آموزش رویت

ساختمانچی

استفاده از راه پله خارجی یک مزیت برای ساختمان شما به شمار می رود، اما ساخت آن کار ساده ای نیست. هنگامی که شما تصمیم می گیرید در فضای باز و بیرونی خانه خود پله بسازید، باید نکات مربوط به زیبایی و کاربرد آن را در نظر بگیرید.

جدا از این، آنچه که باید در هنگام نصب پله در فضای بیرون خانه مورد توجه قرار گیرد، ایمن بودن پله ها است. علاوه بر آن، طراحی پله های بیرونی نیز باید برای مهمانان شما جذاب باشد. طراحی پله ها به هدف مورد نظر برای ساخت آن ها بستگی دارد.

اگر از پله ها برای زیبایی خانه خود استفاده می کنید، از ایده های متنوع در این خصوص کمک بگیرید. متریال های متنوعی برای اعمال این ایده ها مورد استفاده قرار می گیرند از جمله چوب، آهن، آجر یا سنگ که کاملا مناسب نوع استفاده شما از پله ها می باشند.

اگر دوام و طول عمر پله برای شما اهمیت دارد، سنگ بهترین گزینه است و اگر قیمت ارزان تر ملاک اصلی شماست، آجر گزینه ای ایده آل می باشد. در ادامه در مورد انواع پله های مناسب فضای باز توضیحاتی دقیق ارائه شده است. با ساختمانچی همراه باشید.

انواع پله خارج ساختمان براساس متریال کاربردی

پله چوبی

چوب یکی از کلاسیک ترین مواد برای ساخت پله ها در فضای باز است. پله های چوبی یک گزینه کاملا ارزان قیمت و مناسب برای کفپوش بتنی می باشند. چوب را می توان در هر اندازه و شکلی مناسب با هر نوع فضا برش داد.

اما استفاده از چوب نیز مشکلات و مسائل مربوط به تعمیر و نگهداری خاص خود را دارد که منجر به تغییر طول عمر آن می شود.

برای افزایش دوام، طول عمر و جلوگیری از پوسیدگی، سست شدن و شکنندگی پله های چوبی باید بر روی چوب از یک لایه محافظ در برابر تغییرات آب و هوایی استفاده نمود. چوب در بافت ها و رنگ های متنوع مطابق با دکوراسیون موردنظر در دسترس است.

پله چوبی

پله آجری

پله های آجری یک راه حل خوب برای افزودن رنگ و جذابیت به بیرون خانه هستند. خانه های دارای پله های آجری معمولا ارزش بیشتری دارند، زیرا آجر می تواند در برابر هر نوع آب و هوایی مقاوم باشد.

پله های آجری در سایزهای متفاوت موجود می باشند و استفاده از آن ها در فضای بیرونی خانه تداعی‌گر حس و حال دوران قدیم است.

پله آجری

پله بتنی

بتن یک متریال با دوام است که برای ساخت پله در خانه باغ ها گزینه ای ایده آل می باشد. رنگ بتن خنثی است و به طور کلی با هر نوع طراحی در فضای بیرون هماهنگ می شود. همچنین می توان از شابلون یا چیزهای دیگر برای ایجاد الگو و طرح و نقش های مختلف بر روی بتن استفاده کرد.

پله بتنی

پله آلومینیومی

استفاده از پله های آلومینیومی در فضاهای باز یکی از بهترین راه های اضافه کردن پله در خارج از ساختمان است. نصب پله های آلومینیومی در فضای باز بسیار سریع، آسان و ارزان قیمت است.

همچنین این پله ها در برابر تغییرات آب و هوایی مقاوم هستند. شما همچنین می توانید پله های آلومینیومی مارپیچ نصب کنید تا شما را به بالکن یا هر طبقه دیگر خانه هدایت کنند. پله های آلومینیومی وزنی سبک دارند.

