آموزش رویت

ساختمانچی

لوله خرطومی از جمله پر مصرف ترین انواع لوله ها است که به منظور برق کشی در انواع سازه ها به کار می رود. برق کشی یکی از امور ضروری در ساخت ساختمان است که اجرای آن باید بر اساس استاندارهای لازم ایمنی صورت گیرد.

عدم توجه به اجرای اصولی و نکات ایمنی ممکن است منجر به بروز حادثه و پیامدهای ناگوار شود. در نوشته های پیشین ساختمانچی به معرفی انواع لوله برق به طور مختصر پرداختیم.

هم اکنون قصد داریم نوع دیگری از آن تحت عنوان لوله خرطومی را به شما معرفی نمائیم که علاوه بر استفاده در صنعت برق، در صنایع مختلف دیگری نیز کاربرد دارد. با ما همراه باشید.

لوله های خرطومی

سیم های برق هادی هستند و جریان برق را از خود عبور می دهند، از این رو باید در پوشش های مناسب و عایق نگهداری شوند تا دچار آسیب و یا منجر به برق گرفتگی ساکنین نشوند.

در صنعت لوله کشی برق ساختمان لوله های متعددی برای هدایت سیم های برق ساخته می شوند، از جمله لوله فولادی گالوانیزه گرم، لوله فولادی گالوانیزه سرد، لوله پی وی سی، لوله پلی اتیلن و لوله پلی آمید که هر کدام قابلیت های منحصربفرد خود را دارند.

برای ساخت این لوله ها به عنوان پر مصرف ترین لوله های برق، از گرانول پی وی سی به همراه مواد دیگر استفاده می شود. در تولید لوله خرطومی انواع استاندارهای لازم توسط تولیدکنندگان این محصول رعایت می شود، به همین دلیل این لوله ها از کیفیت بالایی برخوردار بوده و برای لوله کشی برق ساختمان استفاده می شوند.

پیمانکاران ساختمان و افرادی که در حوزه برق کشی مشغول به فعالیت هستند تا حد ممکن سعی می کنند از تجهیزات و ابزارهای استاندارد و با کیفیت در پروژه های خود استفاده کنند تا علاوه بر تامین ایمنی لازم برای ساختمان، عمر مفید آن را افزایش دهند.

لوله برق نقش بسیار مهمی در محافظت از سیم های برق ایفا کرده و آن ها را در برابر عوامل مختلف و ضربه، ایمن می نمایند.

لوله برق خرطومی

انواع لوله های خرطومی

لوله خرطومی معمولی

لوله خرطومی معمولی داری سطحی خرطومی شکل و صیقلی است و به منظور عبور سیم های برق بر روی دیوار مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع لوله از انعطاف بالایی برخوردار نیست و ممکن است هنگام استفاده در مسیرهای دارای پیچ و خم شکسته شود.

برای استفاده از این نوع لوله باید احتیاط های لازم رعایت گردد. لوله خرطومی معمولی از ماده پلی آمید در رنگ های متفاوت ساخته می شود و برخلاف لوله خرطومی نسوز، این لوله ها از مقاومت لازم در برابر حرارت و آتش برخوردار نیستند.

لوله خرطومی نسوز PVC

نمونه های نسوز از نظر ظاهر همانند لوله خرطومی معمولی هستند، اما از انعطاف پذیری بسیار بالاتری برخوردار می باشند. روکش لوله های نسوز از جنس پی وی سی می باشد.

مقاومت و استحکام این لوله ها در برابر آتش و حرارت بالا ایده آل است، از این رو در هنگام آتش سوزی آسیبی به سیم های برق وارد نمی شود. این لوله نسوز و نشکن برای عبور کابل های برق بر روی دیوار سلاختمان یا در داخل آن استفاده می گردد.

بخوانید!  دستگاه تصفیه آب صنعتی چیست؟

لوله خرطومی فلزی یا فلکسی

این لوله ها از استحکام بیشتری نسبت به لوله های خرطومی معمولی برخوردارند و در انواع روکش دار و بدون روکش تولید و عرضه می شوند. استفاده از لوله های خرطومی فلزی در فضاهای صنعتی و ساختمانی به وفور بکار می روند.

لوله خرطومی فلزی

لوله خرطومی کشاورزی

این لوله ها که برای آبیاری بکار می روند از جنس پی وی سی می باشند و در برابر خوردگی مقاومت زیادی دارند. این نوع لوله در برابر جریان برق نارساناست و انعطاف پذیری بالایی دارد.

همچنین لوله های کشاورزی نسبت به وزن سبکی که دارند، از استحکام کششی بالایی برخوردار می باشند. این لوله ها مقدار زبری پایین و طول عمر بالایی دارند.

لوله خرطومی پلی اتیلن

ساختار این لوله ها از یک رشته پلی اتیلن و یک مفتول فولادی ساخته شده است. این لوله ها در سایزهای 10-15-20-30 سانتیمتری و طول 4 متر تولید می شوند. این محصول تحمل دمایی بین -20 تا +150 درجه سانتی گراد را دارا می باشد.

این نوع لوله قابلیت انعطاف پذیری بالایی دارد و بعد از حالت دهی به آن، در همان وضعیت باقی می ماند. لوله های پلی اتیلن به صورت پیچی داخل یکدیگر می روند و نیازی به رابط ندارند. همچنین این محصول در برابر نور و تابش آفتاب نیز از مقاومت خوبی برخوردار می باشد.

