آموزش رویت

ساختمانچی

آیا می دانید کاربرد پنل خورشیدی در ساختمان چیست؟ دنیای پر هیاهوی امروزی به علت افزایش جمعیت، منابع انرژی های فسیلی به شدت رو به کاهش هستند. از این رو بشر به دنبال راهکارهای جایگزین نمودن انرژی های تجدیدپذیر به جای سوخت های فسیلی می باشد.

با گسترش علم و تکنولوژی پنل های خورشیدی به عرصه حضور راه یافتند و به عنوان یک فناوری در تولید انرژی برای ساختمان به کار گرفته شدند.

پنل ها یا صفحات خورشیدی که امروزه بر روی اکثر ساختمان ها می باشند از سلول های خورشیدی کنار هم، تشکیل می شوند. سلول خورشیدی وسیله ای برای تبدیل انرژی خورشیدی به انرژی الکتریسته است که از ورق های نیمه هادی تولید می شود.

استفاده از پنل های خورشیدی یکی از جدیدترین نوآوری ها در جهت بهینه سازی مصرف انرژی در ساختمان های سبز و روشی مناسب برای نگهداری و استفاده پایدار از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی است.

سیستم های خورشیدی روشی بسیار منطقی برای سرمایه گذاری و کاهش هزینه های ساختمان و تامین سلامت انسان می باشند و منجر به حفظ منابع طبیعی برای نسل های آینده می شوند.

با این مقدمه، در ادامه این نوشته از ساختمانچی با ما همراه باشید تا با کاربرد پنل های خورسیدی در ساختمان آشنا شوید.

پنل خورشیدی

انرژی خورشیدی چیست و چه کاربردی دارد؟

انرژی خورشیدی یکی از منابع رایگان تامین انرژی پاک بدون هیچ آسیب زیست محیطی است. این انرژی امروزه به دلیل بحران انرژی و کاهش آلودگی ها مورد استفاده قرار می گیرد.

امروزه به علت عدم استفاده از مصالح مرغوب و عایق بندی مناسب در ساختمان سازی میزان مصرف انرژی و هدررفت آن در ساختمان بسیار بالا رفته است.

هزینه سوخت های فسیلی و سایر انرژی ها بسیار بالاست و ساکنین ساختمان مجبور به پرداخت هزینه های گزاف برای پرداخت قبوض می باشند. اما انرژی خورشید یک منبع در دسترس و رایگان است که می توان برای مصارف گوناگون در ساختمان از آن استفاده نمود.

به عنوان مثال از این نوع انرژی برای گرم نمودن آب مورد نیاز شوفاژها برای تامین گرمایش در ساختمان و یا تولید برق مصرفی استفاده می شود.

سیستم های سرمایشی و گرمایشی و آب گرمکن های خورشیدی به میزان قابل توجهی میزان مصرف انرژی در ساختمان را کاهش می دهند و نقش موثری در طول عمر ساختمان ایفا می نمایند.

بخوانید!  بررسی امکان انتقال ویروس کرونا از لوله کشی ساختمان

اصولاً سیستم های خورشیدی مجهز به یک سیستم کمکی نیز هستند تا در مواقع لزوم که میزان انرژی خورشیدی برای تامین انرژی های مورد نیاز ساختمان کافی نیست بتوان از آن ها استفاده نمود.

پانل خورشیدی

نحوه عملکرد سلول های خورشیدی

از پنل های خورشیدی با استفاده از روش جذب ترمیک و روش فتوولتاییک می توان انرژی مورد نیاز ساختمان را فراهم نمود. در روش جذب ترمیک تامین گرمایش و آب گرم مصرفی ساختمان از طریق دریافت، ذخیره، توزیع و تبدیل انرژی به حرارت استفاده می شود.

در این روش بیشترین میزان دریافت انرژی خورشیدی به واسطه انعکاس نور از سطوح سلول های خورشیدی است. اما در روش فتوولتاییک انرژی خورشیدی به انرژی الکتریکی تبدیل می شود و برق مورد نیاز برای سیستم های گرمایشی، سرمایشی و دستگاه های الکتریکی تامین می گردد.