پله آلومینیومی

پله سنگی

سنگ یک حس کلاسیک به ساختار بیرونی ساختمان شما می افزاید. کار کردن با سنگ ممکن است کمی دشوار باشد، اما مطمئنا دارای دوام و طول عمر بسیار بالایی است. دوام و مقاومت پله های سنگی در طول زمان مورد آزمایش قرار گرفته و نتیجه بسیار مطلوبی مشاهده شده است.

سه نوع پله برای فضای خارج ساختمان وجود دارند که از سنگ طبیعی ساخته می شوند: پله های سنگ فرشی، پله های سنگ سخت و پله های سنگی دارای لبه یا حاشیه.

هر کدام از سه مدل معمولا از سنگ های شکسته یا اره شده همراه یک پوشش سطحی چکش خورده و یا یک غلاف ساخته می شوند. این امر از لغزش و لیز بودن سطح سنگ جلوگیری می کند و نیازی به استفاده از هیچ پوشش ضدلغزش دیگری نمی باشد.

پله سنگی

انواع نرده برای پله های بیرونی ساختمان

نرده چوبی

اگر می خواهید برای پله های بیرون از ساختمان خود نرده هایی با ظاهر روستیک و درجه یک استفاده کنید، نرده چوبی بهترین گزینه است.

اگر نرده هایی با ظاهر جدیدتر می پسندید، می توانید از نرده های چوبی براق استفاده کنید و اگر طرفدار ظاهری کاملا کلاسیک هستید نرده های چوبی طرح دار را انتخاب کنید.

بخوانید!  درب ضد حریق چیست؟

چوب به تنهایی دارای تنوع زیاد و مناسب با نیاز شما برای ساخت نرده های پله است. اگر شما دارای یک خانه ساخته شده با کنده های درخت یا یک خانه ساخته شده در یک منطقه روستایی هستید، استفاده از بلوط، کاج، افرا و حتی چوب ماهون می تواند ظاهری بسیار جذاب به کار شما دهد.

نرده های ساخته شده با این چوب ها را می توان رنگ کرد. شما باید بدون شکستگی و آسیب دیدگی این نرده ها را در برابر تغییرات آب و هوایی مانند برف، گرما، باران و اشعه های UV محافظت کنید. در غیر این صورت، شرایط آب و هوایی نامشخص می تواند زیبایی طبیعی نرده های چوبی را از بین ببرد.

نرده فلزی

اگر شما به دنبال نرده راه پله برای پله هایی بادوام بالا، نگهداری آسان و عدم نیاز به تعمیر زیاد هستید، پله فلزی همان چیزی است که به دنبال آن می باشید.

یکی از مزایای استفاده از این نوع نرده ها این است که می توان آن ها را با رنگ و طراحی داخل خانه هماهنگ کرد. برخی از این نرده ها بسیار ساده هستند، در حالی که برخی دیگر دارای طرح و الگوهای بسیاری می باشند.

نرده استیل ضدزنگ و نرده آهنی چکش کاری شده یا فرفورژه

نرده های آهنی چکش کاری شده با ظرافت به یکدیگر متصل شده اند. به طور کلی این نوع نرده برای پله های بیرونی منزل نزدیک درب های شیشه ای مورد استفاده قرار می گیرد و برای هماهنگ شدن با رنگ دیوارها و دکوراسیون محیط اطراف رنگ آمیزی می شوند.

میله های توخالی نرده های فرفورژه برای ایجاد یک ظاهر ظریف و سبک انتخاب می شوند. تنها در موارد بسیار نادر، استیل ضدزنگ برای نرده به کار می رود که برای حفظ ظاهر براق آن ها معمولا باید ضدآب باشند.