لوله خرطومی پلی اتیلن

لوله خرطومی هواکش

از لوله های هواکش برای تخلیه و انتقال هوا از محیط های مختلف، استفاده می گردد. این لوله ها به دلیل انعطاف پذیری بالا و وزن مناسبی که دارند، یکی از بهترین گزینه ها برای لاین انتقال هوا محسوب می شوند.

از جمله پرکاربردترین لوله های هواکش می توان به لوله فلکسیبل هوا دولایه که در اصطلاح به آن کومبی نیز می گویند، اشاره کرد. لوله های کومبی از دو لایه داخلی و خارجی تشکیل می شود که لایه داخلی از جنس فویل آلومینیوم لمینت و لایه خارجی از جنس پی وی سی مشکی می باشد.

کیفیت جنس و ماهیت ساختاری این گونه لوله ها به گونه ای است که برای مکش و انتقال هوا محیط های خشک، مرطوب و محیط های آزمایشگاهی مناسب می باشد.

از جمله کاربردهای لوله های هواکش می توان به استفاده از آن ها در سرویس های بهداشتی، حمام، استخرها و به طور کلی در تمام محیط های خانگی، صنعتی، اداری، تجاری و ورزشی، اشاره نمود.

ویژگی ها و مزایای لوله خرطومی

  • این لوله ها منجر به صرفه جویی در اجرای پروژه ها و کاهش تلفات انسانی می شوند و به دلیل کیفیت بالا، عمر طولانی در ساختمان خواهند داشت.
  • لوله خرطومی در سایزهای مختلف برای استفاده به شکل توکار و روکار استفاده می شود و محافظ خوبی برای سیم های برق به شمار می آید.
  • لوله هایی که با روکش PVC پوشیده شدند قابل استفاده در محیط های بیرون ساختمان هستند.
  • لوله های خرطومی از انعطاف پذیری بالایی برخوردار هستند و بدنه آن ها نرم است. این لوله ها را می توان به راحتی در پیچ و خم های دیوار بدون ترک خوردگی و شکستگی استفاده کرد.
  • وزن این لوله ها بسیار سبک است و بار اضافی بر ساختمان وارد نمی کند.
  • این لوله ها از نظر اقتصادی بسیار مقرون بصرفه هستند و خرید و نصب آن ها هزینه بالایی در بر نخواهد داشت.
مدل لوله خرطومی
  • سطح داخلی لوله خرطومی صیقلی و صاف است و هیچ آسیبی به سیم های برق وارد نمی شود.
  • لوله برق خرطومی در سایزها و قطرهای مختلف تولید می شود و مشتریان می توانند بر اساس نیاز خود اقدام به خرید آن نمایند.
  • این نوع لوله یک عایق ایده آل برای سیم های حاوی جریان الکتریکی است.
  • لوله های انعطاف پذیر خرطومی، کابل های برق را در برابر عواملی نظیر رطوبت، باران، گرد و غبار و مواد شیمیایی محافظت می نمایند.
  • لوله خرطومی نسوز یک لوله بسیار مناسب با مقاومت بالا در برابر خطر اتصال کابل های برق و یا آتش سوزی ناشی از آن است.
  • لوله خرطومی را می توان برای برق کشی منازل مسکونی، ساختمان های اداری، تجاری، تفریحی و صنعتی استفاده نمود.
بخوانید!  معرفی انواع لوله استیل، مزایا و کاربرد آن ها

کاربرد لوله های خرطومی

  • لوله های خرطومی به طور گسترده در برق کشی انواع ساختمان برای عبور امن سیم های برق مورد استفاده قرار می گیرند.
  • این لوله ها برای نصب و راه اندازی سیستم های سرمایشی و گرمایشی و سیم کشی تابلوهای برق کاربرد دارند.
  • از آن ها به منظور انتقال سیم های برق در آرک ها و سقف کاذب نیز استفاده می شود.
  • همچنین بر روی دستگاه های مختلفی مانند انواع هود ها و مکنده ها نیز استفاده می شود.
  • لوله خرطومی در آزمایشگاه ها، کارخانه های صنعتی و کارگاه های نجاری نیز به وفور مورد استفاده قرار می گیرد.
  • لوله خرطومی PVC در صنعت کشاورزی، برای انتقال آب به زمین‌ ها و انجام آبیاری مناسب می باشد.
  • از دیگر کاربردهای این محصول می توان به مکش آب به وسیله پمپ، انتقال پودر و ذرات جهت استفاده در صنایع مختلف، آبرسانی و آبیاری، کشاورزی و امور ساختمانی و مکان هایی که در آن ها امکان استفاده از لوله های معمولی وجود ندارد، اشاره نمود.

کلام پایانی

ما در این نوشته از ساختمانچی به بررسی نوعی لوله پرداختیم که به نام لوله خرطومی معروف می باشد. همانطور که گفتیم این لوله ها انواع و جنس های مختلفی دارند و در صنایع مختلفی چون صنعت ساختمان و کشاورزی به میزان زیاد مورد استفاده قرار می گیرند.

امیدواریم این مطلب هر آنچه که در مورد لوله های خرطومی به آن نیاز داشتید را در اختیار شما کاربران گرامی قرار داده باشد. اگر نکته یا اطلاعاتی را در مورد این محصول می دانید که در این نوشته ذکر نشده، آن را با اهالی ساختمانچی در میان بگذارید.