آموزش رویت

ساختمانچی

شیشه لمینت نوعی شیشه است که با نام های چند لایه و نشکن در بازار عرضه می شود. این نوع شیشه نسبت به انواع معمولی مقاومت بالاتری نسبت به ضربه دارد. شیشه های نشکن نیز مانند سایر شیشه ها می شکنند، اما بعد از خرد شدن تکه های آن، از هم نمی پاشد و پیوستگی خود را حفظ می کند.

با تغییراتی که روی ضخامت شیشه صورت می گیرد می توان مقاومت آن را در برابر ضربه بالا برد و یا به وسیله افزایش لایه PVB پیوستگی شیشه را در هنگام خرد شدن حفظ نمود. اگر شیشه لمینت را با شیشه معمولی با ضخامت یکسان مقایسه کنیم مشاهده می شود که شیشه لمینت مقاومت بالایی حدود 5 برابر شیشه معمولی دارد.

شیشه معمولی یا خام در اثر ضربه خرد می شود و تکه های خردشده لبه های تیز و برنده دارند. شیشه چند لایه اگر بشکند به تکه های کوچک با لبه های صاف تبدیل می شود. پوشش PVB که به سطح شیشه اضافه می شود، نیروی ضربه واردشده بر شیشه را می گیرد و مانع از پخش و پرتاب ذرات شیشه به اطراف می شود.

این لایه با چسبیدن به قطعات شیشه خرد شده باعث نگه داشتن آن ها در کنار هم می شود و بدین صورت خطرات ناشی از شکستگی شیشه را کاهش می دهد. در این مطلب از ساختمانچی به بررسی کامل این محصول می پردازیم، پس تا انتها با ما همراه باشید.

تاریخچه شیشه لمینیت

شیشه نشکن سال ۱۹۰۳ توسط ادوارد بندیکناس که یک شیمی دان فرانسوی بود، به طور تصادفی اختراع شد. بندیکناس هنگام کار در آزمایشگاه مشاهده کرد فلاسک شیشه‌ ای که با نیترات سلولز پوشش داده شده بود، بعد از شکستن متلاشی و پخش نشد.

او از این مشاهده جهت تهیه شیشه لمینت استفاده کرد. از این اختراع برای اولین بار در جنگ جهانی اول برای تهیه شیشه ماسک گاز استفاده شد و سپس در سال ۱۹۳۹ کمپانی فورد شیشه لمینت را در صنعت خودرو بکار برد. پس از آن این شیشه شروع به رشد کرد و در تمام دنیا و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار گرفت.

ساختار شیشه لمینیت

شیشه لمینت از دو یا چند لایه شیشه با لایه های PVB یا همان پلی وینیل بوتیرات تولید می شود. لایه های پی وی بی به وسیله دستگاه های اتوکلاو به دیگر لایه ها متصل می شوند.

این لایه ها باعث می شوند شیشه در هنگام شکستگی انسجام خود را حفظ کند و پراکنده نشود. در واقع وجود لایه پی وی بی باعث در کنار هم نگهداشتن تکه های خردشده شیشه می شود.

ضخامت شیشه های لمینت به نوع کاربرد آن ها بستگی دارد. حداکثر ضخامت این شیشه ها 50 میلی متر می باشد، یعنی این که مجموع لایه های شیشه و پی وی بی میانی نباید بیش از 50 میلی متر باشد.

شیشه لمینت خانه

انواع شیشه لمینیت

شیشه فوتولمینیت

لمینیت کردن یک طرح یا شکل درون شیشه را فوتولمینیت می گویند. در این روش می توان از طلق، پارچه و یا چاپ یک عکس مورد علاقه استفاده کرد. در نوع لمینیت با پارچه، این کار دائمی می باشد و بعد از لمینیت کردن، امکان تغییر آن وجود ندارد.