نرده سنگی، مرمر یا گرانیت

نرده های ساخته شده از سنگ گرانیت و مرمر جزء نرده های کلاسیک و زیبا محسوب می شوند، اما نصب آن ها همیشه یک کار حرفه ای است؛ زیرا نه تنها شکننده بوده بلکه به شدت در معرض خطر ترک خوردن و شکستگی هستند. به طور کلی این نرده ها به اتصال دهنده های مخصوص نیاز دارند تا آن ها را در جای خود محکم نگه دارند.

نرده سنگی

نرده آلومینیومی، وینیل و فایبرگلاس

اگر به دنبال نرده های ارزان قیمت برای پله هستید، می توانید نرده های وینیل، آلومینیوم و فایبرگلاس را انتخاب کنید. این نوع نرده ها زمانی که بودجه افراد محدود است پیشنهاد می شوند ولی در عین حال نرده ای قابل اعتماد خواهند بود.

این نرده ها بادوام و در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم هستند. علاوه بر قیمت پایین، این نرده ها بسیار محکم می باشند.

تنها مشکل نرده های آلومینیوم، وینیل و فایبرگلاس این است که در مقایسه با انواع دیگر نرده ها برای پله های بیرون از منزل چندان زیبا و درجه یک نیستند.

طراحی پله های بیرونی ساختمان

هنگامی که جنس نرده راه پله را انتخاب کردید، گام بعدی طراحی آن است. طراحی پله بسیار حائز اهمیت است، زیرا در ظاهر آن نقش اساسی دارد.

در مقایسه با طراحی پله های داخلی، تصمیم گیری در مورد طراحی پله های بیرون از ساختمان کار آسانی است؛ زیرا دیگر لازم نیست نگران قراردادن دیوار بین آن ها و یا خراب شدن ساختار خانه با این پله ها باشید.

شما می توانید آزادانه هر مدل طرحی که دلخواه شماست را انتخاب کنید. با این حال باید مراقب هر گونه شیب و یا برآمدگی موجود باشید. پله ها خصوصاً پله های شیب دار، ابزار خوبی به شمار می روند، زیرا آن ها بین معماری خانه و طراحی محیط بیرون آن ارتباط برقرار می کنند.

طراحی پله های بیرونی باید به گونه ای باشد که در برابر تمام عناصر موجود در طبیعت بسیار مقاوم باشند. با این حال، برای جستجوی یک چنین نرده ای مجبور به تحمل ظاهر آن نیستید.

حتی نرده های بسیار کاربردی که برای اهداف خاص مورد استفاده قرار می گیرند، باید با طراحی و سبک پله ها مناسب باشند. اگر خانه یا باغ شما به پله نیاز داشته باشد، می توانید در میان انواع نرده ها، گزینه ایده آل با طرح های متفاوت و مناسب با فضای خود را انتخاب کنید.

پله معلق

پله های معلق که ظاهر ساده ای دارند، نمایی بسیار شیک داشته و تماشای آن ها لذت بخش می باشد. این پله ها به نظر می رسد در بالای سطح زمین شناور و معلق باشند، چیزی شبیه حباب های شناور در بالای یک دریاچه ! پله های معلق دارای یک چشم انداز بسیارپیچیده هستند.

بخوانید!  راه پله گرد در ساختمان

این پله ها دارای مقطع طولی کم و یک ساختار محافظ کمی معلق و برآمده می باشند. برای داشتن پله های معلق با ظاهر و نمای بسیار عالی می توانید پله ها را در بالای یک قسمت پر از سنگ ریزه قرار دهید تا ساختار محافظ بتنی پله ها را بپوشاند.

پله های بالکن

اگر می خواهید بالکن منزل را به سایر قسمت های ساختمان مرتبط نمائید، می توانید از چند پله اضافی برای انجام این کار استفاده کنید. گاهی اوقات باید این کار را به دلیل مسائل مربوط به حریق انجام دهید.

در حالی که در حال طراحی راه پله برای بالکن هستید، مطمئن شوید از مصالح ساختمانی که در ساخت بالکن به کاررفته، استفاده می کنید. اگر قصد دارید میزان دید را تا حد ممکن کاهش دهید، طراحی پله ها را به سمت خود ساختمان اجرا کنید.

