و سرد شدن ناگهانی ایجاد می شود.

سکوریت اگر بشکنند به قطعات ریزی تبدیل می شود که لبه آن ها تیز نیست و آسیبی به اطراف وارد نمی کند. از میرال یا سکوریت اصولاً برای پنجره درب های اتومبیل و ویترین مغازه ها استفاده می شود.

انواع سکوریت

شیشه های سکوریت، بر حسب ضخامت، ابعاد، مات یا غیر مات بودن و میزان مقاومت در برابر حرارت به انواع مختلفی تقسیم بندی می شوند. برای خرید شیشه‌سکوریت، توجه به تمامی این موارد از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

سکوریت شیمیایی، نمونه ای از شیشه های سکوریت می باشد که در طی مراحل تولید آن، این ماده به جای فرآیند حرارتی با استفاده از فرآیندهای شیمیایی سکوریت می شود. استفاده از این روش برای شیشه هایی با ضخامت یک، دو و سه میلی متری صورت می گیرد.

شیشه خم

شیشه‌خم همانطور که از نامش پیداست به صورت قوسی شکل است و برای انواع پروژه های معماری مورد استفاده قرار می گیرد. این شیشه ها با ایجاد هارمونی و هماهنگی در دید جذابیت و زیبایی را به ارمغان می آورند.

شیشه خم

شیشه تاشو

شیشه‌تاشو یا آکاردئونی نمونه ای دیگر می باشد که امکان جمع کردن آن ها در یک طرف وجود دارد؛ از این رو استفاده از آن ها برای فضایی مانند بالکن، آلاچیق و بهار خواب مناسب است.

لمینت

شیشه لمینت ترکیبی از چند لایه متریالی است که در ساخت شیشه نرمال مورد استفاده قرار می گیرد. به همین خاطر وزن لمینت نسبت به نوع معمولی بیش تر می باشد.

ضخامت لمینت نسبت به شیشه‌های معمولی بیشتر است و هم چنین میزان انتقال گرمای پایین تری دارد. از لمینت برای ساخت آکواریوم، پل ها و… استفاده می شود.

عکس انواع شیشه ساختمان

شیشه خود تمیزشونده

از ویژگی شیشه های خود تمیز شونده می توان به فتوکالیستی و هیدروفیلی بودن آن ها اشاره کرد. همین امر باعث می شود که این شیشه ها غبار به خود نگیرند و همیشه ظاهری تمیز داشته باشند. همچنین نگهداری و استفاده از آنها بسیار راحت می باشد.

ویژگی های شیشه

شفافیت

از ویژگی های مهم که در هنگام انتخاب شیشه باید مورد توجه قرار دهید، شفافیت آن می باشد. شفافیت در میزان نمایان بودن نمای بیرونی تاثیرگذار می باشد.

شفافیت می تواند تنها از یک طرف یا از دو طرف باشد. اگر میزان شفافیت تنها از یک سوی آن باشد، شیشه خاصیت آینه ای پیدا خواهد کرد.

مقاومت و سختی

میزان مقاومت و سختی شیشه به ضریب مقاومت آن در برابر شکستگی بستگی دارد. به طور کلی می توان گفت، شیشه متریالی شکننده می باشد، اما با افزودن موادی مانند لمینت ها می توان میزان مقاومت آن در برابر شکستگی را افزایش داد.

خاصیت انتقال گرمایی پایین

منظور از خاصیت انتقال گرمایی، میزان گرمایی است که از طریق آن انتقال داده می شود. اگر شیشه به خوبی عایق بندی شده باشد، میزان انتقال گرما پایین می باشد.

قابلیت بازیافت

شیشه، نمونه ای از متریالی است که صددرصد قابلیت بازیافت دارد. هم چنین می توان از آن به عنوان مواد خام در صنعت ساخت و ساز نیز استفاده کرد.

کاربردهای شیشه در دکوراسیون داخلی ساختمان

میزها، صندلی ها، آینه ها، اشیاء دکوراتیو و هزاران مورد دیگر از جمله کاربردهای شیشه در خانه می باشند. ما هر روزه این وسایل را در خانه خود مورد استفاده قرار می دهیم و از زیبایی و شفافیت آن ها لذت می بریم.

بخوانید!  استفاده از شیشه در طراحی فضای داخلی ساختمان

مهم تر از همه، این اشیاء نور را منعکس می کنند و نقش مهمی در تامین روشنایی اتاق دارند. صفحه میز نهارخوری و یا میزهای قهوه خوری استایل بی نظیری به دکوراسیون خانه شما خواهند بخشید.

