آموزش رویت

ساختمانچی

ماکت سازی یکی از روش های نمایش ایده ها و طرح ها در معماری است که نمونه ای کوچک از چیزی که قرار است در دنیای واقعی تولید شود را نشان می دهد.

ماکت ها ابزاری تعیین کننده در معماری محسوب می شوند. این ماکت ها در خلق ایده های نو، آزمایش نظریه ها، بررسی و پژوهش های مختلف و دستیابی به راهکارهای اجرایی کاربرد دارند.

ماکت های معماری نمونه ای از مدل های فیزیکی هستند که پروژه های معماری را شرح می دهند. آن ها باید به گونه ای ساده و قابل فهم طراحی شوند تا عموم مردم و کارفرماها به راحتی بتوانند با طرح انتخابی آشنا شوند.

ماکت هایی که برای حرفه معماری تولید می شوند می توانند ابزاری برای جذب سرمایه و بازاریابی باشند؛ بنابراین اهمیت این مدل ها بسیار حائز اهمیت می باشد.

در ساخت مدل های پژوهشی و مطالعاتی از بصرفه ترین و ارزان ترین ابزارها و متریال ها استفاده می شود. از جمله این ابزارها می توان به فوم، مقوا، تکه های چوب، گچ، یونولیت، چوب نئوپان، کاتر، قیچی، چسب و … اشاره نمود.

این ابزارها هر چند ساده هستند اما به خلق یک ماکت سه بعدی که یک طرح یا ایده را به نمایش می گذارد کمک می کنند. طراحان دکوراسیون داخلی، معماران، صاحبین پروژه ها، طراحان صنعتی، طراحان غرفه های نمایشگاه ها و… از ماکت برای پیش نمایش طرح های اجرایی خود استفاده می نمایند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی به بررسی جزئیات بیشتر ماکت سازی در معماری می پردازیم. با ما همراه باشید.

هدف معمار از ساخت ماکت

اگر بخواهیم هدف معمار از ساخت ماکت را شرح دهیم می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

ساخت ماکت معماری
  • یک مهندس معمار برای شرح و توضیح ایده خود به اعضای تیم از ماکت استفاده می کند. در واقع ماکت در بین بحث های طراحان، معماران و مهندسین سازه یک نقطه عطف محسوب می شود.
  • گاهی اوقات طراحان برای نمایش ساختمان هایی که به دلیل وسعت بسیار بالا امکان بازدید از آن ها مقدور نیست از ماکت استفاده می کنند.
  • معماران و طراحان از ماکت برای ارائه و فروش طرح های خود استفاده می کنند. همانطور که می دانید طراحان فعال در حوزه ساختمان سازی دارای ذهنی خلاق هستند. از این رو نقشه های سه بعدی آن ها به دلیل پیچیدگی زیاد قابل فهم نیستند و برای درک بهتر باید به صورت ماکت نمود خارجی پیدا کنند. ماکت ها را می توان راحت ترین و سریع ترین راهکار برای انتقال اطلاعات مربوط به پروژه های معماری در نظر گرفت.
  • ماکت برای بررسی احجام از زوایای مختلف و کاوش ایده پردازی های یک معمار مورد استفاده قرار می گیرد.
بخوانید!  سازه کششی چیست؟

نکات مهم در ماکت سازی

ماکت سازی در معماری باید با رعایت یکسری اصول و نکات صورت گیرد تا بتوان به نتیجه ای اثربخش دست یافت. این نکات به شرح زیر می باشند:

  • اولین نکته ای که در ماکت سازی بسیار اهمیت دارد، داشتن ابزارهای کاربردی مناسب است، زیرا این ابزار است که تعیین کننده کیفیت کار می باشد و فرق یک ماکت معمولی را از ماکت عالی به خوبی نشان می دهد.
  • در انتخاب متریال مورد نیاز برای ساخت ماکت دقت کنید. ماکت شما باید نمود یک سازه واقعی باشد، از این رو سعی کنید مواد و متریالی که شباهت زیادی به مصالح واقعی دارند را استفاده نمائید. اصولاً برای ساخت ماکت های بدون جزئیات از پلاستوفوم یا یونولیت استفاده می شود، اما برای سایر ماکت ها مقوای ماکت انتخاب می شود. در برخی از ماکت ها نیز از فوم های فشرده استفاده می شود. چوب بالسا نیز مناسب ترین متریال در ماکت سازی است که با ضخامت های متنوع می توان آن را برش داد، اما قیمت آن بالاست.
ساخت ماکت
  • استفاده از ماژول ها و الگوها یکی دیگر از نکاتی است که در ماکت سازی باید به آن دقت شود.
  • هنگامی که امکان برش قطعات با استفاده از ابزارهای دستی امکان پذیر نیست می توانید از برش لیزری استفاده کنید.
  • برای ساخت ماکت شما نیاز به فضای کافی دارید. داشتن فضای کافی باعث می شود شما کارهای خود را سازماندهی کنید و قسمت هایی مجزا برای انجام مراحل کار در اختیار داشته باشید.
  • ماکت ها به منظور ارائه طرحی که نمی توان آن را روی کاغذ آورد تولید می شوند. پس کپی برداری از طرح های دو بعدی و فضایی چندان خوشایند نیست.
  • مقیاس فاکتوری مهم در ماکت سازی است، بنابراین مقیاس خود را تعیین کنید. در ماکت هایی که مقیاس کوچک تری دارند به جزئیات بیشتر باید توجه شود.
ماکت

کلام پایانی

آن چه در این نوشته از ساختمانچی به آن پرداخته شد، در واقع ارائه نکاتی در خصوص ساخت ماکت معماری می باشد. همانطور که گفتیم معماران و طراحان ساختمان برای ارائه بهتر طرح های خود از ماکت استفاده می کنند.

بخوانید!  انواع معماری ساختمان

ماکت ها در شبیه سازی طرح واقعی و نشان دادن نقاط ضعف و قدرت سازه تاثیر زیادی دارند و می توانند عیوب کار اصلی را به طراحان نشان دهند تا راه حلی برای برطرف آن پیدا کنند.

امیدواریم مطالب مذکور در این نوشته مورد توجه شما کاربران همیشگی ساختمانچی واقع شده باشد و به اطلاعات مفیدی دست پیداکرده باشید. در صورت تمایل نظرات خود را در این باره با ما در میان بگذارید.