آموزش رویت

ساختمانچی

دیوار سبز یا گرین وال مصنوعی نوعی دیوارپوش است که از گیاهان و گل‌ های مصنوعی تهیه می شود و با طرح‌ ها و مدل‌ های گوناگون مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

گرین وال با نام‌ های دیگری چون دیوار سبز مصنوعی، چمن مصنوعی دیواری و گیاه مصنوعی نیز شناخته می‌ شود. این دیوارهای سبز مصنوعی از پروپیلن، پلی اتیلن، پی‌ وی‌ سی و یا نایلون تولید می‌ شوند.

ابعاد آن ها معمولاً به صورت تایل‌ های ۵۰ در ۵۰ و یا ۳۰ در ۴۰ و یا ۲۵ در ۲۵ می باشد. در ادامه این نوشته از سایت ساختمانچی با ما همراه باشید تا با انواع گرین وال مصنوعی و کاربردهای آن ها آشنا شوید.

تاریخچه دیوار سبز مصنوعی

در سال ۱۹۳۰ استنلی هارت وایت استاد دانشگاه معماری لنداسکیپ دانشگاه ایلینویز اولین سیستم گرین وال را تولید کرد و این سبک از طراحی را به نام خود ثبت نمود.

حدود ۴۰ سال پیش اولین دیوار سبز یا گرین وال مصنوعی در آمریکا تولید و عرضه شد. همچنین تولید این گرین وال‌ ها ۲۵ سال پیش در اروپا آغاز گردید. در ایران حدود ۱۰ سال است که از دیوارهای سبز مصنوعی استفاده می‌ شود.

گرین وال

انواع دیوار سبز مصنوعی

 گرین وال‌ ها به صورت پنلی، شاخه‌ ای و آکاردئونی تولید می‌ شوند. دیوار سبزهای پنلی به گونه ای طراحی می‌ شوند که پنل‌ ها در کنار یکدیگر قرار گیرند و دیوار را به طور کامل پوشش دهند.

در حالی که گرین وال‌ های شاخه‌ ای به صورت شاخه‌ هایی از گل و گیاهان مصنوعی می‌ باشند و با کنار هم قرار دادن تعدادی از آن ها به صورت ریسه یک دیوار تکمیل می‌ شود.

گرین وال پنلی

گرین وال پنلی بر روی بستری مشبک به صورت نر و ماده به یکدیگر متصل می‌شود. بر روی بستر پنل‌ های گرین وال نری‌ های متعددی وجود دارد که گل و برگ‌ های گیاه می‌ توانند بر روی این بستر قفل شوند. این مکانیزم می‌ تواند برای اتصال پنل‌ های مجاور به یکدیگر نیز استفاده شود.

گرین وال پنلی

گرین وال ریسه‌ ای یا شاخه‌ ای

جنس گیاهان این نوع دیوار سبز مانند گرین وال پنلی است. با این تفاوت که چیدمان این مدل به صورت ریسه‌ ای و یا حلقه شده در یکدیگر می‌ باشد.

این نوع گرین وال کاربردهای خاصی دارد؛ به این معنی که اگر قرار باشد بر روی دیواری نصب شود سطح دیوار باید ظاهر مناسبی داشته باشد تا ریسه‌ ها به خوبی جلوه کنند. گرین وال های ریسه‌ ای به دو صورت شاخه ای و دسته‌ ای مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

گرین وال ریسه‌ ای

گرین وال آکاردئونی

این مدل دیوار سبز از چوب هایی ب شکل لوزی و پنجره ای شکل منظم تشکیل می شود که قابلیت تا شدن دارد و گیاهان مصنوعی در لا به لای این چوب ها خودنمایی می کند.

گرین وال آکاردئونی ظاهر بسیار جذابی به دیوار می دهد و طراحی مدرنی دارد. از این مدل دیوار پوش می توان به عنوان حصار بالکنی و یا پارتیشن نیز در دکوراسیون استفاده نمود.

