آموزش رویت

ساختمانچی

تمیز کردن هود آشپزخانه به دلیل قرار گرفتن در معرض گرد و غبار و ذرات چربی معلق در هوا اهمیت بسیار بالایی دارد. اگر آن را به صورت مرتب تمیز نکنیم این کثیفی ها و چربی ها سخت می شوند و همچنین مشکلاتی برای هود به وجود خواهد آمد.

خاصیت مکندگی هود موجب جذب چربی زیاد می شود. پس نظافت هود اهمیت زیادی دارد و نباید نادیده گرفته شود.

در زمان آشپزی، هود بیشترین جایی است که روغن و مواد غذایی روی آن می نشیند. هود آشپزخانه با مکش جریان هوای کثیف به درون خود و عبور از فیلتر هود، آن را به هوای تمیز و بی بو تبدیل می کند و مجدد به فضای آشپزخانه بر می گرداند.

حتی بسیاری از هودهای پیشرفته نقش تصفیه کننده هوا را نیز به عهده دارد. در این مقاله از سایت ساختمانچی به بررسی روش های تمیز کردن هود آشپزخانه و قطعات آن می پردازیم. با ما همراه باشید.

دلایل تمیز کردن هود آشپزخانه چیست؟

هود نیز مانند دیگر وسایل آشپزخانه هم بسیار کاربردی است و هم نظافت آن اهمیت زیادی دارد. تمام وسایل آشپزخانه برقی در معرض کثیفی، چربی و گرد و غبار قرار می گیرند.

این چربی و کثیفی ها در گذر زمان با انباشته شدن به قسمت های داخلی دستگاه اثر نامطلوب می گذارند و موجب اختلال در عملکرد دستگاه و قطعات آن مثل موتور و فن هود می شود.

قطعا در بلند مدت به دلیل تمیز نکردن هود، این قطعات آسیب می بینند و همین دلیل ساده کاهی موجب می شود که شخص مجبور به تعویض این قطعات مهم و البته هزینه بر در هود آشپزخانه شود. به خاطر بسپارید که قدرت مکش هود نیز رابطه مستقیم با تمیز بودن آن دارد.

عکس هود با بدنه استیل

تمیز کردن انواع مختلف هود

هود با بدنه شیشه ای

این نوع هود به دلیل جنس شیشه ای آن بهتر است با پاک کننده هایی مثل شیشه پاک کن تمیز شوند. هنگام تمیز کردن از دستمال های نرم کمک بگیرید تا شیشه هود را خش نیندازد. پاک کننده های حاوی تترا نیز مناسب برای هود با بدنه شیشه ای می باشد.

هود با بدنه استیل

جنس استیل دارای مقاومت بالایی است، اما حساس بودن آن را فراموش نکنید و از ترکیبات قوی خودداری کنید، زیرا باعث می شود بدنه استیل هود بد شکل و نافرم شود.

در هودهای استیل نیز پیشنهاد می شود از مواد شوینده حاوی تترا کمک بگیرید. مواد شوینده طبیعی مثل اسید سیتریک و آب نیز گزینه مناسبی هستند.

هود با بدنه پلاستیکی

برای تمیز کردن هود با بدنه پلاستیکی از ترکیب طبیعی سرکه سفید، آب ولرم و جوش شیرین استفاده کنید. پاک کننده های معمولی سطوح هم این نوع هود را به نحو احسن تمیز می کنند.

نظافت بخش های مختلف هود

فرآیند تمیز کردن هود با ترفند بخار آب باید انجام شود. به این صورت که قطعات زیر را، روی بخار آب بگیرید و بعد به کمک یک دستمال که به مقدار کمی ماده شوینده آغشته است آن را تمیز کنید. بخش های مختلف هود عبارت اند از:

  1. تمیز کردن بدنه خارجی هود
  2. چربی زدایی از فیلتر هود
  3. تمیز کردن موتور هود
  4. تمیز کردن فن هود
  5. نظافت سایر قسمت های هود
بخوانید!  چطور موتورخانه را روشن کنیم؟[+اصول و اقدامات مهم راه اندازی]

تمیز کردن بدنه خارجی هود

استفاده از مایع ظرفشویی

اگر به صورت روزمره بعد از طبخ غذا هود را با مایع ظرف شویی، اسکاج نرم و آب ولرم تمیز کنیم، چربی ها و کثیفی ها سخت نمی شوند و کار شما دشوار نخواهد بود.

استفاده از گاز پاک کن

یکی از رایج ترین و راحت ترین راه ها برای خلاص شدن از شر چربی های هود استفاده از انواع اسپری های گاز پاک کن موجود در بازار است. به راحتی با اسپری گاز پاک کن و کشیدن یک دستمال می توانید هود را تمیز کنید.

استفاده از پودر ماشین لباس شویی

پودر ماشین لباس شویی در نابودی چربی ها بسیار موثر است، پس می تواند گزینه خوبی برای پاک کردن هود نیز باشد. یک نوع پودر که البته دارای آنزیم های بسیار قوی نباشد، انتخاب کنید و به کمک آب ولرم و یک اسفنج نرم روی هود بکشید و بعد با یک دستمال مرطوب آن را پاک کنید. سپس تمام قسمت های هود را با یک دستمال حوله ای خشک کنید.