شیشه لمینیت رنگی

شیشه های رنگی به طور معمول در نما بکاربرده می شوند. بنابراین برای افزایش مقاومت، می توان آن ها لمینیت کرد. شیشه های رنگی علاوه بر نما، در ساخت شیشه های ضد گلوله و ضد سرقت، بانک ها و بیمارستان ها، کف شیشه های و دکوراسیون داخلی استفاده می شوند.

شیشه لمینت طرح دار

در این نوع شیشه، طرح و نقش های گوناگونی را بر روی شیشه اجرا می کنند که باعث دکوراتیو شدن آن می شود. از لمینیت طرح دار بیشتر برای زیباسازی فضای داخل خانه استفاده می شود.

مزایای استفاده از شیشه لمینیت

  • شیشه های لمینت در برابر عبور صدا مقاومت بالایی دارند و نوعی عایق صوتی محسوب می شوند که از انتقال سر و صدا ممانعت می کنند و آلودگی صوتی بیرون را وارد ساختمان نمی کنند.
  • عبور مستقیم نور خورشید از شیشه های معمولی باعث کمرنگ شدن رنگ وسایل داخل ساختمان می شود. علت اصلی فرسودگی و رنگ پریدگی مبلمان، فرش، پرده و سایر لوازم منزل تغییرات شیمیایی ایجاد شده توسط اشعه UV خورشید است. شیشه های چند لایه لمینت به دلیل مجهز بودن به عوامل جذب UV تا حدی اشعه خورشید را جذب می کنند و مانع از ورود مستقیم آن به ساختمان می شوند.
  • به دلیل بالا بودن امنیت شیشه های نشکن، از این نوع شیشه ها در ساختمان های مرتفع و آسمان خراش ها به وفور استفاده می شود. این شیشه ها در برابر حوادث گوناگون مانند زلزله، وزش شدید باد و آتش سوزی مقاومت بالایی دارند و امنیت ساکنین ساختمان را فراهم می آورند.
  • به دلیل پیوستگی ذرات شیشه در هنگام خردشدن، احتمال پرتاب خرده شیشه ها به اطراف به صفر می رسد و خسارت ناشی از شکستگی شیشه کاهش می یابد.
  • این محصول در طیف وسیعی از رنگ‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • شیشه های لمینت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم بوده و در برابر گرما و سرما مقاومت خود را حفظ می کنند و دچار ترک خوردگی نمی شوند.
  • این شیشه ها باعث حفظ حریم خصوصی می شوند.
بخوانید!  مزایای گچ بری در ساختمان

معایب شیشه های لمینیت

  • قیمت این شیشه ها در مقایسه با شیشه های معمولی و سکوریت بیشتر است.
  • به دلیل چند لایه بودن، شیشه های لمینت شفافیت خود را از دست می دهند و حالت کدرتری نسبت به شیشه های معمولی دارند.
  • پروسه تولید این محصول کمی طولانی است و حدود دو هفته طول می کشد.

کاربرد شیشه لمینت

شیشه های نشکن به دلیل مقاومت بالایی که دارند نوعی شیشه امنیتی محسوب می شوند و علاوه بر استفاده از آن ها در ساختمان های مسکونی که به عنوان نوعی عایق صوتی و متریالی برای رویت فضای بیرون ساختمان مورد استفاده قرار می گیرند، در سایر مکان ها از جمله فرودگاه ها، اماکن اداری و تجاری، فروشگاه های زنجیره ای، ویترین صرافی ها و طلا فروشی ها و دیگر مکان ها و نیز به عنوان کف دکوراتیو در ساختمان ها کاربرد دارد.

شیشه های نشکن به عنوان شیشه اتومبیل نیز مورد استفاده قرار می گیرند. زیرا به دلیل خاصیت کشسانی شیشه میزان خسارت ناشی از شکستگی آن در هنگام تصادف کاهش می یابد و امنیت راننده را فراهم می سازد. علاوه بر آن از این نوع شیشه به عنوان شیشه های ضد گلوله و شیشه های عایق صوتی در مکان های امنیتی استفاده می شود.

فرایند تولید شیشه های لمینیت

این فرایند شامل قسمت هایی چون دستگاه شستشو خوابیده، اتاق طلق گذاری یا clean room و کوره لمینیت و کوره اتوکلاو می باشد.