کاربرد پنل خورشیدی

کاربرد پنل های خورشیدی

گرم کردن خانه

یکی از موارد استفاده از سلول های خورشیدی تامین آب گرم برای سیستم های گرمایشی در ساختمان است. لوله های آبی که بر روی سقف نصب شدند آب را پس از گرم کردن به داخل ساختمان پمپاژ می کنند.

تامین انرژی برق برای ساختمان

هر ساختمان برای گردش آب به یک پمپ نیاز دارد. این پمپ را می توان به برق خانه متصل نمود، اما استفاده از انرژی خورشیدی برای راه اندازی آن بسیار مقرون بصرفه تر است.

انرژی برقی که توسط پنل های خورشیدی تامین می شود می تواند یک پمپ را برای به جریان انداختن آب در ساختمان به کار بیاندازد. علاوه بر آن با استفاده از پانل های خورشیدی می توان برق روشنایی ساختمان را فراهم نمود.

پس از آن که انرژی خورشیدی تبدیل به انرژی برق شد، این جریان برق با استفاده از اینورتر به برق AC تبدیل می شود. انرژی برق تولیدشده توسط پانل های خورشیدی با استفاده از وسایل ایمنی و ترانسفر سوئیچ ها قادر به روشن نمودن ساختمان می باشد.

گرم کردن آب استخر

استخر از جمله تفریحات بسیار عالی به شمار می آید که آب گرم آن در روزهای زمستانی شما را به وجد می آورد و حسی آرامش بخش به شما منتقل می کند.

با استفاده از روکش خورشیدی به آسانی می توان آب استخر را گرم نمود و از حضور در آن لذت برد. سیستم گرمایش آب گرم از صفحات گرمایشی که بر روی پشت بام نصب شدند تشکیل می شود و پس از جذب گرمای خورشید آن را به سمت استخر هدایت می کند.

بخوانید!  معماری ساختمان با سیستم های فعال و غیرفعال خورشیدی

تامین آب گرم مصرفی

به جای استفاده از آب گرمکن های گازی یا برقی می توان از انرژی خورشیدی برای گرم کردن آب ساختمان استفاده نمود. استفاده از پانل های خورشیدی مقرون بصرفه ترین روش برای تامین آب گرم است و نقش موثری در کاهش مصرف انرژی گاز و برق ایفا می کند.

سیستم های تهویه مطبوع

با استفاده از فن ها و سیستم های تهویه خورشیدی می توان به میزان قابل توجه مصرف انرژی را بهینه سازی نمود و هزینه های جاری را کاهش داد.

دستگاه های تهویه نظیر فن سرویس بهداشتی، آشپزخانه، حمام و دستگاه های تهویه مطبوع که در طول روز کار می کنند مصرف انرژی بالایی دارند. از این رو به منظور کاهش هزینه قبوض و استفاده از انرژی تجدیدپذیر خورشیدی از پانل های خورشیدی برای تامین انرژی مورد نیاز سیستم های تهویه استفاده می گردد.

تامین روشنایی فضای باز

با استفاده از صفحات خورشیدی می توان در طول روز باتری ها را شارژ نمود و در شب برای روشن کردن لامپ هایی که در محوطه ساختمان و باغچه ها تعبیه می شوند، استفاده کرد. با استفاده از این روش مسیر تردد در شب روشن می شود و ساکنین دچار سردرگمی نخواهند شد.

خشک کن خورشیدی

در خشک کن های خورشیدی با استفاده از انرژی خورشیدی به راحتی می توان فرآیند خشک کردن مواد غذایی و البسه را انجام داد.

آب شیرین کن خورشیدی

وقتی آب شور توسط حرارت کم خورشید تبخیر شود املاح باقی می ماند. با استفاده از روش های شیرین سازی آب می توان آب تبخیرشده را مجدداً استفاده نمود. از این روش می توان در مناطقی که آب آن ها شور است و دسترسی به آب شیرین ندارند، استفاده کرد.

کلام پایانی

امیدواریم از مطالعه این نوشته لذت ببرید و با کاربردهای پنل های خورشیدی در ساختمان به خوبی آشنا شوید. در صورت تمایل نظرات خود را در مورد این مبحث با ما در میان بگذارید.