بخوانید!  بررسی انواع فر توکار اخوان[برقی،گازی،استیل و شیشه ای]

گل و گیاهان مصنوعی برای دیوار سبز آکاردئونی در سه مدل برگ انگور، برگ پتوس و برگ گل شمعدانی تولید می شوند و بر روی هر پنجره چوبی، یک گل قرار می گیرد.

گرین وال آکاردئونی

انواع گرین وال مصنوعی از لحاظ طرح

در ساخت دیوار سبز مصنوعی از مدل گیاهانی چون شبدر، شمشاد، برگ درخت پرتقال، گیاه پتوس، لیندا، نارون و… استفاده می‌ شود.

تفاوت گرین وال مصنوعی با دیوار سبز طبیعی

دیوار سبز طبیعی همانطور که از نام آن پیداست از گیاهان طبیعی تولید می‌ شود و احساس سرزندگی را به طور کامل به نمایش می‌گذارد. در حالی که گرین وال مصنوعی از گیاهان و گل‌ های مصنوعی تشکیل می‌ شود.

از دیگر تفاوت‌ های این دو مدل دیوارپوش، قیمت آن ها می‌ باشد. در واقع قیمت دیوار سبز زنده طبیعی بیشتر از گرین وال‌ های مصنوعی می‌ باشد.

همچنین دیوار سبز طبیعی به آبیاری مداوم و نگهداری همیشگی نیاز دارد که این نگهداری هزینه‌ های زیادی را شامل می‌ شود. این در حالی است که گرین وال مصنوعی به مراقبت نیازی ندارد و یک روزه نصب شده و شستشوی آن بسیار راحت است.

دیوار سبز مصنوعی

مزایای استفاده از دیوار سبز مصنوعی

  • دیوار سبز مصنوعی جایگزین بهتری برای دیوار سبز طبیعی به شمار می‌ رود؛ زیرا هم صرفه اقتصادی دارد و هم هزینه‌ های نگهداری از آن کمتر است.
  • دیوار سبز مصنوعی نیازی به تابش نور آفتاب ندارد.
  • همچنین نیازی به آبیاری و نگهداری ندارد.
  • حشرات و آفات در دیوارپوش مصنوعی وجود ندارد.
  • ‌ طرح ها و مدل‌ های بسیار مختلف و متنوعی از دیوار سبز مصنوعی در بازار وجود دارد.
  • نصب گرین وال های مصنوعی بسیار سریع و آسان انجام می‌ گیرد.
  • نظافت و شست و شوی آن ها بسیار راحت است.
دیوار سبز

کاربرد گرین وال مصنوعی

  • گرین وال‌ های مصنوعی در ابعاد مختلفی تولید می‌ شوند و به منظور پوشاندن دیوارهای قدیمی و یا جدید و جهت زیباسازی و نوسازی ساختمان استفاده می‌ شوند.
  • بازسازی و دکور دیوار آتلیه‌ ها و محیط‌ های عکاسی از دیگر کاربردهای این محصول می‌ باشد.
  • همچنین بلاگرها برای تولید محتوا می‌ توانند از گرین وال مصنوعی استفاده کنند.
  • برای دکوراسیون دیوار فست فود، کافی شاپ و رستوران‌ ها می‌ توان از گرین وال مصنوعی در کنار المان‌ هایی چون چوب استفاده کرد.
  • در زیباسازی دکوراسیون اماکنی چون دفاتر اداری و تجاری، تالارها و مجالس عروسی، پاساژها و اماکن عمومی، دکوراسیون آرایشگاه‌ زنانه و مردانه، مراکز پزشکی و سالن‌های انتظار، دیوار بیمارستان‌ ها، مهدکودک‌ ها و مدارس و همچنین سرویس‌ های بهداشتی می توان از گرین وال استفاده کرد.
  • برای محوطه سازی بالکن و تراس خانه و همچنین روف گاردن‌، استفاده از دیوار سبز مصنوعی بسیار مفید می‌ باشد.
گرین وال حیاط

 نظافت و نگهداری از گرین وال مصنوعی 

تمیز کردن گرین وال‌ های مصنوعی نسبت به چمن مصنوعی بسیار راحت‌ تر است؛ زیرا به صورت عمودی نصب می‌ شوند و اکثر آلودگی‌ ها و گرد و غبار تنها بر روی قسمت بیرونی آن جای می‌ گیرد و با کمی آب یا یک گردگیر می توان به راحتی آن را تمیز نمود.