دستگاه شستشو خوابیده

در تمام مراحل تولید شیشه، شستشو اهمیت بسیار زیادی دارد و شیشه باید عاری از هرگونه آلودگی باشد. کار این دستگاه، شستن شیشه است. پس از این فرایند، با فشار باد، سطح آن را کاملا خشک می کنند.

اتاق طلق گذاری

این اتاق طبق استانداردهای لازم عاری از هرگونه گرد و غباری می باشد و هیچ روزنه ای جهت ورود آلودگی با این مکان وجود ندارد. پس از فرایند شستشو، شیشه وارد این مرحله می شود.

در این مکان طبق سفارش کارفرما، طلق به ضخامت های ۰.۳۸، ۰.۷۶ و ۱.۵۲ میکرون، برش داده و روی شیشه کشیده می شود، سپس شیشه دوم روی طلق قرار می گیرد.

به همین ترتیب لایه های شیشه ای روی یکدیگر قرار می گیرند. پس از کامل شدن تعداد شیشه ها، بر روی دستگاهی به نام کاموایر، به سمت کوره لمینیت برده می شوند.

کوره لمینیت

کار کوره لمینیت، آب کردن PVB بین لایه ها می باشد. این امر باعث می شود شیشه ها محکم بهم بچسبند. این فرایند باعث می شود امکان جداسازی شیشه ها از هم از بین برود.

سرعت حرکت شیشه لمینیت با توجه به مشخصات آن مانند ضخامت شیشه، ضخامت طلق، نوع شیشه، تعداد لایه ها و ابعاد لمینیت، تنظیم می شود، همچنین کوره دارای دو پرس در ابتدا و انتها می باشد و شیشه را تحت فشار، روی یکدیگر قرار می دهد.

کوره اتوکلاو

مرحله آخر در لمینیت کردن شیشه ها، کوره اتوکلاو می باشد. این محصول پس از خارج شدن از کوره لمینیت، کدر است، به همین دلیل برای تثبیت طلق بین شیشه و شفاف شدن آن، شیشه لمینیت را حدود ۵ ساعت داخل کوره اتوکلاو قرار می دهند.

این المان داخل کوره اتوکلاو با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد و ۱۲ بار فشار باد، تثبیت می شود. پس از تمام شدن کار کوره، شیشه ها بدون حباب و کاملا صاف در اختیار واحد ترخیص قرار خواهند گرفت.

بخوانید!  بتن چیست؟[بررسی ویژگی ها، انواع و کاربردهای آن]
عکس شیشه لمینت و کاربردش در ساختمان

تفاوت شیشه لمینت با سکوریت

تفاوت این دو شیشه بیشتر در نوع تشکیل و نوع شکستگی آن ها است. هنگامی که ذوب می شوند و طی فرایند های مختلف سرد می شوند، این سرعت سرد شدن در مقاومت و استحکام آن ها تاثیر می گذارد.

شیشه سکوریت بسیار مقاوم است، اما چیزی که در این بین حائز اهمیت می باشد این است که شیشه های لمینیت از دو لایه شیشه سکوریت با یک لایه PVB در میان آن یا دو لایه شیشه ساده و یک لایه PVB در میان آن تشکیل شده‌اند.

در این صورت مقاومت شیشه های لمینیتی که در ساخت آن ها سکوریت بکاررفته، نسبت به شیشه سکوریت دارای مقاومت بیشتری هستند. شیشه های لمینیتی که در ساخت آن ها دو لایه شیشه معمولی استفاده می شود، دارای مقاومت کمتری نسبت به شیشه سکویت می باشند. در ذیل مقاومت این شیشه ها به صورت خلاصه با هم مقایسه شده است:

شیشه لمینیت با شیشه سکوریت > شیشه لمینیت با شیشه ساده > شیشه سکوریت > شیشه معمولی

شیشه‌های لمینت هنگام شکستگی فرو نمی ریزند و همچنان در جای خود باقی می مانند. شیشه‌های سکوریت به قطعات کوچک گرانولی تبدیل می شوند. دلیل این نوع شکستگی در شیشه های سکوریت این است که در هنگام تشکیل، به سرعت خنک می شوند و این امر باعث می شود این محصول در برابر شیشه لمینت مقاومت کمتری داشته باشد.