عکس تمیز کردن فیلتر هود

استفاده از محلول سرکه و جوش شیرین

این محلول طبیعی برای نابودی چربی ها بسیار کاربرد دارد و هیچ ضرری به بدنه هود در هر نوعی که باشد وارد نمی کند. فقط کافی است این محلول را در یک اسپری بریزید و به بدنه هود اسپری کنید و با اسفنج نرم روی سطح هود بکشید.

جرم گیر فلزات

این محلول تمیزکننده برای قطعات فلزی مثل؛ آلومینیوم، استیل، مسی و برنجی بدون ترس از آسیب و ایجاد خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد.

از این اسپری هم برای بدنه هم فیلتر داخلی هود می توانید کمک بگیرید و بعد از چند دقیقه قبل از این که محلول خشک شود، سطح هود را با دستمال پاک کنید. در مورد فیلتر هم بعد از ده دقیقه از اسپری کردن با آب داغ بشویید.

چربی زدایی از فیلتر هود

فیلتر مهم ترین بخش در هود می باشد که میزان جذب چربی در آن بسیار زیاد است. به دلیل برخورد ذرات گرد و غبار و چربی به صورت مداوم به هود و به خصوص به فیلتر آن، این قطعه بسیار زود کثیف می شود. سعی کنید زمان بندی برای تمیز کردن هود داشته باشید.

شستن فیلتر

تمیز کردن انواع فیلتر هود

فیلتر الیافی

جنس این فیلتر از الیاف و پشم شیشه است. اصولا این فیلترها قابل شستشو نیستند و در اثر شستشو تغییر شکل می دهند و نازک می شوند. نهایتا یک بار می توانید آن را بشویید، ولی بهتر است برای این که فیلتر بهتر کار کند، در مدت زمان مشخص آن را تعویض کنید.

بخوانید!  آموزش تعمیر شیرآلات اهرمی

عدم تعویض فیلتر، در مکش هود اختلال ایجاد می کند و حتی موجب ایراداتی در دستگاه هود خواهد شد. سر و صدای زیاد، فشار آمدن به موتور و فن هود از جمله این ایرادات است.

فیلتر آلومینیومی

این نوع فیلتر به راحتی قابل شستشو است و برای تمیز کردن آن نگران نباشید. بهتر است نگذاریم که چربی ها مدت زیادی روی فیلتر آلومینیومی باقی بمانند. به طور مثال در ماه یک بار فیلتر را از هود جدا کنید و به کمک مواد شوینده که برای بدنه گفتیم آن را تمیز کنید.

برای شستشوی فیلتر آلومینیومی شما می توانید در یک ظرف بزرگ آب ولرم و سرکه بریزید و یک ساعت فیلتر را داخل آن قرار دهید سپس در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و به آن جوش شیرین اضافه کنید.

بعد از جوشیدن این محلول را به ظرفی که فیلتر در آن قرار دارد انتقال دهید. آب داغ و ترکیب جوش شیرین و سرکه تمام چربی ها و میکروب های فیلتر را از بین می برد و کاملا تمیز و ضدعفونی می شود.

فیلتر زغالی

فیلترهای زغالی هم مثل فیلترهای الیافی قابلیت شستشو ندارند. پس در صورت کثیفی بیش از حد باید آن را تعویض کنید. در هودهایی که فیلتر زغالی دارند برخی بردها طوری طراحی می شوند که زمان تعویض فیلتر را به شما هشدار می دهند. برای اطمینان دفترچه راهنمای هود را چک کنید.

کلام آخر

هود از جمله وسایل آشپزخانه است که زیاد در معرض کثیفی قرار می گیرد و به شدت دچار گرفتگی و کثیفی می شود. درصد بالایی از این کثیفی ها با چشم به راحتی قابل رویت نیست و بخش زیادی از این چربی ها در قسمت داخل هود است.

پس سعی کنید هر ماه داخل هود را با دقت و وسواس تمیز کنید و از روش های بالا کمک بگیرید تا هود شما با قدرت و عمر زیاد کار کند.

سوالات متداول

آیا در هودهای استیل استفاده از سرکه و جوش شیرین موجب آسیب دیدگی هود می شود؟

خیر؛ این یک محلول طبیعی است که اگر با یک اسکاچ نرم روی هود استیل بکشید به هیچ عنوان آسیبی به هود نمی زند.

برای تمیز کردن موتور و فن هود از آب می توان استفاده کرد؟

خیر به صورت مستقیم نباید آب را روی موتور و فن هود بگیریم بهتر است از بخار آب و دستمال نمدار استفاده کنیم.

فیلترهای الیافی هود قابلیت شستشو دارند؟

این الیاف ها اگر جنس خیلی خوبی داشته باشند نهایتا یک بار قابل شستشو و استفاده هستند.

جوشاندن فیلترهای آلومینیومی در آب و جوش شیرین موجب خراب شدن آن می شود؟

اگر این کار با احتیاط انجام شود چون جنس فیلتر آلومینیوم است هیچ اتفاقی برای آن نمی افتد. برعکس موجب تمیزی و ضد عفونی شدن فیلتر نیز می شود.