اگر تعداد طبقاتی که قصد دارید به هم متصل کنید بیش از یک طبقه است و فضای کافی در اختیار ندارید، استفاده از راه پله های مارپیچ گزینه بهتری می باشد. فراموش نکنید که مسیر گریز آب را در نظر بگیرید تا پله ها همیشه ایمن باشند.

پله های ارتباطی تراس ها

اگر قصد دارید دو طبقه از ساختمان را از بیرون به یکدیگر مرتبط کنید، بهتر است از طرح هایی که برای پله های بیرونی ارائه می شوند برای اتصال دو تراس استفاده نمائید. اگر زمین شما مسطح است، می توانید از پله های زیادی برای اتصال هر دو سازه به یکدیگر استفاده کنید.

بهترین ایده های طراحی راه پله برای اتصال دو سازه به یکدیگر، استفاده از پله های صاف و مسطح بزرگ است. اما اگر زمین شما شیب دار است این ایده اصلا مناسب نیست.

پله بیرونی

نورپردازی راه پله ها

هنگامی که طرح مورد نظر خود را برای راه پله انتخاب کردید، اکنون زمان آن فرارسیده که پله های خود را بیارایید. نورپردازی بهترین روش دکوراتیو نمودن آن هاست.

باغ شما با پله های نورانی در شب جادویی به نظر می رسد در حالی که بدون استفاده از نورپردازی صحیح می تواند خطرناک باشد. اگر قصد استفاده از نورپردازی برای پله ها را دارید، می توانید از ایده های زیر استفاده نمائید.

افزایش نور با توجه به موقعیت

نورپردازی پله های بیرونی می تواند معمولی یا مانند یک اثر هنری باشد. می توانید از برش های هندسی در ارتفاع پله ها استفاده کنید، زیرا این کار اجازه می دهد مقدار زیادی نور از طریق نورپردازی در پله ها ایجاد شود.

استفاده از طرح های ساده

گاهی اوقات تمام آن چه که باید برای نورپردازی پله ها در فضای باز انجام دهید، تنها یک نورپردازی ساده در کنار پله ها است. این سبک نورپردازی مناسب باغ های عمومی است و به یکنواخت نمودن دکوراسیون محل نیز کمک می کند.

باغ خود را با استفاده از نورپردازی پله ها زیبا، مناسب، ساده و بسیار شیک کنید. روش های ساده دیگری برای نورپردازی پله ها در فضای باز وجود دارد.

از جمله نصب چراغ های سرپوش دار یا چراغ های رشته ای. همچنین می توانید از چراغ هایی استفاده کنید که در کف پله ها نصب می شوند.

استفاده از چراغ های آویز

چراغ ها در هنگام نصب بر روی پله ها معمولا به سمت بالا قرار می گیرند. شما می توانید یک گزینه متفاوت امتحان کنید و از چراغ هایی استفاده نمائید که از بالا به سمت پایین آویزان می شوند.

استفاده از این نوع نورپردازی باعث ایجاد حوضچه های نور در امتداد راه پله ها می شود. نصب چنین نورپردازی مسیر شما را هنگام بالا و یا پایین رفتن از پله ها بدون افتادن نور در چشم یا صورت شما نشان می دهد.

باید گزینه های مناسب خود را برای پله های فضای باز مورد بررسی قرار دهید و با توجه به ساختار خانه خود مناسب ترین گزینه را منطبق با نیازهای خود انتخاب کنید.

کلام پایانی

امیدواریم نکات ارائه شده در این نوشته از ساختمانچی توانسته باشد شما را با انواع راه پله های بیرونی و نحوه طراحی و نورپردازی آن ها آشنا کند. در صورت تمایل می توانید نقطه نظرات، انتقادات و پیشنهادات خود را در این خصوص با ما در میان بگذارید.