در مکان هایی که به لحاظ ایمنی بسیار حساس می باشند و مقاومت شیشه حائز اهمیت است به طور مثال بانک ها و طلافروشی ها، استفاده از شیشه های لمینیت بیشتر از سکوریت کاربرد دارد. در جاهایی مانند شیشه های ماشین یا سقف، شیشه سکوریت هم می تواند امنیت موردنیاز را ایجاد کند و استفاده از این نوع، به صرفه تر می باشد.

مراکز فروش شیشه لمینیت در اصفهان

در اصفهان این محصول را می توان در شهرک صنعتی مبارکه، پل وحید، خیابان عسگریه، خیابان پروین آل خجند، خیابان جی خیابان ارغوانیه، اتوبان چمران، خیابان محتشم کاشانی و جاده فرودگاه خریداری کرد.

مراکز فروش شیشه لمینیت در تهران

این محصول را در تهران می توان در شهرک صنعتی خاوران، بزرگراه باغستان، جنت آباد مرکزی، بزرگراه رسالت مجیدیه شمالی و پونک، خریداری کرد.

قیمت شیشه لمینیت

شیشه لمینت را باید از مراکز فروش معتبر خریداری نمود، زیرا کیفیت مهم ترین ملاک خرید است. اگر شیشه از کیفیت لازم برخوردار نباشد، پس از نصب قطعاً مشکلاتی ایجاد خواهد کرد. با توجه به مکان موردنظر باید ضخامت لازم را تعیین کنید و بر اساس ابعاد نسبت به خرید شیشه اقدام نمائید.

مهم ترین عوامل تاثیرگذار بر قیمت شیشه لمینت ابعاد و ضخامت، لایه های شیشه و پی وی بی بین آن ها می باشد. هرچه ضخامت این شیشه ها بیشتر باشد، بالطبع قیمت آن ها هم بیشتر است. لازم به ذکر است که نصب این مدل شیشه باید توسط نصاب صورت گیرد.

کلام آخر

ما در این نوشته به بررسی نوعی شیشه ایمنی به نام شیشه لمینت پرداختیم که از چند لایه شیشه سکوریت یا ساده با پی وی بی در میان آن تشکیل شده است.

این شیشه ها 5 تا 10 برابر مقاوم تر از شیشه های ساده هستند و هنگام شکستگی، فروریخته یا پاشیده نمی شوند. از این محصول در مکان های حفاظتی و ایمنی به وفور استفاده می شود.

امیدواریم این مطلب از ساختمانچی توانسته باشد پاسخگوی تمامی سوالات شما کاربران گرامی در مورد این محصول پرمصرف بوده باشد. نظرات خود را پیرامون این نوع محصول از طریق کامنت با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

شیشه نشکن چیست؟

شیشه نشکن نوعی شیشه است که با نام های شیشه چند لایه و لمینت در بازار عرضه می شود. این نوع شیشه نسبت به شیشه های معمولی مقاومت بالاتری نسبت به ضربه دارد.

چرا از شیشه لمینت استفاده می کنند؟

شیشه های لمینت نوعی عایق صوتی محسوب می شوند. شیشه های چند لایه لمینت به دلیل مجهز بودن به عوامل جذب UV تا حدی اشعه خورشید را جذب می کنند. امنیت شیشه های نشکن بالاست. شیشه های لمینت در برابر شرایط مختلف آب و هوایی بسیار مقاوم هستند.

آیا شیشه های نشکن می شکنند؟

شیشه های نشکن نیز مانند سایر شیشه ها می شکنند اما بعد از خرد شدن تکه های آن از هم نمی پاشد و پیوستگی خود را حفظ می کند.