شیشه دکوراتیو

شما می توانید شیشه را در کنار متریال های دیگر نظیر چوب، چرم و فلز به کار ببرید تا زیبایی واقعی را به تصویر بکشید. علاوه بر آن می توانید از خطوط مزین شده و یا سنتی برای گردهم آوردن متریال های مختلف استفاده نمائید. 

آیا تاکنون به استفاده از شیشه برای کانتر آشپزخانه و یا دیوار حمام فکر کرده اید؟ امروزه در طراحی خانه های مدرن از شیشه به روش های خاص استفاده می شود.

اگر می خواهید جزئیات براق و مدرن به فضا بیفزایید، به فضاهای مرطوب خانه خود نظیر آشپزخانه و یا حمام اضافه کنید. از شیشه به عنوان دیوارهای جداکننده بین اتاق خواب مستر و حمام مستر استفاده کنید.

بلوک شیشه‌ای نیز به نور اجازه عبور می دهد و اگر مات انتخاب شود، حریم خصوصی ایجاد می نماید. سعی کنید از متریال های مختلف شیشه‌ای در تمام اتاق های خانه خود استفاده نمائید.

کاربرد شیشه

کاربردهای شیشه در طراحی فضای خارجی ساختمان

امروزه استفاده از شیشه در نمای ساختمان خصوصاً ساختمان های تجاری بلند بسیار رایج شده است. اگر می خواهید خانه شما با فضای بیرون مرتبط باشد می توانید از شیشه‌های عریض گران قیمت و وسایل شیشه ای در خانه خود استفاده کنید.

کاربرد شیشه

نکات مهم در استفاده از شیشه

محدودیت های بسیار کمی در خصوص استفاده از این متریال وجود دارد. برای مثال هنگامی که اقدام به انتخاب آن برای طراحی داخلی منزل خود می کنید باید تغییرات دمایی و سرد شدن و یا گرمای ناگهانی هوا را مدنظر قرار دهید.

همیشه برای هر مشکلی راه حل وجود دارد. اگر خانه شما در منطقه ای سردسیر قرار دارد، می توانید از شیشه‌هایی با ضخامت بالا، استفاده نمایید.

شیشه در خانه هایی که به سبک مینیمالیسم طراحی می شوند برای ورود نور و تهویه مناسب استفاده می گردد. هنگام انتخاب این متریال به این نکته دقت کنید که برای ورود نور بیشتر کجا باید این متریال را به کار ببرید.

اگر می خواهید شیشه را به صورت نازک یا ضخیم مورد استفاده قرار دهید، در هر صورت خانه شما از این متریال ایده آل سود خواهد برد.

با توجه به سبک مورد نظر خود، از معماری مدرن و مجله های طراحی داخلی الهام بگیرید و از ایده هایی که برای استفاده از شیشه در آن ها مطرح می شود، استفاده کنید.

قیمت شیشه

همان طور که مشخص است، قیمت‌شیشه با توجه به نوع آن، بازه وسیعی را پوشش می دهد. در انتخاب نوع شیشه و موقعیتی که می خواهید از آن استفاده کنید، دقت نمایید و سپس با توجه به متراژ موردنظر، سفارشات را ارائه دهید.

نکات پایانی

آن چه که در این مطلب از ساختمانچی به بیان آن پرداختیم، معرفی انواع شیشه‌ساختمانی و قیمت آن ها می باشد. امروزه نه تنها انواع مختلفی از شیشه‌های ساختمانی در دسترس می باشد، بلکه راهکارهایی برای تزئین آن ها نیز وجود دارد.

برای مثال استفاده از انواع مات کننده در انواع شیشه مات کن ساده و رنگی می تواند نه تنها ایده ای کاربردی، بلکه دکوراتیو نیز باشد. در صورتی که این مطلب برای شما کاربردی و مفید بوده است، آن را با دوستان خود به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

انواع شیشه کدام اند؟

رنگی، دوجداره، نشکن، ضد آتش(پیرکس)، رفلکس، کریستال، سکوریت(میرال)، خم، تاشو، سند بلاست

شیشه نشکن چیست؟

شیشه‌نشکن به شیشه ضد گلوله نیز معروف است. در مکان هایی که بحث امنیت بسیار حائز اهمیت است استفاده از مدل نشکن بهترین گزینه در نظر گرفته می شود.

چه زمانی از شیشه ضد آتش استفاده می شود؟

از این شیشه‌ها در مکان هایی که در معرض حرارت است از قبیل بخاری ها و شومینه ها استفاده می شود.

شیشه‌سکوریت چیست؟

سکوریت در اثر حرارت دادن و سرد شدن ناگهانی ایجاد می شود. این سکوریت اگر بشکنند به قطعات ریزی تبدیل می شوند که لبه آنها تیز نبوده و آسیبی به اطراف وارد نمی کند.