بخوانید!  طراحی دکوراسیون شرکت خصوصی

همچنین روش دیگر برای تمیزکاری دیوار سبز مصنوعی، استفاده از دستگاه‌ های دمنده می‌ باشد. با استفاده از بادگیری با فشار قوی، می‌ توان گرد و غبار را از روی آن ها پاک کرد وگرین وال را مانند روز اول تمیز نمود.

دقت کنید که فشار نباید از فاصله نزدیک باشد وگرنه احتمال کنده شدن گل‌ ها از بستر نگهدارنده وجود دارد. همچنین دقت کنید که گردگیر پارچه‌ای در بین گل‌ های دیوار سبز گیر نکند.

آیا دیوار سبز مصنوعی در برابر آفتاب مقاومت دارد؟

باید گفت که بله برخی از گرین وال‌ ها در برابر اشعه آفتاب مقاوم هستند؛ زیرا در ساخت آن ها از مواد ضد یووی استفاده می‌ شود. استفاده از مواد اولیه تازه به جای متریال بازیافتی می‌ تواند تاثیر بسزایی بر کیفیت و ظاهر گیاهان بگذارد.

این در حالی است که بعضی از گرین وال‌ ها از مواد بازیافتی تولید می‌ شوند که شکننده بوده و در برابر اشعه آفتاب مقاومت چندانی ندارند. پس در هنگام خرید حتماً به این مورد دقت فرمایید.

گرین وال در دکوراسیون داخلی

نکات نصب گرین وال مصنوعی

ابتدا باید ببینید که دیوارپوش شما به صورت پنلی طراحی شده یا ریسه‌ ای. اما چون عمده استفاده از دیوارهای سبز به صورت پنلی می‌باشد، ما نیز نحوه نصب گرین وال پنلی را آموزش می‌ دهیم.

در نصب گرین وال، بستر کار بسیار مهم است. زیرا دیوارها جنس‌ های مختلفی دارند و ممکن است سنگی چوبی و یا گچی باشند.

اگر بستر کار شما کناف و یا چوب بود می‌ توانید از منگنه صنعتی یا میخ‌ کوب استفاده کنید و در صورتی که سطح از متریالی چون سیمان، سنگ یا سطحی سخت بود باید از پیچ و رولپلاک استفاده شود.

زیرسازی گرین وال مصنوعی از اهمیت بالایی برخوردار نیست و بدون زیرسازی می‌ توان برای نصب اقدام نمود. در مرحله اول باید تصمیم بگیرید که از پیچ، میخ و یا منگنه مناسب با دیوار برای نصب پنل‌ ها استفاده کنید.

استفاده از میخ رایج‌ ترین روش است. پنل‌ ها را به کمک اتصالات آن ها به دیوار متصل کنید. پنل‌ های بعدی را مانند جورچین به آن متصل کنید تا تمام دیوار با گرین وال پوشیده شود.

کلام پایانی

دیوار سبز یا گرین وال مصنوعی امروزه بخشی از طراحی ساختمان‌ ها شده و به طور سریع در میان اکثریت افراد در حال رواج پیدا کردن است.

این محصول در دکوراسیون محیط‌ های اداری، تجاری و سالن‌ ها بسیار محبوب است. از این دیوارهای سبز به منظور تزریق حس شادابی و نشاط در محیط استفاده می‌ شود.

امیدواریم از مطالعه این نوشته از ساختمانچی لذت ببرید و از نکات مفیدی که ذکر کردیم به خوبی استفاده نمایید. در صورت تمایل نظرات خود را برای ما کامنت کنید.